Garmin connect imponerar inte

Jag upptäckte igår att mitt förträffliga VO2max förmodligen berott på att Garmin Connect, i smyg och lönndom, gissat nya pulszoner åt mig för cykling baserat på en maxpuls av 214 BPM :-(

IMG_1075.jpeg

Och jag som nästan hade proffskontraktet i hamn.

Jag upptäckte igår att mitt förträffliga VO2max förmodligen berott på att Garmin Connect, i smyg och lönndom, gissat nya pulszoner åt mig för cykling baserat på en maxpuls av 214 BPM :-(

Visa bilaga 664491

Och jag som nästan hade proffskontraktet i hamn.
Kom hit för att ställa en liknande fråga då det är första gången (efter snart 15 år med Garmin) som jag tittar in i denna menyn.
IMG_3924.png

Kan inget om VO2 Max, men jag tror att Garmin antingen överskattar min förmåga eller så jämför den mig (som på en bra dag i medvind springer milen på 50) med världsbefolkningen i sin helhet varav huvuddelen är soffpotatisar?

Edit: Tack Garmin som har satt min snart 45-åriga maxpuls till 198.

Senast ändrad:
Smal fråga: Har en Forerunner 235 som varit med mig i många år. Bra batteritid, gör det den ska (förutom att mäta puls på handled för där är den en fullständig katastrof). Använder den 4-5 gånger i veckan under bollsporter, gym och allt annat som inte är cykel.

Jag är även ledare för två fotbollslag, och under träningarna där använder jag den som ren klocka för att se var vi ligger till i tid. Det jag saknar där är att kunna ta tid, som ett vanligt tidtagarur. Allra helst skulle jag vilja göra segment, typ som ett intervallpass, så att klockan säger till var vi är i passet. Typ "Uppvärmning 20 min", "Teknikövning 15 min" osv.

Är inte intresserad av superdyr flaggskeppsklocka och vill ha funktion före form. Finns det någon klocka som löser ovanstående?

Smal fråga: Har en Forerunner 235 som varit med mig i många år. Bra batteritid, gör det den ska (förutom att mäta puls på handled för där är den en fullständig katastrof). Använder den 4-5 gånger i veckan under bollsporter, gym och allt annat som inte är cykel.

Jag är även ledare för två fotbollslag, och under träningarna där använder jag den som ren klocka för att se var vi ligger till i tid. Det jag saknar där är att kunna ta tid, som ett vanligt tidtagarur. Allra helst skulle jag vilja göra segment, typ som ett intervallpass, så att klockan säger till var vi är i passet. Typ "Uppvärmning 20 min", "Teknikövning 15 min" osv.

Är inte intresserad av superdyr flaggskeppsklocka och vill ha funktion före form. Finns det någon klocka som löser ovanstående?
Blev förvånad att 235 inte har en vanlig timer inbyggd. Dock bör du kunna bygga dina egna pass i Garmin connect i webben och sedan köra dom med din nuvarande 235a.

Alt köp en 745 på K&S i göteborg så får du lite roligare klocka samt en vanlig timer inbyggd.

Smal fråga: Har en Forerunner 235 som varit med mig i många år. Bra batteritid, gör det den ska
Det jag saknar där är att kunna ta tid, som ett vanligt tidtagarur. Allra helst skulle jag vilja göra segment, typ som ett intervallpass, så att klockan säger till var vi är i passet. Typ "Uppvärmning 20 min", "Teknikövning 15 min" osv.
Andra har redan tipsat om att skapa egna pass
Därför nöjer jag mig med att tipsa om att kolla efter lämplig timer bland alla
Connect IQ appar för FR 235
(Söker jag på "timer" där får jag 552 träffar!)

Garmin jobbar på förändringar med Connect, både app och webbsida. Läs mer:

Så bra. Nya versioner av appar brukar rent generellt ha en del fel och en period när det funkar lite dåligt innan dom får ordning på det. Men inte Garmin inte, dom är ju kända för att leverera felfria färdigtestade program, det kommer förmodligen att fungera felfritt från dag 1?

Säker på att du inte har vanlig timer? Menyn du får upp om du håller inne översta vänstra knappen? Där har jag både stoppur, timer och massa andra såna vanliga funktioner. Jag har en FR255. F.ö. extremt prisvärd, har senaste generationens GPS och pulssensor som fungerar bättre än de tidigare och mycket av funktionerna från flaggskeppen generationen innan. Det enda jag egentligen "saknat" är karta när jag lägger in spår att följa, men i verkligheten är kartan ändå pytteliten och det går fint att följa spåren utan den.

Säker på att du inte har vanlig timer? Menyn du får upp om du håller inne översta vänstra knappen? Där har jag både stoppur, timer och massa andra såna vanliga funktioner.
+1

Jag har en FR255. F.ö. extremt prisvärd, har senaste generationens GPS och pulssensor som fungerar bättre än de tidigare och mycket av funktionerna från flaggskeppen generationen innan.
Garmin pumpar ut både ny FW, SW och HW.
Det finns nu ännu nyare pulssensor: Garmin Elevate V5
Garmin-ElevateV5.jpeg

Men hur stor skillnad det är i praktiken har jag ingen aning om.

Om jag har förstått rätt finns Elevate V5 än så länge hos
Fenix 7 Pro, Epix Pro, Tactix 7 AMOLED och Venu 3.
Det verkar vara de som får de flesta uppdateringarna, nu och kanske även i framtiden
Ray listar även en hel del andra uppdateringar

Själv är jag nöjd med funktionen hos det pulsband jag köpte hos Netonnet,
nu kostar det endast 199 SEK

Redigerat: Länk(ar)

Senast ändrad:
Blev förvånad att 235 inte har en vanlig timer inbyggd. Dock bör du kunna bygga dina egna pass i Garmin connect i webben och sedan köra dom med din nuvarande 235a.

Alt köp en 745 på K&S i göteborg så får du lite roligare klocka samt en vanlig timer inbyggd.
Jag kan iallafall inte hitta någon timer i menyer eller dylikt. Att skapa pass låter lite sådär. Gå över ån för vatten tror jag det känns som. Dessutom behöver det ändras lite eller anpassas i farten osv, och att då behöva dra igång en dator för att greja med det tar emot enormt mycket. Måste vara lätt och funkis!

Har sett den klockan och är intresserad, men det där med begagnad elektronik kan ju gå precis hur som helst så det tar emot lite grann med begagnat. Vad som helst är bäst begagnat, förutom elektronik...

Andra har redan tipsat om att skapa egna pass
Därför nöjer jag mig med att tipsa om att kolla efter lämplig timer bland alla
Connect IQ appar för FR 235
(Söker jag på "timer" där får jag 552 träffar!)
Har min klocka ens appar verkligen? Fick googla vad det är för klocka jag verkligen har, men jag är ganska säker på att det är just en 235:a. Klisterlappen på baksidan har ramlat bort.

Dock samma bekymmer som ovan, att det måste funka direkt på ett smidigt sätt. Om valet är mellan att skaffa ett enkelt tidtagarur som komplement eller att dra igång en dator med tusen appar och annat så lutar det åt tidtagaruret. Har blivit borskämd med Wahoos superenkla gränssnitt mellan mobil och gps-enhet så det tar emot att dra igång mer avancerade grejer..

Säker på att du inte har vanlig timer? Menyn du får upp om du håller inne översta vänstra knappen? Där har jag både stoppur, timer och massa andra såna vanliga funktioner. Jag har en FR255. F.ö. extremt prisvärd, har senaste generationens GPS och pulssensor som fungerar bättre än de tidigare och mycket av funktionerna från flaggskeppen generationen innan. Det enda jag egentligen "saknat" är karta när jag lägger in spår att följa, men i verkligheten är kartan ändå pytteliten och det går fint att följa spåren utan den.
Hålla inne övre vänstra knappen stänger av klockan. Ingen annan knapp har den funktionaliteten heller dessvärre. Löparklocka utan tidtagarur låter lite komiskt faktiskt, så jag kan såklart missa något..?

FR255 låter lockande med enda undantag för att köpa nya elektronikgrejer bara för att man saknar en enda liten grej.. I övrigt låter det som en klocka som passar mig!

Testade mitt pulsband på reservklockan jämfört med min 955 sprang i någorlunda jämt tempo i 8 km och de visade ungefär samma ibland slog det 2-3 slag. Pulsbandet reagerade lite snabbare om det blev uppförsbacke

Testade mitt pulsband på reservklockan jämfört med min 955 sprang i någorlunda jämt tempo i 8 km och de visade ungefär samma ibland slog det 2-3 slag. Pulsbandet reagerade lite snabbare om det blev uppförsbacke
Flikar in lite. Det verkar som klockorna blivit bra mycket bättre. Såhär loggade min 235:a (eller vad det nu är) ett ganska lugnt långfärdsskridskopass i förra veckan.

IMG_6020.png

Jag var aldrig i närheten av maxpuls utan hade jämn belastning hela tiden i princip. Mao är min klocka helt obrukbar som pulsmätare.

Den är också gammal och sliten, så ta det för vad det är.. Det verkar ju också vara stora skillnader för olika personer hur väl handledsmätning fungerar.

Flikar in lite. Det verkar som klockorna blivit bra mycket bättre. Såhär loggade min 235:a (eller vad det nu är) ett ganska lugnt långfärdsskridskopass i förra veckan.

Visa bilaga 675496

Jag var aldrig i närheten av maxpuls utan hade jämn belastning hela tiden i princip. Mao är min klocka helt obrukbar som pulsmätare.

Den är också gammal och sliten, så ta det för vad det är.. Det verkar ju också vara stora skillnader för olika personer hur väl handledsmätning fungerar.
Om jag har min klocka löst visar den helt fel kan jogga sakta med maxpuls .Men drar jag åt den så funkar det bra

Jag kan iallafall inte hitta någon timer i menyer eller dylikt. Att skapa pass låter lite sådär. Gå över ån för vatten tror jag det känns som. Dessutom behöver det ändras lite eller anpassas i farten osv, och att då behöva dra igång en dator för att greja med det tar emot enormt mycket. Måste vara lätt och funkis!

Har sett den klockan och är intresserad, men det där med begagnad elektronik kan ju gå precis hur som helst så det tar emot lite grann med begagnat. Vad som helst är bäst begagnat, förutom elektronik...

Har min klocka ens appar verkligen? Fick googla vad det är för klocka jag verkligen har, men jag är ganska säker på att det är just en 235:a. Klisterlappen på baksidan har ramlat bort.

Dock samma bekymmer som ovan, att det måste funka direkt på ett smidigt sätt. Om valet är mellan att skaffa ett enkelt tidtagarur som komplement eller att dra igång en dator med tusen appar och annat så lutar det åt tidtagaruret. Har blivit borskämd med Wahoos superenkla gränssnitt mellan mobil och gps-enhet så det tar emot att dra igång mer avancerade grejer..

Hålla inne övre vänstra knappen stänger av klockan. Ingen annan knapp har den funktionaliteten heller dessvärre. Löparklocka utan tidtagarur låter lite komiskt faktiskt, så jag kan såklart missa något..?

FR255 låter lockande med enda undantag för att köpa nya elektronikgrejer bara för att man saknar en enda liten grej.. I övrigt låter det som en klocka som passar mig!
Andra har ju tipsat om att skapa ett pass, ska funka på din klocka enligt vad jag kan googla mig till, finns under Träning och planering/Träningspass i min garmin connect-app. Lätt att fixa i app:en eller på webben och sedan är det bara att starta igång. Har gjort pass för alla intervallpass jag brukar köra.

Stoppur har jag på min klocka (FR645) genom att hålla in knappen längst upp till vänster ca 3 sekunder. Där finns en meny med bl a stoppur.

Fö så tycker jag även pulsband har sina problem, ibland visar det helt orimliga värden och på nästa pass kan det funka bra igen.

Tycker även att handledspuls funkar helt ok för mig på min klocka, visst vid intervaller så släpar pulsen efter men för en vanlig distansrunda orkar jag inte hålla på med pulsband.

Senast ändrad:
Tack för fina svar kring tidtagarurslösningen på FR235:an! Under uppvärmningen för intervallpasset på Zwift förut laddade jag ner IQ-appen och där fanns mycket riktigt appar att ladda ner. Hann inte med att prova ordentligt men första dörren är inslagen och när andan faller på härnäst har jag säkert en ny fin tidtagarapp i klockan!

Passade även på att studera instruktionsboken. Det finns bra mycket mer funktionalitet än jag trott i klockan! Minns inte vad jag betalade, men jag är helt säker på att den varit prisvärd då den släpats igenom massvis med träningspass. Fjäder i hatten för Garmin!?

