Gaffel som tål smådrops?

Per Jonsson

Ny medlem
Gaffel som tål smådrops?
Hej!

Vad behöver man egentligen för dämpad framgaffel för att klara drops på max 70 cm, till platt underlag? Jag väger 70 kg.

Skulle jag klara mig med t ex en Marzocchi MX 100 mm (eller liknande) utan att den bottnar direkt?

edit: Felstavning i ämnesraden

Senast redigerad av en moderator:
Gaffel som tål smådrops?
Ja, det är som alla skriver, inte en gaffelfråga utan vilken teknik du har. MX Comp funkar till det mesta, kör med en sådan på min street/dirt hoj och den har droppats större än 1m till platt. :-)

/Leo

Gaffel som tål smådrops?
bigmollo skrev:
-------------------------------------------------------
> Min sid wc har klarat såna drop.

Det är inte så bra för cykeln om du rullar ut den förstup. det vet du va?

Gaffel som tål smådrops?
Fett, dropa till plat landning!

Du ska ju ändå landa på bakhjulet så vad spelar gaffeln för roll? Kompis som körde en bra bit utanför intended use med en MX Comp utan att den protesterade...

Gaffel som tål smådrops?
Mårten skrev:
> Fett, dropa till plat landning!
>
> Du ska ju ändå landa på bakhjulet

Såg någon rolig film där tobbe övade på att hoppa och landade på framhjulet varje gång med lite roliga vurpor mellanåt.

Gaffel som tål smådrops?
Men, om man bottnar en gaffel så beror det väl mest på inställningarna? och inte på själva gaffeln?
eller är jag ute och cyklar?

Sen om den går sönder eller inte är väl en annan sak..

Gaffel som tål smådrops?
Så bra, då behöver jag inte oroa mig för det. :)

Jo, visst har det ju med cykeltekniken att göra. Jag har droppat runt 70 cm med min helstela, och det är inga problem så länge man landar rätt. Däremot är det inte så skönt när man _inte_ landar rätt. Där tror jag nog att dämpad gaffel skulle vara till hjälp.

Gaffel som tål smådrops?
> Skulle jag klara mig med t ex en Marzocchi MX 100
> mm (eller liknande) utan att den bottnar direkt?

Jadå, det är bara att dra i lite mer luft om den bottnar för lätt (om det är comp air vi pratar om).
Jäkligt bra gaffel för lite pengar.

Gaffel som tål smådrops?
Mårten skrev:
> Du ska ju ändå landa på bakhjulet så vad
> spelar gaffeln för roll? Kompis som körde en bra
> bit utanför intended use med en MX Comp utan att
> den protesterade...

Mjukast landning får jag när jag landar någorlunda samtidigt på båda hjulen. För mycket bakhjulslandning ger ett väldigt ryck när sedan framhjulet slår ner. Men det är mycket möjligt att det beror på att ramen är alldeles för lång för mig, vilket gör att jag har tyngdpunkten för långt fram.

Jag är på jakt efter ny cykel, och vill veta ungefär vad jag ska satsa på vad det gäller dämpning.

Gaffel som tål smådrops?
Per Jonsson skrev:
> Mårten skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Du ska ju ändå landa på bakhjulet så vad
> > spelar gaffeln för roll? Kompis som körde en
> bra
> > bit utanför intended use med en MX Comp utan
> att
> > den protesterade...
>
>
> Mjukast landning får jag när jag landar
> någorlunda samtidigt på båda hjulen. För
> mycket bakhjulslandning ger ett väldigt ryck när
> sedan framhjulet slår ner. Men det är mycket
> möjligt att det beror på att ramen är alldeles
> för lång för mig, vilket gör att jag har
> tyngdpunkten för långt fram.
>
> Jag är på jakt efter ny cykel, och vill veta
> ungefär vad jag ska satsa på vad det gäller
> dämpning.

Det beror ju helt och hållet på vad för typ av cykling du tänk utföra??

Gaffel som tål smådrops?
Det "ska" inte bli något ryck när du landar på bakhjulet. Du ska suga upp landningen och bromsa den ända tills framhjulet slår i. (Tänk trials.)

Ju mer nerför du landar desto mer jämnt kan du landa. Landar du i riktigt nerförslut a la dirthopp är det mest energisnåla sättet att landa att sätta ner framhjulet något före bak. Du behåller då mer fart framåt. (Dessutom hinner du kanske med att pumpa landningen och få lite mer fart.)

Neo får ilustrera hur det kan se ut (att fetdropa till plat, utan gazza tjufyrtrenoll):
IMG_2200+.jpg

(Foto: Olle_Edlund (Sorry Olle, hojta om du vill att jag tar bort bilden. Gäller Neo med.))

Gaffel som tål smådrops?
Mårten skrev:
> Det "ska" inte bli något ryck när du landar på
> bakhjulet. Du ska suga upp landningen och bromsa
> den ända tills framhjulet slår i. (Tänk
> trials.)

Om jag förstår vad du menar så känns det som en omöjlighet på min cykeln. Ramen är alldeles för lång vilket gör att jag är väldigt begränsad i hur jag kan fördela kroppstyngden. Manuals är en omöjlighet. :(

> Neo får ilustrera hur det kan se ut (att fetdropa
> till plat, utan gazza tjufyrtrenoll):
> http://mtb.haas.se/11103-2/IMG_2200+.jpg

Fusk att landa med framhjulet på någons pakethållare, vilket jag tror är fallet i det här fallet. ;)

Gaffel som tål smådrops?
fassberg skrev:
> Det beror ju helt och hållet på vad för typ av cykling du tänk utföra??

Jag ägnar mig mest åt vanlig stigcykling med rötter, berg osv. Speciellt alla dessa stora och irriterande rötter har fått mig att fundera om jag inte skulle trivas bättre med en FS. Men jag kör även lite snabbare och hårdare terräng, där jag känner att jag inte kan ligga på fullt med den helstela.

Jag har tänkt att lägga ut runt 14000 kr på cykeln.

Nyligen fick jag syn på Canyons cyklar. Är en Nerve ES overkill att ha i skogen om man inte ska köra extremt hårt? Dessutom måste den hjälpligt klara av 1 mil asfalt också, för att komma till och från skogen.

Nu har vi ju alla olika definitioner på vad som är "hård terräng" och vad som inte är det osv. Kanske någon har exempel (bilder) på terräng som en Nerve ES (eller liknande) passar bäst till?

Jag skulle gärna vilja ha en jämförelse med t ex en Nerve XC också. :)

Hoppas jag inte begär för mycket av er, men det är verkligen jättesvårt det här att välja rätt cykel. :(

Gaffel som tål smådrops?
Nerve ES är nog en helt lagom skogscykel för allmänt larvande i skogen.

Torque med luftdämpare är också en bra skogshoj om än lite mer freerideinriktad med hopp och grejjer. Ska du åka nerförs a la Åre är det Torquen som gäller om du ska ha Canyon.

Gaffel som tål smådrops?
Hummm.... Per, det låter som om du letar efter en helt vanlig AM-hoj? De går allesammans att trampa på platten med och klättrar grymt bra också, så det är ditt minsta bekymmer. Surfa runt lite efter fullgung och lägg upp lite länkar/info här så kan säkert Happy komma med många synpunkter, både välgrundade och gripna ur luften (precis som vanligt alltså)
Fundera på varför du har bråttom i skogen för det kan ge en del ledtrådar om vilken hoj du skall ha. Är det pga att du jagar sekunder så duger nog en HT alldeles utmärkt eller en sån där skitfin Epic eller va de heter, men har du bråttom enbart för att det är roligt så är 5-6" fram och bak perfekt att ha i skogen. Vad du väljer spelar nog mindre roll eftersom alla verkar väldigt nöjda med sina hojar, oavsett vad de köpt.

Gaffel som tål smådrops?
plumse skrev:
> Vad du
> väljer spelar nog mindre roll eftersom alla
> verkar väldigt nöjda med sina hojar, oavsett vad
> de köpt.

Dagens sanning... :-)

/Leo

Gaffel som tål smådrops?
Tack för era synpunkter.

Mårten: Ja, den verkar nog kunna passa rätt bra. Fast Torque är nog inget för mig...

Nu får du ju berätta varför du inte är nöjd med din? Är det just för att du har bytt åkstil (vilken?) eller något annat?

plumse: Jag har enbart bråttom för att det är kul och för att få motion. :)

Vad finns mer för liknande hojjar i prisklassen 14000kr?

Vad kan man säga om Nervens utrustningen? Det jag tycker är viktigast är att de dyra sakerna är okej, dvs ram, gaffel, dämpare, bromsar och hjul. Resten är mest förbrukningsvara.

Jag såg också att gaffeln (Fox Talas RL) inte har någon inställbar kompressionsdämpning, vilket de något dyrare Nerve-modellerna har (RLC). Är det dumt att köpa utan sådan justering?

Någon som vet hur RockShox Pearl:en är beter sig på transportsträckorna (asfalt och grus). Kommer det gunga mycket?

Vad det gäller hjulen är jag lite osäker. Är Sun SOS P1 något bra? Hur står dom sig jämfört med t ex Mavic Crossride eller XM321?

Jämför Nerven med Poison Arsen AM. Vad kan man säga?

Jag är mycket tacksam om någon kunde kommentera åtminstone några av mina funderingar. :)

Gaffel som tål smådrops?
Per Jonsson: Jag köpte en Marin Wolf Ridge 2005 som jag inte längre trivs med till 100% då min körstil ändrats så jag skulle vilja ha en lite kvickare men samtidigt biffigare hoj...

RL vs. RLC, ska du bara köra i skog och inte är jättekräsen ser jag ingen anledning att betala extra för den extra bokstaven i modellnamnet (det lär väl dock skilja mer mellan hojarna som kan göra den extra kostnaden försvarbar). Dock upptäckte jag att kompressionsdämpningen på min Float RL var lite väl hög när jag var i Åre och gaffeln inte riktigt hängde med, jag hade då velat haft ett vred att skruva på... Men jag kanske är lyckligt ovetande om kompressionsdämpningsjusteringens förträfflighet.

Gaffel som tål smådrops?
Som flera skriver så är inte gaffeln alltid mest utsatt vid landningarna. Har en polare som envisas att droppa från det mesta upp till ngn meter. Det som krashat har bl.a varit: flera bakhjul (spräckta, "äggade", vinda), en ram, en styrstam, styre, en pedal och t.o.m en vevarm...
tilläggas att han freerajdar på hardtails.

Gaffel som tål smådrops?
Det som gör mig lite osäker till köpet är såklart att jag inte kan provcykla den innan. Det kanske är dumt att slänga ut så mycket pengar på något man inte har provat innan? Även om jag är väääldigt sugen på en Canyon. :)

Vad finns det för liknande cyklar som man kan prova i Sverige?

Gaffel som tål smådrops?
Vilken storlek kan tänkas passa mig?

Längd: 175 cm
Innerbenlängd: 81.5 cm
Armlängd: 61 cm

Wrenchscience säger:

Frame Size center-to-center: 	17 cm
Frame Size center-to-top: 	18 cm
Overall Reach: 	66.25 cm
Saddle Height: 	71.96 cm

Gaffel som tål smådrops?
Per Jonsson skrev:
> Vilken storlek kan tänkas passa mig?
>
> Längd: 175 cm
> Innerbenlängd: 81.5 cm
> Armlängd: 61 cm
>
>
> Wrenchscience säger:
>
> Frame Size center-to-center: 17 cm
> Frame Size center-to-top: 18 cm
> Overall Reach: 66.25 cm
> Saddle Height: 71.96 cm

Ja, WrenchScience har ju gett dig svaret redan på vilken storlek du ska ha. Det är storleken:
"> Frame Size center-to-center: 17 cm" <---- OBS ska vara 17 tum, inte cm.

Men det viktigaste måttet är Overall Reach, 66.25cm. Nu går du in på Canyons hemsida och kolla vad "Top tube length"(topprörslängd) + "Stem"(styrstam) blir totalt. Om det sedan är en 17" ram så är det ju den du ska ha.

/Leo

Gaffel som tål smådrops?
Nu kan jag inte se vilken styrlängd som sitter på men räknar jag med 90 mm så blir det ju 662.5 - 90 = 572.5 mm. Alltså borde storlek S (16.5") passa bäst.

Men är det självklart att jag ska välja S? Det jag är lite orolig för är att det ska bli för obekvämt och ineffektivt att cykla på asfalt med för upprätt ställning. Fast samtidigt vill jag ju inte ha för stor cykeln i skogen.

Gaffel som tål smådrops?
Ja, på en 19"-are med en effektiv topprörslängd på 584 mm + 130 mm styrstam. Den känns alldeles för stor. Men jag kanske borde prova med en kortare styrstam på den först för att få en uppfattning om hur långt topprör jag vill ha?

Jag ska väl tillägga att det är en helstel jag har nu.

Gaffel som tål smådrops?
Jag kör själv på en mtb med horizontell "Overall reach" på 66cm, en 17"(Cotic Soul, topprörsmått 56cm verkligt(snett) och 59cm effektivt(rakt)) ram med 90mm styrstam.

Jag är 179cm lång med 84cm grenmått. Om du är 175cm så låter det som en 16.5" Canyon skulle funka utmärkt, om du dessutom får till Overall Reach måttet rätt.

/Leo

Gaffel som tål smådrops?
Jag som är ytterst lite kortare än dig kör på en 18" Cannondale Optimo med 59,1cm effektivt topprör och en 90mm styrstam. Tycker det är perfekt.

Gaffel som tål smådrops?
Kollade på snabbt Canyon Nerve ramens geo, en M(18.5" C-T, 590mm topprör) motsvarar min 17" Cotic(som har långt topprör). Så en M skulle nog funka för dig också då, om du gillar kortare(50-75mm) styrstammar, men en S funkar också med längre(80-110mm) styrstam.

Testa Canyons "Perfect Position System", så ser du hur du skulle sitta på de olika storlekarna:
http://www.canyon.com/tools/pps.html

/Leo

Gaffel som tål smådrops?
1) Jag har nu bestämt mig för Small. Den har 1 cm kortare styrrör, vilket gör att styret hamnar något längre ner än på Medium. Skulle jag inte trivas med det går det väl att fixa med ett (högre) riserstyre eller styrstam med annan vinkel, eller?

2) Är det någon som vet hur justeringen av fjädringsvägen på Talas-gaffeln fungerar? Kommer framänden på cykeln höjas/sänkas när man justerar? Eller kommer fjädringsvägen bara begränsas?

Tillbaka
Topp