Gaffel som tål smådrops?

Gaffel som tål smådrops?
Jag är i exakt samma position som Per Jonsson.

Väljer mellan
---------------
AM-Canyon ES6 L(51)-XL(56) http://www.canyon.com/mountainbikes/ausstattung.html?b=87#ausstattung
AM-Poison Arsen AM T 50-55cm http://www.poison-bikes.de/shopart/1767.htm
XC-Poison Arsen T 52-56cm http://www.poison-bikes.de/shopart/1762.htm

Mitt problem är att jag är 193 lång och inte vågar köpa den cykel de rekomenderar pga att jag tror att den kommer bli för stor, de rekomenderar XL för bekväm sittställning och L för sportlig.

55-56(XL) cm Sadelrör är väl jättestort? Just nu har jag 51.5cm och 59.5cm överrörslängd på min helstela och det är lite för lite men den är så tokigt rolig att åka på!

Inmatade mått på Canyons hemsida 193-89-71-64-46-89

Sen vad det gäller sadelstolpe...hur mycket får det max sticka upp utan att påfrestningen ska bli för stor?
JAg tycker om 80.5cm mellan vevaxel-framdelen på sadeln. Det innebär att jag kommer ha rätt lång sadelstolpe på båda cyklarna.

Nu till TRÅDENS ÄMNE*flinar*
-----------
JAg har svårt att välja mellan XC FS och AM FS. Vill gärna hoppa lite men inte så högt, max utför 1m höga trappor. Kör mest på stig Hellas/Sörmlandsleden/Tyresta dvs normal stigcykling.
Räcker det med en XC FS? Om jag väljer en AM FS kommer det vara att ta i, inget jag utnyttjar fullt ut? Frågan är egentligen vad håller en XC FS till?
...och hur mycket tror ni att en Canyon ES6 gungar mot en Poison Arsen T?

Gaffel som tål smådrops?
Jag tror alla tre cyklarna håller för den cykling du beskriver. Kanske att bakdämparna inte gillar hopp då det är ganska höga utväxlingar i länkagen (kanske inga problem nuförtiden).
Jag har en Poison Curare som är väldigt lik Arsen AM. Kolla in min filmsnutt med plojcykling som jag tycker den funkar utmärkt till :) http://fullface.happymtb.org/filmer/plojhoj_0001.wmv

Däremot inbillar jag mig att Canyon håller betydligt högre klass på sina ramar. Finishen på Poisonhojen är väl sådär.

Jag är för övrigt 187 och kör en 50 cm Curare. Snudd på stor till mig.

Min gungar men inte så jag stör mig på det. En plattformsdämpare råder bot på det. Kan inte uttala mig om skillnad mellan Poison och Canyon där.

Fråga gärna på om du undrar något mer.

/Johan

Gaffel som tål smådrops?
Canyons EScyklar borde väl vara mer jämförbara med Arsen AM? Jag är också nyfiken på ev. "gungskillnader". I övrigt går mitt resonemang (tror att jag har liknande krav som du) i stil med: det kommer nog räcka med en XCcykel för mig, men frågan är ju hur stor skillnad jag upplever med en lite biffigare. Jag kommer inte att ha överdrivet bråttom och bryr mig inte det minsta om några sekunder hit eller dit (eller minuter heller för den delen). Däremot vill jag ju att det ska kännas lätt och trevligt att cykla. Min gissning är att mervärdet i form av en tåligare cykel överväger nackdelarna i form av en potentiellt tröttare mig -> kortare turer. Prismässigt tycker mitt otränade öga att Arsen AM Xn ser klart mest attraktiv ut (möjligtvis undantaget bakdämparen som jag inte vet ett jota om, skulle vara kul att få föra någon initierad kommentar till den).

Hade inte du förresten bestämt dig för att köpa en cykel (Poison Zyankali om jag inte missminner mig) typ i juni förresten? =)

Gaffel som tål smådrops?
JojjeM: Vad baserar du din uppfattning om ramarna på? Framför allt material/konstruktionsmässigt. Finishen underordnad i min uppfattning...

