Gaffelslag

• Trådstartare Trådstartare Dr Fork
  • Start datum Start datum
D

Dr Fork

Guest
Gaffelslag
Jag avser att köpa en ny framgaffel till min Giant. Vill någon kunnig själ beskriva lite kring för resp nackdelar mellan olika slaglängdsval på gafflarna? Jag funderar på en Marzocchi, MX Pro ETA -04, 120mm, är det OK för XC eller..? Finns det bättre gafflar för samma pengar (3 130 kr)?

Gaffelslag
Nu vet jag inte vilken ram du har, men 120mm låter mycket för XC. Lämpligare är nog 80-100mm. Jag beställde precis en Marzocchi Marathon S 2003 från Klicka här. Den är orginal 100mm men går att sänka till 80 och kostar 349 Euro plus 25 för frakt.

Gaffelslag
Olika ramar "klarar" olika slaglängd/längd på framgaffeln. Sätter du dit en 120mm på en ram som är gjord för 63-80mm så kan det bli välidigt konstigt. Det påverkar hur cykeln uppför sig, uppför/nerför, styrning osv. Om du tycker att din cykel känns bra idag, köp en gaffel med samma slaglängd som sitter på cykeln eller max 1"(25.4mm) längre så kommer det att funka kanon.

/Leo

Gaffelslag
Det ska gå att köpa ett "85mm Travel Reduction Kit". Marathon S 2003 är orginal 100mm och de som säljs som 85mm är utrustade med kittet.

Post Ändrad (04-03-27 18:47)

Gaffelslag
Husman skrev:

> Det ska gå att köpa ett "85mm Travel Reduction Kit". Marathon S
> 2003 är orginal 100mm och de som säljs som 85mm är utrustade
> med kittet.

Kanske? Men jag tror inte det. Min Marthon S 2003 säljs som en 105 mm gaffel. Eftersom de har ett gäng lekfulla orangutanger som fyller på olja efter eget kynne innan gafflarna skeppas hade den dock endast ca 70 mm slaglängd tills jag korrigerade oljenivån. Dessutom har jag bytt fjädrar. I varje fall min var utrustad med fjädrar som möjligen passar för amerikanska fläskberg.

Såvitt jag förstår är det två olika serirer en som är 105 o en som är 80 mm. Har även luftvarianten. Min fru har en som är 80 mm o jag en som är 100, fr 2002. Det är defintivt olika gafflar. Orangutangerna hade varit i farten o fyllt på olja även på den. Först efter oljebyte fick jag rätt slaglängd.

Bortsett från orangutangerna vid oljefyllningen är de utmärkta gafflar.

Per

Gaffelslag
Per: Var det så att gaffeln inte ville fjädra ner full slaglängd eller var den inte helt uppe?

Min z1 Drop off har bara fjädrat ner 10-11cm få se hur mycket den presterar imorgon.

Gaffelslag
Obed skrev:

> Per: Var det så att gaffeln inte ville fjädra ner full
> slaglängd eller var den inte helt uppe?

Den ville inte fjädra ner. Fenomenet uppträder såvitt jag förstår när det är för mycket olja i gaffeln.

Per

Gaffelslag
Med för mycket olja i gaffeln, så rampar kompressionsdämpningen upp så mycket på slutet att det inte går att få ut all slaglängd. Min Shiver sc hade det motsatta ang. olja. Min hade för lite olja, så den bottnade nästan av att cykla ut över en trottoarkant. Mjuk som en Cadillac! Med korrekt nivå gick det att få ut 118 av 120 specade mm genom ett litet hopp från en lastkaj på nån meter. Det hade inte gått innan!

Gaffelslag
Obed skrev:

> Har ingen större lust att demontera fjädrarna.

Öppnar du gaffeln, som du ändå måste göra för att tömma olja, tror jag inte det är något konstigt att ta bort fjädrarna. Det gäller bara att ha en begriplig manual. När fjädrarna är ur använder man en genomskinlig slang eller ett sugrör för att bestämma oljenivån.

Per

Gaffelslag
Lite OT kanske....

Per; Vi har ju diskuterat våra Marathon gafflar tidigare. Jag snokade upp en väldigt illustrativ instruktion på hur man demonterar gaffeln. Instruktionen är väl egentligen ämnad för att visa hur man byter till "enduro seals", men den funkar väldigt bra även för andra grejer.

(Det ser ut att vara en Marathon SL, inte S som det står i rubriken)

<http://www.enduroforkseals.com/id27.html>

Angående gafflar; Kolla in denna sidan, där finns en hel del läsvärt. Vet inte riktigt hur sidan fungerar... Verkar vara så att folk ställer frågor varefter "experten" svarar om han kan, alternativt tar kontakt med tillverkaren för att få svar. Enklaste sättet att hitta "sin egen" gaffel är att söka på gaffelnamnet.

<http://www.angryasian.com>

(tryck "I agree", det är inget skumt så orora er inte)

Ola

Gaffelslag
InlineOla skrev:

> <http://www.enduroforkseals.com/id27.html>

Tackar för det. Utmärkt pedagogiskt, lade ett bomärke tills det blir dags nästa gång. För tillfället funkar den perfekt. Sedan jag lät Chainreactions cycles renovera den.

Angry Asian hade ambitionen att ha begripliga manualer för underhåll för en massa gafflar. De senaste åren har han dock helt tappat greppet. För vissa gafflar har det stått "coming soon" i åratal.

per

Tillbaka
Topp