Garbaruk kassett

AddeKvark

Medlem
Hej,
Är det någon som har erfarenhet av att köra Garbaruks XD-kassett till Shimanos växelsystem? Jag har för tillfället installerat Garbaruk 10-46 kassett, Shimano XT GS bakväxel med Garbaruk "cage" och shimano XTR växelreglage - men får det inte att lira. Garbaruk rekommenderar själva på sina hemsida att byta till SRAM-reglage, men det känns sådär. Nästa alternativ är väl att byta både body och kassett till Shimano HG-system, men det kostar ju en slant...
Någon som kör motsvarande och får det att funka (eller inte)?

Med 46-kassetten kan du köra med vanlig cage på växelföraren, den är byggd för det. Annars skulle jag gissa på att du har snett växelöra. Jag har fått det att funka prima, i di2-utförande dock.

AddeKvark

Medlem
Doominator1 sa:
Med 46-kassetten kan du köra med vanlig cage på växelföraren, den är byggd för det. Annars skulle jag gissa på att du har snett växelöra. Jag har fått det att funka prima, i di2-utförande dock.
Jag började med vanlig cage, men i samband med felsökning bytte jag till Garbaruks cage. I övrigt har jag i samband med felsökning bytt, bakväxel, växelöra, vajer/hölje samt provat med både Shimano och SRAM:s kedja utan framgång. Börjar bli dyrt...

Lindahl195

Medlem
Jag köpte en garbaruk kasett 11-42 och cage till min 10delade shimano.

Det fungerade skit rent utsagt, tills jag slängde på en goatlink (fortfarande garbaruk cage men det funkar säkert med original nu)

Säger inte att det är så enkelt i ditt fall, men för mig funkar det klockrent :)

AddeKvark

Medlem
Lindahl195 sa:
Jag köpte en garbaruk kasett 11-42 och cage till min 10delade shimano.

Det fungerade skit rent utsagt, tills jag slängde på en goatlink (fortfarande garbaruk cage men det funkar säkert med original nu)

Säger inte att det är så enkelt i ditt fall, men för mig funkar det klockrent :)
Okej, det har jag faktiskt aldrig testat, så kanske värt ett försök. Tack för tipset!

SalkinL

Aktiv medlem
AddeKvark sa:
SalkinL sa:
Eagle kedja på Garbaruk 11-del förbättrar växling också.
Har hört talas om det, gäller det även med shimanokomponenter i övrigt?
Jag kör just nu en Shimano XT 12-del bakväxel, Shimano 11-del reglage, Garbaruk XD kassett och en Eagle kedja. Det växlar som det skall. Hade tidigare en Shimano 11-delad bakväxel och det funkade lika bra som nu.

AddeKvark

Medlem
SalkinL sa:
AddeKvark sa:
SalkinL sa:
Jag kör just nu en Shimano XT 12-del bakväxel, Shimano 11-del reglage, Garbaruk XD kassett och en Eagle kedja. Det växlar som det skall. Hade tidigare en Shimano 11-delad bakväxel och det funkade lika bra som nu.
Okej och du menar att det funkar bättre med Eagle (12-delad) kedja än 11-delad?

Lingon

Aktiv medlem
Jag körde shimano 11-delat med xd body förra säsongen. Det funkade kanon med både e13 9-46 kassett (så länge den höll) och sram 10-42 kassett.
Om örat är rakt och vajer/hölje är fräscht, så gissar jag att nåt e knas med garbaruk-prylarna.

SalkinL

Aktiv medlem
AddeKvark sa:
SalkinL sa:
AddeKvark sa:
SalkinL sa:
Jag upplever det så ja. Hade 11-delad kedja först och var inte helt nöjd men sen jag bytte till Eagle kedja är jag nöjd.
Sen kan jag naturligtvis inte säga något om en annan setup än min egen.

AddeKvark

Medlem
Lingon sa:
Jag körde shimano 11-delat med xd body förra säsongen. Det funkade kanon med både e13 9-46 kassett (så länge den höll) och sram 10-42 kassett.
Om örat är rakt och vajer/hölje är fräscht, så gissar jag att nåt e knas med garbaruk-prylarna.
Ja det är möjligt och tyvärr dyrast att felsöka...

AddeKvark

Medlem
SalkinL sa:
AddeKvark sa:
SalkinL sa:
AddeKvark sa:
SalkinL sa:
Jag upplever det så ja. Hade 11-delad kedja först och var inte helt nöjd men sen jag bytte till Eagle kedja är jag nöjd.
Sen kan jag naturligtvis inte säga något om en annan setup än min egen.
Okej, ja då kan det definitivt vara värt ett försök iaf 👍

MAMTB

Medlem
Jag kör med Garbaruk 11-del 10-46 på en Xd-body. Kör det ihop med XTR di2 bakväxel och XTR reglage. Shimano kedja och framklingan är en Garbaruk 36-tandad. För mig fungerar det utmärkt!

AddeKvark

Medlem
Fortsatt utredning: Nu har jag testat både Goatlink och ”12-delad” kedja utan framgång. Även om den kedjan växlade bättre generellt genom kassetten. Problemet verkar vara just växlingen mellan minsta (10:an) och näst minsta (12:an?). Om jag justerar så att den växlingen fungerar går resten av kassetten skit. Tyvärr lutar det åt att det är något knas med kassetten. Någon som kan hjälpa mig se om kedja och rulltrissa ser helt galet ut i förhållande till kassett?
C718294A-5DDE-4E20-82E0-20A170268451.jpeg

Eric1n

Ny medlem
Växlingen mellan minsta och näst minsta är där det blir tydligt om det är rätt ”grundspänning” i wiren enligt min erfarenhet med vanliga 11-delade shimano grupper iaf. Du kanske har spänt wiren för hårt så att fjädern i bakväxeln inte orkar dra tillbaka hela vägen.

