Gaffelproblem: Klonkande ljud vid retur!

• Trådstartare Trådstartare VH
  • Start datum Start datum

VH

Ny medlem
Tjena
Har lite "problem" med min Marzocchi X-Fly. Den dämpar bra, dock låter returen lite konstigt när den kan slå tillbaka helt (dvs vid hopp osv). Lufttrycket är rätt lågt/med min vikt överrensstämmande. Kan det vara något som är utslitet?

I ssvf gafflarna finns en liten backventil som stänger kompressionskretsen när gaffeln fjädrar ur. Pajjar den klonkar det mysigt när gaffeln toppar ur. Finns säkert något liknande i din gaffel oavsett vilken dämptyp det är. Vilken årsmodell är det? I nolltvåerna är det hscv men i nolletterna kan det vara ssvf men jag hittar ingen info om det.

Det är en 2001:a
Mjo det skulle ju kunna vara det faktiskt.Hur fixar jag? Har en cykeltekniker som kommer kolla på den i morgon men det återstå ju att se om han kan hitta felet, tänkte att jag kunde försöka meka lite själv ikväll!
Jag lär väl försöka byta olja nu då...

Vart sitter denna ventilen?

VH skrev:
-------------------------------------------------------
> Vart sitter denna ventilen?

I ena eller båda benen.. :) Det är en vit fjäderbelastad plastring som inte är svår att hitta. Är det hscv är det nog en cartridge med alltihopa inuti. Har inte en susning om hur dom ser ut inuti. Lycka till!

Jag har nåt liknande i min Minute 3 -04
När jag har snabbaste returen så "skrapar" den på vägen upp och det hörs till och med, inte bara känns. Ställer jag trögare retur så försvinner det, men jag vill ha snabb retur, kan det vara för lite smörjolja i??

Ursäkta att jag skrev i din tråd VH men jag tyckte det liksom passade in, det kanske är liknadne problemlösning på din, vem vet?
/Mattias

Methew: Inga repor på innerbenen? Kollat, öh, "bussningarna"? Annars kan det vara så att den helt enkelt vill ha lite olja på benen. Kolla oljenivån i gaffeln också.

Ja vi får se. Men de e lugnt :)

Får ställa om returen lite i morgon på vägen till jobbet å se...annars ska ja prata med en cykelmekare på jobbet i morgon, får se vad han har att säga.

Det är väl dags för att byta olja i den snart ändå så det kanske blir lite sånt i morgon med, återkommer med resultat för den intresserade!

David, ser du det du pratar om på några av dessa bilder:
http://www.enduroforkseals.com/id3.html

Senast redigerad av en moderator:
Nej det där är nog någon annan variant av dämpning. Ser varken ut som ssv, ssvf eller hscv. Principen är nog densamma iaf och det finns nog en fjäderbelastad ventil i din gaffel åxå men har du inte kollat oljan först så börja med det.

Har tittat förbi hos en mekaniker idag, tyvärr hade han aldrig pillat med en sån här gaffel men han la märke till att hela min returjusterargrejj inte fungerade alls(!). Så ikväll blir det till å skruva isär och byta olja o få åbäket att fungera. Ska höra mig för vad det skulle kosta att fixa men ja vetifan om de e bättre å köpa en ny gaffel, den här har ändå 4 år på nacken.

Sådär, har plockat isär å satt ihop hela gaffeln nu!

Visade sig att hela returdelen lossnat(!!!) från toppskruven på gaffeln så returen var helt som bortblåst, visste att jag hade kraftig retur men aldrig brytt mig om det.
I varje fall, gaffeln känns jädrigt trevlig nu med ny olja och fungerande returdel! Var dock nära att det sket sig då en av toppskruvarnas lättmetallgängor (skit) bestämde sig för att bilda nya gängor lite hipp som happ. Efter lite lirkande med kniv och skruvmejsel fick jag dock till det och lyckades skruva på den!

Får väl hoppas att detta fungerade bra, ska nog be nån gaffel-guru ( Leo? :P ) lyssna å känna lite på gaffeln vid nästa happyride om den verkar funkis, jag hör/känner inget konstigt i varje fall! Lätt som fasen var det att göra, fanns en gedigen walkthrough på nätet.

Hej å hå igen. Nu har den pajjat, igen!

Bytte olja för nån månad sen, fungerade bra ett tag men nu har den gett upp igen!

Någon som vet vad som kan vara felet? E oljan redan kass?
Hiva och köpa ny? Verkar som den har börjat läcka olja vid toplocket oxå :(

Hjälp!

Tillbaka
Topp