(skrev mitt inlägg innan jag såg ditt)

Gaffel som tål smådrops?
baby fat skrev:
-------------------------------------------------------
> JojjeM: Vad baserar du din uppfattning om ramarna
> på? Framför allt material/konstruktionsmässigt.
> Finishen underordnad i min uppfattning...
>
> (skrev mitt inlägg innan jag såg ditt)

Behöver ju inte betyda något eller så är jag ett lätt offer för marknadsföring medn Canyon designar ju faktiskt sina egna ramar medan Poison sätter sina klistermärken på Taiwanhojar som finns som många andra märken. Det var nog mer finish än hållbarhet jag menade. Funktion är ju svårare att uttala sig om om man inte har provkört båda med liknande kittning.

/Johan

Gaffel som tål smådrops?
JojjeM skrev:
... Funktion är ju
> svårare att uttala sig om om man inte har
> provkört båda med liknande kittning.
>
> /Johan

Jo, hade hoppats på att du hade några sådana erfarenheter... Tack för länken!

Gaffel som tål smådrops?
baby fat:
JApp jag började min jakt för exakt 1 år sedan. har pendlat mellan Zyankali och Arsen helatiden. Pengarna har inte varit problemet för max 20000:- får det kosta dock prestanda/krona prio och rätt strl. Hade jag haft tillgång till cyklarna för provning så hade jag kunnat bestämma mig direkt=) Vi verkar ha samma tanke om vår cykling! Som sagt var FS XC funkar prima men skulle det skada med en FS AM just om man skulle vilja droppa. Det som är bra med Arsen AM T är ju att man kan låsa båda dämparna vid transport som jag förstår det. Arsen AM T framgaffel verkar grym, inget snack om den saken!

Det som kan vara negativt är väl att alla småstökigheter blir för lätta med en AM..man bara glider över dem så att man måste söka upp större utmaningar. Man missar liksom den markkontakt som man upplever med HT????? DVS ännu mer med AM?

Jojje M:
Vad har du för dämpare?

JAg tror att mitt problem är storleken mest...50cm ger stor påfrestning på ramens sadelrör iom att jag måste köpa längre sadelstolpe 40cm. Men en 50cm med överrörslängd 60 med kort styrstam och skönt riserstyre skulle vara mumma! Om jag bara visste att /sadelstolpen skulle hålla*suck*

I värsta fall får jag köpa en från vanlig butik så att jag kan prova innan. =(

Gaffel som tål smådrops?
Helgonet skrev:

> Jojje M:
> Vad har du för dämpare?
>
> JAg tror att mitt problem är storleken
> mest...50cm ger stor påfrestning på ramens
> sadelrör iom att jag måste köpa längre
> sadelstolpe 40cm. Men en 50cm med överrörslängd
> 60 med kort styrstam och skönt riserstyre skulle
> vara mumma! Om jag bara visste att /sadelstolpen
> skulle hålla*suck*
>
> I värsta fall får jag köpa en från vanlig
> butik så att jag kan prova innan. =(

Jag har en X-Fusion Vector PVA stålfjäderdämpare (den var billig). Glöm inte att du har tre lägen för dämparen som ger 100, 125 eller 150 mm fjädringsväg. Med högt tryck eller rent av låst kan du få HT-känsla när du vill.

Jag har långa ben (92 cm) och kör en 40 cm kolfiberstolpe (arv från XC-Meridan jag hade innan). Inga problem.

/Johan

Gaffel som tål smådrops?
Jojje M:
Då har vi nästan samma mått!
Hur långt har du från vevaxelns centrum till främre ovandelen på sadeln när du pendlar?
Hur mycket av sadelstolpen har du då nerstucket i sadelröret?

Hur räknas sadelstolpslängden? från nedre ände till centrum på Railen(spåret för sadel)? så när de skriver 40eller 35 cm så menar dom just det avståndet?

Arsen AM har både låsbar framgaffel och bakdämp. Om jag kan komma på vilken storlek jag ska ha av den så kommer den just pga den låsbara bakdämpen bli hetaste valet...men problemet är just valet av storlek. 55/50cm stor skillnad på storlek..förmodligen är 55 rätt för mig..men då blir det banne mig kortkort styrstam!

Provade en Comencal Meta 5.5 nr.3 L idag på Cykloteket. http://www.commencal.com/bike/mtb/2007/geometry/meta5.pdf
Strl 50cm topprör 59.3cm
Den var riktigt skön med kort styrstam och 68cm styre. Problemet var för kort sadelstolpe och ingen lockout på bakdämpen. Om jag kommer köpa i sverige så ligger den bra till med bättre utrustning.

Ska ge Cykloteket en chans att fånga in mig som kund innan jag bestämmer mig för att beställa.
De kommer få in
FS AM Meta 5.5 L och XL
FS XC META 4 L och XL
om 5-6 veckor så jag kan prova dem och skaffa mig en uppfattning om storlek och känsla XC/AM.

-------------
Älskar HappyMTB! Så härligt med snabba svar från alla trevliga och hjälpsamma människor!

Gaffel som tål smådrops?
JojjeM:
Jäklar vilken skön film! Exakt den åkstilen jag vill ha/cykeln ska hålla för! Då måste det väl vara AM man ska ha och inte XC? För XC klarar väl inte sådana hopp?
Hur högt var droppet?

Håller du inte med Baby Fat?

Gaffel som tål smådrops?
Helgonet skrev:
> Jojje M:
> Då har vi nästan samma mått!
> Hur långt har du från vevaxelns centrum till
> främre ovandelen på sadeln när du pendlar?
> Hur mycket av sadelstolpen har du då nerstucket i
> sadelröret?

Återkommer lite senare ikväll då jag mätt. Har inte siffrorna i huvudet :)

/Johan

EDIT: Kul att du gillade filmen. Boxen var kanske en meter.
5662010.jpg

Senast redigerad av en moderator:
Gaffel som tål smådrops?
Helgonet skrev:
> Jojje M:
> Då har vi nästan samma mått!
> Hur långt har du från vevaxelns centrum till
> främre ovandelen på sadeln när du pendlar?
> Hur mycket av sadelstolpen har du då nerstucket i
> sadelröret?

Jag får det till knappt 80 cm (170 mm vevar). Körde ca 81,5 tidigare men trivs med lite lägre nu. 24 cm från sadelrörets topp till railsen och 16 cm stolpe nedstucken i ramen.

>
> Hur räknas sadelstolpslängden? från nedre ände
> till centrum på Railen(spåret för sadel)? så
> när de skriver 40eller 35 cm så menar dom just
> det avståndet?

Min är exakt 40 cm mätt på det sättet (till centrum railsen alltså).

> Arsen AM har både låsbar framgaffel och
> bakdämp. Om jag kan komma på vilken storlek jag
> ska ha av den så kommer den just pga den låsbara
> bakdämpen bli hetaste valet...men problemet är
> just valet av storlek. 55/50cm stor skillnad på
> storlek..förmodligen är 55 rätt för mig..men
> då blir det banne mig kortkort styrstam!

Jag har kort styrstam (50 mm) och brett riserstyre och med ca 61 cm effektivt överrör på Curaren. Funkar bra till stigcykling men till hopp och lek hade jag önskat mig en något kortare cykel.

> Provade en Comencal Meta 5.5 nr.3 L idag på
> Cykloteket.
> http://www.commencal.com/bike/mtb/2007/geometry/me
> ta5.pdf
> Strl 50cm topprör 59.3cm
> Den var riktigt skön med kort styrstam och 68cm
> styre. Problemet var för kort sadelstolpe och
> ingen lockout på bakdämpen. Om jag kommer köpa
> i sverige så ligger den bra till med bättre
> utrustning.
>
> Ska ge Cykloteket en chans att fånga in mig som
> kund innan jag bestämmer mig för att beställa.
> De kommer få in
> FS AM Meta 5.5 L och XL
> FS XC META 4 L och XL
> om 5-6 veckor så jag kan prova dem och skaffa mig
> en uppfattning om storlek och känsla XC/AM.

Commencalcyklarna verkar väldigt fina.

/Johan

Tillbaka
Topp