Garmin connect imponerar inte

Det händer kanske 2-4 gånger på en 2 mila tur att "jag har lämnat spåret" och Garmin vill omberäkna rutten, släcker jag varningen kommer den tillbaka ganska omgående, vilket såklart gör kartan oläsbar med en banner över 25% av den redan minimala kartan.
I skogen går de ju inte o låsa på ett spår tycker jag...
Jag valde alltid bara att spåret som skulle köras skulle vara synligt hela tiden. Istället för att försöka navigera efter det.

I skogen går de ju inte o låsa på ett spår tycker jag...
Jag valde alltid bara att spåret som skulle köras skulle vara synligt hela tiden. Istället för att försöka navigera efter det.
Det är en inställning någonstans att endast visa valt spår? Får försöka leta reda på den, tror jag slagit på att visa alla vid något tillfälle, det känndes som en bra ide när man cyklar lite planlöst, men jag börjar bli av motsatt åsikt.

När jag har en rutt att följa stänger jag av omräkningen, annars kan den ställa till alla möjliga problem.
Har inte tålamod till att pilla med inställningar i menyerna varje gång man ska ut. Å andra sidan insåg jag inte att mjukvaran fortsätter att fråga en gång i minuten (eller nåt sånt) om man väljer det.

Det är en inställning någonstans att endast visa valt spår? Får försöka leta reda på den, tror jag slagit på att visa alla vid något tillfälle, det känndes som en bra ide när man cyklar lite planlöst, men jag börjar bli av motsatt åsikt.
Man väljer det i inställningar för just spåret.

Jag hade när jag bodde i Åstorp. Alla olika leder inlagda, med den färg de hade i skogen och alltid visning på. Var perfekt för att kombinera olika spår osv.

Sen är det såklart tråkigt att man inte aktivt kan följa ett spår, få distans kvar osv.

Har inte tålamod till att pilla med inställningar i menyerna varje gång man ska ut. Å andra sidan insåg jag inte att mjukvaran fortsätter att fråga en gång i minuten (eller nåt sånt) om man väljer det.
Det är inställning som du ändrar en gång, sedan är den kvar i det läge du väljer tills du ändrar den igen.

Det är en inställning någonstans att endast visa valt spår? Får försöka leta reda på den, tror jag slagit på att visa alla vid något tillfälle
Jag får intrycket att du kan behöva ägna lite tid åt att hitta lämpliga inställningar för navigation i din Edge 830. Varför inte söka efter lämpliga tutorials på nätet och/eller läsa åtminstone de berörda delarna i Edge 830 Användarhandbok?

Både Trailforks karta och rutten är på acceptabel precisionsnivå, det är min position som är 50-75 meter ut i grönskan.
Är du säker på att det är GPSen det är fel på och inte kartan?
Ett enkelt sätt för dig att kontrollera din GPS noggrannhet skrev jag om i #1.303. Om det inte finns ngt fördefinierat datafält för GPS noggrannhet i Edge 830 så förslår jag att du använder en sådan IQ app för att kontrollera din GPS för även om den visar fel när du zoomar in MAX som i din bild ovan, skall den ha en bättre noggrannhet än 50-75m!

Jag upplevde ibland liknande problem på Edge Explore (första varianten) i kuperad terräng med skog. Tror den har samma GPS-mottagare som din 830. Byte till 1030+ löste problemet för mig.

Det är inställning som du ändrar en gång, sedan är den kvar i det läge du väljer tills du ändrar den igen.

Jag får intrycket att du kan behöva ägna lite tid åt att hitta lämpliga inställningar för navigation i din Edge 830. Varför inte söka efter lämpliga tutorials på nätet och/eller läsa åtminstone de berörda delarna i Edge 830 Användarhandbok?

Är du säker på att det är GPSen det är fel på och inte kartan?
Ett enkelt sätt för dig att kontrollera din GPS noggrannhet skrev jag om i #1.303. Om det inte finns ngt fördefinierat datafält för GPS noggrannhet i Edge 830 så förslår jag att du använder en sådan IQ app för att kontrollera din GPS för även om den visar fel när du zoomar in MAX som i din bild ovan, skall den ha en bättre noggrannhet än 50-75m!
Jo, jag vet att inställningen är "permanent". Med risk för att låta oengagerad tycker jag det blir onödigt meckigt pilla på inställningar i menyerna och inte mindre komma ihåg vad man vill justera varje gång man ska ut på en cykeltur, beroende på om det är MTB eller bock och planlös eller mer strukturerad tur.

