Funktions Tröjor "fukttransporterande" fungerar?

Hej!

Som överviktig och inte riktigt bekväm med mig själv så sätter jag på mig shorts, t-shirt och sedan en tjocktröja när jag ska ut och cykla hur varmt det än är.
Idag var det 25 grader varmt och full sol när jag gav mig ut på min längre runda "30km" jag har med mig vatten då jag svettas rejält vid någon form av puls höjande aktivitet.
Lite drygt 5km hemifrån var ju så varm och yr så jag var tvungen att sätta mig bredvid vägen och bara andas i 15 minuter.
Jag förstår idiotin att cykla hårt i 30km i en tjocktröja i 25 gradig värme men står inte ut med att cykla omkring med en genomblöt fastklistrad t-shirt.
Det tar mig till Funktions tröjor med fukttransport hur fungerar dessa någon som vet?

Är frågan hur de fungerar eller om de fungerar? Fungerar gör de definitivt. Hur väl de fungerar skiljer mellan märken och modeller. Jag har bäst erfarenheter av Craft underställ i mellan och high end-sortimentet. Förvånansvärt bra fungerar även en perforerad Maloja MTB-tröja jag har. Om jag inte ville skylta alltför mycket med min kroppsform skulle jag testa med något liknande i en stor storlek. Det blir så klart lite fladdring och frågan är hur mycket det döljer, men om kör på det om du känner dig bekvämare i det.

Cykeltröjor kan vara svåra att hitta i större storlekar.
Innan jag köpte mig cykelkläder körde jag med Stadiums (SoC) funktions/träningströja.
Den fungerade bra för småpengar.
Använder fortfarande tröjorna på gymmet eller när jag vet att jag kommer svettas ymnigt.
Den finns till XXXL

Senast ändrad:
Tycker absolut att det låter vettigt att försöka hitta något tunnare plagg som du känner dig bekväm med. Om du absolut inte lyckas kan ju ett sätt vara att sticka ut tidigt på morgonen när det är så svalt som möjligt och solen inte direkt värmer.

Kan tipsa om Loose Riders. Deras kläder är gjorda i ett tunt mikroperforerat syntetmaterial. Storlekarna är stora, jag har vanligtvis M men i M kan jag ha ett kroppsskydd under och då sitter tröjan ändå rätt löst. Finns i storlek upp till 2XL som jag tror skulle sitta bra på någon som är 3XL. Många skojiga mönster men de finns hyfsat neutrala svarta också. https://www.loose-riders.com/

Som nämnt innan, om du inte har krav på fickor på ryggen som cykeötröjor brukar ha, så finns t.ex. löpartröjor eller andra t shirts i funktionsmaterial med loose fit. Decathlon har väldigt bra grejer faktiskt för rimliga pengar

En reflektion kring att "ha en svettig fastklibbande tröja" är att jag tror att det blir en helt annan upplevelse än så om du kör en tunnare, luftig tröja. Fartvinden på vägen blåser bort svett på ett helt annat sätt än om du har en tjock tröja över eller om du tränar inne på ett gym, så jag tror att det kommer bli mindre svettigt än du tror. Hoppas du hittar något du blir bekväm i!

Sen, rent krasst. Skall cykelkläder effektivt kunna transportera fukt så att de kyler behöver de vara i kontakt med kroppen och därmed "tighta". Det är kanske inte jätteroligt att ha det på sig om man upplever sig ha en kroppsform som inte är den önskade, men kan man komma över den spärren så blir det mycket mera komfortabelt.

En MTB-jersey är väl ändå svaret? Förstår att ett lycraställ inte lockar men MTB-jerseys är både svala o gömmer kroppshyddor hyfsat ändå om man nu inte vill blotta sin dagsform.
Dock så får man ju skämmas mer i en sådan än att visa upp sin kroppshydda. Finns ju en anledning att folk i såna kläder gömmer sig i skogen.

vem är egentligen nöjd med sin kroppsform? om man tänker efter är det de som på olika sätt försöker dölja sin kroppsform som sticker ut, inte de som visar sig som de är.

verkligen.

och tröjdragningen av tältet man har på sig när man sätter sig ner är en påtagligt negativ signal. ett gott råd är att skippa den gesten.

när det gäller kylning från träningskläder har jag inga större bekymmer varken om de sitter tight eller lösare. kör på mtb alltid hellångt, för att undvika sår. även om det är 30 grader.

är det så varmt försöker jag skippa ryggsäck, har tunna tights som jag gärna fuktar utifrån med vattenstänk. kyler effektivt. och på överkroppen oftast en cykeljersey som gärna får sitta lite lösare, så man kan få in lite luftning genom att dra ner dragkedjan. men är det riktigt hett har jag ett favoritplagg som bara används då; en fladdrigare långärmad tennisskjorta från lidl. i (håll i er nu) bomull. särdeles sval och skön.

