SIE
Aktiv medlem
Garmin connect imponerar inte
Appen funkar här.Nej, inget av dom.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Appen funkar här.Nej, inget av dom.
Installerade appen på annan telefon, på den telefonen fungerar det.Appen funkar här.
Samma här. Jag sparar bara…struntar i att ändra inställningen. Kanske sommarkoll i manual och ändra inställningar.På min Edge 530 får man upp en eller två flaskor (0.75l) som val beroende på hur länge man cyklat. Men rätt onödig funktion, har bara inte orkat ta reda på hur man stänger av den.
Morgondagens tur får bli idag då.
Det räckte ju att sätta igång sin Garminklocka för att gå till närbutiken och köpa en påse chips, så fick man utmärkelsen. Fast det behöver man inte prata högt om.Nästa gång nån i fikarummet droppar att dom cyklat Vättern så kan jag bräscha med "Du, jag har Internationella cyklingsdagen 2023-utmärkelsen, men jag skryter inte om det", så blir dom spaka och man är king i fikarummet!
Har nu ansträngt mig lite till och således av- och återinstallerat appen i luren, fabriksåterställt Edgen, och återkopplat alla enheter. Alla inställningar syncar vad jag kan se mellan luren och Edgen, dock inte courses/banor, således har jag nu en GPS som är helt tom på turerHar försökt synka in en ny rutt från favoriterna i appen till min Edge 830 i några timmar utan resultat. Någon med liknande problem?
TristHar nu ansträngt mig lite till och således av- och återinstallerat appen i luren, fabriksåterställt Edgen, och återkopplat alla enheter. Alla inställningar syncar vad jag kan se mellan luren och Edgen, dock inte courses/banor, således har jag nu en GPS som är helt tom på turer![]()
Japp, jäkligt retro blir det. Snackat med Garmins support, de kunde inte bidra mer över telefon utöver den felsökning jag redan kört själv, utan fick lägga upp ett case där de kommer be mig maila loggar.Trist
Men då återstår väl att leta fram en passande USB-kabel och lägga in GPXen i .../Garmin/New Files
mha utforskaren.
Japp, jäkligt retro blir det. Snackat med Garmins support, de kunde inte bidra mer över telefon utöver den felsökning jag redan kört själv, utan fick lägga upp ett case där de kommer be mig maila loggar.
Tänkte lägga över .fit-fil manuellt innan idag, när jag skulle spara ner den från browsern fick jag bara "file not found", skall testa med gpx om det funkar bättre.
The plot thickens... Det fick utmärkt att ladda ner andra -fit-filer, så något verkade vara lurt med Garmin-rutten som gav "file not found", det var ju även efter att jag lade till den i Connect som Course-synken slutade funka. Så jag raderade den rutten från Connect helt och hållet, och vips kunde jag synka rutter från Connect till enheten igen.Japp, jäkligt retro blir det. Snackat med Garmins support, de kunde inte bidra mer över telefon utöver den felsökning jag redan kört själv, utan fick lägga upp ett case där de kommer be mig maila loggar.
Tänkte lägga över .fit-fil manuellt innan idag, när jag skulle spara ner den från browsern fick jag bara "file not found", skall testa med gpx om det funkar bättre.
The plot thickens... Det fick utmärkt att ladda ner andra -fit-filer, så något verkade vara lurt med Garmin-rutten som gav "file not found", det var ju även efter att jag lade till den i Connect som Course-synken slutade funka. Så jag raderade den rutten från Connect helt och hållet, och vips kunde jag synka rutter från Connect till enheten igen.
Om någon annan vill sabba sin rutt-sync så är rutten här, det är bara att favoritmarkera den och försöka synca med sin Edge så bör det vara slut på det roliga:
Jag kan inte svära på att den inte gör det, även om jag inte är bekant med något i de krokarna. Men det märkliga var väl att den slog ut hela appens synk-funktion för samtliga rutter.Rutten går genom något militärt skyddsområde?
Det den försöker säga är att det är dags att uppgradera till en 840.Fortsättning:
Garmin Express vill uppdatera mina kartor på min Edge 830 som har 8GB lagring varav 5GB är ledigt. Garmin Express kräver 23GB ledigt utrymme för datorn för detta.
Garmin Express vill uppdatera mina kartor på min Edge 830 som har 8GB lagring varav 5GB är ledigt. Garmin Express kräver 23GB ledigt utrymme för datorn för detta.
Så gott som alla inlägg här handlar ju om att tipsa om (ökad) konsumtion på ett eller annat sättDet den försöker säga är att det är dags att uppgradera till en 840.
Eller så ligger förra kartfilen kvar på datorn? Då ryker den. Skall kolla!Så gott som alla inlägg här handlar ju om att tipsa om (ökad) konsumtion på ett eller annat sätt
Inte minst mina inlägg. Så vem är jag att påstå ngt annat..
Men IMG-filen som lagras på GPSen brukar vara mindre än kartfilen som laddas ned på PCn.
Varför inte själv kolla på hur stora IMG-filerna är som ligger i din GPS när du har den kopplad till PCn?
Eller visa endast nästa rad för hustrun;
DU MÅSTE KÖPA EN EDGE 1040 SOLAR!
Har "uppgraderat" från en wahoo elemnt bolt till en edge 1040 och måste därför spendera lite mer tid i garmin connect. En grej som var superlätt i wahoos app var köra en sparad rutt baklänges vid navigering, något som jag dock inte alls lyckas med i garmins värld. Googling ger att man i garmin connect ska kunna gå in på en sparad rutt, välja ändra och sen kunna byta riktningen. Bifogat hur det ser ut för mig på en rutt som kommer från Strava, som först duplicerats i garmin connect för att kunna ändra den...
Så, hur gör man för att köra en sparad rutt baklänges på en garmin edge 1040 (utan hjälp av dator, måste räcka med telefonen när man redan är ute och kör)?
Hittade något på Garmin Forum:Tror tyvärr inte det går, men hoppas nån kommer med ett bra svar.
Hittade något på Garmin Forum:
Yes, no such feature on the device. In Garmin Connect web site, go to Training -> Courses -> Choose course -> ... (3 dots at bottom right of course summary) -> Edit -> Reverse direction -> Save course. Note you will end up with two courses, e.g., one going CW an the other going CCW, if you wanna save both of them that is.
Förutom att vända på en sparad rutt, i GC-appen för att sedan föra över den direkt till Edgen på det sätt som @SIE skriver om i #1.287 finns ju i alla(?) Edge GPSerSå, hur gör man för att köra en sparad rutt baklänges på en garmin edge 1040 (utan hjälp av dator, måste räcka med telefonen när man redan är ute och kör)?
Förutom att vända på en sparad rutt, i GC-appen för att sedan föra över den direkt till Edgen på det sätt som @SIE skriver om i #1.287 finns ju i alla(?) Edge GPSer
"Navigera tillbaka till start" som fungerar även om man inte har följt en rutt.
Jo jag har också läst det där. Men mitt problem är alltså att alternativet "reverse direction" helt enkelt inte verkar finnas i garmin connect på telefonen (Android). För mig ointressant om det bara funkar på datorn för vill kunna reversera en sparad rutt spontant när jag är ute och kör grusvägar och behöver binda ihop nån sträcka där jag inte hittar.Hittade något på Garmin Forum:
Yes, no such feature on the device. In Garmin Connect web site, go to Training -> Courses -> Choose course -> ... (3 dots at bottom right of course summary) -> Edit -> Reverse direction -> Save course. Note you will end up with two courses, e.g., one going CW an the other going CCW, if you wanna save both of them that is.
Testade tillslut detta när jag hade det här problem förra helgen. Men min 1040 verkade inte fatta att jag började köra "tillbaka till start via samma rutt". Var måttligt imponerad. Finns väl en risk att det just där och då ändå kan ha varit nån släng av SBS.Förutom att vända på en sparad rutt, i GC-appen för att sedan föra över den direkt till Edgen på det sätt som @SIE skriver om i #1.287 finns ju i alla(?) Edge GPSer
"Navigera tillbaka till start" som fungerar även om man inte har följt en rutt.
Eftersom du så uppenbarligen inte har klickat på länken ovan tar jag förstås chansen och postarKänns som att det blir lite tråkig runda om man väljer "Navigera tillbaka till start"

Men det är ju inte fredag så: Klicka på bilden ovanhar inte kollat iofs, men tror att den då hittar närmsta vägen till "start"
Det funkar för mig på min telefon (Android) så prova en gång till och ta det lugnt, gör det steg för steg enl instruktionenMen mitt problem är alltså att alternativet "reverse direction" helt enkelt inte verkar finnas i garmin connect på telefonen (Android).
Prova igen. Det är en funktion som har funnits länge och för mig har fungerat både i Edge 1000 och Edge 1030 dvs under många år,Testade tillslut detta när jag hade det här problem förra helgen. Men min 1040 verkade inte fatta att jag började köra "tillbaka till start via samma rutt". Var måttligt imponerad. Finns väl en risk att det just där och då ändå kan ha varit nån släng av SBS.
Välj "längs samma rutt" så blir det inte närmsta vägen.
Är säkert det som är problemet då. Tar nästan alla mina rutter via strava. Synd att en grej som var så simpel på wahoo inte ens finns hos Garmin.Det går väl att öppna webbsidan på mobilen och göra det den vägen? Inte så smidigt, men om det är något som måste göras i nödfall.
Edit: På min iPhone kan jag byta riktning i appen på banor som har skapats i Garmin Connect, men inte på såna som har skapats i externt verktyg och synkats till Garmin Connect. Tänkte att det eventuellt skulle funka om man gjorde en kopia av den synkade banan och redigerade den, men det funkade inte heller.
Finns inget alternativ för "Byt riktning" i min garmin connect app... Det gick dock bra på datorn att ändra riktning på en strava rutt som först duplicerats. Då vet jag det. Men förstår inte varför jag då inte har det alternativet i appen.Eftersom du så uppenbarligen inte har klickat på länken ovan tar jag förstås chansen och postar
Men det är ju inte fredag så: Klicka på bilden ovan
och
![]()
Det funkar för mig på min telefon (Android) så prova en gång till och ta det lugnt, gör det steg för steg enl instruktionen
<REDIGERAT>
Jag kan även byta riktning i appen på banor som inte har skapats i Garmin Connect.
</REDIGERAT>
Prova igen. Det är en funktion som har funnits länge och för mig har fungerat både i Edge 1000 och Edge 1030 dvs under många år,
men jag har ingen 1040 så om den fungerar där har jag förstås ingen aning om.
Men varför skulle den inte göra det?

Jag upplever ungefär samma sak men inte riktigt så där illa, dock tycker jag det är väldigt svårt att följa stigar på kartan i min 530 pga detta. Missar ofta svängar eller förgreningar i stigen.Så jävla less på att försöka följa en rutt i min 830...
Är det här en normal precision man ska förvänta sig när man cyklar i skogen? Ja det finns träd, ibland glesa, ibland täta och ibland på sidan av grusvägen.
Men till 95% av tiden är det här nivån av precision jag försöker leva med:Visa bilaga 640447
Jag är på spåret.
Snälla säg att det inte är normalt.
Snälla ge mig råd och styrka att orka göra något åt det innan jag skickar den i väggen....
När jag följer en rutt vill jag cykla, inte felsöka elektronik.
Detta är anledning till att jag vägrar elväxlar.
(Eller ska jag lämna tråden och starta en egen)
Ibland kan det hjälpa att även använda Galileo;Är det här en normal precision man ska förvänta sig när man cyklar i skogen? Ja det finns träd, ibland glesa, ibland täta och ibland på sidan av grusvägen.
Men till 95% av tiden är det här nivån av precision jag försöker leva med:
Jag är på spåret.
Snälla säg att det inte är normalt.
Garmin gör väl inga växlar?Detta är anledning till att jag vägrar elväxlar.
Ska dubbelkolla med tror redan jag har Gallileo påslaget.Ibland kan det hjälpa att även använda Galileo;
Välj GPS-läge GPS+GALILEO
Sen kan det även hjälpa att använda samma karta när du skapar rutten som du har i GPSen.
På bilden har du zoomat väldigt mkt och då kan det visa en del fel.
Om Edge 830 har ngt datafält som visar GPS-noggrannheten vet jag inte,
men söker man så går det att hitta sådana IQ appar, tex
(1a träff efter snabb sökning, det finns en hel del att välja på)
Garmin gör väl inga växlar?
Det händer kanske 2-4 gånger på en 2 mila tur att "jag har lämnat spåret" och Garmin vill omberäkna rutten, släcker jag varningen kommer den tillbaka ganska omgående, vilket såklart gör kartan oläsbar med en banner över 25% av den redan minimala kartan.Precis som @HåkanC reagerade jag på zoom-nivån. Är den satt manuellt? Om din cykeldator inte klagar på att du har lämnat spåret skulle jag testa att zooma ut lite och se om det gör det lättare att följa spåret.