Gängstorlek för fäste till MTB-framskärm

pierreal

Medlem
Hej, jag har en Scott Aspect 650 som jag plötsligt behöver använda som pendelcykel i vinter och tänkte sätta på skärmar. Hade en uppsättning nya skärmar och till bakskärmen hittade jag en M4 som passade i ramfästet på MTBn. Men lite värre med framskärmen. Jag har inget fäste till styrstammen utan bara till "tvärslån" mellan gaffelbenen. Där finns ett hål (inte genomgående) som har gäng, men jag förstår inte vilken gängstorlek det är. M4 är för liten och M5 verkar inte passa. Någon som vet vilken gängstorlek det är? Kan det bara vara att M5 är rätt och gängen är lite kvaddad? / Pierre

Tur att du inte hade något fäste till styrstammen :-)
Om M4 är för liten så borde det vara M5 - fram med gängtappen och rensa gängan.

GurraG sa:

Fast det kan ju faktiskt vara annan stigning på gängan också, så det bästa är kanske att bekräfta vilken gänga det är innan man går loss med gängtappen.

Bonzo sa:
GurraG sa:

Fast det kan ju faktiskt vara annan stigning på gängan också, så det bästa är kanske att bekräfta vilken gänga det är innan man går loss med gängtappen.

Tack för tipsen! Håller med att det borde vara M5, men väntar lite så jag helst får bekräftat först att det är en M5-gänga.

Tillbaka
Topp