Gänga på demonterbar ventilkägla Presta?

Gano2

Aktiv medlem
Hej
Detta gäller gängan mellan ventilstammen och ventilkäglan i en Prestaventil. Jag vill få tag i en gängtapp som passar, men det var inte lätt. Man märker direkt med ett skjutmått att detta inte är metrisk (M5), via gängmått hamnar man på ca 0,5 i stigning, vilket är fingängad variant på M5 (som det inte är). UNF 10-60 skulle också passa, men den kombinationen finns inte.
Till slut beställde jag en M5X0,5 tapp, då får jag väl täta med något misstänker jag.

Jag behöver göra en reparation på en ventilstam av plast till en TPU-slang, det är anledningen.

Nån som vet vad det är för konstig gänga?

Har du googlat?

Wikipedia säger: The external threads on the main body of "threaded" Presta valves are 6V1, which measures 6×0.80 mm.

Hej.. Tack för frågan, gick idag och tänkte på samma sak dä jag tänker korta av några stammar som är onödigt långa.. mvh borano20

The thread specification for a removable Presta valve core typically uses a metric size of M5 x 0.5 or M4.5 / M5 fine threading where it screws into the valve stem, while the external tip and cap threads follow standards like ISO 4570

The thread specification for a removable Presta valve core typically uses a metric size of M5 x 0.5 or M4.5 / M5 fine threading where it screws into the valve stem, while the external tip and cap threads follow standards like ISO 4570

Var har du hittat det? Jag hittar på flera ställen kring 0,8 mm gängstigning, som jag också fick när jag mätte. Till diametern får jag upp både 5 och 6 mm.

Det finns två gängor på utsidan av käglan. Detta handlar om den gänga som är ingängad inuti ventilstammen, d v s gängan finns både på INSIDAN av ventilstammen och på käglan och detta gäller demonterbara käglor.
De andra 2 gängorna, på utsidan av ventilstammen och på ventilkäglans övre del, är metriska och följer std 4570. När man mäter med skjutmått på en lös kägla så får man typ 4,7 mm ytterdiameter och 0,5 mm gängstigning.

Jag mätte igen Här har jag min skjutmått på 4,0 mm. Det matchar 6 stigningar ganska bra. Så 0,66 mm då. Lite mindre än de 0,8 mm jag fick innan och som jaf hittade på flera ställen på internet.

2026-08-31-22-41-28-539.webp

Om man mäter med ett gängmått och håller upp mot ljuset så blir det bra passning på 0,5 mm stigning. Detta är alltså en serie tolkar av plåtprofiler som används för att mäta gängstigningar. Ytterdiametern är inte vare sig 5 eller 6 mm utan hamnar nånstans på
4,7, vilket ligger relativt nära UNF nr 10 som ligger runt 4,8 mm, men den har stigning 32 på 1 tum, och rätt stigning är väsentligt finare än så.
Jag hör av mig i tråden om det funkar med M5X0,5, det kan bli lite glappigt men stigningen stämmer tillräckligt bra.

trots goda insatser från flera håll; vilken förvirring det råder i tråden. happy inte i sin vanliga goda form?

ai tycker jag helt klart bommar allt oftare. tolkat det som att den börjat referera sin egna hallucinationer, vilka nu sprids på nätet med god fart.

om det bara gäller att rensa gängor i plast lär det vara framkomligt att slipa ett par skärande skåror i gängan på en ventilkägla...

Kan det vara så att det skiljer mellan olika fabrikat? Jag har några slangar där den yttre gängan inte är "normal" vilket gör att pumpmunstycket inte passar.

Kan det vara så att det skiljer mellan olika fabrikat? Jag har några slangar där den yttre gängan inte är "normal" vilket gör att pumpmunstycket inte passar.

Den gänga här har ingenting att göra med det, för att den är dolt när ventilen är monterad.

AI säger att gängan TS frågar om kan har 0,5 och 0,6 mm gängstigning, så kanske kan det skiljer sig mellan olika fabrikat.

Får man fråga varför du vill böka med att gänga när en ny slang eller ventil för tubeless kostar knappt någonting
För mig är det TPU. Pirelli SmarTUBE RS är rätt dyra, 250-300 spänn/st. Plaststammen har en spricka efter att jag skruvade bort ventilkäglan och skulle i med en Schwalbe Clic.
Jag stör mig på långa ventilstammar dessutom. Jag tillhör gen X och vi fick laga våra egna cyklar, trimma våra mopeder, och jag tänker inte låta nån jäkla udda gänga besegra mig.

ISO-standaden för ventilgängor, ISO 4570:2002 reglerar bara utsidan av gängorna, den gängan som gör att ventilinsatsen gängar fast i ventilstammen regleras inte där men är 4.8x0,7, eller 3/16-40, beroende på vem man frågar. De gängorna är tillräckligt lika för det här ändamålet. Att försöka ändra gängornas djup i ventilstammen funkar dock inte, för det som tätar ventilen är en konisk yta strax under gängorna och gängar man in i den så är det inte tätt längre. Ventilen kommer ändå inte förbi den ytan så man får inte in insatsen längre hur man än gör.

Jag funderade också på att gänga om några ventiler så att mina clik-insatser skulle sitta bättre. Det var dock inte en bra idé. Att 3D-printa en liten TPU-bussning som fyller ut glappet var mycket enklare och verkar fungera. Den långsiktiga lösningen är att gå över till schwalbes ventiler eller slangar där clik-insatsen bottnar på exakt rätt djup i stammen för att det inte ska bli något glapp mellan stammens överkant och ventilinsatsen utsida.

Senast ändrad:
ISO-standaden för ventilgängor, ISO 4570:2002 reglerar bara utsidan av gängorna, den gängan som gör att ventilinsatsen gängar fast i ventilstammen regleras inte där men är 4.8x0,7, eller 3/16-40, beroende på vem man frågar. De gängorna är tillräckligt lika för det här ändamålet.

Både ventiler jag mätte är väldigt nära 40 TPI. Men varför finns det så olika uppgifter på nätet och varför har jag inte hittat 0,7 mm eller 40 TPI? Jag förstår att olika tillverkare kan använda olika gängor men det här skiljer sig mycket. Dessutom mätte jag en europeisk (Schwalbe) och en amerikansk (Specialized) ventil.

Jag tror att kvalitén på gängorna är så låg att det inte går att mäta sig fram till vad det är. Gängorna ska bara hålla i ventilinsatsen när den trycker fast mot den koniska ytan i stammen så det spelar heller ingen roll att de inte är så precisa. Skillnaden mellan metrisk och arkeisk gänga är ett par hundradels mm så den är helt obetydlig. Att det finns olika uppgifter på nätet är inte så konstigt, men att det skulle vara M5x0,6 eller liknande tror jag inte stämmer. Det borde inte passa, iallafall inte mer än en gång.

Den enda "officiella" specifikation jag hittat är IS 523:2006, som är en indisk standard. Den visar vad gängorna på insidan ska vara och den säger 4,8x0,7. Jag undviker helst att förklara varför jag lagt så mycket tid på detta.

Jo har funderat på det har en exakt sån plus gasolflaska men är osäker på om ventilstammen är termoplast, så tänkte offra en kägla, sätta i skruvdragaren och hetta upp bara käglan och gänga isåfall. Men tänkte gänga och sedan lite gängtätning typ Loctite. Gasolbrännaren är räddningen på fastrostade skruvar och motorer som inte vill starta…elda på stiftet lite bara.
Problemet med dessa gängor i ventiler är att de behöver vara tightare än maskingängor, då blir det special. De ska ju inte bara hålla ihop, det ska bli tätt också!

Det är inte gängorna som tätar som tur är. Tätningen görs av den vita plastbiten på bilden ovan.
Men där har jag redan gett upp att få till ett säte som tätar och beslutat mig för gängtätning…gängan är säkert fel, det räknar jag med, men då finns det nåt som förankrar. Har säkert nån flaska Loctite eller Biltema gastätning på nån hylla nånstans i garaget….finns det för övrigt nåt som läcker så förbaskat som ventilstamsförlängare med den där flamsiga lilla vita tätningen? På med Loctite bara!

Jag tror att kvalitén på gängorna är så låg att det inte går att mäta sig fram till vad det är. Gängorna ska bara hålla i ventilinsatsen när den trycker fast mot den koniska ytan i stammen så det spelar heller ingen roll att de inte är så precisa. Skillnaden mellan metrisk och arkeisk gänga är ett par hundradels mm så den är helt obetydlig. Att det finns olika uppgifter på nätet är inte så konstigt, men att det skulle vara M5x0,6 eller liknande tror jag inte stämmer. Det borde inte passa, iallafall inte mer än en gång.

Den enda "officiella" specifikation jag hittat är IS 523:2006, som är en indisk standard. Den visar vad gängorna på insidan ska vara och den säger 4,8x0,7. Jag undviker helst att förklara varför jag lagt så mycket tid på detta.

Ja, hundradels mm gör ingenting, säkert på fem stigningar. Men samma gänga kan inte klassificeras som både 0,5 och 0,8 mm. Så antigen eller nästan alla uppgifter på nätet fel eller så finns det många olika ventiler med olika gängor (som jag aldrig har haft).

Ja, hundradels mm gör ingenting, säkert på fem stigningar. Men samma gänga kan inte klassificeras som både 0,5 och 0,8 mm. Så antigen eller nästan alla uppgifter på nätet fel eller så finns det många olika ventiler med olika gängor (som jag aldrig har haft).
Men har du någon pålitlig källa som visar att det är 0,5 eller 0,8? Typ en tillverkare alltså, inte ett random internetforum. Jag har aldrig haft en ventilinsats som inte passat i ventilstammen, så jag har personligen inte stött på mer än en typ av gänga.

Men har du någon pålitlig källa som visar att det är 0,5 eller 0,8? Typ en tillverkare alltså, inte ett random internetforum. Jag har aldrig haft en ventilinsats som inte passat i ventilstammen, så jag har personligen inte stött på mer än en typ av gänga.
Fast TS har en plastslang med fastgjuten ventilstam likaledes i plast. Verkar bekymmersfritt ju, det här med tpu.
Men inte heller jag har sett nån avvikande standard på ventilinsatser för varken slanglöst eller butyl. De senare var väl oftast Continental iofs.

Fast TS har en plastslang med fastgjuten ventilstam likaledes i plast. Verkar bekymmersfritt ju, det här med tpu.
Men inte heller jag har sett nån avvikande standard på ventilinsatser för varken slanglöst eller butyl. De senare var väl oftast Continental iofs.
Jag tolkade TS som att stammen var sprucken och insatsen lös och att detta skulle lösas med att montera insatsen längre ner i stammen (?).

Jag hade liknande tankar, av andra anlednignar, för ett tag sedan och konstaterade att just den gängan som håller fast ventilinsatsen var förvånansvärt svårgooglad. Eftersom standarden inte nämner just den gängan så är internet fullt av felaktiga gissningar vilket i sin tur gör AI:n helt oanvändbar.

Eftersom TS själv lyfte att det skulle göras gen x style så upprepar jag. Våld och gas!
EDIT. På tal om våld tror jag att det kan spricka om man trycker in gängtejp i en plastgrej.

1788260787207.webp

1788260800167.webp

Nej. Jag litar inte på random interfora. Jag tittade på engelska och tyska wikipedia, men såg nu att engelska har ingen källa och referens på tyska är en länk till mått, inte till en källa.

Tittade hem och ventiler jag har från Schwalbe, Conti, Maxxis och Specialized, sista två från Taiwan, har alla samma gänga (nåt mellan 0,6 och 0,7 mm). Och jag hittade en Kenda slang utan avplattning på ventilen så att man inte kan skruva ut den ...

Nej. Jag litar inte på random interfora. Jag tittade på engelska och tyska wikipedia, men såg nu att engelska har ingen källa och referens på tyska är en länk till mått, inte till en källa.

Tittade hem och ventiler jag har från Schwalbe, Conti, Maxxis och Specialized, sista två från Taiwan, har alla samma gänga (nåt mellan 0,6 och 0,7 mm). Och jag hittade en Kenda slang utan avplattning på ventilen så att man inte kan skruva ut den ...
Med tanke på att Sclaverand-ventilen som prestaventilen ursprungligt hette (och fortfarande heter på många ställen i stora världen utanför SE) är en fransk uppfinning kilkgissar jag att alla gängor är metriska.
Kanske värt att söka på diverse franska sidor så att denna svåra och komplicerade fråga om standarden kan avklaras.

Tillbaka
Topp