Gaffel kass efter utlån. Vad behöver jag.

BigF

Aktiv medlem
Efter att ha lånat ut min cykel till en (tidigare) god vän så är min RockShox Yari RC 29 solo air kass. Den tappar trycket jag försöker pumpa i gaffeln. Min farhåga (och jag har fått ett halvt erkännande) är att min vän pumpat gaffeln över de 163 psi som är max på min gaffel.

Nu till frågan. Vad behöver göra för att gaffeln ska hålla tryck igen? Byte av air shaft? Jag har tidigare bara gjort lower leg service på mina gafflar så mitt kunnande sträcker sig inte längre än så. Tacksam för svar!

Du behöver lämna in ersättningsanspråk till din vän.

problemet sitter i luftkammaren, antagligen behövs lite service av luftkammaren bara och nya oringar - vilket är jättelätt fixat

Glöm bara inte att trippelkolla så gaffeln är helt tömd på luft!

Känns dumt att tappa en god vän bara för att man har pumpat för högt tryck i en gaffel.
Det är väl bara att be vännen att lämna in gaffeln på service och han står för notan. Sedan kan ni sitta runt lägerelden och säga saker "Kommer du ihåg när du pumpade gaffeln till bristningsgränsen?" och skratta gott tillsammans.

För samma pengar kan du köpa en debonair air shaft och få en uppgraderad gaffel på köpet (om den inte redan är debonair). Enkelt arbete om du redan klarar av en ytterbenservice.

Senast ändrad:
mikaeljc sa:
För samma pengar kan du köpa en debonair air shaft och få en uppgraderad gaffel på köpet (om den inte redan är debonair). Enkelt arbete om du redan klarar av en ytterbenservice.

Exakt det har jag precis googlat mig fram till. Delar är beställda. Passade på att öka slaglängden från 120 till 140mm också.

BigF sa:
mikaeljc sa:

Exakt det har jag precis googlat mig fram till. Delar är beställda. Passade på att öka slaglängden från 120 till 140mm också.

Smart :)

Tillbaka
Topp