Garantiärende hos Canyon

Garantiärende hos Canyon
jonja sa:
Men går detta inte att förutse innan modellerna släpps fria på marknaden? Lite prototyper som man kör skiten ur? Som med jaktplan och civilplan fast lite enklare och simplare, det är väl gammal känd metodik?

Klart att vissa saker går att förutse men att få fram precis alla lastfall som behövs för att dimensionera mha beräkning och provning är ganska komplicerat.

Då vikt sedan länge är en faktor är det ju precis på gränsen att hålla de vill ligga och då är det väl så att det inte funkar för några cyklister under vissa förutsättningar. Dynamisk belastning är svår att prova fram då de ofta innehåller många variabler.

För övrigt låter deras garantihantering bedrövlig.

Garantiärende hos Canyon
Slama sa:
jonja sa:
Men går detta inte att förutse innan modellerna släpps fria på marknaden? Lite prototyper som man kör skiten ur? Som med jaktplan och civilplan fast lite enklare och simplare, det är väl gammal känd metodik?

Klart att vissa saker går att förutse men att få fram precis alla lastfall som behövs för att dimensionera mha beräkning och provning är ganska komplicerat.

Då vikt sedan länge är en faktor är det ju precis på gränsen att hålla de vill ligga och då är det väl så att det inte funkar för några cyklister under vissa förutsättningar. Dynamisk belastning är svår att prova fram då de ofta innehåller många variabler.

Framförallt kostsamt att göra provning...

Garantiärende hos Canyon
Ojdå, jag som tänkt köpa Canyon...

Alltid bra att få höra sånt här, och bra leverantörer brukar hitta sånt här brus. Canyon verkar skita i det.

Garantiärende hos Canyon
Miss Lycka sa:
Jag tror att det är mindre strul med de flesta av Alibabas ramar vid garantiärenden. De verkar även levereras omgående.
Alibaba har väldigt få ramar, likt XXL så tillverkar dom f.n inte ens kedjor i sina butiker.
I stället för att vara lustig så kanske du skulle klämma fram 1 ramtillverkare som marknadsför sig via alibaba som du anser hantera garantiärenden på ett föredömligt sätt?

Garantiärende hos Canyon
Med snart 10 års klagomål på Canyons service, garantihantering och leveranssäkerhet så skulle jag aldrig ens fundera på Canyon som leverantör till mig. Det finns betydligt bättre företag som bryr sig om kunderna.

Tack och lov så är det ju fritt att välja leverantör och cykeltillverkare som "amatör".

Garantiärende hos Canyon
Garantiärende hos Canyon
Det här var ny info för mig, jag har hört att ramar går av lite titt som tätt men har alltid haft för mig att canyon var bra på kundsupport och garantiärenden.
Trist... Om jag var spekulant hade jag definitivt vänt mig till ett annat märke!

Leveranstider som är månader längre än utlovat samt utebliven support *tumme ned*

Garantiärende hos Canyon
Bara för att väga upp klagovågen en del, så tyckte jag att mitt garantiärende i höstas flöt på rätt smidigt. Fick telefonkontakt med svenska Canyon flera gånger per omgående och mailen gick fram när jag väl blivit insläppt genom skräppost-filtret. Tog ett par veckor för tyskarna att skeppa iväg nya ramdelen, där låg väl den mesta väntetiden.

Garantiärende hos Canyon
Har ännu inte haft något rambrott, men däremot köpt två cyklar i höstas... Båda levererades några få dagar efter utsatt tid, men det berodde nog mest på att jag ändrade ordern bara någon dag innan de skulle skickas...

På den ena slog sig Mavic-framhjulet efter ett par mild cyklande... Ringde till Canyon Sverige och fick svar direkt att jag kunde välja mellan att skicka tillbaka det eller att lämna in det hos LBS och skicka in kopia på kvittot och få utläggen ersatta... Gjorde det sistnämnda

Garantiärende hos Canyon
Råkade crasha min Aeroad 1 maj förra året, tyvärr fick jag vänta knappt 4 mån på ny ram.
Surt att vänta så länge visst, men kontakten med Canyon var bra hela tiden, fick ny ram genom crashreplacement.
Fick även vänta en bra tid på min Inflte, väntetiderna har väl blivit mycket bättre när dom kört in sej i nya fabriken.

Med vänlig hälsning, Raceit

Garantiärende hos Canyon
Miss Lycka sa:
Med snart 10 års klagomål på Canyons service, garantihantering och leveranssäkerhet så skulle jag aldrig ens fundera på Canyon som leverantör till mig. Det finns betydligt bättre företag som bryr sig om kunderna.

Tack och lov så är det ju fritt att välja leverantör och cykeltillverkare som "amatör".

Det sägs (sedan typ 10 år tillbaka) att det snart blir bättre. Canyon ska bara bygga klart sin "nya fabrik".

Garantiärende hos Canyon
Newmannen sa:
Slama sa:

Är det inte kostsamt att figurera på det här viset då? Nån börjar klaga, och sen bara väller klagomålen fram från alla hörn och kanter helt ostoppbart. Men lvg:erna plågas väl inte av rambrott på det här sättet?

Garantiärende hos Canyon
jonja sa:
Newmannen sa:
Slama sa:

Är det inte kostsamt att figurera på det här viset då? Nån börjar klaga, och sen bara väller klagomålen fram från alla hörn och kanter helt ostoppbart. Men lvg:erna plågas väl inte av rambrott på det här sättet?

Klart det kostar i längden med dålig service, det är de nog införstådda med. Men för att bedöma det rätt måste man ha hela bilden klar för sig, antal claims mot antal sålda cyklar osv. Vilka garantikostnader de har. Det går ju såklart inte att bedöma utifrån ett happyforum.

Det förekommer ibland missanvändning av en produkt och att täcka in exakt alla fall kan bli en för dyr produkt. Bättre då att ta garantikosten för de fallen. Men om de fallen blir för många håller de inte affärsmässigt. Sedan inte sagt att missanvändning är att använda en cykel man köpt, bara mot nivån cykeln är konstruerad för.

Garantiärende hos Canyon
Lite uppdatering kring mitt garantiärendet hos Canyon efter en bruten ram!
Ramen gick av i april. I början av juni skickade jag cykeln till Canyon Sverige eftersom de äntligen meddelat att de nu beställt ny ram.
Nu är vi i slutet på augusti och ingen cykel inom synhåll än.
Har själv fått ligga på för att få information från Canyon. Svaren är desamma varje gång, att de inte fått någon ram från Tyskland och att de ska kolla upp det och höra av sig när de fått information. Men såklart inget info från dem på eget initiativ.
Nu är det ju "bara" 4 månader sedan rambrottet.
Blir ju lite av ett skämt att läsa om deras 2 års garanti....betyder det att man ska vänta 2 år vid ev garantiärende eller?
Suck...

Garantiärende hos Canyon
Fråga Aliide, canyon är ju världens bästa cyklar. Som alla vill ha. Vi som spottar är bara avundsjuka.

Så just nu är jag jävligt avundsjuk på att du inte har en cykel alls att cykla på. Bara så du vet.

Garantiärende hos Canyon
canyon_never_again sa:
Lite uppdatering kring mitt garantiärendet hos Canyon efter en bruten ram!
Ramen gick av i april. I början av juni skickade jag cykeln till Canyon Sverige eftersom de äntligen meddelat att de nu beställt ny ram.
Nu är vi i slutet på augusti och ingen cykel inom synhåll än.
Har själv fått ligga på för att få information från Canyon. Svaren är desamma varje gång, att de inte fått någon ram från Tyskland och att de ska kolla upp det och höra av sig när de fått information. Men såklart inget info från dem på eget initiativ.
Nu är det ju "bara" 4 månader sedan rambrottet.
Blir ju lite av ett skämt att läsa om deras 2 års garanti....betyder det att man ska vänta 2 år vid ev garantiärende eller?
Suck...

Kontakta konsumentvägledaren i kommunen där du bor!

Edit to add: självfallet är även jag fasligt avundsjuk på att du inte har en fungerande cykel samt jag mår sjukligt dåligt av att jag inte sitter i samma sits :-(

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp