Går ej att lufta Shimano Skivbromsar

tobnyb

Medlem
Har sedan jag köpte den begagnad Scott Mountianbike haft en "svampig bakbroms" med dålig bromsverkan. Den tar dåligt och när handtaget är väldigt långt in. Köpte därför ett Luftningskit med tillhörande mineralolja för att råda bot på problemet. Efter att ha kollat en del youtubeklipp skred jag till verket och började med att bara sätta i "koppen" med olja vid bromshandategt och den nippelen där. Det kom upp lite små bubblor med det hjälpte inte nämnvärt. Försökte då koppla in engångssprutan i påfyllningshålet (1) och skruvade lite på luftningsnippeln (2) för att kunna pumpa in olja. Kom lite luft men fortfarande inget resultat. Nu är det ännu sämre bromsverkan. Någon som vet en bra video om detta elle har bra instruktioner. De som följde med var väldigt bristfälliga. Ska jag öppna i båda ändar och trycka uppolja mot koppen så att systemet blir utan luft?

Har Shimano BR-MT200 bromsar med Shimano B01S Resin Pads som bromsbelägg. Har även prövat att byta bromsbelägget utan resultat.

Bilagor

tobnyb

Medlem
Väldigt bra video. Saknar bromsspacern och isopropyl alkohol. Får införskaffa imorgon och pröva igen. Det går nog utan båda men ändå.

Pfaff

Aktiv medlem
Väldigt bra video. Saknar bromsblocket och isopropyl alkohol. Får införskaffa imorgon och pröva igen. Det går nog utan båda men ändå.
En gammal smörkniv funkar som bromsblock om beläggen sitter kvar. Och isopropylalkohol behövs bara vid bromsvätske av DOT-typ (Vatten funkar lika bra där) Hydrauloljan som Shimano använder är inte frätande på lack.
Har du gamla slitna bromsklossar använd dom ifall du spiller olja.

Barometer

Aktiv medlem
Se till att torka av oket noggrant innan du börjar pumpa. Då ser du enklare om det läcker. Pumpa - inspektera efter läckage, pumpa - inspektera
Annars testa att ställa cykeln upp o ner för att provocera eventuella luftbubblor som inte vill röra sig. Knacka lite på bromsoket.
Är bromsoket absolut lägsta punkt eller går bromsledningen i en böj ner under vevpartiet?

tobnyb

Medlem
Fick till det hyffsat mha videon. Har inte så jag kan sätta reach på handtagen. Tycker dock att det är lite segt att bromsa fortfarande. Hur vanligt är det med att själva bromsen är dålig? I mitt fall Shimano BR-MT200.

kais01

Aktiv medlem
vet inte vilken taktik du kört, men jag tycker inte man regelmässigt får ut all luft ur handtagen om man inte tar loss dem. tänker också att luften som finns har en tendens att samlas där:)

brukar alltså lufta endast från ok-sidan, sätta i sprutan där, och sedan pumpa i fräsch vätska baklänges in i systemet. håller samtidigt bromshandtaget med andra handen och luftningsventilen riktad uppåt.

när det strax slutar komma luft gör jag en cirkulär vridande rörelse med handtaget, och då brukar det komma rätt mycket mer luft. hela tiden med fortsatt flöde.

det brukar räcka med att lufta en gång.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer