Gängpasta eller fett?

pean

Aktiv medlem
Gängpasta eller fett?
På min tid som cykelmek lärde jag mig att smeta på gängpasta (kopparpasta) på t ex pedalerna. Nu har jag istället hört det är på modet att istället att peta på fett istället för att få bort knarr osv, men ingen gängpasta.

Förse mig med information inom ämnet för jag har gogglat lite (lite) men utan resultat.

Ämnet är alltså:

Gängpasta vs. fett; varför, varför inte, var och när?

Varsågoda.

Gängpasta eller fett?
fett är lättare att få bort från kläderna. Kopparpasta klibbar nåt vansinnigt och det är lätt hänt att man har det på allt i hela verkstan innan man är klar.

Är det knarr man vill ha bort tror jag fortfarande att kopparpasta är bäst, men för sånt som inte knarra om det är korrekt monterat (typ pedalgängor) kör jag med fett.

Gängpasta eller fett?
Timothy skrev:
-------------------------------------------------------
> Koppar och aluminium går väl inte så bra ihop
> med galvaniska strömmar som kan bildas.

ojdå. min hoj är nog galvanisk isåfall. Blir att åka hem och rengöra.

Gängpasta eller fett?
Syftet med fettet är också att få bort knäppningar och knak. Har man titandelar och aluminium är det också för att de inte ska galva ihop. Vanligt lagerfett funkar fint

Gängpasta eller fett?
Det där med att kopparpasta och aluminium inte går ihop är bara en amatörspekulation från min sida. Kandske inte är något problem i verkligheten?

Gängpasta eller fett?
bigmollo skrev:
> Gängpasta, är det sånt de äter i förorten?
> Ibland är jag verkligen göteborgsk.

du är väldigt rolig för att vara från balti-cum.

Timothy, jag hoppas din spekulation var fel och amatörmässig annars har jag gjort en jobbig tabbe med mina nya extralite vevar.

Gängpasta eller fett?
Timothy skrev:
> Koppar och aluminium går väl inte så bra ihop
> med galvaniska strömmar som kan bildas.

Sant, och inte sant.

Aluminium är så reaktivt (oädelt) att det alltid bildas ett ytskikt av aluminiumoxid (keram) som är så inert och hårt (nästan lika hårt som diamant) att risken för galvanisk korrosion är minimal. Se bara på läskburkar, om det var metalliskt Al så skulle det ganska sura innehållet i läsk äta upp burken ganska snabbt. Det är egentligen bara om området utsätts för nitrersyra (blandning av svavelsyra och salpetersyra) som det finns risk för korrosion. Samma sak gäller för magnesium (som är ännu oädlare än Al)

Men om man vill vara säker så finns det ju alltid aluminiumpasta. Funkar bra både med stål- och aluminiumramar.

~K

Senast redigerad av en moderator:
Gängpasta eller fett?
Det är inte riktigt sant att det bara är nitrersyra som äter på aluminium, alla syror gör det mer eller mindre. Testa att diska en aluminiumkastrull i dsikmaskinen med diskmedel som innehåller fosfat så får du se.
Det finns en risk för galvanisk korrosion men jag tror att grejen är att det antagligen handlar om många år innan man får problem så i praktiken spelar det ingen roll på en cykel.

Gängpasta eller fett?
Rikard har sagt sanningen, när det kommer till funktion är skillnaden minimal (köp CRC fett, mycket bra. Eller försök hitta gammalt vevhusfett grumt men canserogent som fan). Den rackarns kopparpastan sprider sig som skit.

När jag mekar min gamla volvo däremot, då åker kopparpastan fram. Den är väder och värmebeständigare, men det är ju inget cykelproblem. Om du nu inte planerar att ha pedalerna monterade ett par år då. Till vinterpendlaren kanske?

Gängpasta eller fett?
Förr smorde de gamla vagnshjul med sniglar har jag hört (hörde obekräftade rykten att det var det som Thomaz hade i sitt vevlager när det bekade ihop härom veckan).

Tillbaka
Topp