gaffelservice Marzocchi, byta sealkit

Andsa

Medlem
Behöver byta sealkit på Marzocchi Bomber MX ETA Pro 2005. Kan inte lossa the stansions från the lowers (vilka är de svenska benämningarna?). Har tömt på luft, plockat bort de övre locken och ETA komponenten men behöver något specialverktyg för att lossa de nedre bultarna. Vet någon var jag kan få tag på det? Nån som har till salu? är det insex och i så fall vilken dimension så jag kan tillverka en egen?

Tack

Tack. Har manualen. Men lyckas inte lossa höger gaffelben. Verkar som att jag måste hålla emot nere inuti, annars lossnar inte muttern?

Bilagor

• 20170627_222710.jpg
    20170627_222710.jpg
    174 KB · Besök: 22
Vet inte om det hjälper dig i just detta?

Men normalt sätt så hålls ju gaffelbenen fast med en inre pistong som fäster undertill i underbenen, TVÅ gånger har jag lyckats få gängpaj där på min Pike :/ Har båda gångerna läst det genom att såga av bulten och dra loss den ur pistongen med en svinpit... Nu har jag lärt mig att rengöra gängorna NOGA samt inte överdra dessa bultar :)

Andsa sa:
Behöver byta sealkit på Marzocchi Bomber MX ETA Pro 2005. Kan inte lossa the stansions från the lowers (vilka är de svenska benämningarna?). Har tömt på luft, plockat bort de övre locken och ETA komponenten men behöver något specialverktyg för att lossa de nedre bultarna. Vet någon var jag kan få tag på det? Nån som har till salu? är det insex och i så fall vilken dimension så jag kan tillverka en egen?

Tack
Sealkit: tätningar
Stansions: innerben, inre gaffelben, överben
Lowers: ytterben, nedre/yttre gaffelben
Det finns tekniska benämningar även på svenska, den industriella revolutionen inträffade även här.
(OBS, detta var inte en pik till dig, så ta inte illa upp)

Tack Laederlappen
Om det hade varit en pik hade den inte gått hem;). Du förstod vinken och nu känner jag mig upplyst :D

Tillbaka
Topp