En MTB-jersey är väl ändå svaret? Förstår att ett lycraställ inte lockar men MTB-jerseys är både svala o gömmer kroppshyddor hyfsat ändå om man nu inte vill blotta sin dagsform.
Håller med. Jag svettas också ymnigt så fort jag bara tänker på fysisk ansträngning och en långärmad jersey funkar perfekt. Är det varmt drar jag upp ärmarna.

Nätbrynja under har ju några talat sig varma för (?) också, men det har jag inte testat själv.

Prio 1 är att undvika bomull närmast kroppen. En fladdrig T-shorts i funktionsmtrl är bättre, men allra bäst är som bengt-re säger med funktionsmtrl tajt mot kroppen. Det värmer när det är kyligt ute, och kyler när det är varmt (utan att bli blött eller klistrigt). Jag kör numer alltid med en tajt ärmlös funktionströja under cykeltröjan, vilket höjt komforten jättemycket oavsett temperatur. Så mitt råd är att satsa på nåt sånt, sedan kan man ju ha den fladdriga t-shirten i funktionsmtrl utanpå.

kör i princip för det mesta med bomull närmast kroppen. för det känns behagligt, och inte kliar eller nyper fast i lanugohåren. en annan fördel är att det inte luktar skunk efter några timmar, som funktionsmaterial helt typiskt gör.

bomullens negativa rykte beror mest på att det efterkyler, vilket gör det till ett vanskligt material om kläderna skall sitta på även efter aktivitet, t ex vid fjällvandring.

men i stridens pågående hetta :) är det faktiskt bättre än samma negativa rykte. kyler då på riktigt bra, för det förblir ju fuktigt hela passet.

men det gäller att byta om sedan:)

Tight mesh/brynja under och något lagom löst utanpå, långärmat om så måste. Där har du fått en del tips ovan. Själv så kör jag nästan aldrig, oavsett temperatur, utan en undertröja i mesh. Jag tycker det ökar komforten markant även om man kör tight cykeltröja ovanpå. Jag har några lite tunnare från craft och dhb och en lite mer grovmaskig från northwave, den liknar en klassisk närbrynja som "gubbarna" hade under skjortan förr.

kör i princip för det mesta med bomull närmast kroppen. för det känns behagligt, och inte kliar eller nyper fast i lanugohåren. en annan fördel är att det inte luktar skunk efter några timmar, som funktionsmaterial helt typiskt gör.

bomullens negativa rykte beror mest på att det efterkyler, vilket gör det till ett vanskligt material om kläderna skall sitta på även efter aktivitet, t ex vid fjällvandring.

men i stridens pågående hetta :) är det faktiskt bättre än samma negativa rykte. kyler då på riktigt bra, för det förblir ju fuktigt hela passet.

Ehh är det något som stinker så är det bomull.
Blir man blöt torkar det dessutom långsamt och man fryser.

Det kan säkert vara rätt. Meeen… Hur många dagar om året är det så varmt att bomull är eftersträvansvärt?
Det kan snabbt bli väldigt kallt istället. Där funkar meshen betydligt bättre, själv kör jag aldrig utan. Tillhör året-runt-cyklisterna men föredrar temperaturer helst över 30˚ där meshen också hänger med.
Och tvätt efter varje bruk tar död på myten om stinkande funktionskläder.

Funktionskläder fungerar, men det är inte nåt trolleri; dom kan också bli genomblöta av svett om det är tillräckligt varmt.

Första steget är att inte klä sig för varmt, det kommer göra större skillnad än materialet. Att klä sig lagom varmt är inte lätt alla gånger, det beror på temperatur, aktivitetsnivå, vind, sol, regn osv.

Tight mesh/brynja under och något lagom löst utanpå, långärmat om så måste. Där har du fått en del tips ovan. Själv så kör jag nästan aldrig, oavsett temperatur, utan en undertröja i mesh. Jag tycker det ökar komforten markant även om man kör tight cykeltröja ovanpå. Jag har några lite tunnare från craft och dhb och en lite mer grovmaskig från northwave, den liknar en klassisk närbrynja som "gubbarna" hade under skjortan förr.
Jag har en äldre variant av dessa https://www.ekoi.com/sv-se/sous-maillots-ete/11649-sous-vement-ekoi-suntech-sans-manches-2.html Fantastiskt plagg mot just svettkänsla av ovanliggande tröja, som fortfarande är en tight cykeltröja för mig. En bra blandning av material och rätt stora hål. Jag tycker de fungerar bättre än Crafts tunnare men tätare linnen av motsvarande modell.

precis på den
Funktionskläder fungerar, men det är inte nåt trolleri; dom kan också bli genomblöta av svett om det är tillräckligt varmt.

Första steget är att inte klä sig för varmt, det kommer göra större skillnad än materialet. Att klä sig lagom varmt är inte lätt alla gånger, det beror på temperatur, aktivitetsnivå, vind, sol, regn osv.
precis på den!!

