Kul tråd, alltid roligt med någon som vågar med något nytt!
Jag tror också att växellådor kommer att bli vanligare än dagens lösning, den idén mognar snabbt. Det jag förundras över är hur konservativa cyklister är mot rem (tror minsann att jag har skrivit det förut). Vissa märken i MC-branschen har haft det ganska länge, till exempel BMW har det på sina större hojar och jag har kört offroad med BMW-förare som inte har rört drivlinan på en hel vecka i sörja - medans vi med kedja har smörjt och gjort rent flera gånger om dagen. Industrin likaså, idag används i princip bara kedjor för lyftanordningar eller extremt tunga applikationer, men då blir också kedjorna extremt tunga i sig. Allt från 1 till 15 kilo per länk.
Precis som Egil skrev tidigare är remmar både lättare och stummare än kedjor, de har dessutom längsgående indjutna förstärkningar som en kedja saknar. Jag kör en CNC-styrd maskin ibland med 1,5 kW-servon som är nedväxlad med remmar. Den går från fullvarv till matning åt andra hållet på några centimeter och då väger bara bordet i sig några hundra kilo. Remmarna är skrattretande små.
Jag tror att rem kommer att mogna i cykelsvängen, men jag är förvånad över att det inte har skett tidigare.