Gaffel till en HT

Gaffel till en HT
Hej

Har planer på att köpa ny HT och det som ställer till det i valet mellan alla specar är att jag kan noll om vilken gaffel som är bra resp dålig. Jag skulle vilja säga att min budget för hela cykeln ligger på 10.000 och då får man ju försaka ett och annat. Men, jag vill att gaffel är bra och har minst 100 mm slag, helst 120 eller mer. Vilka gafflar är bra?

För övrigt cyklar jag mest trail och avskyr långa cyklingar på grusväg även jag avser att ställa upp som glad motionär i typ mtb girot i gbg nästa år. Så en Ht för 10 papp med hyffsad gaffel utifrån dessa förutsättnignar vore nice.

Gaffel till en HT
Ok så Reba är gaffel med stort G? Får man fråga varför den är bättre än andra Rock Shox eller Fox gafflar?

Såg för övrigt en hoj som jag gillar på mtbstore för strax under 12´ och det är Kona Honzo fast skulle vilja ha med dropper post och inte med 1x10 utan mkt hellre 2x10 men då har jag ingen aning om vad det är för gaffel som sitter på.

Gaffel till en HT
Vill minnas att Rock Shox Silver TK var överlägset bäst i budgetklassen enligt något test. Men jag vet inte om det finns bättre att få tag i med din budget. Jag vet faktiskt inte så mycket alls om jag ska vara ärlig.

Gaffel till en HT
Okej, okej jag förstår att vi inte pratar diamantplätterade gafflar men är Reba och TK siilver bra alternativ i budgetklassen? Är förresten alla TK silver luft dämpare eller förkommer dom med fjäder också? Finns det Fox gafflar som är bra i denna prisklass också?

Gaffel till en HT
patflemming sa:
Okej, okej jag förstår att vi inte pratar diamantplätterade gafflar men är Reba och TK siilver bra alternativ i budgetklassen? Är förresten alla TK silver luft dämpare eller förkommer dom med fjäder också? Finns det Fox gafflar som är bra i denna prisklass också?

Jag skulle säga att Rock shox Reba är väsäntligt bättre än TK Silver, men den finns nog aldrig på nya cyklar för under 10k. Det bästa är att köpa en begagnad cykel om du vill ha Reba. Man kan säga att Reba är första gaffeln bland de finare XC-gafflarna.

TK silver är en budgetgaffel. Men som föregående sa, är den antagligen bäst bland budgetarna och räcker förmodligen ganska långt.

Gaffel till en HT
OK. tack för tipsen. Ser att även Canyon på sn Grand Canyon 6.9 AL SL levererar Reba gaffeln och då precis över 10000 gränsen.

https://www.canyon.com/sv/mtb/grand-canyon/2016/grand-canyon-al-6-9.html

Finns Reba gaffel med 120 mm slag? och om jag skulle vilja gå upp i ännu finare gaffel samt 120 mm i slag vad blir nästa steg? För något år sedan verkade en del prata om "pike" det är också en Rock Shox gaffel eller?

Gaffel till en HT
Det är lite olika kategorier. Steget över Reba är nog SID om du tittar på Rock Shox sortiment av XC gafflar. Pike är betydligt kraftigare och mer tänkt för lite stökigare cykling.

Ta en titt här för att förstå RockShox sortiment:
https://www.sram.com/sites/all/themes/sram_2011/st_rockshox/_images/products/product-matrix.png

Jag har en 100 mm Reba på min HT och en 140 mm Pike på min FS. Reban ser ut som en leksak i jämförelse, men de väger därefter också.

Senast ändrad:
Gaffel till en HT
Tack LHelge för länken till Sraqm/Rock Shox övergripliga schema över vilken nivå det är på deras gafflar. Precis en sådan skulle jag vilja ha för FOX gafflar också.

Gaffel till en HT
Nu är jag inte jätte inne på fox, men för att försöka placera in dem i RockShox produktmatris

32: XC
34: Trail
36: Enduro
40: Gravity

Sen är det stigande pris/prestanda från Evolution -> Performance -> Factory

Vad gäller dämpare så tror jag Fox FIT4 ska motsvara den som RockShox kallar för RCT3, enkelt uttryckt.

Gaffel till en HT
Recon Gold ska vara bra också.

Commencal har allmänt gott rykte. Ska du verkligen ha 27.5 och 160mm gaffel? Känns inte så trailigt om du frågar mig. Var bor du och i vilken sorts terräng cyklar du oftast?

Gaffel till en HT
Bor i Göteborg och tja... där kommer 95% av all cykling att ske. Det jag gillar/som lockar mig är dropper post och tufft med 160 slag där fram. 27,5 tum tror jag är bra för jag kör 26 tum idag och tycker inte att jag saknar något förrutom bättre gaffel och bättre bromsar.

Gaffel till en HT
Kanske kolla med några Göteborgare om det inte är lite väl mycket gaffel för terrängen? I övrigt såg ju hojen riktigt trevlig och prisvärd ut.

Gaffel till en HT
Min uppfattning är att det inte ger så mycket att ha massa slag i fronten på en hardtail. Det blir bara väldigt äckligt när man väl använder slaget och fronten dyker. Jag har en Transition TransAM med 130 mm-gaffel och jag kör gaffeln väldigt hård bara för att hålla fronten uppe.

