Gaffelservice - hur noga är det

Dr_Rydell

Aktiv medlem
Sägs att man ska utföra service efter 50 mil. Har haft cykeln från april och kört några tävlingar på den. Inte lust lägga pengar egentligen på att serva den eftersom jag ska köpa en ny dyr cykel. Denna kommer dock användas som vintercykel, dåligt väder-cykel, pendling etc.

Hur noga är det egentligen och hur mkt är det pengarna som styr rekommendationerna?

Det viktiga är ytterbensservice. Alltså egentligen att det finns olja i ytterbenen och att smuts som läckt in får en chans att tömmas ut. Det kostar väldigt lite att göra och går fort. Det brukar kännas när det är dags genom att det till exempel inte känns lätt oljigt på innerbenen om du gnuggar fingret på dem. Gaffeln brukar kännas sämre också, men den skillnaden känns bäst efter service ;)

Ska du sedan använda gaffeln till saker som pendling får du nog antingen gilla läget och ha en gaffel som funkar sämre eller serva hyfsat ofta, lite beroende på mängden vatten, salt etc den kommer att utsättas för.

Dr_Rydell sa:
Sägs att man ska utföra service efter 50 mil. Har haft cykeln från april och kört några tävlingar på den. Inte lust lägga pengar egentligen på att serva den eftersom jag ska köpa en ny dyr cykel. Denna kommer dock användas som vintercykel, dåligt väder-cykel, pendling etc.

Hur noga är det egentligen och hur mkt är det pengarna som styr rekommendationerna?

Skall du inte cykla stig med cykeln så sätt dit en stel gaffel och du har en något lättare slaskcykel som kräver mindre med underhåll.

Det är lätt att serva ytterben på rockshox. Bara ta isär, häll ut oljan, skölj med t-röd. Sen i med ungefär rätt mängd olja, sist använde jag motorolja av lättflytande sort och det blev hur bra som helst. Det viktiga är egentligen bara att du får det rent och att du fyller på med olja för smörjning. Oljan i ytterbenen ska bara smörja, inte dämpa. Specialolja för damm-ringarna brukar rekommenderas i äldre mekbeskrivningar, men det ska visst inte behövas.

Rattnalle sa:
Den där 0w30 motoroljan till gäddan kan köpas betydligt billigare än 300 kr litern.. :)

Jo visst men det var en enkel länk att slänga in där allt fanns, och även i olika mängder.

Det är bara smörj, det funkar lika bra med en castrol,motorex,osv med samma viskositet.

Dr_Rydell sa:
Sägs att man ska utföra service efter 50 mil.

Hur noga är det egentligen

Skulle man göra service efter 50 mils intervaller, skulle jag ju få göra det med lite mindre än var tredje veckas intervaller, och det tycker inte ja iaf är behövligt. Jag brukar göra det var tredje månad. Det blir ungefär i snitt 200-250 mil i skogen och lite grusväg

Nu fick jag pepp i kväll att göra en ytterbenservice på min Fox Gaffel, hehe!
Testade för första gången att göra servicen med gaffeln kvar på cykeln. Och det gick ju smidigt faktiskt :-)
received_10153985628801608.jpeg

received_10153985628946608.jpeg

received_10153985628966608.jpeg

received_10153985629011608.jpeg

Skumringarna är som nya efter lite tvätt :-)
received_10153985629096608.jpeg

lite kladdigt bli de det.

Behöver du ett servicekit till en ytterbenservice till just den gaffeln har jag ett nytt på hyllan. Hade en XC 30 gould förut. Kör med Fox gaffel nu så, då blev det över. Skicka isf ett PM

Bilagor

• received_10153985844446608.jpeg
    received_10153985844446608.jpeg
    62 KB · Besök: 89
mikipedia_ sa:
Rattnalle sa:
Den där 0w30 motoroljan till gäddan kan köpas betydligt billigare än 300 kr litern.. :)

Jo visst men det var en enkel länk att slänga in där allt fanns, och även i olika mängder.

Det är bara smörj, det funkar lika bra med en castrol,motorex,osv med samma viskositet.

Har läst på för att själv göra servicen. När man googlar på vilken typ av olja man kan ha blir jag osäker då det verkar vara skillnad på olja med samma viskositet. Vill dock gärna köpa vanlig motorolja då det är både smidigare och billigare!

Vad för slags fett ska det vara förresten? Funkar ex silkonfett från Biltema?

Jag har en rs reba från 2015

Agorazo sa:
mikipedia_ sa:
Rattnalle sa:

Har läst på för att själv göra servicen. När man googlar på vilken typ av olja man kan ha blir jag osäker då det verkar vara skillnad på olja med samma viskositet. Vill dock gärna köpa vanlig motorolja då det är både smidigare och billigare!

Jag skulle säga ett riktigt gaffelfett, det här http://www.gabelprofi.de/en/RockSho...X-Fett-SRAM-Butter-29ml-Tube-Slick-Honey.html är bra.

Agorazo sa:
mikipedia_ sa:
Rattnalle sa:

Det viktiga är att fettet tål gaffeloljan, förutom det kan du säkert använda vad som helst.

AX3L sa:
Agorazo sa:
mikipedia_ sa:
Rattnalle sa:

Det viktiga är att fettet tål gaffeloljan, förutom det kan du säkert använda vad som helst.
Fett är väl i regel oljebeständigt.

Du ska inte ha motorolja, utan gaffelolja. Det är vissa tillsatser som finns i motorolja som du inte ska ha i gaffeln.

Gaffelolja hittar du till bra pris på Biltema, mekonomen eller något mc-varuhus. Sist jag köpte tror jag att jag betalade 150 för en liter. Räcker till ca 33 servicetillfällen.

oxr sa:
Du ska inte ha motorolja, utan gaffelolja. Det är vissa tillsatser som finns i motorolja som du inte ska ha i gaffeln.

Gaffelolja hittar du till bra pris på Biltema, mekonomen eller något mc-varuhus. Sist jag köpte tror jag att jag betalade 150 för en liter. Räcker till ca 33 servicetillfällen.

Bra där, tack.

I helgen fick en bekant höra att dämparna ska servas med intervall på 15 mil. Specialized Concept Store i Hammarby sjöstad. Rekord?

Någon som vet vad det kostar ungefär att lämna in en rs pike och en monarch rt3 debonair på service hos en lbs? PS: min lbs har sagt gärna var 50e mil, var 100e mil för nåt sådär bra funktion och absolut minst 1 gång per år.

johan44 sa:
I helgen fick en bekant höra att dämparna ska servas med intervall på 15 mil. Specialized Concept Store i Hammarby sjöstad. Rekord?

Haha! Det blir ju fanemej till att serva var tredje-fjärde dag då da. Hur ska man då hinna cykla ;-)

Tycker för övrigt det där med mil, blir lite missvisande väl. Tänk om jag cyklar 15 mil på 5 timmar, och en kompis cyklar 15 mil på 10 timmar. Då har ju den sistnämnda gaffeln gått dubbelt så länge i skiten. Eller tänker jag fel?

kay sa:
johan44 sa:

Haha! Det blir ju fanemej till att serva var tredje-fjärde dag då da. Hur ska man då hinna cykla ;-)

Tycker för övrigt det där med mil, blir lite missvisande väl. Tänk om jag cyklar 15 mil på 5 timmar, och en kompis cyklar 15 mil på 10 timmar. Då har ju den sistnämnda gaffeln gått dubbelt så länge i skiten. Eller tänker jag fel?

Mer skillnad isåfall på 15 mil rådjursstig mot 15 mil dödsenduro

Visst är det så. 15 timmar låter kort även för en DH-gaffel. Om vi nu inte lyckas räkna enbart rent effektiv åktid för då är det ganska många liftdagar :)

Dr_Rydell sa:
Hur ofta behöver man byta ut skumpinnar etc, sånt i kitet ovan?

Jag har bytt dom på våren i April inför alla loppen. Och en gång på hösten. Så två gånger på ett år. Men sen har jag ju rivit gaffeln emellanåt och bara rengjort, fettat in packboxarna och ny olja

Har sett ett antal gafflar där innerbenens beläggning nötts ner till följd att man kört för länge utan service.

I samtliga fall så är det folk som nött mycket grusväg med låst gaffel. Folk borde köra mer stela gafflar :)

Biltema säljer gaffelolja för 90 kr litern. Heter SAE 10 resp 5. Går det översätta till 10 resp 5 tw? Enl manual ska det vara 5 och 15 wt i gaffeln. Gör det nåt om det är 5 och 10?http://www.biltema.se/BiltemaDocuments/TechnicalDataSheets/36959_TDS.pdf

Alltså allvarligt.

Det är inte ens svårt att köpa exakt de oljor som tillverkarna rekommenderar.
Bara beställa från närmsta webshop liksom och få möget hemskickat.
Och det är inte heller dyrt, relatera servicekostnad till vad gaffeln kostar att köpa så.

Oljor är en djungel och bara för att beteckning är samma på 2 olika oljor kan det vara helt olika egenskaper på dessa.

Visst var och en gör som den känner men de spänn jag skulle kunna spara på att köpa andra oljor känns ganska ovärt.

Vernersson sa:
Alltså allvarligt.

Det är inte ens svårt att köpa exakt de oljor som tillverkarna rekommenderar.
Bara beställa från närmsta webshop liksom och få möget hemskickat.
Och det är inte heller dyrt, relatera servicekostnad till vad gaffeln kostar att köpa så.

Oljor är en djungel och bara för att beteckning är samma på 2 olika oljor kan det vara helt olika egenskaper på dessa.

Visst var och en gör som den känner men de spänn jag skulle kunna spara på att köpa andra oljor känns ganska ovärt.

+1

Dr_Rydell sa:
Ok. Gaffeloljan på mekonomen var ju väldigt mkt dyrare än motoroljan. En helsyntetisk motorolja i 5w resp 15w, duger det?
https://www.mekonomen.se/bil/reservdelar/olja-och-vatska/motorolja/motorolja-ps3207a41-05001EFsv

Dessutom finns den vara i 2,5w
https://www.mekonomen.se/bil/bilvard-och-service/olja/olja-till-mc/motorolja-pa188126sv

Sluta handla på Mekonomen. Dom sysslar med ocker!

Knata in på lokala cykelbutiken och fråga vad dom har annars.

Att beställa är lite drygt då det tar tid, blir dyrt då man alltid hittar en massa annat man "behöver" :)

AddeN sa:
Mineralolja skulle jag undvika.
Varför då?
Det är ju inte direkt några extrema temperaturer eller andra utmaningar för oljan i gaffeln på en mtb. Anledningen till täta oljebyten är ju att oljan blir smutsig och det blir den ju oavsett kvalitet.

Finns det några vanliga tecken på att man borde göra en fullständig service och inte bara ytterbenen?

Har kört ytterbenservice på en likadan gaffel som trådskaparen, XC 30 Gold.
Tycker den känns helt ok, ger jämn dämpning men däremot låter den lite, som att olja "gurglar runt" i brist på bättre ord när den trycks ihop/expanderar.

Vet inte om det är normalt, kan inte minnas om den någonsin varit helt tyst. Men Pike:en på min andra cykel är helt tyst i jämförelse.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp