Gängpaj vev

ch0ck

Medlem
Gängpaj vev
Tjena! Skulle bara serva lite och när jag ska skruva tillbaka chainring så visar det sig att det är gängpaj på en skruv. Vad gör jag nu?

Mvh

Bilagor

• 20190726_175510.jpg
    20190726_175510.jpg
    255.8 KB · Besök: 78
Gängpaj vev
Äh jag tänkte om. Litar inte på insatsgängor mm. Köper ett nytt vevparti istället. Ni som kan vad skall jag ha för vevparti till en scott spark 950 2018 års modell?. Det som sitter på nu är Shimano FC-MT500-B2-10 Boost / 36x26 T
Är ett Xt parti bättre? Budget ca 2k

Gängpaj vev
Låter strålande. Yes kör 1x, kommer aldrig att gå tillbaka ;) men om du kan länka det jag behöver så blir jag överlycklig! Skål påre

Gängpaj vev
tyvärr inte nån lös mutter på detta vevparti. Jo visst lilla skulle säkert fungera. men blir jävligt skev kedjelinje med kassetten jag har på osv.. samt uppgradering är alltid kul :)

Gängpaj vev
Men vänta nu.

Du saknar bara mutterdelarna till dina klingbultar. De ligger väl på golvet någonstans. Det är ju inget fel på grejerna enligt din bild. Hålen ska vara ogängade genomgångshål..

Gängpaj vev
Enligt mina ögon så är gängorna inget fel på. Kan bultarna vara för korta?
För utan chainringen kan jag skruva i bulten utan problem

Bilagor

• 20190727_094619.jpg
    20190727_094619.jpg
    156.5 KB · Besök: 43
  • 20190727_094146.jpg
    20190727_094146.jpg
    121 KB · Besök: 56
Gängpaj vev
Men vänta nu. Hålet är ju genomgående men mindre i "yttre änden". Är det inte en insats som ska gängas inifrån och sen skruven utifrån? Hur ser det ut på andra sidan?

Edit: Ska drevet ens sitta på insidan av spindeln?

Senast ändrad:
Gängpaj vev
Aha nu ser jag! Det är ju faktiskt en pajad gänga där. Om jag var du hade jag borrat ur och stoppat i en klingbults-mutter från andra hållet.

Men om du tänkt slänga vevarna kan jag gärna begagna dem. ?

Gängpaj vev
Jag sabbade en gänga på ett M8000 vevparti. Köpte en gängtapp för M8x1,0 och lyckades fixa gängan med lite försiktigt jobb i 10 minuter. Helt klart värt att prova, kostade mig 50 kr.

Senast ändrad:
Gängpaj vev
JesperA sa:
ch0ck sa:
Får kika i garaget om jag hittat en gängtapp annars blir det lbs på måndag! Tack för all hjälp!
Bara för att dubbelkolla, med gängtapp menar du verkligen gängtapp (verktyget) & inte förväxlar det med "mutterdelen" som vissa här nämnt?
Mutterdelen finns inte på förra generationens mtbvevpartier, gängan sitter i vevpartiet, XTR undantaget som har den gängade delen lös så den går att byta men det är ingen mutter.
Hade det gällt en XT eller SLXvev så hade problemet varit mycket mer uppenbart då dessa inte är borrade rakt igenom.

Tillbaka
Topp