Gänglås, faktatråd

Dolk

Ny medlem
Gänglås, faktatråd
Hej,

Det vore trevligt om vi kunda samla happys gänglås (loctite) kunskap. Rekomenderas ju ofta att man ska gänglåsa skruvar, t ex styrstamsskruvar, vid montering.

Vilka olika typer finns det?
När använder man vad?
Var köper man det?

Har användt biltemas, vill minnas att det satt nåt så in i helvete. Mer kunskap har jag inte. Upplys mig och alla andra.

Gänglås, faktatråd
Loctite finns ju i en hel del olika versioner...

Gänglåsning: Stark (Permanent)
Loctite® 2701 - Gängsäkring, stark (vidareutveckling av 270) Används där demontering inte krävs. Om demontering krävs använd lokal värme och handverktyg.

Gänglåsning: Medium (Demonteringsbar)Gänglåsningsprodukter med låg till medium styrka kan lossas med vanliga verktyg utan att bultarna skadas
Loctite® 243 - Gängsäkring, normal, oljetolerant
Loctite® 243 - Gängsäkring, normal, högviskös

Gänglåsning: Svag (Demonteringsbar)Gänglåsningsprodukter med låg till medium styrka kan lossas med vanliga verktyg, utan att gängorna skadas.
Loctite® 222 - Gängsäkring, svag

Gänglåsning: Kapillärverkande gänglåsning. Tränger in i gängorna. Underlättar förebyggande underhåll. Låser ställskruvar och andra montage efter inställning och slutjustering.
Loctite® 290 - Kapillärverkande låsning

Gänglåsning: Förbelagd. Loctites sortiment av förbelagda gänglåsningsprodukter heter Dri-Loc, Dri-Loc Plastic och Anti-Seize. Dessa gör att man inte längre behöver applicera lim, tätningsmedel eller andra typer av låsningsmedel vid montering.
Loctite® 8160 - Anti-Seize
Dri-Loc® 2040
Dri-Loc® 2045
Dri-Loc Plastic®

Jag personligen skulle rekomendera Loctite 243 Oljetolerant. Den använder jag själv.

Gänglås, faktatråd
robbankul skrev:
-------------------------------------------------------
> jag brukar använda loctite mellan axeln och
> vevarmarna och övriga skruvar till vevarna

Mellan vevaxel och vevarm kan man använda Cylindrisk fastsättning... det är idealiskt där.

Gänglås, faktatråd
Här använder jag Loctite 243 blå gänglåsning:

* Skruvarna till SPD klossarna på cykelskorna.
* Klingbultarna på vevpartiet
* Skruvarna till bakväxelns trissor
* Bakväxeln, infästningsskruven till ramen
* ISIS vevarmsskruvarna( ISIS-skiten...vilket jag numera inte längre har som tur är)
* Skruvarna till baksvingen på den heldämpade, till både både axlarna och lagerskålarna.

Samtliga delar som man inte vill "tappa" i farten... :-)

/Leo

Senast redigerad av en moderator:
Gänglås, faktatråd
Leo skrev:
> Här använder jag Loctite 243 blå
> gänglåsning:
>
> * Skruvarna till SPD klossarna på cykelskorna.

Hmm, dom grukar ju vara svåra att få loss i vanliga fall. Menar du att du haft problem med att de lossnar?

> * Klingbultarna på vevpartiet

Aldrig tänkt på att det skulle behövas. Brukar de lossna?

> * Skruvarna till bakväxelns trissor
> * Bakväxeln, infästningsskruven till ramen

Ehh, va? Du skojar va? Brukar dom skruvarna lossna för dig? (alltså innan du började stoppa på loctite?)

>
> Samtliga delar som man inte vill "tappa" i
> farten... :-)
>

Gänglås, faktatråd
"Hmm, dom grukar ju vara svåra att få loss i vanliga fall. Menar du att du haft problem med att de lossnar?"

Det är väl just det som är grejen, loctite förhindrar att det rostar fast.

Gänglås, faktatråd
Mr Handley skrev:
> Leo skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Här använder jag Loctite 243 blå
> > gänglåsning:
> >
> > * Skruvarna till SPD klossarna på cykelskorna.
>
> Hmm, dom grukar ju vara svåra att få loss i
> vanliga fall. Menar du att du haft problem med att
> de lossnar?

Inte personligen, men andra har tappat skruvar. Sen får man loss skruvarna lätt om man Loctitat, annars rostar de fast.

> > * Klingbultarna på vevpartiet
>
> Aldrig tänkt på att det skulle behövas. Brukar
> de lossna?

Det händer då och då på våra turer i Göteborg, händer aldrig mig då jag använder Loctite. :-)

> > * Skruvarna till bakväxelns trissor
> > * Bakväxeln, infästningsskruven till ramen
>
> Ehh, va? Du skojar va? Brukar dom skruvarna lossna
> för dig? (alltså innan du började stoppa på
> loctite?)

Om du kollar noga nästa gång du lossar på trissorna, av någon anledning, så är de Loctitade från fabrik - åtminstone på Shimanobakväxlar. Jag har aldrig tappat de själv, men jag använder som sagt Loctite. :-) Det finns en del som tappat nedre trissan på happy rides i Göteborg.

Hösten 2006 tappade jag bakväxeln i full fart när jag var nere i Frankrike. Trodde först den gått av eller något, men nej, den hade gängat ur sig! Efter det kör jag några droppar Loctite på de gängorna, känns säkert.

/Leo

Gänglås, faktatråd
Gänglås är da shit, håller på plats samt motverkar att det kärvar fast, har det lite överallt, i vart till sånt som jag inte lossar så ofta.
Sen min Loctite tog slut har jag användt min dotters nagellack, fungerat lika bra, har lossat och testat, går även att få rent gängorna.

F n nagellack på följande gängor; spd pedalernas axel som jag demonterade och fettade om lagren på, ekermagneten till polaren, skruven som håller fast gaffelvredet på min headshok, grabbens styrstam.

Gänglås, faktatråd
Leo skrev:
> Här använder jag Loctite 243 blå
> gänglåsning:
>
> * Skruvarna till SPD klossarna på cykelskorna.
> * Klingbultarna på vevpartiet
> * Skruvarna till bakväxelns trissor
> * Bakväxeln, infästningsskruven till ramen
Dessutom:
* Skruvarna som håller fast SPD-mekanismen på pedalen
* Flaskställskruvarna
* Skruvarna som håller fast växelvajrarna
* Skruvarna som håller fast bromsarna (Kommer ofta med 'Loctite' redan vid inköp)
* Skruvarna som håller fast bromsgummihållarna
* Skruvarna som håller fast bromsvajrarna
* 'Locket' på styrtappen där det ligger mot styret
* Alla skruvar i styrtappen
* Skruvarna i sadelstolpen + klämman

På pendlarcykeln dessutom:
* Alla skruvar till skärmar och skärmstag

+ en del andra ställen som jag har missat att ta med.

Allt kanske inte behövs för att stoppa just 'loss-skramling' men dessutom hindrar det fastkorrodering.
Även om vissa skruvar har gänglåsn redan vid inköp brukar jag byta alla skruvar det går till rostfria 18/8-skruvar och då behövs det Loctite även på dem.

/Håkan

Gänglås, faktatråd
Jag loctightade lagerskålen på¨drivsidan när jag återmonterade mitt franskgängade vevlager. De är tydligen kända för att gänga upp sig eftersom de är högergängade till skillnad från dagens standard(er).

/Johan

Tillbaka
Topp