Garmin connect imponerar inte

NLC

Aktiv medlem
En liten positiv nyhet som omväxling, plötsligt behöver man k te dubbellogga med en Garmin-enhet samtidigt som man kör Zwift/TrainerRoad/SufferFest 🙃

BuTTuS

Aktiv medlem
Jahapp, here we go again, eller...?

1624889511905.png

BuTTuS

Aktiv medlem
Varför dyker den här uppdateringen upp med jämna mellanrum tro? Pulsbandet har redan 3.40 om man tar about på det i klockan…

1625510770222.jpeg

DanielS

Aktiv medlem
I veckan hände något konstigt på min Edge 530, bakgrundkartan är försvunnen!

Navigerade efter en ca 65km lång rutt som jag fört över från Garmin Connect, sparade aktiviteten när jag kom fram och stängde av enheten. När jag skulle fortsätta med en ny tur senare på dagen så var bakgrundskartan helt vit, inga vägar fanns heller, dock syntes naturreservat och trailforks-stigar. Min rutt syntes också och gps-positionen var korrekt.

Hade ett liknande problem tidigare (men inte exakt samma), det löstes genom att uppgradera kartorna genom att ansluta enheten till en dator och köra Garmin Express. Men det är ju inte riktigt ett alternativ när man är ute på flera dagars touring. Att resetta enheten är ju inte heller så lockande när man lagt timmar på att konfigurera dataskärmar för 5 olika profiler...och inget man är sugen på när man står och ska rulla iväg tillsammans med några andra. Men det hade ju sannolikt också löst problemet.

Försökte med att aktivera och avaktivera olika kartlager men det verkade inte ha någon effekt.

Någon som sett nåt liknande eller har några tips?

Edit: verkar ju skapligt smidigt att ta en backup på inställningar och liknande, men förutsätter ju inkoppling till dator för restore, men hade väl kunnat leva med att inte ha profilerna som jag vill när det här hände. Hellre det än att inte ha någon karta.

Senast ändrad:

HåkanC

Aktiv medlem
På vilket sätt har dessa dina problem med tokigheter i Garmin Connect att göra?
Eller hade det varit bättre om du hade postat i

DanielS

Aktiv medlem
På vilket sätt har dessa dina problem med tokigheter i Garmin Connect att göra?
Eller hade det varit bättre om du hade postat i
Jag tänkte väl att det här var den allmänna klaga på garmin-tråden..

BuTTuS

Aktiv medlem

Navigerade efter en ca 65km lång rutt som jag fört över från Garmin Connect, sparade aktiviteten när jag kom fram och stängde av enheten. När jag skulle fortsätta med en ny tur senare på dagen så var bakgrundskartan helt vit, inga vägar fanns heller, dock syntes naturreservat och trailforks-stigar. Min rutt syntes också och gps-positionen var korrekt.

Hade ett liknande problem tidigare (men inte exakt samma), det löstes genom att uppgradera kartorna genom att ansluta enheten till en dator och köra Garmin Express. Men det är ju inte riktigt ett alternativ när man är ute på flera dagars touring. Att resetta enheten är ju inte heller så lockande när man lagt timmar på att konfigurera dataskärmar för 5 olika profiler...och inget man är sugen på när man står och ska rulla iväg tillsammans med några andra. Men det hade ju sannolikt också löst problemet.

Försökte med att aktivera och avaktivera olika kartlager men det verkade inte ha någon effekt.

Någon som sett nåt liknande eller har några tips?

Edit: verkar ju skapligt smidigt att ta en backup på inställningar och liknande, men förutsätter ju inkoppling till dator för restore, men hade väl kunnat leva med att inte ha profilerna som jag vill när det här hände. Hellre det än att inte ha någon karta.
Det är inte zoomen som ändrats då, testat att zooma ut?

DanielS

Aktiv medlem
Det är inte zoomen som ändrats då, testat att zooma ut?
Jo det har jag testat :-(

När jag kommer hem så fungerar kartan igen, verkar som att vägar och bakgrundskarta saknas för Gotland i min enhet.. (jag tyckte att jag zoomade ut och kollade fastlandet när det inte fungerade men kanske inte zommade in tillräckligt då, för när jag kollar hemma i lugn och ro är gotland helt vitt medan fastlandet har vägar och bakgrund).

Senast ändrad:

Sup

Aktiv medlem
Jag är överlag ganska nöjd med Garmin Connect och mina övriga Garmin-prylar till mina cykeläventyr men en sak är tyvärr riktigt dålig. Bluetooth-synk mellan iPhone och cykeldator och klocka.

Jag hade en Oneplus 6T tidigare där synken mellan min Vivoactive 3 och Edge 130 fungerade klanderfritt under åren jag levde med telefonen. Det var t.o.m. imponerande. Det tog inte två sekunder från att jag har avslutat och sparat min aktivitet så var synken klar med GC på telefonen och då var aktiviteten även synkad med Strava och Google Fit. Snabbt och smidigt.

För några månader sedan blev det byte till en iPhone 12 mini. Nu helt plötsligt synkar den lite godtyckligt och om man tvingar fram en manuell synk så får man 99% av gångerna ett felmeddelande om att den är upptagen. Så nästan varje gång stänger jag av och sätter på BT på telefonen när jag har cyklat färdigt och då fungerar det nästan direkt när prylarna har hittat varandra igen. Jag vet att det är ett tufft i-landsproblem men allt ska ju bara fungera superbra och smidigt på en iPhone (har jag hört).

Eftersom jag ändrar en del i aktiviteterna i Strava vill jag inte få aktiviteten synkad mitt i natten eller på någon annan olämplig tid. Någon som har råkat ut för samma dilemma?

Edit: Stavfel.

lundatok

Aktiv medlem
Jag är överlag ganska nöjd med Garmin Connect och mina övriga Garmin-prylar till mina cykeläventyr men en sak är tyvärr riktigt dålig. Bluetooth-synk mellan iPhone och cykeldator och klocka.

Jag hade en Oneplus 6T tidigare där synken mellan min Vivoactive 3 och Edge 130 fungerade klanderfritt under åren jag levde med telefonen. Det var t.o.m. imponerande. Det tog inte två sekunder från att jag har avslutat och sparat min aktivitet så var synken klar med GC på telefonen och då var aktiviteten även synkad med Strava och Google Fit. Snabbt och smidigt.

För några månader sedan blev det byte till en iPhone 12 mini. Nu helt plötsligt synkar den lite godtyckligt och om man tvingar fram en manuell synk så får man 99% av gångerna ett felmeddelande om att den är upptagen. Så nästan varje gång stänger jag av och sätter på BT på telefonen när jag har cyklat färdigt och då fungerar det nästan direkt när prylarna har hittat varandra igen. Jag vet att det är ett tufft i-landsproblem men allt ska ju bara fungera superbra och smidigt på en iPhone (har jag hört).

Eftersom jag ändrar en del i aktiviteterna i Strava vill jag inte få aktiviteten synkad mitt i natten eller på någon annan olämplig tid. Någon som har råkat ut för samma dilemma?

Har du testat en hård reset av din Garmin?

fhloston

Aktiv medlem
Jo det har jag testat :-(

När jag kommer hem så fungerar kartan igen, verkar som att vägar och bakgrundskarta saknas för Gotland i min enhet.. (jag tyckte att jag zoomade ut och kollade fastlandet när det inte fungerade men kanske inte zommade in tillräckligt då, för när jag kollar hemma i lugn och ro är gotland helt vitt medan fastlandet har vägar och bakgrund).

Försent nu, men för framtida bruk kanske. Du kan ladda ner nya kartor så här

Sup

Aktiv medlem
Har du testat en hård reset av din Garmin?
Tack för tipset! Jag har lagt till och tagit bort båda enheterna samt nollställt/återställt båda enheterna och det är tyvärr ingen skillnad.

Jag uppfattar det som om enheterna kommunicerar/verifierar över BT på olika sätt om man har Android eller iOS. Själva synken ser en aning annorlunda ut också. På Android ser man vilken enhet som synkas överst i statusraden i GC-appen. Det gör man inte riktigt på iOS. Där visas alltid min Vivoactive oavsett om den håller på att synkas eller ej så min Edge 130 ser man inte när den synkas (den syntes i statusraden på Android). Klickar man på enheten överst i GC-appen (i mitt fall Vivoactive) ser man i detalj vilka enheter som synkas (det syns på båda Android och iOS).

thomaslundstrom

Aktiv medlem

Som datapunkt kan jag meddel att bt-synk funkar utmärkt för mig. iPhone 12 Mini, Garmin Edge 1000.

Sup

Aktiv medlem
Som datapunkt kan jag meddel att bt-synk funkar utmärkt för mig. iPhone 12 Mini, Garmin Edge 1000.
Tack för feedback. Kul att höra att det funkar 🙂 Förresten, har inte GE1000 wifi och/istället för bluetooth?

Senast idag fick jag stänga av och på BT för att telefonen skulle hitta GE130 och börja synka utan felmeddelanden. Knasigt…

BuTTuS

Aktiv medlem
En hel timme i zon 5 låter för mycket för en fika runda, fel på pulsbandet eller felinställda zoner.

Du har en såhär i klockan (eller Edge på cykeln) och appen. Översta stapeln är zon 5 (vo2max), mitten är zon 4 (tröskel). Nederst 1 och 2. Om jag minns rätt. Dom streckade avlånga områdena är hur dom vill att du ska hålla dig till för att sköta din träning enligt nån polariserad träning.

Visa bilaga 488611
Får man fråga vad du gör för att få så mycket grönt? Cykla långsamt är ju tråkigt :-)

Spacekitty

Aktiv medlem
Får man fråga vad du gör för att få så mycket grönt? Cykla långsamt är ju tråkigt :-)

Det får du fråga. Pga ruskigt sjuk i våras tappade jag massor med effekt, och har slagit om i princip helt till basträning och distans. Både springer och cyklar "långsamt" just nu.

Ännu mer grönt nu. Distans och tröskel.

D3ADFF9F-DF44-47E3-BA6F-642E3CC95DA4_1_201_a.jpeg

Senast ändrad:

BuTTuS

Aktiv medlem
Det får du fråga. Pga ruskigt sjuk i våras tappade jag massor med effekt, och har slagit om i princip helt till basträning och distans. Både springer och cyklar "långsamt" just nu.

Ännu mer grönt nu. Distans och tröskel.

Visa bilaga 503376
Har själv försökt mig på flera långa lugna turer med pulsen i gröna zon 3 utan att stapeln ökar nämnvärt, måste man kanske tom ner i zon 2 för att det ska ge resultat?

1627626545795.png

Edit: nu ligger jag ännu längre ifrån pga en vecka med beredskap på jobbet...

Spacekitty

Aktiv medlem
Har själv försökt mig på flera långa lugna turer med pulsen i gröna zon 3 utan att stapeln ökar nämnvärt, måste man kanske tom ner i zon 2 för att det ska ge resultat?

Zon tre ger inga pluspoäng alls.

Ett och två ska det vara för gröna stapeln, jag ligger mest i zon två. Zon ett ger framför allt avdrag på återhämtningstiden. Efter ett tröskelpass i zon 4 får du kanske 37 (exempel) timmar återhämtning, då kan det lätt dra av 10 timmar på återhämtningsmätaren om du kör en timme zon 1 dagen efter eller kanske till och med bara tar en timmes promenad.

Senast ändrad:

BuTTuS

Aktiv medlem
Zon tre ger inga pluspoäng alls.

Ett och två ska det vara för gröna stapeln, jag ligger mest i zon två. Zon ett ger framför allt avdrag på återhämtningstiden. Efter ett tröskelpass i zon 4 får du kanske 37 (exempel) timmar återhämtning, då kan det lätt dra av 10 timmar på återhämtningsmätaren om du kör en timme zon 1 dagen efter eller kanske till och med bara tar en timmes promenad.
Aha! Jag är ju bara en glad (gammal) motionär utan speciella mål med cyklandet annat än att det är kul, men bättre kondis på köpet skadar ju inte. Och nu när jag ända har lite knas med knäna så kan jag ju passa på och köra lite "blått" i ett tag nu då.
Bra info om återhämtning också, det har ploppat upp på klockan ibland utan att jag fattat varför...

SthlmJ

Aktiv medlem
Någon som har erfarenhet av garmins kadenssensor & hastighetssensor på mtb? Har en fenix klocka och vore intressant med lite mer data :geek:

jonte987

Aktiv medlem
Vad finns är veta? Kadens sensorn monteras och skickar ut kadens på bt och ant.

Däremot har jag problem med den gamla kombi enheten med bara ant. Den fungerar dåligt med telefonen / TR.

Den nya Speed här jag inte testat. Har ingen nytta av Speed.

SthlmJ

Aktiv medlem
Vad finns är veta? Kadens sensorn monteras och skickar ut kadens på bt och ant.

Däremot har jag problem med den gamla kombi enheten med bara ant. Den fungerar dåligt med telefonen / TR.

Den nya Speed här jag inte testat. Har ingen nytta av Speed.
Tack, tänkte hur det funkar ihop med övrig garmin utrustning. Enligt vad jag sett på youtube verkar det smärtfritt att koppla ihop. Är väl mest kadens jag kan tycka vore kul att se.

andreasjoh

Aktiv medlem
Någon som har erfarenhet av garmins kadenssensor & hastighetssensor på mtb? Har en fenix klocka och vore intressant med lite mer data :geek:

Har stages kraftmätaren med kadens. När jag har klockan på armen funkar de inte alls. Köpt ett fäste till styret och då funkar de. Fattar inte varför håller ju armen ganska still på cykeln. Ett exempel nedan. Såg lika dant ut på alla turerna

Bilagor

• Screenshot_20210802-082138_Strava.jpg
    Screenshot_20210802-082138_Strava.jpg
    96.2 KB · Besök: 5

fhloston

Aktiv medlem
Tack, tänkte hur det funkar ihop med övrig garmin utrustning. Enligt vad jag sett på youtube verkar det smärtfritt att koppla ihop. Är väl mest kadens jag kan tycka vore kul att se.

Jag har tre uppsättningar Garmin kadens- och hastighetssensorer, tre cyklar. Alla har fungerat felfritt med Edge 1000 och Fenix 6. Det är lång batteritid, i alla fall på mina gamla som bara har ANT+. (lång som i ett år eller längre)
Vad jag förstår är fördelen med hastighetssensorn att man får snabbare feedback på hastighetsändringar, samt att uppmätt sträcka ska bli exaktare. (jag vet inte var jag läst det). Sensorn autokalibrererar sig om man flyttar mellan olika stora hjul.

Edit: cyklarna är lvg, mtb och hybrid (pendlarhojen). På pendlarhojen bytte jag mellan vinter- och sommarhjul, som var olika stora. Kalibreringen sker efter några minuter.

Edit 2: angående mottagning. På pendlarhojen sitter hastighetssensorn på bakhjulet, eftersom det är navdynamo på framhjulen. Inga problem med mottagning.

Senast ändrad:

lundatok

Aktiv medlem
Har stages kraftmätaren med kadens. När jag har klockan på armen funkar de inte alls. Köpt ett fäste till styret och då funkar de. Fattar inte varför håller ju armen ganska still på cykeln. Ett exempel nedan. Såg lika dant ut på alla turerna
Stages hävdar att armen skärmar klockan för mycket samt att det blir för långt till klockan på armen. Hade samma problem 2015 när jag köpte min Stages, verkar inte blivit bättre.

