Funderingar och val av komponenter!?

Sluggo112

Aktiv medlem
Tjaba!

När sadeltiden minskar markant så börjar tiden mer och mer spenderas genom att klura ut vinterns uppgraderingar, men allt eller lättare sagt mycket går inte att läsa sig till utan erfarenhet är betyg bättre 😊

Jag har 2 cyklar som jag funderar på vad för kul man ska göra med, den ena mer än den andra

En Orbea Occam m10 och en Trek Session 88 (som jag fick hem för 3 dagar sen)

Occamen är i princip som jag vill ha den, det enda jag klurar på är om jag antingen ska skaffa en fox 36 150mm grip 2 eller om jag ska byta stötdämpare till en grip 2 i min fox 34 samt 150mm i slag

Treken däremot är den jag klurar mest på då jag skulle vilja byta fälgbanor, växel "paket", sadelstolpe och se över bromsarna åtminstone

Nu blev det mycket text.. Så till dom första frågorna

Sram GX DH vs X01 DH är det värt att lägga dom extra pengarna på X01 på en cykel som man bara ska ha kul i bikeparks med? I dagsläget sitter det sram x7 Derailleur, Shimano kasett och en raceface chester vev
Veven tänkte jag nog behålla men resten känns lite väl ihop plock

Sadelstolpe finns det något speciellt man behöver kolla på där?

Bromsbelägg, vad rekommenderar ni där? Sitter sram code r bromsar på

Fälgbanorna är som "vanligt" på en DH krokiga och lite buliga så jag funderar på att byta dom, då har jag kollat lite på dtswiss FR560 eller kanske M502 eller finns det annat vettigt? 😊

Vettigt kitt för att lufta bromsar?

Nu blev det mycket frågor och text 🙈

Mvh Jimmy

qma

Aktiv medlem
Jag skulle inte lägga några pengar på SRAM bakväxel till DH iaf. Men en Shimano med clutch som minskar chain slap / rattle däremot.

qma

Aktiv medlem
Är Shimano Saint bättre än Sram gx menar du? 😊
Jag tänker mest på clutchen (Shadow+) som är överlägsen jämfört med SRAMs motsvarighet. Vettigt att hålla nere priset på bakväxel pga. skrotning / slitfaktorn så Zee är kanske smartare än Saint...

Sluggo112

Aktiv medlem
Jag tänker mest på clutchen (Shadow+) som är överlägsen jämfört med SRAMs motsvarighet. Vettigt att hålla nere priset på bakväxel pga. skrotning / slitfaktorn så Zee är kanske smartare än Saint...
Shimano verkar kanske vara vettigare ändå 🤔 framförallt finns dom som kort medans sram endast medium längd, jag var sugen att köra sram mest för jag tyckte det var lite snyggare samt att det även sitter sram bromsar på, då har jag en cykel med sram och en med Shimano 🤔 men ju mer jag läser desto vettigare verkar nästan Shimano samt att jag tycker det fungerar helt perfekt på andra cykeln 😊

qma

Aktiv medlem
Tänk på att du behöver kompatibelt växelreglage om du ska byta bakväxel.

Jalon

Medlem
Är de nuvarande växlarna i behov att bytas? Om inte, vad är anledningen till en uppgradering? (Att byta till en med clutch förstår jag dock.)
Lika så med sadelstolpen, vilken funktion med nuvarande sadelstolpe är du missnöjd med? Jag prioriterar däck och bromsar anser jag där man skall lägga krut på en DH.

Sluggo112

Aktiv medlem
Är de nuvarande växlarna i behov att bytas? Om inte, vad är anledningen till en uppgradering? (Att byta till en med clutch förstår jag dock.)
Lika så med sadelstolpen, vilken funktion med nuvarande sadelstolpe är du missnöjd med? Jag prioriterar däck och bromsar anser jag där man skall lägga krut på en DH.
Sitter som sagt en x7 på nu vilken jag tycker går lite väl nära marken framför allt, sen behöver framdrevet bytas så då kan jag lika gärna byta kasett och så också så är allt fräscht 😊

Sadelstolpen är för jag köpte en ny sadel innan jag fick hem cykeln och det är olika fästen 😴🙈

Några rekommendationer på bromsbelägg? För det ska också bytas 😊
20201129_123205.jpg

qma

Aktiv medlem
Sitter som sagt en x7 på nu vilken jag tycker går lite väl nära marken framför allt, sen behöver framdrevet bytas så då kan jag lika gärna byta kasett och så också så är allt fräscht 😊

Sadelstolpen är för jag köpte en ny sadel innan jag fick hem cykeln och det är olika fästen 😴🙈

Några rekommendationer på bromsbelägg? För det ska också bytas 😊Visa bilaga 456129
Jag kör SRAMs sintered belägg till likadana bromsar på min DH och är helt nöjd. Har även provat de organiska men de slits väldigt fort i t.ex. JBP-spåren.

qma

Aktiv medlem
SS känns ju givet på DH-hoj, skönt med mindre saker att tänka på.
Jag har skippat det för att det skulle behövas spännare då länkaget på min DH drar lite kedja, och jag vet inget om fjädrande spännare, tycker det mesta jag hittar när jag söker verkar dåligt...

Sluggo112

Aktiv medlem
Jag kör SRAMs sintered belägg till likadana bromsar på min DH och är helt nöjd. Har även provat de organiska men de slits väldigt fort i t.ex. JBP-spåren.
Jag gillar växlar 😁 ska som sagt användas mer som en leksak än en ren dh racer så sällan det vara skönt att kunna välja lite hur högt det ska vara att trampa 😊 så det blir nog en Saint grupp 👌

Sluggo112

Aktiv medlem
Dåså, fick även rekommenderat från annat håll att köra "original" belägg och organiska känns mest bök att byta ofta 🤔
Jag är dock rätt sugen på Saint bromsar även fast det känns sjuuukt onödigt 🙈 men det är kul med nya roliga komponenter

jonte987

Aktiv medlem
Man kan testa organiskt fram och metall bak. Jag har inte testat själv än men tydligen gör Sam Hill det. Metall in the back, rubber in front.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer