[ganska OT] Orienteringsfusk - hur gör man?

Jag satt och funderade på det här med orientering. Nu för tiden finns det ju ypperliga hjälpmedel för att hjälpa kreti och pleti at hitta rätt i skog och mark. Dessa är vare sig stora eller speciellt komplicerade. Spontant tänker man ju att "Fan en liten smartphone med en bra kartapp vore ju guld för någon som tävlar i orientering". Sen tänker jag "Det här kan jag omöjligt vara först med att tänka".

Så hur är det egentligen? Förekommer mekanisk/elektroniskt fusk på orienteringstävlingar? Hur stävjas det i såna fall? Eller ger dylik utrustning inga fördelar för de tävlande är såna hejare på kartläsning och platsbedömning att det inte skulle gå snabbare med en gps?

Tack för visat intresse!

Mvh

Nyfiken

Man får väl till och med ha telefon med sig på orienteringstävlingar, men vad det faller på (iaf i bättre klasserna) är att det tar åt helsike för mycket tid. Det finns idag helt enkelt inget snabbare sätt än karta och kompass. När de duktiga orienterarna missar en kontroll snackar vi med enstaka metrar.

AX3L sa:
Man får väl till och med ha telefon med sig på orienteringstävlingar, men vad det faller på (iaf i bättre klasserna) är att det tar åt helsike för mycket tid. Det finns idag helt enkelt inget snabbare sätt än karta och kompass. När de duktiga orienterarna missar en kontroll snackar vi med enstaka metrar.

Det var lite det jag anade. Trist, jag såg fram emot erkännanden om elaborerade fusk med olika enheter gömda i olika håligheter i både orienterare och skog.

Kan inget om orientering egentligen, men det mesta handlar väl om att göra taktiska beslut om vägval snarare än att faktiskt hitta?
Iaf om man inte är helt grön på karta och kompass.

Jag har svårt att se att man blir hjälpt av det så länge man inte är riktigt kass på att läsa karta.

Det du vinner tävlingen på, förutom att kuta snabbt, är ju att kunna se vilken rutt som är snabbast, för just dig. Du kanske är en hejare på att springa obanad terräng, men medelmåtta på mer lättlöpta stigar, eller tvärt om. Framför allt så behöver du ju kunna utläsa framkomligheten från kartan, är det en tävling på någorlunda hög nivå så är din karta dessutom betydligt mer detaljerat och aktuell än något du kan hitta online.

Möjligtvis om du kunde tracka alla andra tävlande och kunde få information om vilket som är det snabbaste vägvalet, men då är ju inte finessen att du har en GPS, utan att du spionerat på dina medtävlande.

(fast jag är å andra sidan ingen orienteringsguru, så vad vet jag?)

Det var ju en tjomme som blev ertappad och avstängd förra året då han sprang öppen klass på förmiddagen och samma bana i tävlingsklass senare på eftermiddagen.

jansson99 sa:
Det var ju en tjomme som blev ertappad och avstängd förra året då han sprang öppen klass på förmiddagen och samma bana i tävlingsklass senare på eftermiddagen.

HA!

Smart, fast det hade vart smartare att låta en kompis köra öppna och sen rapportera ;)

jansson99 sa:
Chansning att få samma kontroller då eller?
För visst finns det olika alternativa banor för att det inte ska gå att följa efter någon annan bara?

Tävlingsområdet lär man ju veta om i förväg. Är de tävlande ute och rekar i terrängen innan tävling eller är det onödigt när man kan läsa kartan ordentligt?

När man som orienterare kommer upp på lite högre nivå (jag springer gubb-tävlingsklass, långsamt men oftast rätt) så är det svåra inte att hitta kontrollen, för det ska man bara göra, utan det handlar om att utgående från kartan, terrängerfarenhet och sina egna förmågor (stark löpning och/eller bra "kartläsning") avgöra hur man tar sig till kontrollen så fort som möjligt. Är det höjdmeter upp och ner? Hur är undervegetationen? Kan jag springa snabbare längs stigen som är lite längre? Var kan jag förenkla orienteringsmomentet så att jag kan fokusera mer på löpningen? Vilka riktpunkter finns det på vägen som sparar in tid på kartläsningen? Ligger de långt från linjen? Attackpunkt? Utgång från kontrollen mot nästa?

Inget av detta kan en GPS-app hjälpa till med utan det sitter i huvudet på löparen. Det tar dessutom tid att kolla på en apparat hela tiden. En riktigt duktig orienterare har planerat halva banan i detalj redan innan de kommit till startpunkten, sen är det full fart. Dessutom fuskar helt enkelt inte orienterare! Det händer någon enstaka gång att löpare på sprintbanor genar över en förbjuden häck eller staket, men det blir de i princip alltid anmälda för, och en knepig gubbe sprang två klasser på O-Ringen under olika namn för att lära sig banan varje dag, men över lag skulle det ses så vanärande att fuska med elektronik på en tävling att det vore otänkbart.

Men visst används det GPS som bara den för att logga löpning för analys efter loppet och det ger också möjlighet att visa i realtid var löpare är i skogen för visning på skärm och för kommentatorer, men som sagt, i skogen gör det faktiskt ingen nytta.

Var en finngubbe i h55b som blev avslöjad förra året på 5dagars.
Han hade anmält sig i två namn .
Sprang gick o lärde sig först banan på morgonen. Sen tävlade i sitt namn senare på dagen ....kostar xtusen en anmälan.

Som elit löpare är det nog svårt att fuska elektroniskt än så länge , som dålig motionär skulle man nog ha hjälp av en gps när man är vilse för att ta reda på vart man är igen...

Edit slö på att skriva. Men kan tillägga att samma gubbe var avstängd förut i Finland på stiftklämmornas tid. Tror han finkammadee området kvällen innan på kontrollerna när dom var upphängda. Noterade nummer och stiftklämmemönstret . Sen när starten gick såg han Vilka kontroller han skulle ha i vilken ordning. Fixade till stämpelkortet med en nål och gick i mål en kvart innan dom andra ?

Senast ändrad:
Granman sa:
Du får inte ha några elektroniska hjälpmedel som visar en kartbild. Bara papperskarta och kompass är tillåtna för navigering. Sen får man numera ha GPS-klocka: http://www.svenskorientering.se/tra...ningar/vanligaregel-fragorochsvar/GPS-klocka/

Skärmbilden på en smartphone är - med den skala som behövs för detaljorientering - också alldeles för liten jämfört med en papperskarta.

Det är alltså verboten, men har någon åkt dit på att använda det?

Man vill ju höra någon kliva ut ur skuggorna och erkänna att "Jo, men jag vann ju 10-mila i Schleswig -92 genom att gömma en Garmin mellan skinkorna."

Luthman Photography sa:
Granman sa:
Du får inte ha några elektroniska hjälpmedel som visar en kartbild. Bara papperskarta och kompass är tillåtna för navigering. Sen får man numera ha GPS-klocka: http://www.svenskorientering.se/tra...ningar/vanligaregel-fragorochsvar/GPS-klocka/

Skärmbilden på en smartphone är - med den skala som behövs för detaljorientering - också alldeles för liten jämfört med en papperskarta.

Det är alltså verboten, men har någon åkt dit på att använda det?

Man vill ju höra någon kliva ut ur skuggorna och erkänna att "Jo, men jag vann ju 10-mila i Schleswig -92 genom att gömma en Garmin mellan skinkorna."

Är man så kass på OL att det går snabbare med en kartapp eller Garmin kommer man inte vinna några tävlingar...

Sedan visar ju en garmin el. dyl bara var du är och en kartbild, och inte var kontrollen är, den infon finns på kartan, så du måste hålla på och parallelläsa mellan papper och skärm. Vidare har du en kontrolldefinition (ytterligare info) du måste hålla rätt på. På större tävlingar sitter det ofta flera kontroller runt kontrollföremålet (terrängföremålet), och du måste ha koll på (från kontrolldefinitionen) vilken kontroll som är "din" - nummer, placering i relation till kontrollföremålet m.m.

Han som fuskade på O-ringen i Sälen hade gjort detta flera år. Han var anmäld i sin klass, i två olika namn. Så han "provsprang" banan på morgonen, och sen "tävlade" han i sitt riktiga namn på eftermiddagen. Dilemmat är att det bara funkar dag 1-4, dag 5 är det ej möjligt. Men man skall ju ge honom att springa det kan han - han har ju vunnit tävlingar i Stockholmsområdet och det utan att ha kunnat fuska på det viset. Hade han inte missat att stämpla ut etapp 4 (som hade utbrutet mål uppe på fjället) hade han inte blivit ertappad iår heller.....

Sen GPS-hjälpmedel...det finns redan idag appar (inte officiella), där man fotar av sin bana sen kommer mobilen/en röst tala om för dig så fort du aviker från strecket. Så, på en bana som bara rakt-på vägval är det bästa, och du har löpstyrkan, så kommer du vinna. Lyckligtvis är banläggarna smartare än appen, så rakt-på är aldrig bäst genom en hel bana.

Fuskare brukar ertappas faktiskt förr eller senare, i de flesta sammanhang.

Vid skolorienteringen var det en gång en klasskamrat som hade med sig ett jakthorn. Det blåste han i varje gång han hittade en kontroll... Den gången var det ingen som gick vilse.

