G-Boxx 2 och remdrift

G-Boxx 2 och remdrift
H. skrev:
-------------------------------------------------------
> Fast jag skulle nog hellre vilja ha
> millyard-dh-hojen. Det är äkta vara.
>
Den såg riktigt trevlig ut. Ram i fackverkskonstruktion :-)

G-Boxx 2 och remdrift
Miche skrev:
> H. skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Fast jag skulle nog hellre vilja ha
> > millyard-dh-hojen. Det är äkta vara.
> >
> Den såg riktigt trevlig ut. Ram i
> fackverkskonstruktion :-)

På den senare av dem har de ju även löst avmontering av bakhjulet på ett riktigt smidigt sätt.

Har för mig att vikten inte är de 20-21 kilo henke pratar om helelr och effektförlyusten är väll just i DH man kan leva med det då de ivf priortierar annat....som 170 vevar...:)

G-Boxx 2 och remdrift
Kul tråd, alltid roligt med någon som vågar med något nytt!
Jag tror också att växellådor kommer att bli vanligare än dagens lösning, den idén mognar snabbt. Det jag förundras över är hur konservativa cyklister är mot rem (tror minsann att jag har skrivit det förut). Vissa märken i MC-branschen har haft det ganska länge, till exempel BMW har det på sina större hojar och jag har kört offroad med BMW-förare som inte har rört drivlinan på en hel vecka i sörja - medans vi med kedja har smörjt och gjort rent flera gånger om dagen. Industrin likaså, idag används i princip bara kedjor för lyftanordningar eller extremt tunga applikationer, men då blir också kedjorna extremt tunga i sig. Allt från 1 till 15 kilo per länk.
Precis som Egil skrev tidigare är remmar både lättare och stummare än kedjor, de har dessutom längsgående indjutna förstärkningar som en kedja saknar. Jag kör en CNC-styrd maskin ibland med 1,5 kW-servon som är nedväxlad med remmar. Den går från fullvarv till matning åt andra hållet på några centimeter och då väger bara bordet i sig några hundra kilo. Remmarna är skrattretande små.

Jag tror att rem kommer att mogna i cykelsvängen, men jag är förvånad över att det inte har skett tidigare.

G-Boxx 2 och remdrift
Jag tror det finns flera anledinigar til avrför växelådor och remmar inte har slagit än. Men jag tror faktiskt oxå att om kanske 10 år så kommer det vara betydligt vanligare.

Men en av anledningarna idag tror jag är att man idag måste frångå standarder för att kunnde göra sitt projekt. Man kan inte bara svettsa en diamantram och köpa komponeter från shimano så det fungerar. Du måste börja rita allt från start vilket kräver mer av dig som cykeltillverkare.

Undra om även detta kommer led mer och mer åt att varje hoj blir indviduell. Lite som bilar. Jag menar du kan ju inte direkt ta växelådan på en volvo och montera den i en BMW utan att modifiera både det ena och det andra.

G-Boxx 2 och remdrift
Ett rohloff placerat runt vevpartiet istället för i bakhjulet, och sedan kardandrift. Skulle bli rätt funkis, kompakt, slit-tåligt, underhållsfritt. Men kanske för låg verkningsgrad.

G-Boxx 2 och remdrift
MoeJoe skrev:
> Ett rohloff placerat runt vevpartiet istället
> för i bakhjulet, och sedan kardandrift. Skulle
> bli rätt funkis, kompakt, slit-tåligt,
> underhållsfritt. Men kanske för låg
> verkningsgrad.

Det är ju det många ahr gjort..byggt på roohloff. Men då får du ju effektförluster och det blir löjligt tungt.

Näää, om man ser på hur hojjarna är idag så har Henrik helt rätt. Det måste göras något innan det blir riktigt intresant.

G-Boxx 2 och remdrift
Hondas variant funkar väl så länge? inkapslad kassett med bakväxel. Går ju att kapsla in kedjan till bakhjulet också om man vill krånga lite mer. Trial-cyklar har väl ofta frihjulet i vevlagret och fixed baknav, nått sånt ihop med ett baknavsbody ala honda-paket lär väl funka att bygga hyfsat billigt?

Tillbaka
Topp