Gänga nya pedalgängor?

hedstrom

Ny medlem
Gänga nya pedalgängor?
Jag har att välja på om jag vill gänga om pedalgängorna på höger vevarm eller köpa nytt vevparti. Var kan man få hjälp med detta?
Jag tror inte att det är så himla många "varv" som är dåliga.
Hur funkar det egentligen? Går det att skruva i en bult från andra sidan och sedan skruva rakt igenom hålet eller är det något stopp?

Gänga nya pedalgängor?
Du får nog specificera mer. Kanske förklara lite närmare och gärna visa en bild. Jag är lite tveksam på vad det är som du är ute efter.

Förstår jag rätt nu om jag säger att du på ett eller annat sätt har lyckats ha sönder gängorna och vill "rensa upp" dem..?

I så fall kan du gå och införskaffa en passande gängtapp (och ett svängjärn till denna) på närmaste järnaffär. Ta med dig pedalen så du inte råkar införskaffa fel storlek, stigning etc. Om du även vill rensa upp pedalens gänga så behöver du ett gängsnitt och en gängkloppa som passar. Högersidan har väl högergänga, så det ska inte vara några problem att hitta verkyg.

Eller så skaffar du nytt vevparti. Gängverktygen är ju trots allt inte gratis och du kanske bara använder dem en gång....

Gänga nya pedalgängor?
Om gängorna är för sabbade för att rädda med gängtapp går det att borra ett större hål och gänga om. Sen stoppar man i ett rör som är gängat på in- och utsida. Utsidan passar i hålet på vevarmen och insidan passar till pedalgängan. Gör en sökning på "helicoil" så hittar du mer info.

Fick hjälp med detta hos Jarla cykel och sport (http://www.jarlacykel.se/) för något år sedan då jag inte ville kosta på nytt till järn-nevadan. Kostade runt 200.

mvh Fredrik

Gänga nya pedalgängor?
Här kommer en bild.
Målet är att få på en pedal på denna igen. =)

Bilagor

• vev.JPG
    vev.JPG
    32.5 KB · Besök: 227
Gänga nya pedalgängor?
På bilden är det svårt att se om det är gängorna som är paj eller endast utsidan som har tagit stryk. Om det är det senare kanske det räcker med att sätta på en tunndistansbricka för att fördela trycket?

Kan det vara så att gängorna inte är paj utan att det istället är aluminiumflisor från utsidan som har följt med in och gör det svårt att få in pedalen? I så fall kanske det går att göra rent spåren med en skruvmejsel/kniv?

Om priset är en avgörande faktor det är inte omöjligt att det är billigare att köpa ett begagnat vevparti i en cykelaffär.

Men jag är bara en glad amatör som gissar ... så det är nog bäst att lyssna på någon som vet.

/Mikael

Gänga nya pedalgängor?
Lägger in en bild på hela "skiten". =)

Har sett att det är fyrkantsgrejs. Vad kan ett nytt vevparti gå på? ;)

Bilagor

• vev2.JPG
    vev2.JPG
    44.3 KB · Besök: 117
Gänga nya pedalgängor?
Mikva skrev:
-------------------------------------------------------
> På bilden är det svårt att se om det är
> gängorna som är paj eller endast utsidan som har
> tagit stryk. Om det är det senare kanske det
> räcker med att sätta på en tunndistansbricka
> för att fördela trycket?
>
> Kan det vara så att gängorna inte är paj utan
> att det istället är aluminiumflisor från
> utsidan som har följt med in och gör det svårt
> att få in pedalen? I så fall kanske det går att
> göra rent spåren med en skruvmejsel/kniv?
>
> Om priset är en avgörande faktor det är inte
> omöjligt att det är billigare att köpa ett
> begagnat vevparti i en cykelaffär.
>
> Men jag är bara en glad amatör som gissar ...
> så det är nog bäst att lyssna på någon som
> vet.
>
> /Mikael

Jag får inte i pedalen bara. Kan vara flis som ligger dumt.

Gänga nya pedalgängor?
Oftast om man lyckas dra i pedalen lite fel så kan det ju gå några gängor i början så att säga. Men om den tagit gängor längre in så är det väl bara dra på. Du kommer inte kunna byta pedaler men det går att hoja.

Gänga nya pedalgängor?
hedstrom skrev:
-------------------------------------------------------
> Var köpte du detta Titex?

Hos nån skum affär som är på väg att läggas ner här i malmö.

Tillbaka
Topp