Ja, det behöver jag sannolikt, menyerna i GPSen tillsammans med widgets och connect är något jag verkligen har svårt att skaffa mig en överblick över. Men det är dels svårt att komma ihåg vad problemet är efter en tur på ett par timmar efter mat och dusch och att bara ta reda på om något är en egenskap eller ett faktiskt problem i mjukvaran inte heller det enklaste.

Länken du hänvisade till är tyvärr död. Eller den var det när jag försökte följa den igår, gör ett nytt försök idag.

Både Trailforks karta och rutten är på acceptabel precisionsnivå, det är min position som är 50-75 meter ut i grönskan.
På din bild är du 8 meter in i grönskan, vilket väl får ses som "ok" precision på en gps i terrängen.

Och hur vet du att rutten är på acceptabel nivå?

Det mesta på TF/openstreatmap har väldigt dålig precision hos mig.
Jag brukar anstränga mig för att lägga stigarna så rätt som möjligt, loggar 10-20 gånger med olika enheter i olika riktningar för att få bra medelvärde, men sen slutar det alltid med att nån admin går in och flyttar spåret till dom gamla felaktiga referenserna.

Så jävla less på att försöka följa en rutt i min 830...

Är det här en normal precision man ska förvänta sig när man cyklar i skogen? Ja det finns träd, ibland glesa, ibland täta och ibland på sidan av grusvägen.

Men till 95% av tiden är det här nivån av precision jag försöker leva med:Visa bilaga 640447
Jag är på spåret.

Snälla säg att det inte är normalt.
Snälla ge mig råd och styrka att orka göra något åt det innan jag skickar den i väggen....

När jag följer en rutt vill jag cykla, inte felsöka elektronik.
Detta är anledning till att jag vägrar elväxlar.

(Eller ska jag lämna tråden och starta en egen)
Näst understa fältet "companion" har jag försökt stänga av men lyckas inte, har sökt på nätet men de meny-alternativ som hänvisas till har jag inte på min enhet (kanske ändrats i ny programvara?). Har för mig jag lyckats stänga av denna tidigare. Går det att få bort denna på en Edge 530/830?

Jo, jag vet att inställningen är "permanent". Med risk för att låta oengagerad tycker jag det blir onödigt meckigt pilla på inställningar i menyerna och inte mindre komma ihåg vad man vill justera varje gång man ska ut på en cykeltur, beroende på om det är MTB eller bock och planlös eller mer strukturerad tur.
Men hur ofta kör du en rutt där du vill räkna om den?
När du cyklar det du kalla planlöst mot ett mål så kan du ju i stället lägg in målet som en waypoint och navigera till det direkt i GPSen,
eller hur brukar du göra?

Länken du hänvisade till är tyvärr död. Eller den var det när jag försökte följa den igår, gör ett nytt försök idag.
Det hade hade hamnat en apostrof i URLen som inte skall vara där, det är fixat nu
Men som jag skrev där var den appen endast ett exempel, jag har inte använt den själv,
om du själv kollar kan du säkert hitta en bättre IQ-app.
Men detta är ju endast för att kolla om din GPS ger den noggrannhet Garmin lovar.

Var sätter man sina pulszoner?
Hittar det inte i connect, varken på mobilen eller datorn.
Måste man in i t.ex. 1040 och sätta dom?
(har angett dom en gång i tiden, har för mig att jag gjorde det i connect)

Var sätter man sina pulszoner?
Hittar det inte i connect, varken på mobilen eller datorn.
Måste man in i t.ex. 1040 och sätta dom?
(har angett dom en gång i tiden, har för mig att jag gjorde det i connect)
I Connect på webben. Tryck fram din 1040, sedan enhetsinställningar och användarinställningar.

I Connect på webben. Tryck fram din 1040, sedan enhetsinställningar och användarinställningar.

På webben står det bara "Använd appen Garmin Connect för att hantera dina enhetsinställningar", och i appen (Android) har jag bara samma rubriker som på 1040, inte någon "Användarinställningar".

Säker på att jag gjort detta tidigare, är det något som ändrats? Kan du kolla din connect om du kommer åt det?

På webben står det bara "Använd appen Garmin Connect för att hantera dina enhetsinställningar"
På webben (laptop med Edge) funkar även för mig med min 1030

<REDIGERAT>
Även på webben via Android surfplatta med Chrome funkar det för mig.

<REDIGERAT 2>
Även via appen (Android telefon) funkar det för mig.

Senast ändrad:
Kan ni ta en skärmbild och visa hur ni gör det på webben för 1040. Jag har gjort det där med alla mina tidigare Garminmanicker, men just 1040 kan jag inte hitta något sätt att ändra pulszoner där.

830 som jag fortfarande har kopplat fungerar det med.

Kan ni ta en skärmbild och visa hur ni gör det på webben för 1040. Jag har gjort det där med alla mina tidigare Garminmanicker, men just 1040 kan jag inte hitta något sätt att ändra pulszoner där.

830 som jag fortfarande har kopplat fungerar det med.
Funkar inte för mig heller, via webben, eller connect-appen. Verkar endast gå att ändra direkt på själva enheten, vad jag kan se.

Funkar inte för mig heller, via webben, eller connect-appen. Verkar endast gå att ändra direkt på själva enheten, vad jag kan se.

Jag har inte läst om någon som fått till det med 1040, inte ens på Garmins forum. Så det vore ju fint om @Luzen kan visa att det verkligen går.

Det går att ändra i Connect appen på iPhone, men värdena hoppar tillbaka av sig själv ibland.

Trist att Garmin, ännu en gång, har försämrat funktionerna hos en ny generation istf att behålla/bygga vidare på de redan har som fungerar bra.
Även en sådan enkel sak som att spara en plats som är väldigt enkel att göra direkt i både Edge 1000 och 1030 har de gjort mkt krångligare i 1040
Vad kan detta bero på?
Är Garmin en såpass dålig arbetsgivare att det hela tiden är nya programmerare som dessutom är tvungna att starta från noll med varje ny produkt?
Eller vad kan det bero på?

Förmodligen anställt någon ny designer med modernt tänk om att det är viktigt med det visuella och att allt ska göras genom appar på telefon. Som tycker att använda web är omodernt och mossigt. Som inte själv använder den här typen av produkter ute i verkligheten på en cykel.

Är Garmin en såpass dålig arbetsgivare att det hela tiden är nya programmerare som dessutom är tvungna att starta från noll med varje ny produkt?
Gubbgissar grovt utan att veta något, men ett mönster som återkommer är företag som har rötterna i hårdvaruutveckling där mjukvara alltid varit sekundärt. Produkterna designas kring hårdvarufunktioner och mjukvaran ska bara fungera. I en sådan miljö är det svårt att rekrytera och behålla utvecklare.

...
Det går att ändra i Connect appen på iPhone, men värdena hoppar tillbaka av sig själv ibland.

Har du någon Garmin-klocka? Jag har en Fenix, dygnet runt, 1040 envisas med att ändra vilopulsen på min 1040 varje gång den synkas med Connect, verkar vara något snitt av registrerad vilopuls senaste x dagar, men vet inte säkert. Ändrar jag vilopulsen manuellt så skrivs det ändå över vid nästa synk. Maxpulsen kan man dock välja om man vill att den skall sättas automatiskt eller ej.

Har du då ställt in baserat på "% HRR" i 1040 så ändras ju dom faktiska pulszonerna om du först satt vilopulsen manuellt men har en annan vilopuls från klockan, eller om "vilopulsen" ändras via klockan.

Sedan är det lite rörigt. För det första så räknar Garmin lägsta pulsen under natten som vilopuls, min "sömnpuls" är c.a 8 slag under min vilopuls.
Ställer man in baserat på BPM så tar den zon1 som > 50% av "hela" pulsen, väljer man beräknat på "% HRR" så använder den alltså felaktigt "sömnpulsen".

Dessutom, om man klickar "återställ pulszonerna" (när man har baserat på "% HRR") så sätter den z1 > 30% för att det skall ge samma resultat som om man har baserat på "BPM", helsnurrigt.

På någon Garminsida skriver dom att pulszoner räknas ut m.h.a. maxpuls och vilopuls. Att dom då använder "sömnpulsen" är förmodligen felaktigt (eller det finns dom som menar att det är korrekt?), och dessutom justerar procenten, om man väljer det, så att det blir samma resultat som om man baserar det enbart på maxpulsen, snurrigt som sagt.

Jag tror faktiskt att Garmin lägger en del energi på att få till korrekta träningsvärden, träningsschema etc. Det är ju en konkurrensgrej, så att dom lyckats snurra till det såhär är lite konstigt ändå.

Angående diskussionen om var man ställer in pulszoner. Jag tror ändringar har gjorts för att "mastern" inte kan vara Connect längre med alltmer avancerade klockor och cykeldatorer. Dock har dom snurrat till även detta. På 1040 ligger det under Huvudmenyn -> Min statistik -> Träningszoner -> Pulszoner, på Fenix Huvudmenyn -> Användarprofil -> Puls och kraftzoner -> Puls, BTW så som det beskrivs även för 1030 (tror jag).

Dom olika mjukvaruavdelningarna verkar mer rivalisera än samarbeta, och verkar inte heller ha någon övergripande ledning.

