tobnyb
Medlem
Går ej att lufta Shimano Skivbromsar
Har sedan jag köpte den begagnad Scott Mountianbike haft en "svampig bakbroms" med dålig bromsverkan. Den tar dåligt och när handtaget är väldigt långt in. Köpte därför ett Luftningskit med tillhörande mineralolja för att råda bot på problemet. Efter att ha kollat en del youtubeklipp skred jag till verket och började med att bara sätta i "koppen" med olja vid bromshandategt och den nippelen där. Det kom upp lite små bubblor med det hjälpte inte nämnvärt. Försökte då koppla in engångssprutan i påfyllningshålet (1) och skruvade lite på luftningsnippeln (2) för att kunna pumpa in olja. Kom lite luft men fortfarande inget resultat. Nu är det ännu sämre bromsverkan. Någon som vet en bra video om detta elle har bra instruktioner. De som följde med var väldigt bristfälliga. Ska jag öppna i båda ändar och trycka uppolja mot koppen så att systemet blir utan luft?
Har Shimano BR-MT200 bromsar med Shimano B01S Resin Pads som bromsbelägg. Har även prövat att byta bromsbelägget utan resultat.
Har Shimano BR-MT200 bromsar med Shimano B01S Resin Pads som bromsbelägg. Har även prövat att byta bromsbelägget utan resultat.