Går pedalarmen att laga?

Brakstav

Aktiv medlem
Går pedalarmen att laga?
Jag gjorde en rejäl vurpa när jag slog i en pedal i en gömd sten och flög från cykeln idag. Förutom kroppsliga skador, så satt min pedal helt snett efteråt. Jag gick hem och lyckades skruva ur pedalen, som såg ok ut. Pedalarmen däremot ser ut som om den fått litet stryk (bifogad bild). Tror ni det går att gänga om, eller ska jag bara beställa en ny arm? (tur i oturen; vänster arm och SLX, så rätt billigt).
20200821_135456.jpg

Går pedalarmen att laga?
Ser inget vidare ut.
Finns en relativt ny tråd på ämnet där TS lyckades rädda vevarmen genom att gänga in pedalen från baksidan och på så sätt rädda upp nog med gänga för att det skulle funka.
Men jag tror din vev är värre.
Annars helicoilinsats som alla pratar om, men ingen har gjort =P

Går pedalarmen att laga?
Ser inget vidare ut.
Finns en relativt ny tråd på ämnet där TS lyckades rädda vevarmen genom att gänga in pedalen från baksidan och på så sätt rädda upp nog med gänga för att det skulle funka.
Finns det ens helicoil till den exotiska dimensionen för pedaler, kanske i något tum land iofs.

Går pedalarmen att laga?
Vad kostar en vänster slx vevarm? Kanske är den enklaste lösningen ändå.
Ja, det är ju onekligen enklast :).

Har inte hittat nån enkel vänsterarm på nåt ställe än efter en oerhört kort sökning, men det finns båda armarna utan klinga etc. för 8-900.

Jag tror jag provar att gänga från baksidan också och ser hur det blir (antagligen skit). Sedan beställer jag nytt.

Går pedalarmen att laga?
Ja, det är ju onekligen enklast :).

Har inte hittat nån enkel vänsterarm på nåt ställe än efter en oerhört kort sökning, men det finns båda armarna utan klinga etc. för 8-900.

Jag tror jag provar att gänga från baksidan också och ser hur det blir (antagligen skit). Sedan beställer jag nytt.
Kan du bara hitta en sprängskiss med artikelnummer så ska valfri shimano handlare kunna beställa hem.

Går pedalarmen att laga?
Är det inte en uråldrig version av SLX skall det inte vara några problem att få tag i en lös vänstervev. Då det inte framgår vilket vevparti du har och längd på armen så du får själv kolla upp produktnumret, enklast gjort här:

Sedan googla på produktnumret så hittar du antagligen återförsäljare. Till exempel bicikli.de har ett stort lager reservdelar från Shimano till okej priser. Går även att beställa från din lokala återförsäljare men då kostar det nog lika mycket som att köpa en komplett vev från Tyskland.

Går pedalarmen att laga?
Är det inte en uråldrig version av SLX skall det inte vara några problem att få tag i en lös vänstervev. Då det inte framgår vilket vevparti du har och längd på armen så du får själv kolla upp produktnumret, enklast gjort här:

Sedan googla på produktnumret så hittar du antagligen återförsäljare. Till exempel bicikli.de har ett stort lager reservdelar från Shimano till okej priser. Går även att beställa från din lokala återförsäljare men då kostar det nog lika mycket som att köpa en komplett vev från Tyskland.
Ja, där finns en för ~60 Euro. Tack för tipset!

Går pedalarmen att laga?
Hur bra kommer det fungera tro? Det är ju en rätt rejäl smäll, och det är ju inte bara gängorna som pajat litet.

Pedalen ser bra ut dock, så behöver kanske inte köpa ny sån.
Som jag skrev ovan, dubbel och trippelkolla att du får en vänstergängad insats. Jag ser det inte noterat där någonstans, och det funkar dåligt med vänstergängad pedal i högergängat hål.

Eller har jag rört ihop höger och vänster pedal nu?

Går pedalarmen att laga?
Nu är ju faktiskt originalgängan i ett stål-insert i vevarmen, och de finns ju att tillgå. Så om du lyckas få ut det gamla på något sätt och sedan pressa i ett nytt, så har du ett case.

Eller ett rep-kit med allt utom en gängtappshållare (har bara googlat fram, ingen aning om kvalitet eller dylikt, se det som inspiration):

Går pedalarmen att laga?
Finns det ens helicoil till den exotiska dimensionen för pedaler, kanske i något tum land iofs.
Finns särskilda insatser för ändamålet. Man borrar upp, gängar för insatsen, skruvar i hylsan, klart. Billigt som snus med insats men gängtapparna är nog inte så billiga. Ebay kan nog ha till bra pris.

Går pedalarmen att laga?
Ser inget vidare ut.
Jag har inte pratat helicoil men använt det. Funkar fint, men inget man ger sig in på utan lite förhandskunskaper kan jag tycka. Det där med bullar till mekanisk verkstad osv tycker jag är en rövlösning. Ny vevarm tror jag på.

Går pedalarmen att laga?
Jag har testat detta med egengjord insats, trots att ha borrat upp hålet i pelarborrmaskin och försökt få insatsen så rakt i vevarmen jag kunde så kunde man känna att pedalen inte var 90 grader i förhållande till vevarmen för varje varv man trampade.
Köp ny vevarm är mitt råd, det borde jag ha gjort direkt med.

Går pedalarmen att laga?
Jag har testat detta med egengjord insats, trots att ha borrat upp hålet i pelarborrmaskin och försökt få insatsen så rakt i vevarmen jag kunde så kunde man känna att pedalen inte var 90 grader i förhållande till vevarmen för varje varv man trampade.
Ja, det är det här som jag gissar skulle hända. Och då har jag inte pelarborr. Men det finns sådana där koniska gängtappsgrejer som man bara skruvar igenom utan borrning, som bör hamna ganska rakt. Men blir det det minsta snett kommer man bli galen.

Tror jag köper nytt och lämnar försöket till Christopherk.

Edit: Och går till en mek och frågar med den gamla. Det kan bli fler kraschade pedalarmar här.

Går pedalarmen att laga?
Edit: jag är för grinig.

Senast ändrad:
Går pedalarmen att laga?
Idag skulle jag prova att återskapa gängorna med pedalen. Det kan ha funkat: jag lyckades skruva i pedalen så den inte längre känns vint överhuvudtaget. Men det krävde kraft, och jag tror inte det kommer att gå att skruva i/ur en gång till.

Men jag provar med den nu och ser hur länge den håller.

Går pedalarmen att laga?
Idag skulle jag prova att återskapa gängorna med pedalen. Det kan ha funkat: jag lyckades skruva i pedalen så den inte längre känns vint överhuvudtaget. Men det krävde kraft, och jag tror inte det kommer att gå att skruva i/ur en gång till.

Men jag provar med den nu och ser hur länge den håller.

Nu är det svårt att se på bild, men det såg ut som att du hade tappat en hel del gods när gängan rensades. Det kan i sådana fall förmodligen göra ont när pedalen lossnar medan du står upp och trampar.

Går pedalarmen att laga?
Nu är det svårt att se på bild, men det såg ut som att du hade tappat en hel del gods när gängan rensades. Det kan i sådana fall förmodligen göra ont när pedalen lossnar medan du står upp och trampar.
Yes, jag ska prova den före jag tar ut på stig. Hoppa runt litet och så. Men den sitter bra hårt nu alltså. Man var tvungen att dra rejält för att få i, så jag misstänker att materialet inte åkt ut, utan omfördelats i pedalgänghålet.

Går pedalarmen att laga?
Som det ser ut på bilden så saknar du mer gods än själva gängan, det behöver inte vara ett problem eftersom gängan utvändigt indatsen är mkt större än pedalens men jag skulle köpa ny vevarm och då har jag ändå satt en del gänginsatser i mina dar.
Det kräver inte bara en rikrig borrmsskin utan också riktig uppriktning innan befintlig gänga borras ur och nya gängor dras.
Det är dessutom vändtergäng, oklart om det finns satser i biltemaprisnivå.

M

Tillbaka
Topp