Gamla MTB-ramar för touring?

Precis, köp en cykel du gillar. Saker som är på pluskontot utöver det är fästen för pakethållare fram och bak, fästen för stänkskärmar och ganska många växlar. Det är skönt att långsamt kunna klättra upp för backarna med cykeln fullastad sent på dagen.

Börja med att köra en helgtur med cykeln du har!

Precis, köp en cykel du gillar. Saker som är på pluskontot utöver det är fästen för pakethållare fram och bak, fästen för stänkskärmar och ganska många växlar. Det är skönt att långsamt kunna klättra upp för backarna med cykeln fullastad sent på dagen.

Börja med att köra en helgtur med cykeln du har!
Jag körde en liten utflykt sista veckan på semestern med stadscykeln... Då cyklade jag ut i skärgården från centrala stockholm. Det blev ungefär 8 mil + lite färja, sen övernattning och 10 mil hem dagen därpå. Det var otroligt kul men jag gjorde några misstag:

T.ex valde jag en väg som innebar att jag var tvungen att cykla delvis på motorväg och det var väl sådär. På vägen tillbaka tog jag en alternativ inlandsväg som blev 1-2 mil extra men som gjorde att jag undvek det allra värsta i form av biltrafik. Så lärde mig att det alltid är värt en omväg för att slippa biltrafik.

Jag hade knappt med mig nån utrustning heller så ska jag ge mig ut igen vill jag ha lite cykelväskor så att man iaf skulle kunna hantera en punka eller lite regn. Nu hade jag tur men det är det ju inte alltid man har.

Nästan ingen väg vid Norrtälje är kul att cykla på sommaren har jag kommit fram till. Vi körde ett par fina småvägar, men så fort man kommer ut till kusten så är det som förgjort! Och då försökte vi ändå följa märkta cykelspår.

Tack för tipset!

Jag köpte en aluminiumcitycykel att ta till och från jobbet nyligen och det var precis det som fick mig att upptäcka att: "Hm... jag vill ha nåt jag kan ta på en cykelsemester, typ cykla långt, cykla landsväg och kanske lite grus någon gång"... Man har ju 0% koll på vad man vill ha tills man redan köpt...

Därför tänkte jag att detta vore ett kul projekt att testa lära mig mer även om det inte blir 100% rätt alla gånger. :)
Kul projekt är kul. :) Och man lär sig på vägen. Ibland genom mindre trevliga erfarenheter, men då glömmer man dem inte. Min första semester var på en gammal alumtb. Med cykelkärra. Utan spd. Det gick det också.

Hur har det gått @seppoT_T, har du blivit nåt klokare och/eller börjat bygga din World Cruiser?
Efter de första blygsamma testerna av mitt eget liknande bygge kan jag rekommendera förvandlingsnumret. Inte för att det blir så vansinnigt mycket billigare än att köpa en utpräglad långfärdscykel, men den blir som du vill ha den och det är oerhört tillfredsställande att sno ihop nåt eget och gjuta nytt liv i en cykel som annars hade möglat och dött.

Bumpar tråden för att jag är så bövla nyfiken på hur det har gått och om TS har någon rolig tur på gång.

Bumpar tråden för att jag är så bövla nyfiken på hur det har gått och om TS har någon rolig tur på gång.

Jag gav inte upp jakten men fick upp ögonen för Stanforth Bikes. Det är typ gammal mtb-geometri. Den tickade alla mina boxar. Engelskt hantverk, upright position, v-brakes, lugged stålram, bar end shifters och komponenter som ska hålla över tid.

Jag beställde en vad jag tycker otroligt fin https://www.stanforthbikes.co.uk/kibo-dirt-drop med 700c. Jag väntar just nu på cykeln som bör komma i mitten av april, början av maj.

Har köpt på mig all gear som kan behövas under vintern så även om cykeln var dyr så har jag ändå lyckats hitta tält, sovsäck, madrass, cykelväskor, stormkök osv osv för ~2000kr totalt.

Första turen blir en 3-dagars test för att se hur det känns och sedan en 7-dagars senare i sommar. Så vi får väl se vad det blir.

Ser mycket fin ut!

”Engelskt hantverk, upright position, v-brakes, lugged stålram, bar end shifters och komponenter som ska hålla över tid.”

Det låter som en cykel som jag inte skulle tacka nej till själv, lika lite för vad den representerar som för vad den inte representerar. :)

Mina ännu mycket begränsade experiment med å ena sidan en touring-konverterad 90-tals 26” mtb och å andra sidan en klassisk 700c touringcykel av på sin tid finaste sort bekräftar i princip det som skrivits här i tråden. Jag hade inte tvekat en sekund att ge mig ut på långfärd med mtb-konvertiten. Men jämförda sida vid sida så blir det också tydligt hur kursstabil touringcykeln är. Jag har aldrig tidigare upplevt mtb:n som ”svängig”, men efter några mil på touringcykeln så blev de första hundra metrarna på mtb:n tämligen vingliga.

Nåväl, detta om detta. Hoppas att du blir nöjd med nya cykeln, skriv gärna ett par rader om både cykel och cykling framöver!

Fick just bild från byggaren.

Bara frakten kvar då...

80B0F0FA-C96F-4988-9482-6D041A42CFF0.jpeg

Men jämförda sida vid sida shur kursstabil touringcykeln är. Jag har aldrig tidigare upplevt mtb:n som ”svängig”, men efter några mil på touringcykeln så blev de första hundra metrarna på mtb:n tämligen vingliga.
intressant! Har upplevt samma sak med racing- mtb som lastades på pakethållaren. Inte roligt. Vobblade i hög fart? Borde nog ha lastat fram för att bli stabil i gången.

intressant! Har upplevt samma sak med racing- mtb som lastades på pakethållaren. Inte roligt. Vobblade i hög fart? Borde nog ha lastat fram för att bli stabil i gången.
Det var aldrig så illa att jag var på väg ner i diket, och efter några hundra meter hade hjärnan kommit ikapp och mindes hur det skulle göras. Men det var onekligen intressant att det märktes så tydligt efter bara några mil på touringcykeln.

Min touringcykel går som tåget (med eller utan packning). Att släppa styret på racern känns som rysk roulette i jämförelse.

TS beställning är naturligtvis en mycket fin traditionell engelsk 700c touringcykel.
Frankrike har oxå en stark tradition av att bygga fantastiska måttbeställda långfärdscyklar medan man vanligtvis vände sej till italienska småbyggare för måttbeställda tävlingscyklar.
Men här gäller förstås helt andra priser än vad trådstarten gäller.

TS: Jag tycker man ska leta efter en Miyata On/off Road Runner (se Miyata-tråden).
Den är konstruerad för packad långfärd på grusvägar/traktorvägar/stigar.
Såldes med 1.65' däck med rullvalk men bättre att byta till hårdpumpade 2-2,2' knottriga däck så skyddar knottrorna från många glas/skit punkor.
Köp/byt oxå till 36 ekrat framhjul med navgenerator så har man alltid belysning när det behövs (livsfarligt utan).
Har denna köpt 1992 coboltblå B201 Miyata On/Off Road Runner 201/2''.
Det är en väldigt vacker färg, ser svart ut till en solstråle träffar röret då det uppstår ett midnattsblått gnistrande hål.
Miyata On-Off Roadrunner 1992.jpg

Bakpakethållaren är en kinesisk Blackburn-kopia.
Styrstammen är bytt, jag är 183cm lång.
Handtag/bromsar/växelregage är bytta till enkel kombinerad V-bromsmodell.
Såldes tyvärr med ovala Shimano-skiten de kallar "Biopace", har ett Deore vevparti liggande sedan några år för byte.
Detta är alltså en cykel konstruerad för packade långturer (fast de flesta inte fattar detta) från 90-talet som finns ute på marknaden billigt. Små, starka hjul (26', korta ekrar).
Muffad ram av Miyata spline (ribbor) cr-mo trippelreducerade rör, 0,9-0,6-0,7mm, med 5% sluttande överrör för förstärkt front. H=71'/S=73*.
Framgaffeln har två lödda öglor nere för skärm/hög packhållare och lött skruvfäste för lowrider på benet.
Diagonalröret har oxå skruvfäste på undersidan för bränsleflaskan, inget ev. spill på andra prylar.
Satsa på riktiga packhållare, livsfarligt att åka med fladdrande väskor.
T.ex. denna Tubus Grand Expedition Lowrider 26/28" - Svart hollandbikeshop.com - mkt bra fabrikat.
Gjord av cromoly-rör så när ett stag går av åker man till närmaste by väljer mack/kafe/div.-handel så svetsar dom ihop packhållaren igen. Går nog inte så bra om den är av aluminium och man står i en lien by i Afrika.
En sådan häringa maskin från cyklingens storhetsperiod blir en utmärkt långfärdare om den är i bra skick och folk begriper inte ens vad de säljer för några kronor.
Mvh.

TS beställning är naturligtvis en mycket fin traditionell engelsk 700c touringcykel.
Frankrike har oxå en stark tradition av att bygga fantastiska måttbeställda långfärdscyklar medan man vanligtvis vände sej till italienska småbyggare för måttbeställda tävlingscyklar.
Men här gäller förstås helt andra priser än vad trådstarten gäller.

TS: Jag tycker man ska leta efter en Miyata On/off Road Runner (se Miyata-tråden).
Såldes med 1.65' däck med rullvalk men bättre att byta till hårdpumpade 2-2,2' knottriga däck så skyddar knottrorna från många glas/skit punkor.
Köp/byt oxå till 36 ekrat framhjul med navgenerator så har man alltid belysning när det behövs (livsfarligt utan).
Det är en väldigt vacker färg, ser svart ut till en solstråle träffar röret då det uppstår ett midnattsblått gnistrande hål.Visa bilaga 477498
Bakpakethållaren är en kinesisk Blackburn-kopia.
Styrstammen är bytt, jag är 183cm lång.
Handtag/bromsar/växelregage är bytta till enkel kombinerad V-bromsmodell.
Såldes tyvärr med ovala Shimano-skiten de kallar "Biopace", har ett Deore vevparti liggande sedan några år för byte.
Detta är alltså en cykel konstruerad för packade långturer (fast de flesta inte fattar detta) från 90-talet som finns ute på marknaden billigt. Små, starka hjul (26', korta ekrar).
Muffad ram av Miyata spline (ribbor) cr-mo trippelreducerade rör, 0,9-0,6-0,7mm, med 5% sluttande överrör för förstärkt front. H=71'/S=73*.
Framgaffeln har två lödda öglor nere för skärm/hög packhållare och lött skruvfäste för lowrider på benet.
Diagonalröret har oxå skruvfäste på undersidan för bränsleflaskan, inget ev. spill på andra prylar.
Satsa på riktiga packhållare, livsfarligt att åka med fladdrande väskor.
T.ex. denna Tubus Grand Expedition Lowrider 26/28" - Svart hollandbikeshop.com - mkt bra fabrikat.
Gjord av cromoly-rör så när ett stag går av åker man till närmaste by väljer mack/kafe/div.-handel så svetsar dom ihop packhållaren igen. Går nog inte så bra om den är av aluminium och man står i en lien by i Afrika.
En sådan häringa maskin från cyklingens storhetsperiod blir en utmärkt långfärdare om den är i bra skick och folk begriper inte ens vad de säljer för några kronor.
Mvh.
Den där måste du dela i ”Visa din Miyata”! Har du dessutom saftiga berättelser om vilka turer den har tagit dig på, vare sig det är till och från Domus eller till och från Dominikanska Republiken, så är iaf jag och säkert många med mig idel öra.

Jag håller fö. med om att On/Off är en veritabel sleeper som långfärdscykel.

Otroligt fin Miyata och stämmer väl med den typen av planer/tankar jag gick i ursprungligen. Sen hade jag svårt att hitta någon ram alls. Och så köpte jag något annat...

Skulle gärna ta emot tips på hur man kan hitta denna typ av gamla cyklar :)

Är det loppis och sånt eller?

Jag har hittat mina på blocket.

Under senaste året har tillgången som bekant minskat och efterfrågan ökat så nu ser man dem inte lika ofta, men annars är det nog bara att hålla utkik och å ena sidan inte köpa vad skit som helst, eller åtminstone vara medveten om vilken skit man köper, DAMHIK, men å andra sidan våga slå till snabbt om något lovande dyker upp.

Jag har inte brytt mig nämnvärt om skicket på komponenterna eftersom On/Off i ärlighetens namn hade ganska tråkiga komponenter till att börja med, och med 30+ år på nacken så har komponenterna på mina cyklar i stort sett varit bortom räddning.

Den sista jag köpte var förvisso den risigaste, och hade det varit till mig själv och med planen att bygga en tillförlitlig livstidscykel med fina delar så hade jag nog släppt den till förmån för något i bättre skick. Men att som intressent tinga en femhundrakronorscykel, komma och titta och åka hem igen för att fundera över om man vill ha den eller inte, forget about it! Den sista rishögen i mitt eget Bike Aquisition Syndrome, där meddelade jag säljaren att om han som står först i kö inte tar den så tar jag den osedd och swishar direkt.

Men som sagt, nyckeln är att hålla koll och slå till när något uppenbarar sig.

Är det loppis och sånt eller?
Denna ligger på blocket nu. Den här versionen saknar pakethållatfästen på gaffelbenen och det tredje flaskhållarfästet på diagonalröret, men om bara storleken är rätt så är ingetdera av det något oöverstigligt problem. Just de detaljerna lyfts ofta fram som fullständigt avgörande för om en cykel duger för långåka eller ej. För egen del är de just bara detaljer som jämfört med tid, jobb/semester, möjlighet och ffa vilja att åka ifrån familjen och tusen andra saker krymper till noll och intet.

Som den ser ut på bilden så är denna och dess likar skittråkiga. Men strippade på rostigt och mossbelupet junk är de riktigt fina. Bygg sen upp dem med fungerande komponenter så är det bara ovanstående om och men som står mellan dig och Långfärden.

E5D3E5CF-2E05-40F0-8B71-892D3595673D.png

OBS! Kolla också att sadelstolpen inte (spell I-N-T-E) sitter fast. Gör den det så råkar jag veta alltför väl att det förvisso går att lösa, men det är ett j-a skitjobb!

Teaser:
42C71967-A1F2-4AAE-8569-AE190ABC92E6.jpeg

Senast ändrad:
...
Det är en väldigt vacker färg, ser svart ut till en solstråle träffar röret då det uppstår ett midnattsblått gnistrande hål.
Buhuhuuuu, min första "MTB", inköpt 1990 och stulen 1993, sista natten innan hemfärd medan jag hade haft en periods sommarjobb i Stockholm och min kära cykel följde med dit... en "majestic purple" On/Off Road Runner.

Tjena! Skulle detta kunna vara något att bygga touring-hoj av? Allt fungerar men skulle behöva kärlek. Hur mäter man toptube? Finns det någon marknad för gammla mtbś ?

Bilagor

• 16255132217183515338024052280637.jpg
    16255132217183515338024052280637.jpg
    652.3 KB · Besök: 147
  • 16255133150195411620435913328034.jpg
    16255133150195411620435913328034.jpg
    535.7 KB · Besök: 146
  • 16255135568406980654716361334535.jpg
    16255135568406980654716361334535.jpg
    341.3 KB · Besök: 135
Tjena! Skulle detta kunna vara något att bygga touring-hoj av? Allt fungerar men skulle behöva kärlek. Hur mäter man toptube? Finns det någon marknad för gammla mtbś ?
Den är sannolikt ganska sval på begagnatmarknaden, men om det är din cykel och det är du som ska toura, om storleken stämmer och om ram och gaffel är hela och raka så gå loss och bygg, packa väskorna och dra på tur!

Du kommer att få höra hela standardpaketet om hur vilken bysmed som helst kan svetsa en brusten stålram yada yada, 26” är det enda som gäller utanför tullarna yada yada och bakbromsen är gammalmodig yada yada. Men vi gamla stötar som delar med oss av dessa och övriga universella sanningar tillbringar besvärande lite tid på touring i förhållande till hur bergsäkert vi slår fast Hur Det Ligger Till. Så bara bygg ihop cykeln och kör! Skriv en turrapport.

En ny framskärm som är lite längre skadar inte heller. Men som sagt - smörj upp, byt vajrar och till att allt fungerar så skall det där nog fungera.

+1
Jag har iofs inte provat det själv, men om jag kommer rätt skrev ngn annan att bakskärmen från Biltemas skärm-set funkar utmärkt som framskärm.
Så är det. Den är dessutom stadigare om man använder de dubbla stagen till skillnad från framskärmen som bara har ett enkelt stag. Framskärmen kan slaktas och användas att göra bakskärmen ännu längre både fram och bak.

Tillbaka
Topp