...
Det går att ändra i Connect appen på iPhone, men värdena hoppar tillbaka av sig själv ibland.
Har du någon Garmin-klocka? Jag har en Fenix, dygnet runt, 1040 envisas med att ändra vilopulsen på min 1040 varje gång den synkas med Connect, verkar vara något snitt av registrerad vilopuls senaste x dagar, men vet inte säkert. Ändrar jag vilopulsen manuellt så skrivs det ändå över vid nästa synk. Maxpulsen kan man dock välja om man vill att den skall sättas automatiskt eller ej.
Har du då ställt in baserat på "% HRR" i 1040 så ändras ju dom faktiska pulszonerna om du först satt vilopulsen manuellt men har en annan vilopuls från klockan, eller om "vilopulsen" ändras via klockan.
Sedan är det lite rörigt. För det första så räknar Garmin lägsta pulsen under natten som vilopuls, min "sömnpuls" är c.a 8 slag under min vilopuls.
Ställer man in baserat på BPM så tar den zon1 som > 50% av "hela" pulsen, väljer man beräknat på "% HRR" så använder den alltså felaktigt "sömnpulsen".
Dessutom, om man klickar "återställ pulszonerna" (när man har baserat på "% HRR") så sätter den z1 > 30% för att det skall ge samma resultat som om man har baserat på "BPM", helsnurrigt.
På någon Garminsida skriver dom att pulszoner räknas ut m.h.a. maxpuls och vilopuls. Att dom då använder "sömnpulsen" är förmodligen felaktigt (eller det finns dom som menar att det är korrekt?), och dessutom justerar procenten, om man väljer det, så att det blir samma resultat som om man baserar det enbart på maxpulsen, snurrigt som sagt.
Jag tror faktiskt att Garmin lägger en del energi på att få till korrekta träningsvärden, träningsschema etc. Det är ju en konkurrensgrej, så att dom lyckats snurra till det såhär är lite konstigt ändå.
Angående diskussionen om var man ställer in pulszoner. Jag tror ändringar har gjorts för att "mastern" inte kan vara Connect längre med alltmer avancerade klockor och cykeldatorer. Dock har dom snurrat till även detta. På 1040 ligger det under Huvudmenyn -> Min statistik -> Träningszoner -> Pulszoner, på Fenix Huvudmenyn -> Användarprofil -> Puls och kraftzoner -> Puls, BTW så som det beskrivs även för 1030 (tror jag).
Dom olika mjukvaruavdelningarna verkar mer rivalisera än samarbeta, och verkar inte heller ha någon övergripande ledning.