Funkar denna kombon av vevarmar+bb

Nej, Sram använder samma drev till 11-delad och Eagle. Hittar ingen tjocklek för inre-plattor på Sram kedjor, men dom är nära eller samma på 11-delad och Eagle. 10-delad har tjockare plattor. Ska nu prova 11/12-delad NW drev med 9-delad kedje på min sons första racercykel, förväntar ingen problem.
Nä, det gör de inte alls. Det står tydligt Eagle på de dreven som är till för det och tänderna ser helt annorlunda ut än de för 10- och 11-delat. Plattornas tjocklek spelar ju ingen roll eftersom det bara bygger på utsidan.

284418-00-d-574620.jpg
SRAM_MTB_Kettenblatt_Direct_Mount_11-fach_schwarz[640x480].jpg

Nä, det gör de inte alls. Det står tydligt Eagle på de dreven som är till för det och tänderna ser helt annorlunda ut än de för 10- och 11-delat. Plattornas tjocklek spelar ju ingen roll eftersom det bara bygger på utsidan.

Tror att det är bara ny tänd form och har inget direkt med 12-delad att göra. Tror det står Eagle på för att Stam gärna gör reklam för Eagle.
Tjocklek av inre Platten kan bara viktig för att breda tänderna är bredare än utrymme mellan inte plattor och måste passa mellan yttre plattor.

Tror att det är bara ny tänd form och har inget direkt med 12-delad att göra. Tror det står Eagle på för att Stam gärna gör reklam för Eagle.
Tjocklek av inre Platten kan bara viktig för att breda tänderna är bredare än utrymme mellan inte plattor och måste passa mellan yttre plattor.
De två dreven betedde sig olika med kedja för 10-delat i alla fall. Det finns inget som säger att avståndet mellan rullarna och rullarnas diameter är exakt samma mellan Eagle och 11-delat. Det är tydligen till och med olika mellan Sram och Shimano på 10- och 11-delat trots att det är så liten skillnad att det fungerar ändå.

Hur som helst använder Sram inte samma drev för 11-delat och Eagle, vilket var vad du påstod. :sneaky:

Det verkar vara olika bud. En av dem jag kollade på nyss var märkt 8-11s. Andra som sagt 10-12s och jag har kört x sync 2 utan knak med en XTR 11s kedja.

Jag tänkte kompensera den saknade tolfte växeln med mindre klinga än de 32t som brukar ingå, och som tidigare nämnts så sparar jag in några gram på alu :D
Du sparar in nästan 100 gram. Har för mig att Srams ståldrev väger 144 g och alu typ 60. Men 32 tror jag blir rätt lagom, jag har 30 fram och 10 delat 11-42 bak på min Bird AM29 och tycker det blev rätt. Använder högsta växeln ganska ofta trots allt. Får du med en 32:a så börja med den och se hur det känns. (32 på 650b är ungefär som 30 på en 29"). Och ja, det är eagle fram och sunrace 10-delat bak, med 10 delad kedja som jag inte minns märket på, lirar fint.

Du sparar in nästan 100 gram. Har för mig att Srams ståldrev väger 144 g och alu typ 60. Men 32 tror jag blir rätt lagom, jag har 30 fram och 10 delat 11-42 bak på min Bird AM29 och tycker det blev rätt. Använder högsta växeln ganska ofta trots allt. Får du med en 32:a så börja med den och se hur det känns. (32 på 650b är ungefär som 30 på en 29"). Och ja, det är eagle fram och sunrace 10-delat bak, lirar fint.
Jag har 32t nu till 11-delad och använder aldrig tyngsta växlarna (bor nästan bredvid skogen) så jag tror inte jag kommer sakna nåt om jag går ner till 30 eller tom 28 fram

Jag har 32t nu till 11-delad och använder aldrig tyngsta växlarna (bor nästan bredvid skogen) så jag tror inte jag kommer sakna nåt om jag går ner till 30 eller tom 28 fram
Ok, I skogen använder inte jag heller 11:an, bara utförs på riktigt släta stigar, bor 1 km från Lugnet och använder bara högsta i gamla mormor och på väg hem.

Tillbaka
Topp