Senast ändrad:
Jag har en FR255. F.ö. extremt prisvärd, har senaste generationens GPS och pulssensor som fungerar bättre än de tidigare
Eftersom jag hade glömt pulsbältet fick jag under dagens spinning förlita mig på den inbyggda pulssensorn i min FR 645 och den fungerade inte bra! Ibland ändrade sig den visade pulsen onaturligt långsamt, men ibland ändrade sig den visade pulsen onaturligt snabbt + mer!
Jag ska försöka se till att jag inte glömmer pulsbältet igen!
<REDIGERAT>
FR 645-modellen är från 2018 och pulssensorn är gissningsvis flera generationer äldre än den i FR255, den skulle antagligen fungera bättre. Men oavsett det kommer jag inte att köpa en annan klocka med samma modell av pulssensor som i FR 645.

Senast ändrad:
Verkar ju vara väldigt individuellt det där hur bra det fungerar för olika personer. Själv tycker jag rundynamics är lite kul så jag kör gärna med bandet för dens skull.
Men rimligen måste ju 255an ha minst en generation nyare sensor än fr645?

Eftersom jag hade glömt pulsbältet fick jag under dagens spinning förlita mig på den inbyggda pulssensorn i min FR 645 och den fungerade inte bra! Ibland ändrade sig den visade pulsen onaturligt långsamt, men ibland ändrade sig den visade pulsen onaturligt snabbt + mer!
<REDIGERAT>
FR 645-modellen är från 2018 och pulssensorn är gissningsvis flera generationer äldre än den i FR255, den skulle antagligen fungera bättre. Men oavsett det kommer jag inte att köpa en annan klocka med samma modell av pulssensor som i FR 645.
Har nog ägt 4-5 olika klockor från Garmin och ingen sensor har fixat pulsen bra. Verkar vara individuellt också.

<REDIGERAT>
Har också FR645 och handleds-pulsen fungerar hyggligt för mig. Däremot har den ibland det beteende du beskriver när jag använder pulsband.

När Garmin (och Strava också) tar uselhet till nya höjder.
Åkte slalom idag och loggade med min FR 955. Vid avslut laddades det upp via min android-telefon.
Sammanfattningen i Garmin Connect på telefonen syns i denna bilden:
Screenshot_20240127-193604_Connect_Original.jpeg

Rimliga värden på antal åk och totalt nerför. Distans har jag mindre koll på, men känns rimligt.

Men när jag tittar i Connect i min Ipad så dyker det upp helt andra värden på distans och totalt nerför, där åtminstone totalt nerför är orimligt:
IMG_0052.jpeg

Strava har i sin tur sin egen tolkning av datat. Samma felaktiga värden på distans och totalt nerför som Ipadens Connect, men dubblar antalet åk:
IMG_0054.jpeg

Fascinerande hur samma data kan presenteras på tre olika sätt av två tjänster.

Åkte slalom idag och loggade med min FR 955. Vid avslut laddades det upp via min android-telefon.
Visa bilaga 677842

Rimliga värden på antal åk och totalt nerför. Distans har jag mindre koll på, men känns rimligt.

Men när jag tittar i Connect i min Ipad så dyker det upp helt andra värden på distans och totalt nerför, där åtminstone totalt nerför är orimligt:
Visa bilaga 677843

Strava har i sin tur sin egen tolkning av datat. Samma felaktiga värden på distans och totalt nerför som Ipadens Connect, men dubblar antalet åk:
Visa bilaga 677844

Utan att jag har läst in mig på ämnet så finns en fix för den där buggen i senaste betaversionen, så håll ut ? (eller gå med i betaprogrammet)

+1

Garmin pumpar ut både ny FW, SW och HW.
Det finns nu ännu nyare pulssensor: Garmin Elevate V5
Garmin-ElevateV5.jpeg

Men hur stor skillnad det är i praktiken har jag ingen aning om.

Om jag har förstått rätt finns Elevate V5 än så länge hos
Fenix 7 Pro, Epix Pro, Tactix 7 AMOLED och Venu 3.
Det verkar vara de som får de flesta uppdateringarna, nu och kanske även i framtiden
Ray listar även en hel del andra uppdateringar

Själv är jag nöjd med funktionen hos det pulsband jag köpte hos Netonnet,
nu kostar det endast 199 SEK

Redigerat: Länk(ar)
Är jag imbecill eller krävs någon sorts trolldom för att Garmin Connect skall hitta det?

Jag uppgraderade från Forerunner 45S eller nåt sånt till 255 och passade på att uppdatera programvaran i alla mina Garminenheter inklusive Edge 530. Sedan dess räknar Garmin Connect inte med aktiviteter som loggats på Edge 530 i intensiva minuter. Förra veckan hade jag två aktiviteter på 40+50 minuter med snittpuls över 170 och 90+140 minuter runt 128 i puls och totalt fick jag 14+(2*3) minuter på hela veckan. Idag loggade jag istället 127 minuter på klockan och fick 91+(2*31) minuter bara där, mer rimligt.

Jag har letat efter en inställning i Garmin Connect för Edge 530 men hittar inget som borde påverka detta. Någon som har tips?

Jag uppgraderade från Forerunner 45S eller nåt sånt till 255 och passade på att uppdatera programvaran i alla mina Garminenheter inklusive Edge 530. Sedan dess räknar Garmin Connect inte med aktiviteter som loggats på Edge 530 i intensiva minuter.
Jag har letat efter en inställning i Garmin Connect för Edge 530 men hittar inget som borde påverka detta. Någon som har tips?
Har du kollat vad det står hos Garmin?
För enl det jag har lyckats googla fram finns inte "intensiva minuter" i ngn Edge-modell

Jag uppgraderade från Forerunner 45S eller nåt sånt till 255 och passade på att uppdatera programvaran i alla mina Garminenheter inklusive Edge 530. Sedan dess räknar Garmin Connect inte med aktiviteter som loggats på Edge 530 i intensiva minuter. Förra veckan hade jag två aktiviteter på 40+50 minuter med snittpuls över 170 och 90+140 minuter runt 128 i puls och totalt fick jag 14+(2*3) minuter på hela veckan. Idag loggade jag istället 127 minuter på klockan och fick 91+(2*31) minuter bara där, mer rimligt.

Är 255an satt som både primär wearable och träningsenhet?
1707556561010.png

Sen för att det ska funka så ska du efter ett pass först synka 530 med Connect, och sedan synka 255 så den får ner datan och kan bearbeta den. Sen synkar du 255 igen för att ladda upp resultatet till Connect.
Ta även för vana att alltid synka 530 INNAN du använder den så att den är up to date på din status.
Sen tror jag klockan och Edgen kommer att visa lite olika då de är olika "generationer", så gå på vad klockan visar...

Spännande, alla randoturer förra året loggades på samma Edge med samma pulsband som nu och de minutrarna loggades definitivt... Även de spinningpass jag loggade innan uppdateringen loggades.

Spännande, alla randoturer förra året loggades på samma Edge med samma pulsband som nu och de minutrarna loggades definitivt... Även de spinningpass jag loggade innan uppdateringen loggades.
Vill man får det riktigt 100% rätt så bör man också starta ett pass på klockan samtidigt som på Edgen (typ kondition eller nått utan GPS) men det är sen inget man sparar, utan görs bara för att den ska känna av daglig puls bättre, och skippa stressmätning...
Om man inte orkar med den manövern så bör main iaf se till att MoveIQ är påslaget, så att klockan själv känner av att det är aktivitet på G och drar igång pulssensorn på 100%. Dock har jag aldrig fått det att funka på trainern, blir väl för lite rörelse då...

255 är min primära wearable, det verkar som att den gamla 45S bara delvis hade stöd för att vara det och därför kanske aktiviteterna från Edge räknades annorlunda. Jag har MoveIQ aktiverat.

Testar med att logga på Edge imorgon medan jag har startat en släng-aktivitet på klockan så får jag se om det blir annorlunda.

Visa bilaga 677842

Visa bilaga 677843

Visa bilaga 677844

Verkar vara fixat nu. Förrgår
1707563895594.png

Vs 12'e december. Verkar som om garminen loggar liftåkningen bättre nu. Min epix ropar ut varvtider i hörlurarna nu också vilket känns nytt. Tycker det känns som om min garmin hamnat i paritet med min gamla Polarklocka nu
1707564320611.png

Tillbaka
Topp