Nej. Jag har inställt att räkna ut pulszzoner utifrån LTHR, det blir minst fel.

Garmins vilopuls brukar vara nån slags medelvärde på dom lägsta 20 minutrarna senaste dygnet, typiskt ganska sent i sömnen, kanske bara en stund innan du vaknar.
Sluta nu, LTHR fanns inte i 1040 :ROFLMAO:

Antingen
BPM
%max
%HRR
Pulsvärde för mjölksyratröskel i procent

Nä jag är tyvärr för korkad så jag vet inte vilken utav dom som är LTHR

Jag undrar om det är ngn mer som använder Garmin Connect för att trådlöst föra över GPXer till Edge? Jag har använt den möjligheten för att enkelt även få in banor som inte är ritade direkt i GC. Men nu har jag upptäckt ett problem:
GCs hantering av Waypoints ("Kontrollpunkter" på garminsvenska)
Dels så försvinner all höjdinfo från alla Waypoints, men det verkar även som alla Waypoints som inte ligger exakt på rutten helt försvinner när rutten importeras till GC.
Har ngn annan märkt samma sak eller ngt liknande?

Svenska kontrollpunkt är course point på engelska. Dom ska alltid ligga på banan. Följer med för mig när jag för över banor / course med Connect appen på iPhone. Har aldrig funderat över höjden på en sådan, borde ju vara samma som höjden på banan.

Du kanske tänker på en POI, dom kan ligga lite var som helst på kartan, men följer aldrig med. Höjden på en sådan är fristående från markhöjden.

Funkar det bra att importera den till andra populära applikationer som GWGPS eller komoot?
GWGPS = RWGPS?
Men oavsett det funkar både rutt och waypoints om jag kopplar min Edge till datorn och lägger GPX-filen i
.../Garmin/Newfiles
Det går att redigera en GPX i GC (webb), tex lägga till waypoints (som GC kallar "kontrollpunkt") i den importerade GPXen.
Men det går endast att lägga till "kontrollpunkter" direkt på spåret, det går inte heller att ändra höjden, men "kontrollpunkten" verkar åtminstone få en höjd.

Jag har använt https://gpx.studio/ den enda typen av "point" man kan lägga till där är "waypoint"

Ah på det viset. Connect kastar alla course points från importerade filer från andra tjänster, vad jag vet.

T.ex. RWGPS (och Komoot?) lägger in tusentals course points, en för varje sväng för att Wahoo ska fungera med sin fusknavigering, sådana filer blir oanvändbara på en Edge som poppar upp ett meddelande för varje, så att man missar alla riktiga course points. Premiumanvändare på RWGPS kan plocka bort dom innan filen exporteras. Får man en sådan fil full av course points så är man rökt, därför plockar Garmin bort dom. Men det borde du ha sett redan i Connect, både på web och app att dom saknas.

Lägger du in filen med kabel så ska dom vara kvar.

Så då behövs något sådant här?

2 av 2 gånger som min live track slutade funka en bit in i rundan idag. Garmin 830 plus iPhone 13 mini. Vad är grejen? Tappade även kontakt med varian vid ett tillfälle.

Garmin verkar ha ändrat så att aktivitetsfilerna försvinner från enheten när man syncar med Connect?
Tidigare har de legat i mappen \Garmin\Activities, men när jag idag gick in och skulle flytta över en massa aktivitetsfiler till min dator var det tomt där. Även "turer" försvinner från "History" på enheten.
Testade att skapa en ny aktivitet och koppla in enheten med all syncning avaktiverad (både telefon och Garmin Express). Då fanns det en aktivitetsfil där, men så fort jag startade Garmin Express så försvann filen.
Irriterande eftersom jag enkelt vill kunna spara filerna på datorn för användning i andra program och vill inte hålla på och hämta filerna en och en från Garmin Connect.
Gäller åtminstone både 520 och 830.

Vet någon om man kan ändra någon inställning så att den gamla funktionen återfås?

Nej. Jag har inställt att räkna ut pulszzoner utifrån LTHR, det blir minst fel.

Garmins vilopuls brukar vara nån slags medelvärde på dom lägsta 20 minutrarna senaste dygnet, typiskt ganska sent i sömnen, kanske bara en stund innan du vaknar.
Jag har fått en notifikation från TrainingPeaks om högre Tröskel puls. Någon som använder detta för att räkna ut pulszoner? Eller ska man göra ett separat test för att ta fram LTHR?

Jag har på Connect Web senaste veckorna saknat den blå pluppen uppe till höger som visar på att man har saker i nerladdningskön? Är jag sentimental eller är det fler som saknar den?

Tillbaka
Topp