Garmin connect imponerar inte

BuTTuS

Aktiv medlem
”Logga HRV” kan man ju slå på i olika enheter, men vad betyder det? Inte förkortningen då, den är väl Heart Rate Variation, utan vad används det till? Något som är värt att slå på?

BuTTuS

Aktiv medlem
Stress och andningshastighet mäts med HRV.
Japp, fast det har jag ju redan, stress kommer från klockan (935) och andningshastighet kom efter jag bytt till nytt pulsband (HRM Run).
Men hittade någon pod där dom pratade om det och det kan också tydligen användas till att hitta mjölksyratröskel så har slagit på det nu så får vi se vad som händer

Spacekitty

Aktiv medlem
Gamla HRM bandet kunde inte mäta HRV därför fick du ingen andningshastighet tidigare.

Ja det används till många saker. Mycket stress och dålig sömn används sedan bland annat för att öka på "recovery" tiden.

RN

Aktiv medlem
Stressmätningen är ju helt bonkers. Köpte en Forerunner 945 för någon månad sedan och enligt den har jag ett konstant stresspåslag runt 80 på deras 100-gradiga skala.

Spacekitty

Aktiv medlem
För mig verkar den fungera med 745. Syns tydligt dom dagar jag både cyklar tröskel och knäböjer, då far den i höjden och sen sjunker den över tiden dagarna efterår till att bli normal samtidigt som jag känner mig fräsch i benen igen.

AddeKvark

Aktiv medlem
Bytte nyligen dator från edge 520 till edge 130+. Tidigare synkade mina turer blixtsnabbt automatiskt till Garmin Connect, men nu verkar det inte funka alls? Har bockat i ”automatisk överföring” men måste ändå starta om datorn och sen manuellt trycka på ”synka” i appen och efter det tar flera minuter. Vad är skillnaden? Saknar edge 130 någon funktion som gör att detta inte funkar på samma sätt? 🤔

NickPick

Aktiv medlem
Skulle det ge fördelar att cykla med HRM run istället för mitt gamla garminband alltså??
Det har inte lika mycket silikon så det sitter lite sämre. Brukar dock bli bra med hängslen. Värre vid löpning...

fhloston

Aktiv medlem
Jaha, jag har alltså varit oproduktiv i 16 mil? Tack för det Televerket!

DSC_1134.JPG

fhloston

Aktiv medlem
Den försöker bara säga att du kört för hårt. Typ 16 mil ”gubbtempo”.

Hmm, typ att jag borde köra lite långsammare? Jag hade iofs några pauser (vänta på färja, lunch och fika), men medelfart i rörelse var 27,1 km/h.

Jag tänker att en sak som kan påverka också, är att den registrerade pulsen i början var alldeles för hög. Det är andra gången på kort tid som jag får skyhögt för hög puls från pulsbandet (jättegammalt garminband), när jag tog bort det och fick puls från klockan istället blev det mer rimligt. Lite synd, detta band har funkat bättre än två andra jag också har (Polar och Wahoo)
Jag har precis beställt ett nytt garmin HRM.

1620920440254.png

1620920628493.png

fhloston

Aktiv medlem
Om du tar fram tabellen för tid i pulszoner, så har du nog mycket grönt (zon 3). Enligt Garmin ska din träning vara 80/20 lätt/hårt och inget däremellan. Det kan ju vara så också att dina pulszoner är felinställda.

Fikanöjesrundor tar dom ingen hänsyn till.

Ja, jag har en hel del i 4 och 5 också, vilket är kraftigt överdrivet. Lätt/hårt, är det 80 i zon 2 och 20 i 3-5?

1620922365364.png

Spacekitty

Aktiv medlem
Ja, jag har en hel del i 4 och 5 också, vilket är kraftigt överdrivet. Lätt/hårt, är det 80 i zon 2 och 20 i 3-5?

En hel timme i zon 5 låter för mycket för en fika runda, fel på pulsbandet eller felinställda zoner.

Du har en såhär i klockan (eller Edge på cykeln) och appen. Översta stapeln är zon 5 (vo2max), mitten är zon 4 (tröskel). Nederst 1 och 2. Om jag minns rätt. Dom streckade avlånga områdena är hur dom vill att du ska hålla dig till för att sköta din träning enligt nån polariserad träning.

D0F34E0F-CE6C-4513-B5C6-62FD7B013FFB.jpeg

Senast ändrad:

fhloston

Aktiv medlem
En hel timme i zon 5 låter för mycket för en fika runda, fel på pulsbandet eller felinställda zoner.

80 procent i 1 och 2.
20 procent i 4 och 5.

Du har en såhär i klockan och appen. Översta stapeln är zon 5, mitten är zon 4. Nederst 1 och 2. Om jag minns rätt. Dom streckade avlånga områdena är hur dom vill att du ska hålla dig till för att sköta din träning enligt gammal klassisk periodisering.

Visa bilaga 488611

Absolut fel på sensorn. Första 2:10, ungefär. Polkarandigt ovan, är fel. efter det är det klockans optiska som läser.

Tack för förklaringen! 🙂

gustavgo

Medlem
Jaha, jag har alltså varit oproduktiv i 16 mil? Tack för det Televerket!

Har du varit uppkopplad till Garmin connect med en enhet som har internetuppkoppling? Vissa mätvärden räknas fram på externa servrar och kräver därför internetuppkoppling. Nu har Garmin köpt företaget (FirstBeat) som utvecklat dessa algoritmer så förhoppningsvis blir det ändring på det i framtiden.

fhloston

Aktiv medlem
Har du varit uppkopplad till Garmin connect med en enhet som har internetuppkoppling? Vissa mätvärden räknas fram på externa servrar och kräver därför internetuppkoppling. Nu har Garmin köpt företaget (FirstBeat) som utvecklat dessa algoritmer så förhoppningsvis blir det ändring på det i framtiden.

Nja, det är en fenix 6, den kopplar kanske via telefonen?

I detta fall är det nog ett gammalt pulsband som bråkar. Jag såg direkt att det gav för hög puls, kontrollerade även manuellt med finger mot halsen. Det visade över 200 vid lätt ansträngning, men lät podden sitta kvar och hoppades att den skulle börja visa rätt, vilket den inte gjorde.

Tant_Trek

Aktiv medlem
Jag fick tips på ett annat träningsforum, Stephen Seilers trezonsmodell:

Ang pulszonerna i Garmin, kolla gärna om procentsatserna klockan/Connect/Express stämmer mot din uppmätta maxpuls. Räkna manuellt och jämför. Jag hade på min FR735XT missat en luring i automatisk maxpulsdetektion, den var påslagen i en meny på ett annat ställe i klockan, det ställde till det pga ett galet högt värde då optiska mätaren fått fnatt i ett pass. Stängde av denna finess, så blev zonerna rätt. Det finns ju dessutom grenspecifika maxpulsvärden att ställa in, typ skillnad mellan löpning och cykling, kan vara värt att se över om zonerna har märkliga intervall.

fhloston

Aktiv medlem
Jag fick tips på ett annat träningsforum, Stephen Seilers trezonsmodell:

Ang pulszonerna i Garmin, kolla gärna om procentsatserna klockan/Connect/Express stämmer mot din uppmätta maxpuls. Räkna manuellt och jämför. Jag hade på min FR735XT missat en luring i automatisk maxpulsdetektion, den var påslagen i en meny på ett annat ställe i klockan, det ställde till det pga ett galet högt värde då optiska mätaren fått fnatt i ett pass. Stängde av denna finess, så blev zonerna rätt. Det finns ju dessutom grenspecifika maxpulsvärden att ställa in, typ skillnad mellan löpning och cykling, kan vara värt att se över om zonerna har märkliga intervall.

Intressant, jag ska kolla upp mina inställningar när jag får den nya hrm. Jag har maxpuls från december. Även FTP, men problemet med min uppmätta FTP är att jag inte är i närheten av att klara den... (uppmätt var 250, men det garmin och TR tyckte att jag hade, och det jag orkade var 220. Idag har jag drygt 230 enligt TR, mätt med en Tacx Neo 2t)

BuTTuS

Aktiv medlem
Men en 530, borde jag inte ha ungefär detta i Connect (iOS) :

1623835737378.png

Hittar det inte i varken appen eller på weben, men har för mig jag sett det i apparaten?

Spacekitty

Aktiv medlem
Den finns både i appen och på din 530. Jag kör engelska och då ligger det under My Stats, sen får man gå in på något av dom grejerna där under för att se den. I appen finns på under dom tre prickarna -> Prestationsstatistik -> Träningsstatus -> Belastning.

Kör du TraineRoad kommer den inte bli glad, du får bannor pga för lite låg aerobisk aktivitet.

Senast ändrad:

BuTTuS

Aktiv medlem
Nix, finns inte nånstans, förutom i Edgen.
Jag har ju en 935a också, kan det vara den som på något sätt "blockar" eftersom den inte har det?

IMG_1239.PNG IMG_1240.PNG

stat.JPG
(inget mer i nederkant)

Jimin

Aktiv medlem
Har en fråga, vet inte om den passar här, det är så att jag använder min klocka för navigering(banor) när jag är ute och cyklar och behöver vrida på vristen alltför ofta när jag cyklar för att se vart jag ska. Min fundering är ifall man kan lägga klockan på styrstammen för att underlätta på navigeringen och köpa en Garmin HRM band så att man får med pulsen i träningspasset?

fhloston

Aktiv medlem
Har en fråga, vet inte om den passar här, det är så att jag använder min klocka för navigering(banor) när jag är ute och cyklar och behöver vrida på vristen alltför ofta när jag cyklar för att se vart jag ska. Min fundering är ifall man kan lägga klockan på styrstammen för att underlätta på navigeringen och köpa en Garmin HRM band så att man får med pulsen i träningspasset?

Det går. En kollega har tejpat en bit rörisolering på styret som hon spänner fast klockan på. men det finns hållare

Jimin

Aktiv medlem
Det går. En kollega har tejpat en bit rörisolering på styret som hon spänner fast klockan på. men det finns hållare

Tack! :)

RN

Aktiv medlem
Finns styrfäste https://bikeshop.se/garmin/01011029...vwJKBwuA2Pwybheulr6GwNzuw6oJJjZRoCuMYQAvD_BwE
Jag har polars fäste för jag hade en polar innan, känns smidigare men det verkar inte finnas längre, det nya ser tydligen ut såhär https://bikeshop.se/polar/91070755/...CnI2z7_vAJbw1fOh8ebHE8EtA0-G1VahoCJfoQAvD_BwE

BuTTuS

Aktiv medlem

ejma

Aktiv medlem
Jag tänker att en sak som kan påverka också, är att den registrerade pulsen i början var alldeles för hög. Det är andra gången på kort tid som jag får skyhögt för hög puls från pulsbandet (jättegammalt garminband), när jag tog bort det och fick puls från klockan istället blev det mer rimligt. Lite synd, detta band har funkat bättre än två andra jag också har (Polar och Wahoo)
Den första generationen Garmin pulsband är känslig för fladdrande tyg, typ retrotröjor. Har registrerat puls kring 230 i nedförsbackar, trots liten ansträngning. Med lite mer åtsittande tröja/undertröja försvinner problemet.

fhloston

Aktiv medlem
Den första generationen Garmin pulsband är känslig för fladdrande tyg, typ retrotröjor. Har registrerat puls kring 230 i nedförsbackar, trots liten ansträngning. Med lite mer åtsittande tröja/undertröja försvinner problemet.

Jag köpte ett nytt band. Nu har jag mycket lägre puls 😀

Det du skriver rimmar bra med att pulsen stämde bättre inomhus utan tröja

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer