Garmin connect imponerar inte

Testar logga utförsåkning med Garminklocka. Det går bra. Hade jag haft en kompatibel klocka hade jag kunnat se pistkartan medans jag åker, det föranleder mig att tro att Garmin har pistkartor loggade. Ändå kan jag inte få en pistkarta-overlay på åket när jag sedan kollar skidaktiviteten på kartan i Connect-appen? Med tanken på att Garmin har pistkartan så trodde jag att det borde funka likadant som när man kollar sin cykel-aktivitet i Trailforks (med stigar) eller Strava (med segment), men så är det alltså inte?

Senast ändrad:
Då jag nu kör mest basträning brukar det inte bli några intensiva minuter.
Men idag ser den ut så här;
(Inte för att jag bryr mig om Garmin gimmicks)

Bilagor

• IMG_3567.webp
    IMG_3567.webp
    59.7 KB · Besök: 71
Testar logga utförsåkning med Garminklocka. Det går bra. Hade jag haft en kompatibel klocka hade jag kunnat se pistkartan medans jag åker, det föranleder mig att tro att Garmin har pistkartor loggade. Ändå kan jag inte få en pistkarta-overlay på åket när jag sedan kollar skidaktiviteten på kartan i Connect-appen? Med tanken på att Garmin har pistkartan så trodde jag att det borde funka likadant som när man kollar sin cykel-aktivitet i Trailforks (med stigar) eller Strava (med segment), men så är det alltså inte?
Jag har gjort något liknande och har för mig att det var då jag var tvungen att använda appen "explore" från Garmin.
Fast nu när jag skriver så var det nog när jag skulle planera en rutt och skicka den till klockan. Men kanske funkar åt andra hållet oxå?

Hur fasen vänder man riktning på en sparad bana eller körd tur? I Edge 1030+ eller Connect?
Verkar som den funktionen är borta eller?

Är det någon annan än jag som använder Garmins coach och tycker att den är lite inkonsekvent? Håller just på att försöka köra en plan för Vätternrundan, men Garmin verkar ändra på upplägget för varje dag. Den här veckan har Garmin föreslagit två baspass hittills och fram till igår hade den planerat ett sprintpass för idag, men i morse när jag kollade hade Garmin istället föreslagit ännu ett baspass till idag.

Börjar småningom tröttna på Garmins baspass, skulle gärna köra lite mera kvalitetspass än att bara harva på i Z2. Dessutom tycker Garmin att jag borde ha mera höginternsiv träning, men Garmin Coach föreslår bara baspass, vilket verkar vara motsägelsefullt.

Har någon använt Garmin coach ända till slutet av ett lopp och kan kommentera om den blir bättre mot slutet eller om den bara kör på Z2 ända in till slutet?

P.s. Hittade en grundläggande plan från Vätternrundan som innehöll betydligt mindre Z2, borde man sikta på det för att få in lite mera "action" i träningen? D.s.

Jag måste ge Garmin rätt när det gäller tipsen till mig. Den klagar på att jag slarvar med högintensiv träning helt med rätta, jag håller ju helt med (men jag är strax 55 och lite mer bekväm av mig). Garmin verkar dock efterlysa regelbundna riktigt seriösa "nära döden pass" med mycket tid ett rejält snäpp över ftp, annars verkar det ju knappt ge utslag i statistiken. Tex om jag åtminstone ett par ggr/vecka snittar cirka 220-235W (med rätt höga toppar) på min ca 17 km pendlingsrunda och lägger mig ca topp 5 på varenda jäkla Strava segment (och känner mig helt utpumpad efteråt) ger det knappt utslag. 🥲

Senast ändrad:
Igår så tog jag mig ut på en joggingtur för första gången på 3v pga influensa/hosta. Det var enligt RPE en ganska lugn runda, men pulsen levde rövare och var betydligt högre än den ”borde” varit vid den ansträngningen. Garminklockan trodde då (och det är svårt att klandra den för det) att jag kört ett monsterpass och tyckte att recovery-tiden skulle vara 70h. Idag så begick jag en söndagspromenad och innan jag gick ut på den så hade jag 46h recovery kvar. Jag reggade promenaden med klockan och efter promenaden så hade jag 22h recovery kvar. DET var en rejält återhämtande promenad!

