Går detta att reklamera?

Ik@ros

Medlem
Går detta att reklamera?
Hej!

Jag köpte en Scott Speedster Gravel 10 i mars 2020. Har cyklat ganska mycket men inget extremt. Upptäckte nu sprickor runt några av ekrarna på bakhjulet.

Går detta att reklamera?

Tack på förhand!

Ik@ros

Medlem
Går detta att reklamera?
Här kommer en bild

Bilagor

• EBCBACC9-4A3F-455E-AFD3-BC876B1E36AD.jpeg
    EBCBACC9-4A3F-455E-AFD3-BC876B1E36AD.jpeg
    753.3 KB · Besök: 219

RäsTobbe

Aktiv medlem
Går detta att reklamera?
Det kan göras då du har tre års reklamationstid.
Du kan hävda att det är ursprungligt, konstruktionsfel och hoppas att försäljaren/tillverkaren håller med om det.

mzi

Aktiv medlem
Går detta att reklamera?
Enligt konsumentköplagen gäller

• För att du ska vara skyldig att åtgärda felet ska felet vara ursprungligt. Till exempel ett fabrikationsfel.
  • De första två åren, eller den längre tid som avtal löper för varor med digitalt innehåll, är konsumentskyddet extra starkt. Då är det du som måste bevisa att felet inte fanns vid köpet, om du ska undvika ansvar. Om du inte kan visa att felet uppstått på grund av konsumentens agerande ska du utgå från att felet är ursprungligt och att det är ditt ansvar.
Så nu ligger det på dig att visa att detta är ett fabrikationsfel, och inte ett fel som uppkommit av ditt användande. Det kan vara ganska svårt.

Men visst kan du reklamera!

kalis

Aktiv medlem
Går detta att reklamera?
Hej!

Jag köpte en Scott Speedster Gravel 10 i mars 2020. Har cyklat ganska mycket men inget extremt. Upptäckte nu sprickor runt några av ekrarna på bakhjulet.

Går detta att reklamera?

Tack på förhand!
Ja, men det kan av erfarenhet vara i princip omöjligt att få rätt. Cykeln har använts som det är ämnat, en fälg ska inte spricka sådär om det inte är fel på den.

Vänd dig till butiken och hävda din reklamationsrätt som enligt konsumentköplagen är tre (3) år.

Lycka till... (Inte ett dugg cyniskt sagt ;-) )

Freddie L

Aktiv medlem
Går detta att reklamera?
Som vi ser ovan kan det gå att reklamera. Men ska du det? Det är frågan. Hade jag cyklat mycket på en hoj i över två års tid hade jag tackat fälgen för god service och bytt den (eller mer troligt köpt ett helt nytt hjul av dyrare/roligare/lättare modell) på egen bekostnad. Dryga två år är ju inget vidare, men inte heller nödvändigtvis ”ett ursprungligt fel”. Plus, som kais01 skriver, det vore ju trist om du fick en ny likadan…

Observera att jag inte säger att det vore fel att reklamera, men i min bok är det en funktion att använda i andra situationer. I min bok. Personlig åsikt.

Ik@ros

Medlem
Går detta att reklamera?
Som vi ser ovan kan det gå att reklamera. Men ska du det? Det är frågan. Hade jag cyklat mycket på en hoj i över två års tid hade jag tackat fälgen för god service och bytt den (eller mer troligt köpt ett helt nytt hjul av dyrare/roligare/lättare modell) på egen bekostnad. Dryga två år är ju inget vidare, men inte heller nödvändigtvis ”ett ursprungligt fel”. Plus, som kais01 skriver, det vore ju trist om du fick en ny likadan…

Observera att jag inte säger att det vore fel att reklamera, men i min bok är det en funktion att använda i andra situationer. I min bok. Personlig åsikt.
Tack för svar. Tips på vad jag bör skaffa istället?

Freddie L

Aktiv medlem
Går detta att reklamera?
Tack för svar. Tips på vad jag bör skaffa istället?
Det finns massor, beroende på budget. Jag har tyvärr dålig koll på gravelhjul specifikt, men generellt går det troligen att hitta bättre aluhjul för 3-6k, kolfiberhjul från ocreddiga byggare för 7-10k och vill du ha kolfiber från finmärkena börjar priserna på kanske 10-15 och går uppåt. Min sweetspot för hjul är de ofina kolfiberhjulen, antingen direkt från Kina eller via tex Slowbuild eller Prime (Wiggle).

camaleonte

Aktiv medlem
Går detta att reklamera?
Enligt konsumentköplagen gäller

• För att du ska vara skyldig att åtgärda felet ska felet vara ursprungligt. Till exempel ett fabrikationsfel.
  • De första två åren, eller den längre tid som avtal löper för varor med digitalt innehåll, är konsumentskyddet extra starkt. Då är det du som måste bevisa att felet inte fanns vid köpet, om du ska undvika ansvar. Om du inte kan visa att felet uppstått på grund av konsumentens agerande ska du utgå från att felet är ursprungligt och att det är ditt ansvar.
Så nu ligger det på dig att visa att detta är ett fabrikationsfel, och inte ett fel som uppkommit av ditt användande. Det kan vara ganska svårt.

Men visst kan du reklamera!
Eh, fast nu spände du väl vagnen före hästen lite? Texten i din punktlista riktar ju sig till näringsidkare och förklarar deras skyldigheter och bevisbörda gentemot den enskilde konsumenten.

TS har ju ställt frågan i egenskap av konsument, så din slutsats att det åligger hen att påvisa att fabrikationsfel föreligger blir ju helt bakvänt. Självklart ska hen reklamera, sedan får säljaren försöka göra det sannolikt att felet uppkommit genom onormalt slitage.

ooms

Aktiv medlem
Går detta att reklamera?
Eh, fast nu spände du väl vagnen före hästen lite? Texten i din punktlista riktar ju sig till näringsidkare och förklarar deras skyldigheter och bevisbörda gentemot den enskilde konsumenten.

TS har ju ställt frågan i egenskap av konsument, så din slutsats att det åligger hen att påvisa att fabrikationsfel föreligger blir ju helt bakvänt. Självklart ska hen reklamera, sedan får säljaren försöka göra det sannolikt att felet uppkommit genom onormalt slitage.
Nej, det blir ju inte bakvänt eftersom den avslutande rekommendationen utgår ifrån TS situation. TS cykel är äldre än 2 år, dvs det ligger på TS att visa att det är fabrikationsfel.

camaleonte

Aktiv medlem
Går detta att reklamera?
Nej, det blir ju inte bakvänt eftersom den avslutande rekommendationen utgår ifrån TS situation. TS cykel är äldre än 2 år, dvs det ligger på TS att visa att det är fabrikationsfel.
My bad, läste inte datumet i trådstarten tillräckligt noga, utgick från formuleringarna i inlägget som jag uppfattade som motstridiga. Case closed.

bertram85

Medlem
Går detta att reklamera?
Hej!

Går detta att reklamera?

Tack på förhand!
Ja, det går att reklamera men reklamera innebär bara att du vill få prövat huruvida delen ska hålla i tre år med/utan service. Men frågan som dyker upp i mitt huvud är om hjulet/cykeln varit inne på service sen den köptes. Är ju vanligt/normalt att hjulet rör lite på sig och ekrar blir lösa när allt är nytt och då ökar risken för större skador.

mzi

Aktiv medlem
Går detta att reklamera?
TS har ju ställt frågan i egenskap av konsument, så din slutsats att det åligger hen att påvisa att fabrikationsfel föreligger blir ju helt bakvänt.
Du har rätt i att texten inte är skriven för konsumenten, men innehållet är fortfarande lika relevant.
De första två åren [...] är det du som måste bevisa att felet inte fanns vid köpet, om du ska undvika ansvar.
Om vi skriver om det till konsumentens perspektiv blir det typ

"Efter två år är det du som måste bevisa att felet fanns vid köpet, om du ska få kompensation"

Eftersom köpet gjordes 10 mars 2020 har två år passerat så ligger inte längre bevisbördan på näringsidkaren.

aben

Aktiv medlem
Går detta att reklamera?
Jag tycker det är skäl för en reklamation men det beror förstås på hur hårt cykeln körts och om någon (utom butiken) varit på och riktat hjulen. Det här med att det är över två år och vem som skall visa att felet är ursprungligt är inte så strikt och en fälg går inte sönder som denna gjort om inte något är fel, typiskt felbyggt hjul.

Sen är det kanske inte värt att lägga mer ansträngning på saken om säljaren inte accepterar reklamationen utan köpa en ny fälg och ekra om själv.

aben

Aktiv medlem
Går detta att reklamera?
När det gäller bevisfrågan för konsumenten anser jag det räcker med att se hur sliten cykeln ser ut allmänt och om den har andra skador som visar på en krasch eller om det syns att någon varit på och spänt ekrarna.

Ik@ros

Medlem
Går detta att reklamera?
Jag tycker det är skäl för en reklamation men det beror förstås på hur hårt cykeln körts och om någon (utom butiken) varit på och riktat hjulen. Det här med att det är över två år och vem som skall visa att felet är ursprungligt är inte så strikt och en fälg går inte sönder som denna gjort om inte något är fel, typiskt felbyggt hjul.

Sen är det kanske inte värt att lägga mer ansträngning på saken om säljaren inte accepterar reklamationen utan köpa en ny fälg och ekra om själv.

Topp