Går inte att justera växlarna

Thomas T

Medlem
Hej!
Jag har en Cresent MTB med växelreglage Altus 3x9 växlar. Måttligt använd av min son.
Jag kan inte justera växlarna trots att jag följt anvisningarna och gjort så ca 2 timmar. Justerat vid handtag och själva vajern vid navet. Jag kan få det att fungera åt ena hållet men då inte åt andra hållet då den antingen kliver två kransar eller inte alls. Justerar mycket försiktigt åt gången både vid handtag och vajerfäste vid navet, säkerställt rätt ändlägen. Är det troligt att det är stegen i växelreglaget på styret som är ... utslitet och som skapar detta fenomen? Altus anses vara av rätt dålig kvalitet.
Jag tror inte mekanismen vid navet fått sig någon smäll. Hur kan man se det (glappar eller vriden?)
Tacksam för tips! Mvh Thomas

Om det inte vill funka när kedjan ska ķliva ner på mindre drev kanske vajern löper dåligt i höljet. Funkar det dåligt åt bägge håll så kan växelörat blivit aningens snett. Pucktvåa på denna mening. Gissar att dessa problem är de vanligaste när det inte funkar som man vill.

Oj det var snabba svar!
Jag känner ingen som har ett sådant verktyg. Verkar kosta ca 1000 sek. Själva delen som kan ha blivit sned tycks vara ett plattstål som liknar ett öra. Det borde jag kunna se om det har hänt något med, eller inte.
Vajerhölje som inte löper fritt: om jag lossar vajern och drar/växlar kanske jag kan se om det inte löper ut lika snabbt som in?
Så ni tror inte det är stegen i växelrdglaget som är slitet?
Tack för era svar! ?

Oj det var snabba svar!
Jag känner ingen som har ett sådant verktyg. Verkar kosta ca 1000 sek. Själva delen som kan ha blivit sned tycks vara ett plattstål som liknar ett öra. Det borde jag kunna se om det har hänt något med, eller inte.
Vajerhölje som inte löper fritt: om jag lossar vajern och drar/växlar kanske jag kan se om det inte löper ut lika snabbt som in?
Tack för era svar! ?

det skulle vara första gången jag hör talas om det isf

Oj det var snabba svar!
Tack för era svar! ?

Nja, riktverktyg finns billigare än så men går kanske att låna. Pröva https://happyride.se/forum/threads/jag-vill-lana-verktyg-traden.1802155/page-7

Har du släppt vajerspänningen från växlarna och ställd växelhandtagen i rätt läge när du justerat?

Nästan garanterat att det är vajer och hölje. De kan se fräscha ut men ändå löpa dåligt, speciellt på cykel som står titt som tätt.

Menar du att ha kedjan på minsta kransen och i det läget lossa vajern och sträcka den i det läget lagom hårt/för hand och därefter låsa vajern med bulten/skruven. Om ja, så är det så jag gjort. Justerade därefter precis så mycket att den klättrade upp på nästa krans. Men när jag går från den 4:e största kransen, så hoppar den förbi den 3:an och går direkt till den 2:an. Jag gick precis ut och kollade att det är så. När jag sedan växlar en gång till så hoppar den ut till krans 1. Dvs den största kransen. Det konstiga är sedan att jag inte kan få växelreglaget att ställa sig i ytterlägen dvs i läge 1 enligt indikering på styret. Vajern drar för hårtNär jag växlar ned till de mindre kransarna så hoppar den över 8:an och går direkt till 9:an. Växelreglaget (vid styret) visar då rätt, vilket den alltså inte gör på vägen dit.
Gör jag fel?
När jag tittar på växelörat så ser jag en liten vinkel på hela örat i förhållande till ramens linje. Örat är lite svagt vinklat inåt tycker jag mig se. Kanske ni kan se på bild?
Nu är det krig med den här växeln ...?
Ser att nedre växelarmen är en Delore.
BADEB6E0-DEC1-4653-9EDF-7D34F036497A.jpeg
Mvh TT

Nästan garanterat att det är vajer och hölje. De kan se fräscha ut men ändå löpa dåligt, speciellt på cykel som står titt som tätt.
Vajern löper rätt mycket utan hölje. Kan man sprut
Har du, exakt följande en guide, rört andra inställningar än vajern?
Provade halvvägs i mitt justerande att även ändra inställningen som för växelarmen bak/fram. Annars inget. Finns väl ingen annan? Mvh TT

Det går inte att avgöra från en bild om ett öra är snett eller inte, om det inte är väldigt krokigt. Det räcker inte heller att bara kontrollera örat för sig, utan man justerar själva örat när det sitter på cykeln (givet att det faktiskt sitter fast ordentligt). Det kan vara ramen som är en aning sned, att infästningen är sned eller att örat är snett. Det gör detsamma vilket egentligen.

Det finns en hel rad med andra felkällor också. Bodyn (dvs där kassetten sitter fast) kan vara glapp, kassetten kan vara dåligt åtdragen, löphjulen i bakväxeln kan vara glappa osv osv. Känn på alla ingående delar och se så de känns stumma.

Jag tycker dock ditt problem låter som att vajern orsakar strulet. Det behövs inte sådär fantastiskt mycket för att det ska strula, då det är en fjäder i bakväxeln som drar ut vajern ur reglaget när du lägger i en tyngre växel (när du trycker på reglaget släpps en spärr och vajern åker ut). Kärvar vajern orkar kanske inte bakväxeln dra tillräckligt mycket vajer och byter därmed inte växel.

Vajerbekymmer kan komma från en enda dålig punkt på vajerns längd därtill. Under vevlagret kan vara en känslig punkt, eller någon stans där höljet går i en skarp båge. Verkar de enkelt kontrollerade punkterna som beskrivs ovan OK hade jag dragit slutsatsen att vajrarna är kassa.

Det går inte att avgöra från en bild om ett öra är snett eller inte, om det inte är väldigt krokigt. Det räcker inte heller att bara kontrollera örat för sig, utan man justerar själva örat när det sitter på cykeln (givet att det faktiskt sitter fast ordentligt). Det kan vara ramen som är en aning sned, att infästningen är sned eller att örat är snett. Det gör detsamma vilket egentligen.

Det finns en hel rad med andra felkällor också. Bodyn (dvs där kassetten sitter fast) kan vara glapp, kassetten kan vara dåligt åtdragen, löphjulen i bakväxeln kan vara glappa osv osv. Känn på alla ingående delar och se så de känns stumma.

Jag tycker dock ditt problem låter som att vajern orsakar strulet. Det behövs inte sådär fantastiskt mycket för att det ska strula, då det är en fjäder i bakväxeln som drar ut vajern ur reglaget när du lägger i en tyngre växel (när du trycker på reglaget släpps en spärr och vajern åker ut). Kärvar vajern orkar kanske inte bakväxeln dra tillräckligt mycket vajer och byter därmed inte växel.

Vajerbekymmer kan komma från en enda dålig punkt på vajerns längd därtill. Under vevlagret kan vara en känslig punkt, eller någon stans där höljet går i en skarp båge. Verkar de enkelt kontrollerade punkterna som beskrivs ovan OK hade jag dragit slutsatsen att vajrarna är kassa.
Tackar tackar för uppslagen!

Tillbaka
Topp