Garmin 910XT

Garmin 910XT
Behöver Happykollektivets samlade vishet...

...fått erbjudande om att köpa Garmin 910XT med triathlon bundle för 2000 kr, nypris drygt 4000.

Jag både springer och cyklar så 910an skulle sitta fint men min fråga är om någon använder den som cykeldator och vilka intryck ni kan ge isf. Lirar den fint med Strava? Osv...

Vad sägs, ska jag slå till?

Garmin 910XT
910an är en riktigt bra klocka och har nog allt du behöver plus lite till. En stor fördel med 910an är att den fungerar bra att simma med. Håller du på med triathlon så är den snudd på oslagbar. Om du springer mycket och har behov av en avancerad klocka så skulle jag slå till på 910an.

Om du däremot cyklar mycket (mycket mer än du springer) så skulle jag nog titta närmare på Garmin Edge 500/800 eller 800/810 och kanske en lite enklare klocka för löpningen. För min del så tyckte jag att displayen var lite för liten på 910an för att ha på cykeln. Jag gillar den stora displayen på Garmins Edge 800/810 eftersom det då är lättare att snabbt se flera värden. Att kunna ha större kartor är också skönt.

Jag springer rätt lite och har löst mitt problem genom att köpa ett armband som gör att jag kan ha 800:an på armen när jag springer. Långt ifrån optimalt då den är rätt stor och inte alls på samma nivå som 910an, men mitt fokus ligger nästan helt på cyklingen.

Garmin 910XT
Använder en sådan sedan i augusti och det är en kompromiss för att klara allt.

Löpning: Den känns lite stor när jag tar på den inför en runda, men det är inget jag tänker på när jag väl använder den.

Cykling: Sitter bra på styret, men kan vara lite svår att läsa av i farten. På platten går det bra, men är det intensivt och skumpigt blir det svårare. Kan tänka mig att en Edge 500/510 är tydligare, men har inte testat den.

Simning: Har svårt att hitta positionen om man simmar grodsim, men skall funka bra om man kan crawla.

Multisport: Man kan sätta upp multisportaktiviteter med övergångar, så att man med en knapptryckning byter aktivitet. På Garmin Connect kan man sedan se delmomenten var för sig. Jag saknar dock en total från start till mål.

Intervaller: Man kan skapa sina egna intervallpass och klockan ger signal när intervallen skall startas och avslutas.

Navigation: Har inte testat än, men man skall kunna ladda upp en rutt och få enkla anvisningar om när det är dags att svänga.

Övrigt: Skulle vilja ha en funktion, så att man kan trunkera slutet på aktiviteten om man glömt stänga av. Gäller säkert alla Garminprodukter.

Totalintryck: Gör det den skall. Dock hade jag önskat lite mer.

2000:- låter som ett OK pris med pulsband, fart-/kadensmätare och fotpod. Gav själv 3500:- i våras för likadant paket.

Garmin 910XT
Får man semikapa lite. Jag har 310 XT, och simmar med den. Dock blir sträckan uppmätt med extremt stor avvikelse, typ 10 %. Medelvärdet av 20 uppmätta likadana sträckor stämmer säkert, men det är inte good enough.

Är det just denna aspekt som 910 är bättre på ?

Garmin 910XT
Har en 910 sen förra året och den är kanon, förutom en mindre lyckad firmwareuppgradering som sabbade multisportläget under en tid.

För renodlad cykling kör jag min 500, men alltid annars 910:an. Mode-knappen på sidan är väldigt trög om man vill byta sport, men man har ju multisportläget (som jag körde i Kalmar) och det funkar bra så länge man kommer ihåg att trycka "lap" vid växlingarna.

Kör uteslutande Garmin Connect, men har provat att ladda upp filer till Strava utan problem.

Garmin 910XT
Ok, tack för snabb input, jag slår nog till på en sån :-).

Lite orolig dock för just cyklingen, att det ska vara för liten display men kan tydligen ändra antalet fönser som visas så då kan man väl få upp storleken lite tänker jag.

Garmin 910XT
Ja, man kan välja vad som skall visas per aktivitet.
På cyklingen vill jag visa sträcka, hastighet, puls och kadens. Då blir det i minsta laget för mig. Kanske skall prova att skippa hastighet och byta sträcka mot tid under CX race. Blir lite pillande beroende på vad man skall göra, men det kanske går fort när man vant sig.

Garmin 910XT
Man kan ju lägga upp ett antal olika layouter per aktivitet som man sedan kan knappa sig runt i med upp/ner. Dock är det bökigt som fan och tro inte att inställningarna är kvar efter &%¤&%#¤ firmwareuppgraderingen.

Det bästa skulle vara om man kunde konfigurera layouterna i nån slags klientprogramvara på datorn och sen bara blåsa ut inställningarna till klockan.

Garmin 910XT
Jag har haft en sådan under ett antal år och jag tycker den fungerade perfekt för det den var till.

Vad gäller cykling så brukar jag lägga upp 2-3 fält på varje display och sedan låta den rulla mellan dessa olika displayer allt för att få större siffror.

Jag har nu bytt till en 810, eftersom jag har gett upp triathlon tankar.
Tycker att 810 är svårare att läsa av än 910, särskilt när det blir lite mörkt. 910 lyste klart, vilket underlättade tex vid löpning på kvällar eller när man sitter på trainern framför tv:n, eller ute på mörkercykling.

Garmin 910XT
Kanon till cykling och löpning. Som nybörjartriatlet simmar jag dock bröstsim och då funkar den inte så bra. Ingen GPS-kontakt när armarna är under vattnet hela tiden. Vill man bara få en loggning av passet utan att behöva titta på klockan under tiden kan man sätta den i glasögonbandet på baksidan av huvudet.

Garmin 910XT
Fliken skrev:
-------------------------------------------------------
> Får man semikapa lite. Jag har 310 XT, och simmar
> med den. Dock blir sträckan uppmätt med extremt
> stor avvikelse, typ 10 %. Medelvärdet av 20
> uppmätta likadana sträckor stämmer säkert, men
> det är inte good enough.
>
> Är det just denna aspekt som 910 är bättre på
> ?

Har också 310 xt, vid simningen blir gps-spåret helt galet om man har den på armen. Ligger den i en badmössa blir det fint.

Tillbaka
Topp