Spacekitty
Aktiv medlem
Garmin connect imponerar inte
Stress och andningshastighet mäts med HRV.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Japp, fast det har jag ju redan, stress kommer från klockan (935) och andningshastighet kom efter jag bytt till nytt pulsband (HRM Run).Stress och andningshastighet mäts med HRV.
Den försöker bara säga att du kört för hårt. Typ 16 mil ”gubbtempo”.

Hmm, typ att jag borde köra lite långsammare?
Om du tar fram tabellen för tid i pulszoner, så har du nog mycket grönt (zon 3). Enligt Garmin ska din träning vara 80/20 lätt/hårt och inget däremellan. Det kan ju vara så också att dina pulszoner är felinställda.
Fikanöjesrundor tar dom ingen hänsyn till.

Ja, jag har en hel del i 4 och 5 också, vilket är kraftigt överdrivet. Lätt/hårt, är det 80 i zon 2 och 20 i 3-5?
En hel timme i zon 5 låter för mycket för en fika runda, fel på pulsbandet eller felinställda zoner.
80 procent i 1 och 2.
20 procent i 4 och 5.
Du har en såhär i klockan och appen. Översta stapeln är zon 5, mitten är zon 4. Nederst 1 och 2. Om jag minns rätt. Dom streckade avlånga områdena är hur dom vill att du ska hålla dig till för att sköta din träning enligt gammal klassisk periodisering.
Visa bilaga 488611
Jaha, jag har alltså varit oproduktiv i 16 mil? Tack för det Televerket!
Har du varit uppkopplad till Garmin connect med en enhet som har internetuppkoppling? Vissa mätvärden räknas fram på externa servrar och kräver därför internetuppkoppling. Nu har Garmin köpt företaget (FirstBeat) som utvecklat dessa algoritmer så förhoppningsvis blir det ändring på det i framtiden.
Jag fick tips på ett annat träningsforum, Stephen Seilers trezonsmodell:
Ang pulszonerna i Garmin, kolla gärna om procentsatserna klockan/Connect/Express stämmer mot din uppmätta maxpuls. Räkna manuellt och jämför. Jag hade på min FR735XT missat en luring i automatisk maxpulsdetektion, den var påslagen i en meny på ett annat ställe i klockan, det ställde till det pga ett galet högt värde då optiska mätaren fått fnatt i ett pass. Stängde av denna finess, så blev zonerna rätt. Det finns ju dessutom grenspecifika maxpulsvärden att ställa in, typ skillnad mellan löpning och cykling, kan vara värt att se över om zonerna har märkliga intervall.
Är det TR ramptest du gör då? Den ger mig ca 20 watt för mycket.
Bara att jag kan sätta statusen på pauseVad händer om du klickar på de tre vertikala "..." i högra övre hörnet ?
OK, har du prövat slå av (pausa) och på igen? Jag har också några enheter med "Training Load", bl.a. 920XT samt några med (t.ex. Edge 830, FR645) men det verkar inte blocka.Bara att jag kan sätta statusen på pause
Ingen skillnad.OK, har du prövat slå av (pausa) och på igen? Jag har också några enheter med "Training Load", bl.a. 920XT samt några med (t.ex. Edge 830, FR645) men det verkar inte blocka.
Har en fråga, vet inte om den passar här, det är så att jag använder min klocka för navigering(banor) när jag är ute och cyklar och behöver vrida på vristen alltför ofta när jag cyklar för att se vart jag ska. Min fundering är ifall man kan lägga klockan på styrstammen för att underlätta på navigeringen och köpa en Garmin HRM band så att man får med pulsen i träningspasset?
Tack! :)Det går. En kollega har tejpat en bit rörisolering på styret som hon spänner fast klockan på. men det finns hållare
![]()
Cykelmontering Forerunner
Med Garmin Cykelmontering Forerunner kan du fästa din Forerunner klocka på styret och på så vis få tillgång till information om din träning under hela rundan, utan att behöva släppa styret.www.outnorth.se
Finns styrfäste https://bikeshop.se/garmin/01011029...vwJKBwuA2Pwybheulr6GwNzuw6oJJjZRoCuMYQAvD_BwEHar en fråga, vet inte om den passar här, det är så att jag använder min klocka för navigering(banor) när jag är ute och cyklar och behöver vrida på vristen alltför ofta när jag cyklar för att se vart jag ska. Min fundering är ifall man kan lägga klockan på styrstammen för att underlätta på navigeringen och köpa en Garmin HRM band så att man får med pulsen i träningspasset?
Så här ser det ut med min 1030 och min 5X
Trevligt #upgradeitis1030 och 5x kan inte synka ihop sådant, dom har olika version av Physio True up. Från Fenix 6 går det.
Trevligt #upgradeitis
Verkar inte bättreTrevligt #upgradeitis
Den första generationen Garmin pulsband är känslig för fladdrande tyg, typ retrotröjor. Har registrerat puls kring 230 i nedförsbackar, trots liten ansträngning. Med lite mer åtsittande tröja/undertröja försvinner problemet.Jag tänker att en sak som kan påverka också, är att den registrerade pulsen i början var alldeles för hög. Det är andra gången på kort tid som jag får skyhögt för hög puls från pulsbandet (jättegammalt garminband), när jag tog bort det och fick puls från klockan istället blev det mer rimligt. Lite synd, detta band har funkat bättre än två andra jag också har (Polar och Wahoo)
Den första generationen Garmin pulsband är känslig för fladdrande tyg, typ retrotröjor. Har registrerat puls kring 230 i nedförsbackar, trots liten ansträngning. Med lite mer åtsittande tröja/undertröja försvinner problemet.
Det blir lättare om placerar klockan på handleden!cyklar och behöver vrida på vristen alltför ofta
Jo precis jag har den ju på handleden om man tänker att man är på hoodsen så måste jag vrida på klockan. Eller menar du insida?Det blir lättare om placerar klockan på handleden!
Vristen är inte handleden. Vristen sitter vid fotleden. ?Jo precis jag har den ju på handleden om man tänker att man är på hoodsen så måste jag vrida på klockan. Eller menar du insida?
Jaha haha se där! Man har bott här i 10 år och alltid trott att vrist och handled är samma sak! Wrist heter det ju på engelska :DVristen är inte handleden. Vristen sitter vid fotleden. ?