Gaffel till en HT
Jag tror nog att 160 mm kan vara bra på 26" har 140 mm på min 29" å det känns fint. Är dock inte säker på att mera behövs men mina 140 mm utnyttjas flitigt?

Gaffel till en HT
Revelation är väl RockShox billigare gaffel över XC nivån. Köp i så fall Rct3 modellen om du kan, på RC kan man inte justera in-dämpningen så där blir det lätt lite för mjukt. Om du inte väger 70kg, då fungerar nog RC som den är.

Senast ändrad:
Gaffel till en HT
Hm, för det första, jag väger 71-72 kg så kanske att gaffeln inte är så mjuk ändå.

Sen är det väl en Marchooci 350 gaffel på denna cykel? Jag kan inget om denna gaffel (eller andra gafflar för den saken skull). Men, jag vill ju inte att den dyker när man tar en skarp sväng. Jag tycker redan att jag har dålig kurvteknik så där behöver jag inte ytterligare att oroa mig för.

Gaffel till en HT
Ja men den har ingen dropper plus att jag vill ha två klingor fram. Jag tycker det är sjukt mkt bättre att byta mellan klinga fram än att behöva hålla på och fippla med bakväxeln/kassetten. Old school

Gaffel till en HT
Vad är en EST?

Ja jag tycker faktiskt det är smidigt att ligga nånstans i mitten på kasetten bak och sen växla mellan lilla och mellan klingan fram. Jag vill ofta göra stora hopp i utväxlingen och slipper då gärna att hoppa över många kuggar på kassetten vilket jag ofta upplever leder till trassel för många när inte bakväxeln hänger med.

Ja jag har tom tre delat där fram, så gammal är jag!!!

Gaffel till en HT
patflemming sa:
Vad säger den samlade forumexpertisen om denna:

http://www.commencal-store.co.uk/meta-ht-am-essential-yellow-2016-c2x16198321

Hur är gaffeln på denna då jag gissar att det är det som mer eller mindre kommer fälla avgörande om man gillar denna hoj eller ej.

Jag har en sån cykel, eller ja, den ramen och gaffeln iaf. Riktigt rolig och lekfull cykel! Kan bara rekomendera den. Gaffeln är också riktigt bra, plush och styv.
Har en NCR på min heldämpade och visst är den bättre, framförallt bättre kontroll i hög fart när det är riktigt stökigt. Men R modellen är helt klart också bra.

Gaffel till en HT
Bra Input Adde. Hur upplever du cykeln vid klättring? Samt kurvtagning? Har du gjort några modifieringar? Hur bra funkar droppen?

När du säger att NCR är bättre vid riktigt stökigt, hur stökigt menar du då? Pratar vi DH eller riktigt snabb Enduro?

Gaffel till en HT
Jag tycker att den klättrar bra. Jag gillar att den är ganska "rymlig" i storleken.

Bra kurvtagning men visst hade det varit 420 mm gedjestag hade den nog varit rappare men.

Dropper kör jag av annat fabrikat än den som följer med komplett hoj. Jag köpte min som lös ram.

Ja precis vid "snabb enduro", men det är ju inte konstigt för en gaffel som är mer än dubbelt så dyr. :)

20161002_143045.jpg

Gaffel till en HT
Nice Adde. Ser riktigt grym ut. Lite längre stem än "orginalet" eller? Storlek L? Hur lång är du? Vikt?

Tycker du att kedjestaget är för långt, det är väl ändå förhållandesvis kort?

Gaffel till en HT
Stamen är 50mm, ramen en XL. Jag är 193cm. Nej jag tycker att kedjestagen är lagom. Nog långa för att den inte ska kännas nervös utför och nog korta för att den ska vara svängig och lekfull.

Gaffel till en HT
Att ha 11 eller 10 växlar totalt på det snabbare bakreglaget är inget bekymmer. Där kan man ju växla med lite belastning (fram gör man inte så...). Det kanske bara är en vanesak. Tjejens mormor köpte en telefon med touchskärm när hon var 70 år gammal. Gick det med.

Den från on one såg prisvärd ut. Som Fan!

Gaffel till en HT
Härligt EST! Läste den där tråden flera gånger. Crashgordon, vilken hårding och legend! Ja, jag skulle gärna ge på mig och prova lite av den cyklingen som ni utför i din länkade tråd. Är väl dock inte särskilt tekniskt begåvad än men det jobbar jag på.

Jag hade för övrigt med mig en liknande crashgordon kompis förra året då vi var ute och cyklade Vättlefjäll och min kusin dyker upp med sin typ "cykel-på-köpet" hoj från el-giganten. Tror att möjligtvis en av alla 21!!! Shimano Tourney växlarna fungerade, styret gick inte riktigt att få att sitta fast, V-bromsarna tog knappt överhuvudtaget, duktigt glapp i vevlagret mm. Satan vad mkt han ramlade men gud vilken rolig cykel det var att cykla på. Räckte ju att man kom upp i 10 km/tim för att det skulle kännas som man körde i 100!! och varje i sväng, varje gupp trodde man att man skulle krascha för allt vad det skakade och for. Gick liksom inte att sluta skratta åt misär och adrenalin i kombination.

Gaffel till en HT
Ja visst är det roligt med såna kompisar? han har frågat nu när vi ska dit igen?
Men va fan all lek är kul å man blir bättre till slut även vi gamlingar!

Tillbaka
Topp