Det är alltid skönare att svettas i åtsittande kläder, vill du inte ha yttersta lagret tight så kör en tight tröja/meshunderställ närmast kroppen och en läsare funktionströja utanpå. Kör hårt!

Funktionströjor fungerar så länge man är rätt klädd för aktuellt väder, det ska vara kallt första 5-10 min. Men 25 grader varmt och sol, då blir det svettigt oavsett. Mitt tips är svarta eller vita kläder så svetten inte syns.

Skillnaden mellan en dyngsur bomullströja och en i funktionsmaterial är minmal så länge du är varm och svettas ymnigt. Det är när temperaturen sjunker och du slutar svettas som du märker den stora skillnaden. Funktionsmaterialet torkar upp snabbt och kommer hjälpa dig balansera värmen medan bomullströjan fortsätter kyla långt efter att du slutat svettas och sänka kroppstemperaturen mer än önskvärt.

Tycker den här är suverän, blandning av merino och polyester. För mig den tröja som är klart bekvämast i värme dessutom med lösare passform. Rätt neutral design och kan funka både på väg och stig.

Cykeltröjor kan vara svåra att hitta i större storlekar.
Innan jag köpte mig cykelkläder körde jag med Stadiums (SoC) funktions/träningströja.
Den fungerade bra för småpengar.
Använder fortfarande tröjorna på gymmet eller när jag vet att jag kommer svettas ymnigt.
Den finns till XXXL
Tack för alla tips!

Då jag kunde åka ner och handla denna idag så testade jag och jag är riktigt nöjd köpte en storlek större än vad jag brukar ha vilket gör att den känns luftig.
Första turen kändes riktigt bra ska beställa lite fler förslag för att se vad som känns bäst!

Tack för alla tips!

Då jag kunde åka ner och handla denna idag så testade jag och jag är riktigt nöjd köpte en storlek större än vad jag brukar ha vilket gör att den känns luftig.
Första turen kändes riktigt bra ska beställa lite fler förslag för att se vad som känns bäst!
Vad kul att kunna hjälpa till ?

Bomull är inte så dåligt som folk tror. Jag tror tom det är rätt så bra om man verkligen behöver kyla. Springer jag i värme eller typ tränar inomhus tycker jag bomull nästan är det bästa. Men brukar inte cykla i det. Är man ute flera timmar i varierande aktivitet och det kanske blir kallt är det däremot kass.

Det kan säkert vara rätt. Meeen… Hur många dagar om året är det så varmt att bomull är eftersträvansvärt?
Det kan snabbt bli väldigt kallt istället. Där funkar meshen betydligt bättre, själv kör jag aldrig utan. Tillhör året-runt-cyklisterna men föredrar temperaturer helst över 30˚ där meshen också hänger med.
Och tvätt efter varje bruk tar död på myten om stinkande funktionskläder.
Det är väl ändå ingen som har sagt att det inte skulle sluta stinka om man tvättar kläderna hela tiden? Finns ju roligare saker än tvättning..

Det är väl ändå ingen som har sagt att det inte skulle sluta stinka om man tvättar kläderna hela tiden? Finns ju roligare saker än tvättning..
Jo jag har sagt det.

Och det innebär ju inte att tvättmaskin ska snurra varje dag, det går att samla på hög bara plaggen får torka upp innan de läggs i tvättkorgen. Tvätten sköts sedan i regel av en maskin... ;-)

Du kanske kan hitta inspiration hos XL Biking:

Fasen vilken fin historia.

Tight funktionströja/linne under cykeltröjan är kanon även när det är riktigt varmt. Den transporterar bort svetten till nästa lager. Sen kan du ha en "fladdrig" cykeltröja (typ trail/DH) utanpå om du inte vill ha tight cykeltröja. Tunn vindväst att ha med sig är också ett toppenplagg. Aldrig bomull i träningskläder. Inget sköljmedel eller torktumling av funktionskläder. Jag kör ättika blandat med vatten som sköljmedel.

Jo jag har sagt det.

Och det innebär ju inte att tvättmaskin ska snurra varje dag, det går att samla på hög bara plaggen får torka upp innan de läggs i tvättkorgen. Tvätten sköts sedan i regel av en maskin... ;-)
Jo. Alltså jag kör med syntet själv så tycker det funkar bra. Men tvätta efter varje användning känns överdrivet för mig.

Utmana ditt självförtroende och ge dig ut i hemska plagg som visar dina skämmiga former bara.
Är som fler sagt, det man skapat själv ser man varenda petitess på och man skäms alltid men troligtvis är det nästan bara du som ser och tänker på det.
Jag också, tills jag tittade på andra som också var ute och visade upp sina valkar i ännu mer vågade kläder.
Får de visa upp SÅ groteska kroppar, då borde väl jag få också!

Tillbaka
Topp