SthlmJ

Aktiv medlem
Jag har tre uppsättningar Garmin kadens- och hastighetssensorer, tre cyklar. Alla har fungerat felfritt med Edge 1000 och Fenix 6. Det är lång batteritid, i alla fall på mina gamla som bara har ANT+. (lång som i ett år eller längre)
Vad jag förstår är fördelen med hastighetssensorn att man får snabbare feedback på hastighetsändringar, samt att uppmätt sträcka ska bli exaktare. (jag vet inte var jag läst det). Sensorn autokalibrererar sig om man flyttar mellan olika stora hjul.
Tack för din input! Ja, som du säger och vad jag uppfattat är att sträckan blir mer exakt med hastighetssensorn

jonte987

Aktiv medlem
Jo, distans ska ju bli exakt om det är kalibrerat. GPS distans har ett antal felkällor.

Så menar inte att det är meningslöst bara att jag just nu inte bryr mig

SIE

Aktiv medlem
Lyckas inte få någon hjälp av Google så jag testar istället den riktiga kunskapsbanken.

Jag och sambon har båda vivoactive 4/4S. Vi vill gärna kunna köra Spotify utan att blanda in telefon. För att göra detta måste klockan synka via wifi. Men klockan gillar inte mitt nätverk ☹️

När jag testar att koppla upp mig mot mitt nätverk hemma får jag följande fel i appen:
DB1A54D5-417F-439A-A2A5-CBC444A69DED.png

Och följande på klockan:
8BD5D633-E245-41F5-BAE4-42EF4BEB6094.jpeg

Hopp in i routern och kolla om jag har lyckats frångå någon typ av default på mitt 2,4GHz-nät, men det ser väl ut som det skall?
6CB75871-ABEE-4F1F-AEAF-1CECCCE74BE2.png

Ej i bild: lösenordet, som lever upp till Garmins krav om 8 tecken eller längre.

Kontaktade Garmins support som bad mig testa ett annat nätverk. Testade svågerns nätverk i helgen och det var inga problem att koppla upp mig mot hans! Men han bor två timmar bort så det blir lite omständigt att åka dit varje gång man skall synka spellistor.

Förmodar att det är något med mina nätverksinställningar som Garmin inte gillar. Tips, någon?

jonte987

Aktiv medlem
Lyckas inte få någon hjälp av Google så jag testar istället den riktiga kunskapsbanken.

Jag och sambon har båda vivoactive 4/4S. Vi vill gärna kunna köra Spotify utan att blanda in telefon. För att göra detta måste klockan synka via wifi. Men klockan gillar inte mitt nätverk ☹️

När jag testar att koppla upp mig mot mitt nätverk hemma får jag följande fel i appen:
Visa bilaga 507139
Och följande på klockan:
Visa bilaga 507140
Hopp in i routern och kolla om jag har lyckats frångå någon typ av default på mitt 2,4GHz-nät, men det ser väl ut som det skall?
Visa bilaga 507142
Ej i bild: lösenordet, som lever upp till Garmins krav om 8 tecken eller längre.

Kontaktade Garmins support som bad mig testa ett annat nätverk. Testade svågerns nätverk i helgen och det var inga problem att koppla upp mig mot hans! Men han bor två timmar bort så det blir lite omständigt att åka dit varje gång man skall synka spellistor.

Förmodar att det är något med mina nätverksinställningar som Garmin inte gillar. Tips, någon?
Borde inte vara några prob på en modern router. En gång i tiden hade visa device problem med kanaler >11 men det kan jag inte tänka mig idag. Närmare i tid hade Apple problem med att de tappade nät på en routers. Bandwidth bla bla tror jag. Även det funkar på min router idag.

Nyaste Chromecast funkar inte på dual band men det är annorlunda och du verkar ha separerat dem...

Testa att lägga upp ett gästnät där du labbar med transmission mode och bandwidth

BuTTuS

Aktiv medlem
Jag hade testat att byta transmission mode på 2,4GHz till något utan "b", såvida du inte har något jättegammalt som behöver det...
Och lösenordet, ifall du har något superspecialtecken i det så kanske ändra, men det kan ju bli jobbigt om du måste byta på många enheter

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer