Gamla och nya axlar

claes_h

Medlem
Gamla och nya axlar
Hallå!
Jag är inte särskilt kunnig inom cyklar, men försöker fixa det mesta själv, och sen jag konverterade min Nishiki (ca modell 2006) till elcykel så cyklar jag regelbundet till vardags.

Nu hade jag oväsen från baknavet så plockade isär det. Märkte att ena konan var skadad så började leta ny att ersätta med. Visade sig då att den här konstruktionen med "quick release axle" är helt omodern? Verkar knappt finnas några delar, bara "thru axles"? Eller har jag missförstått något, letar jag på fel ställen, söker jag på fel ord eller något?

Hittade i alla fall en axel med likartade dimensioner som jag beställt. Fanns typ en. Bara så förbryllad över tillgången på delar. Måste finnas hundratusentals cyklar med denna konstruktion i Sverige. Eller har jag missförstått något?

Gamla och nya axlar
anledningen att få har delar till dessa hjul är att ett nytt billigt hjul e typ 700:- är axel/kona skadad brukar oxå lagerskålen i bakhjulet vara skadad så renoverar man hjulet så blir de sällan helt bra samt en sån operation med jobb o delar är ofta uppåt 800-1000:- om inte mer på verkstad och ger ingen garanti de blir bra o ett nytt hjul ink montering e 1000-1200:- o ger garanterat bra resultat.. så därav har inte verkstäder reservdelar hemma på hylla för man säljer nytt hjul ist

Gamla och nya axlar
QR må vara lite omodernt, men det är den absolut vanligaste lösningen på standardcyklar idag, så inga konstigheter där. Snabbkopplingar finns att köpa lite varstans. Själva axeln däremot, som är en hylsa, är om jag förstått rätt specifik för det nav som sitter på hjulet och inte en standarddel.

Vad har du för nav?

Gamla och nya axlar
QR må vara lite omodernt, men det är den absolut vanligaste lösningen på standardcyklar idag, så inga konstigheter där. Snabbkopplingar finns att köpa lite varstans. Själva axeln däremot, som är en hylsa, är om jag förstått rätt specifik för det nav som sitter på hjulet och inte en standarddel.

Vad har du för nav?
På navet står det Linus Double Seal System. Hittar lite andra trådar om att det lär vara Nishikis egna nav(?)

Det är ju inget fel på axeln, utan bara på konan, men när jag inte hittar en ny kona att köpa känns det som nästa steg är att byta axel. Vet inte om jag tänker fel här. Får också se om axeln jag beställt passar, annars blir det att byta hela hjulet pga detta antar jag.

Gamla och nya axlar
Uppdatering: Jag köpte en sån här axel

och använder bara axeln plus konor tillsammans med nya lagerkulor jag köpt på AliExpress. Får se hur det håller, det väsnas inte som innan i alla fall. Troligen har jag inte justerat det helt rätt men det var ett så krångligt jobb med min oerfarenhet att det får duga.

Tillbaka
Topp