Länge haft strul med min 840 som har låst sig i olika lägen. Fick tipsen att avinstallera den och återkoppla den till telefonen. Nu på kvällens tur fungerade den perfekt, men tyvärr vill den inte synka in turen i Garmin-appen och vidare till strava. Jag har testat att starta om, koppla ner och allt möjligt, men det blir ingen skillnad. Det enda som som syns i Garmin-kalendern är pulsbandet från turen

Länge haft strul med min 840 som har låst sig i olika lägen. Fick tipsen att avinstallera den och återkoppla den till telefonen. Nu på kvällens tur fungerade den perfekt, men tyvärr vill den inte synka in turen i Garmin-appen och vidare till strava. Jag har testat att starta om, koppla ner och allt möjligt, men det blir ingen skillnad. Det enda som som syns i Garmin-kalendern är pulsbandet från turen
Har samma problem med min edge 1040 i kväll. Allt synkas utom turen. Testade även Garmin Express utan lycka. Laddade upp till Strava via dator och kabel. Funkade. Laddade ner samma tur från Strava i .fit format och gpx. Gpx filen gick att ladda upp till Garmin connect men inte fit filen. Så problemet verkar vara Garmin connect och inte edge enheterna.

Har samma problem med min edge 1040 i kväll. Allt synkas utom turen. Testade även Garmin Express utan lycka. Laddade upp till Strava via dator och kabel. Funkade. Laddade ner samma tur från Strava i .fit format och gpx. Gpx filen gick att ladda upp till Garmin connect men inte fit filen. Så problemet verkar vara Garmin connect och inte edge enheterna.
Ok, då kanske jag ska ha lite is i magen. Eftersom att jag har pillat rejält med inställningarna idag så tänkte jag att något hade blivit fel

Tur att jag skippade kvällens cykelpass då! Man vill ju inte trampa utan att det syns på internet

Igår så tog jag mig ut på en joggingtur för första gången på 3v pga influensa/hosta. Det var enligt RPE en ganska lugn runda, men pulsen levde rövare och var betydligt högre än den ”borde” varit vid den ansträngningen. Garminklockan trodde då (och det är svårt att klandra den för det) att jag kört ett monsterpass och tyckte att recovery-tiden skulle vara 70h. Idag så begick jag en söndagspromenad och innan jag gick ut på den så hade jag 46h recovery kvar. Jag reggade promenaden med klockan och efter promenaden så hade jag 22h recovery kvar. DET var en rejält återhämtande promenad!
Det känns ju ändå rimligt. Den enda datan den har att gå på är ju din puls, HRV osv under löprundan. I ditt skick med den datan den har (den vet ju inte att du varit sjuk) så tror den självklart att du är på gränsen till att falla ihop av all träning och ber dig vila. När du repat dig och den ser att du verkar ha återhämtat dig bättre än förväntat så sjunker återhämtningstiden?

Jag får dock alltid 60+ timmar om jag cyklar mer än en timme. Men då är jag också ur form så jag fattar att den tror det liksom..

Jag hade en del problem (”nätverksproblem”) när jag skulle lägga ett manuellt pass i Connect-appen ikväll vid 6-tiden med, så det kan vara där problemet liggger.

Är det någon annan än jag som använder Garmins coach och tycker att den är lite inkonsekvent? Håller just på att försöka köra en plan för Vätternrundan, men Garmin verkar ändra på upplägget för varje dag. Den här veckan har Garmin föreslagit två baspass hittills och fram till igår hade den planerat ett sprintpass för idag, men i morse när jag kollade hade Garmin istället föreslagit ännu ett baspass till idag.

Börjar småningom tröttna på Garmins baspass, skulle gärna köra lite mera kvalitetspass än att bara harva på i Z2. Dessutom tycker Garmin att jag borde ha mera höginternsiv träning, men Garmin Coach föreslår bara baspass, vilket verkar vara motsägelsefullt.

Har någon använt Garmin coach ända till slutet av ett lopp och kan kommentera om den blir bättre mot slutet eller om den bara kör på Z2 ända in till slutet?

P.s. Hittade en grundläggande plan från Vätternrundan som innehöll betydligt mindre Z2, borde man sikta på det för att få in lite mera "action" i träningen? D.s.
Hur är din återhämtning?
Sover du ordentligt?
När jag kör Garmin coach så tar den bort hårda pass om jag sover dåligt, vilket känns rätt vettigt.
(Edit: ta bort var fel ord. Den ersätter det med lugnare pass)

Har kört en coach hela vägen fram till race och tyckte det funkade väldigt bra

Du kan ju också gå in på Plan Overview och se var i planen du ligger just nu.
T ex så är jag på v5 av 14 och är fortfarande på Base, vilket betyder att det är rätt mycket z2 (men både tempo, vo2max och intervaller förekommer)

Senast ändrad:
Tydligen laddades bara halva turen upp från pendlingen imorse. Någon mer som hade problem med det? Kan vara handhavandefel också iofs eftersom jag är ny ”edgeare”.

Ingen synk idag heller, har varit i kontakt med supporten som ber mig att använda Express istället, men ingen framgång där heller. Efter 10-15år användande av garmin och ibland express, så kan jag lugnt konstatera att Express förmodligen är den sämsta programvara till Mac sedan Millenium-skiftet. Finns förmodligen inget program som hänger sig så lätt dom detta. Kan inte vara lite felrapporter dom får skickade till sig varje dag när folk måste tvångsavsluta.

