garanti på växlar

jerrinho

Ny medlem
garanti på växlar
Hej,

Jag är ganska ny mtb åkare och köpte ny cykel för 2 veckor sen, och det har inte börjat bra..
Första rundan fick jag punka och inga verktyg:(
Tredje rundan så gick hela bakväxeln sönder, den sprack i fästet.
Visst ska väl det hålla mer än 2 veckor? Det borde ju vara ett garantiärende va?

Tacksam för svar:)

garanti på växlar
Utan att veta hur det gick till när växeln sprack i fästet går det inte att svara på. Gå till butiken där du köpt cykeln och/eller berätta mer och/eller lägg upp en bild.

garanti på växlar
Den första fadäsen är ju sånt som händer.
Sen om bakväxeln spricker borde tyda på yttre åverkan??? Har du slagit i en sten kanske, skulle den gå av pga ren växling då är det ett garantifall annars är det nog "shit happens" kontot som belastas....hos dig.

garanti på växlar
Punka är normalt och något man frekvent råkar ut för; extra slang är bra att ha med och det finns bra trådar om verktyg etc att ha med sig.
http://happymtb.org/forum/read.php/1/2062407/2062434#msg-2062434

Bakväxlar och växelöron kan, lite beroende på terräng och individens körstil, ses som förbrukningsvaror. De brukar få smäll av stenar och ANNAT. Felaktig justering, skadad kedja eller riktigt klantig växling kan också göra sönder växeln. Men gör ett försök i butiken först!

garanti på växlar
Grymt, tack för alla svar!

Kan väl tillägga att just när det hände så hade jag mosat en uppförsbacke (utan att växla då jag har läst mig till att det är en big no no). Just när det hände så fanns det inget att slå i men de kanske hände tidigare?

garanti på växlar
jerrinho skrev:
-------------------------------------------------------
> Grymt, tack för alla svar!
>
> Kan väl tillägga att just när det hände så
> hade jag mosat en uppförsbacke (utan att växla
> då jag har läst mig till att det är en big no
> no). Just när det hände så fanns det inget att
> slå i men de kanske hände tidigare?

Ja. T.ex. Har du slagit i den så att dess nedre del pekat inåt ekrarna och sen lagt i en lättare växel för att klara backen så att växeln hamnat i ekrarna, ja då är det gonatt. Som sagt. Bakväxlar är förbrukningsvara

Tillbaka
Topp