Gammal ram - nya komponenter

Fredrik_M

Medlem
Hej,

Jag har planer på att bygga ihop en cykel, där jag ska använda en aluminiumram från 1999 (En GT Zaskar). Min fundering är vilka problem jag kommer stöta på när jag nu skaffar nya komponenter som ska monteras på ramen.

Hur ligger det speciellt till med:

Vevlager (dimensioner)
Kassett (bredd)
Diameter på övre delen av framgaffel.

Nu kan man ju ha invändningen att det här är rena dumheterna, och dyrare än att köpa en helt ny cykel. Och visst, det må vara sant, men jag vill gärna göra så här och jag tror det kommer bli ett roligt projekt med att rusta upp ramen (ny lack, nya klistermärken etc.) och montera ihop allting :)

Tack!

Mvh

Fredrik

Ska du bara byta vevlager så står det oftast på det gamla när du tar ur det. Har du 8delat bak nu?

Gaffeln borde vara 1 1/8 och lager därefter mao.

@sciroccoforever: Snygg cykel! Ser väldigt rent och fint ut med vit lack. Vad var det för ursprunglig modell på cykeln?

Jag har inte fått hem ramen ännu, och den kommer vara helt ren från allt (ingenting sitter på). Alla komponenter skall alltså monteras dit.

Det är en sån här rackare:

http://www.bikepedia.com/quickbike/BikeSpecs.aspx?year=1999&brand=GT&model=Zaskar+(01)

Och det verkar som det är 9-delat bak.

Inga konstigheter (vevlager är standard, likaså bakgaffelbredden). Styrlagret är 1 1/8", så gafflar med koniska gaffelrör passar inte. Värt att tänka på att en Zaskar från 1999 förmodligen gjord för gafflar med 63-80mm slaglängd.

Tillbaka
Topp