AddeKvark

Medlem
Eric1n sa:
Växlingen mellan minsta och näst minsta är där det blir tydligt om det är rätt ”grundspänning” i wiren enligt min erfarenhet med vanliga 11-delade shimano grupper iaf. Du kanske har spänt wiren för hårt så att fjädern i bakväxeln inte orkar dra tillbaka hela vägen.
Okej, men jag skulle säga att mitt problem snarare är få kedjan från minsta till näst minsta (klättra upp), inte tvärtom.

Eric1n

Ny medlem
AddeKvark sa:
Eric1n sa:
Okej, men jag skulle säga att mitt problem snarare är få kedjan från minsta till näst minsta (klättra upp), inte tvärtom.
Okej, för dålig spänning kanske?

AddeKvark

Medlem
Eric1n sa:
AddeKvark sa:
Eric1n sa:
Okej, för dålig spänning kanske?
Ja, det vore rimligt. Men då är vi ju inne på vanlig växeljustering och det känner jag att jag behärskar...

AddeKvark

Medlem
AddeKvark sa:
Fortsatt utredning: Nu har jag testat både Goatlink och ”12-delad” kedja utan framgång. Även om den kedjan växlade bättre generellt genom kassetten. Problemet verkar vara just växlingen mellan minsta (10:an) och näst minsta (12:an?). Om jag justerar så att den växlingen fungerar går resten av kassetten skit. Tyvärr lutar det åt att det är något knas med kassetten. Någon som kan hjälpa mig se om kedja och rulltrissa ser helt galet ut i förhållande till kassett?
Blir att skicka tillbaka kassetten på reklamation. Hur vanligt är det med produktionsfel egentligen? Nu har det ju inte gått igenom än, men om det gör så är det andra gången för mig på 2 år (av 3 kassetter). Sist var det en Sram-kasett (och vid byte funkade det klockrent).

Raggamuffin

Aktiv medlem
AddeKvark sa:
Menar ni att det där fästet är gjort för montering utan B-länk? Det har aldrig ens slagit mig...
Tycker inte det ser ut som fäste för att användas utan länk. Min erfarenhet av Garbaruks kassetter är att de inte växlar lika bra som Shimano men ändå bättre än sunrace.

Ingen tand som är lite böjd? Saknas det ramp på någon tand?

AddeKvark

Medlem
Raggamuffin sa:
AddeKvark sa:
Menar ni att det där fästet är gjort för montering utan B-länk? Det har aldrig ens slagit mig...
Tycker inte det ser ut som fäste för att användas utan länk. Min erfarenhet av Garbaruks kassetter är att de inte växlar lika bra som Shimano men ändå bättre än sunrace.

Jag tror inte det heller, men ska prova sen.
Det jag kan se visuellt är att två tänder ser misstänkt ”tjocka” ut. Om det är ett fel skulle det kanske kunna orsaka att kedjan ”hålls kvar”..?

AddeKvark

Medlem
AddeKvark sa:
Raggamuffin sa:
AddeKvark sa:

Det jag kan se visuellt är att två tänder ser misstänkt ”tjocka” ut. Om det är ett fel skulle det kanske kunna orsaka att kedjan ”hålls kvar”..?
Det gick inte montera utan B-länk.
Garbaruk var väldigt tillmötesgående i sitt första svar så det kanske blir en ny kassett.

Crossmax

Aktiv medlem
Om problemen kvarstår med nästa kassett så kanske en Wolftooth Goatlink kan lösa detta. Huvudproblemet är att Shimanos växlar inte är konstruerade för 10t på minsta kuggen, så med b-skruven korrekt inställd så kommer guide pulleyn hamna för långt ifrån kassetten för optimal växlingsprestanda.

AddeKvark

Medlem
Crossmax sa:
Om problemen kvarstår med nästa kassett så kanske en Wolftooth Goatlink kan lösa detta. Huvudproblemet är att Shimanos växlar inte är konstruerade för 10t på minsta kuggen, så med b-skruven korrekt inställd så kommer guide pulleyn hamna för långt ifrån kassetten för optimal växlingsprestanda.
Har provat Goatlink, fungerade inte alls för mig av någon anledning.
Jag har tidigare kört med Sram xx1 kassett och det fungerade...

Paco

Aktiv medlem
Crossmax sa:
Fast......jag kör med sram kasett med 10t som mista och shimano xt/xtr och grx utan problem.
Tror inte att det är just det som är problemet här.

AddeKvark

Medlem
AddeKvark sa:
AddeKvark sa:
Raggamuffin sa:
AddeKvark sa:

Garbaruk var väldigt tillmötesgående i sitt första svar så det kanske blir en ny kassett.
En ny kassett är på väg direkt från Garbaruk. Tyckte de förtjänade lite cred för att vara villiga att lösa problemet. Hoppas det hjälper mig...

AddeKvark

Medlem
AddeKvark sa:
AddeKvark sa:
AddeKvark sa:
Raggamuffin sa:
AddeKvark sa:

En ny kassett är på väg direkt från Garbaruk. Tyckte de förtjänade lite cred för att vara villiga att lösa problemet. Hoppas det hjälper mig...
Ny kassett monterad, problemet löst!

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer