Gaffellängder- och bakväxelfrågor

sprallis

Ny medlem
Hejsan alla,

Behöver lite hjälp nu när jag ska uppgradera cykeln. Vore bra med hjälp fårn er andra kunniga. Det är långt till närmsta cykelaffär, så det blir nog en beställning över nätet. Tyvärr så är tech manualen på Marzocchis hemsida på PDF, något som inte fungerar på den här gamla burken.

1. Stämmer det att standardlängden på den övre delen av en gaffel är 270mm när man köper en ny? Funderar främst på Marzocchi 2004 EXR Comp.

2. Är det någon som kan ge något omdöme om den eller vet mer om måtten på den? Tänker t ex på längd.

2. Är det ngn som har ett tips på hur man ser om bakväxeln är sliten och behöver bytas. Min XT är 7 år nu och jag misstänker att den behöver bytas. Har t ex fjädern någon livslängd?

3. Det finns flera olika typer av XT bakväxlar. Kan någon förklara skillnaden mellan XT R-Mech M750 och XT R-Mech Rapid Rise???

Tack på förhand!
/Lars

1. Vet inte exakt längd, men på alla nya gafflar ska styrröret kapas till rätt längd. Styrrören är alltid "för långa", så de ska passa alla cyklar.

2. Måtten hittar du på Marzocchis hemsida, 2004 OEM EXR Comp , plocka hem "Tech manual" så står allt där sedan.

3. Nja, har den börjat glappa så kan den behöva bytas, men fungerar den bra så finns ingen anledning till byte. Däremot behöver du säkert byta trissorna, de två svarta som kedjan löper igenom, är tänderna helt spetsiga så är det dags att byta dom - sen får du till lite bättre växlingar igen. Fjädern ska hålla länge, ovanligt att den blir utmattad.

4. XT 750 är den gamla "vanliga", som växlar till lättare växel när du spänner(dvs trycker med tummen på växelreglaget) vajern. XT 760 är den nya "bakåtvända" växelfunktionen, där du får en tyngre växel när du spänner vajern, somliga gillar den somliga inte. Tillhör själv de som gillar den gamla bättre, men båda fungerar. ;-)

/Leo

Om du känner att bakväxeln inte spänner kedjan tillräckligt hårt kan det vara dags att byta bakväxeln. Man kan byta bara fjädern men med en så gammal växel kan man lika gärna byta ut hela växeln.

Rapid Rise betyder att växeln vill röra sig inåt mot lättare växlar, dvs du måste spänna för att få i tyngre växlar. Vanlig bakväxel fungerar tvärt om, den vill mot tyngre växlar och måste spännas för att växla upp på lättare växlar. Det är en smaksak vad man vill ha, men Shimano går allt mer över till RR.

Tack så mkt för svaren, Helt otroligt vilken kunskapsbank det här forumet är.

En fråga angående rulltrissorna på bakväxeln. Har försökt att byta dem för att fäscha upp hela växelföraren. Den övre satt åt så pass att jag råkade göra den rund med insexnyckeln.

Någon som vet hur jag ska byta trissa nu? Går det att fixa på ngt sätt eller är det dags att byta ut hela växeln?

Senast redigerad av en moderator:
> sprallis Skrev:
>
> Någon som vet hur jag ska byta trissa nu? Går det att fixa på ngt sätt eller är det dags att byta ut
> hela växeln?

Om du har en växel med 2-delad korg kan det ju räcka med att borra bort huvudet på insexskruven.
Sedan föra isär korgens bägga delar försiktigt (töja, inte bocka permanent) så att du får bort trissan
med lager. Därefter kan du nog gänga ur den resterande delen av skruven med en tång.

Skaffa sedan en ny skruv och montera dit trissan igen.

Eftersom trissan skall bytas så kan man såga bort trissan med en liten bladsåg. När trissan är borta så greppar man skriven med en tång och skruvar ur den. En vanlig M4-bult passar finfint i hålet och kan kapas till rätt längd.

/rikard

Nog inte helt lätt att hitta ny skruv till växeln, får nog bli en beg hos cykelmagarn misstänker jag.
Trissor är lättare; BBB är fina och prisvärda. Se till att köpa rätt storlek (10/11 tänder?) och att montera dom på rätt plats - övre/undre.
/Claes

Tillbaka
Topp