Kul tråd :)

När jag själv orienterade som barn/ungdom hade jag antagligen varit hjälpt av GPS för de tillfällen jag tappade bort mig, men det var ju på jättelåg nivå såklart.

För att ge lite perspektiv på hur fort det går i skogen: En god vän till mig hängde på Jimmy Birklin på ett träningspass. Trots att Jimmy tydligen läste karta samtidigt som han sprang påstod min vän att han knappt hade en chans att hänga med i Jimmys tempo över hyggena. Och då har min vän ett personbästa på milen på 31 minuter, så han är ingen dålig löpare...

solgule sa:
OT: För mtb stigutforskande är Custom Maps perfekt, om man har en bra OL-karta att fota av. Ksnske finns fler liknande appar? Jag skulle behöva ha terrängkartan med OSMs aktuella stignät ovanpå, men hittar inte app som fixar det utan att behöva ladda ned kartor på förhand. Har båda i orux-appen via hitta.se och mapnik, men inte i samma karta.
Att behöva ladda ner måste vara bättre än att inte få dom i samma karta? https://happyride.se/forum/read.php/1/3120833/page=1

Är det inte för lite pengar och glamour i orientering för att fusket ska vara omfattande? Jag är tror att om det finns pengar, glamour och ära utanför kretsen intresserade så kommer det fuskas i idrottsgrenen.
/orienterarwannabe

Lejon sa:
Är det inte för lite pengar och glamour i orientering för att fusket ska vara omfattande? Jag är tror att om det finns pengar, glamour och ära utanför kretsen intresserade så kommer det fuskas i idrottsgrenen.
/orienterarwannabe

Tror faktisk inte pengar är särskilt stor del av drivkraften för att bli bäst i någon sport.

hm sa:
Lejon sa:
/orienterarwannabe

Tror faktisk inte pengar är särskilt stor del av drivkraften för att bli bäst i någon sport.
Pengar tror jag inte heller är huvuddrivkraften, men jag tror det kan vara en faktor av flera som gör att vissa är beredda att kompromissa mer när det kommer till fuskande.

Största fusket borde ju vara om man kunde tanka ur stämplingarna ur nåns pinne och registrera dem i sin egen med lite lagom bra tid och sen bara springa rakt in i mål. Men som sagt, det är nog annat än möjligheterna till avancerat fusk som gör orientering till en sån folksport!

Kanske skulle vara i usla skämt-tråden men ändå.

-Var är det livsfarligt att orientera?

-I Twarberg.

roefv sa:
Miss Lycka 2.0 sa:
Kineserna hade väl preparerat "stigar" mellan kontrollerna?

Tydligen stod det folk och pekade var kontrollerna var också, enligt uppgift jag fått av en insatt i ämnet!

Japp. Det var på Militär-VM. De hade oxå "provlöpt" banan innan. Några hade bra flås med ringa erfarenhet av orientering och när de kom in sekunder efter europeiska världsklassorienterare var det bara för bra. Hela bunten blev DSQ. Nu på VC-avslutningen var det under sprinten som flera lustiga resultat dök upp. Kineser som aldrig placeras sig innan var mycket snabba, speciellt på banans mer tekniska partier där den normala eliten stannade upp för att läsa karta så sprang kineserna rätt utan att titta på kartan samtidigt som världsmästare hade "normala" svårigheter. Hemmaterräng är ingen bra motivering till framgången, kineserna har annars ingen chans på kinesiska tävlingar där det finns ett internationellt startfällt, förutom nu då. Det luktar illa av statssanktionerat fusk lång väg.

https://orienteering.sport/fair-play-and-major-events-in-new-orienteering-countries/

Fusk i orientering nämns annars mycket sällan. Däremot kan lokalkännedom vara gynnsamt. Det är tyvärr inte så ofta som en tävling går på en flång ny karta och när det händer så är alla eld och lågor för något nytt och helt okänt. Det normala är annars att de flesta har rätt bra koll på de kartor och terrängtyp som det tävlas på, speciellt inom distriktet och ibland är den egna känslan att det är fuskigt mot de som kommer mer långväga ifrån. Men vi orienterare är trevligt helylle-folk som gillar utmaningar så om jag nu kan kartan och området utantill så tycker andra synd om mig som inte får orientera på riktigt. Men om vi snackar elit så är de så jävla snabba och säkra att det spelar mindre roll. De är så bra på att hitta de snabbaste stråken oavsett. På en landslagsamling inför VM i Strömstad så testades det att först springa banan "onsight" för att sedan springa samma bana igen och löptiderna var fullt jämförbara. Kineserna missförstod kanske detta och hade nu sin landslagsamling på samma karta som de skulle tävla på, och kan man inte orientera från början blir ju tiderna förstås otroligt mycket bättre.

Tillbaka
Topp