Som sagt ny edge-ägare här. Är det vanligt att det står tex 17 km när jag stoppat aktiviteten, och sedan sparat. Alltså på enheten. Men i Garmin Connect står det bara 13,5 km? Riktigt tråkigt att tappa ca 4 km av resan.

Som sagt ny edge-ägare här. Är det vanligt att det står tex 17 km när jag stoppat aktiviteten, och sedan sparat. Alltså på enheten. Men i Garmin Connect står det bara 13,5 km? Riktigt tråkigt att tappa ca 4 km av resan.
Låter ju väldigt konstigt, stämmer tiden i Garmin connect? Stämmer kartan i enheten med kartan i Garmin connect? Är det tidsmässigt rimligt att du kört 17 eller 13,5km?

Jag har vid några tillfällen fått konstiga värde men då har plotten i kartan (i garmin connect/strava) sett väldigt konstig ut.Och oftast har totalsträckan stämt någorlunda men vissa splittar har blivit tokfel.

Låter ju väldigt konstigt, stämmer tiden i Garmin connect? Stämmer kartan i enheten med kartan i Garmin connect? Är det tidsmässigt rimligt att du kört 17 eller 13,5km?

Jag har vid några tillfällen fått konstiga värde men då har plotten i kartan (i garmin connect/strava) sett väldigt konstig ut.Och oftast har totalsträckan stämt någorlunda men vissa splittar har blivit tokfel.
Jag kollade kartan i Connect i efterhand och det verkar stämma på pricken med hur jag kört. Hela vägen, från start till stopp. Så det är nog 13,5 km i verkligheten ändå. Har inte hundra koll på enheten men ska kika imorgon om jag kan se någon differens igen. Har tyvärr inte varken timer eller distans på min data screen när jag kör så den har jag inte kikat på. Bara summaryn som kommer upp när man sparat turen.

Jag kollade kartan i Connect i efterhand och det verkar stämma på pricken med hur jag kört. Hela vägen, från start till stopp. Så det är nog 13,5 km i verkligheten ändå. Har inte hundra koll på enheten men ska kika imorgon om jag kan se någon differens igen. Har tyvärr inte varken timer eller distans på min data screen när jag kör så den har jag inte kikat på. Bara summaryn som kommer upp när man sparat turen.
Kolla historiken i Edgen då? Det kanske var medelhastigheten eller något som var 17 km(/h)

Är det bara min klåpighet, eller funkar det inte längre att ladda ner aktiviteter från https://connect.garmin.com/modern/ ?

Inget av de tre alternativen gör att jag får en nedladdad fil, eftersom nedladdningen inte startar. Dessutom synkade bara 2 av dagens 3 aktiviteter från GC till Strava och där finns inget sätt (vad jag vet) för att "synka om" annat än att manuellt ladda upp filen till Strava. Men då måste man ju ha den först (och Garmin har börjat med MTP-läge på enheterna så de dyker inte upp som flyttbar volym)...

Är det bara min klåpighet, eller funkar det inte längre att ladda ner aktiviteter från https://connect.garmin.com/modern/ ?

Inget av de tre alternativen gör att jag får en nedladdad fil, eftersom nedladdningen inte startar. Dessutom synkade bara 2 av dagens 3 aktiviteter från GC till Strava och där finns inget sätt (vad jag vet) för att "synka om" annat än att manuellt ladda upp filen till Strava. Men då måste man ju ha den först (och Garmin har börjat med MTP-läge på enheterna så de dyker inte upp som flyttbar volym)...
Funkar för mig :unsure:

Typ. Testade både på mobilen och datorn. Enligt snälla supporten får jag ett mail när det är löst.

Och plötsligt så synkade iaf aktiviteten in i Strava … men går fortfarande inte att ladda ner

Igår efter min runda sa min dator att min Vo2max hade ökat med en punkt. Men i Connect har Garmin inte uppdaterat sedan 10 april? Vad gör jag för fel? Hittade en tråd på Garmin forums om att man behöver stänga av Wifi sync på Edge för att garmin ska uppdatera Vo2max så det ska jag testa nästa tur. Men tråden var från 4 år sedan och den buggen bör väl vara hanterad nu?

Min tur har synkat och laddats upp, så det är inte det. Kan jag fortfarande rädda min Vo2max från igår eller är den nu borta för evigt? Jag kan väl inte ladda upp den igen?

I år har jag överträffat mitt 5h rekord för snittwatt, visas i Prestationsstatistik/Kraftkurva, minst två gånge utan att det bästa resultatet uppdateras. Någon annan som upplevt samma bugg? Eller missar jag något?

Tillbaka
Topp