Gänga på demonterbar ventilkägla Presta?

Gano2

Aktiv medlem
Hej
Detta gäller gängan mellan ventilstammen och ventilkäglan i en Prestaventil. Jag vill få tag i en gängtapp som passar, men det var inte lätt. Man märker direkt med ett skjutmått att detta inte är metrisk (M5), via gängmått hamnar man på ca 0,5 i stigning, vilket är fingängad variant på M5 (som det inte är). UNF 10-60 skulle också passa, men den kombinationen finns inte.
Till slut beställde jag en M5X0,5 tapp, då får jag väl täta med något misstänker jag.

Jag behöver göra en reparation på en ventilstam av plast till en TPU-slang, det är anledningen.

Nån som vet vad det är för konstig gänga?

Har du googlat?

Wikipedia säger: The external threads on the main body of "threaded" Presta valves are 6V1, which measures 6×0.80 mm.

Hej.. Tack för frågan, gick idag och tänkte på samma sak dä jag tänker korta av några stammar som är onödigt långa.. mvh borano20

På utsidan, ja. Detta gäller gängan mellan ventilkäglans utsida och insidan av ventilstammen. Har väl googlat ganska gånger.

The thread specification for a removable Presta valve core typically uses a metric size of M5 x 0.5 or M4.5 / M5 fine threading where it screws into the valve stem, while the external tip and cap threads follow standards like ISO 4570

The thread specification for a removable Presta valve core typically uses a metric size of M5 x 0.5 or M4.5 / M5 fine threading where it screws into the valve stem, while the external tip and cap threads follow standards like ISO 4570

Var har du hittat det? Jag hittar på flera ställen kring 0,8 mm gängstigning, som jag också fick när jag mätte. Till diametern får jag upp både 5 och 6 mm.

Det finns två gängor på utsidan av käglan. Detta handlar om den gänga som är ingängad inuti ventilstammen, d v s gängan finns både på INSIDAN av ventilstammen och på käglan och detta gäller demonterbara käglor.
De andra 2 gängorna, på utsidan av ventilstammen och på ventilkäglans övre del, är metriska och följer std 4570. När man mäter med skjutmått på en lös kägla så får man typ 4,7 mm ytterdiameter och 0,5 mm gängstigning.

Jag mätte igen Här har jag min skjutmått på 4,0 mm. Det matchar 6 stigningar ganska bra. Så 0,66 mm då. Lite mindre än de 0,8 mm jag fick innan och som jaf hittade på flera ställen på internet.

2026-08-31-22-41-28-539.webp

Om man mäter med ett gängmått och håller upp mot ljuset så blir det bra passning på 0,5 mm stigning. Detta är alltså en serie tolkar av plåtprofiler som används för att mäta gängstigningar. Ytterdiametern är inte vare sig 5 eller 6 mm utan hamnar nånstans på
4,7, vilket ligger relativt nära UNF nr 10 som ligger runt 4,8 mm, men den har stigning 32 på 1 tum, och rätt stigning är väsentligt finare än så.
Jag hör av mig i tråden om det funkar med M5X0,5, det kan bli lite glappigt men stigningen stämmer tillräckligt bra.

Tillbaka
Topp