Garmin connect imponerar inte

Problem med att komma in på connect?
Får bara upp en tom sida?
gc.PNG

Trolig lösning här:
https://forums.garmin.com/showthread.php?216776-Blank-page-after-sign-in-issue

Garmin är bra på IT! *host host*

Upptäkte att det går att få ner andras strava-turer som bana i gpsen även från gratisstrava.
man får en crs fil som går att importera vi utforskaren.
http://strava-tools.raceshape.com/vpu/

När jag lagt in banor på gpsen via utforskaren så importeras banorna på min edge 810 men de synkas inte över till garmin connect, varken via usb eller bluetooth...

Senast ändrad:
LilleNo skrev:
-------------------------------------------------------
> Uppgraderat FW på min Edge 510 till ver 3.40,
> alla cykelprofiler borta + engelskt & ometrisk
> tillvaro. Suck, Garmin...

jaha! vad läskigt, gjorde backup på min nu bara för det. Men märkte att jag redan har v3.40 men har inte råkat ut för det där.

Man tycker den borde kunna synka tillbaka från Connect. Men så smarta är de väl knappast :)

Tycker för övrigt v3.40 är bra, mer smarta finesser

En fråga.

Jag cyklar dels själv och dels i grupp. Jag använder segmenten enkom för att möta min cykling mot mig sjölv. Men jag vill logga även gruppassen, men alltså inte att de ligger till grund för segmentrekorden. Hur 17 gör jag det.

Nu är jag inte konsumtionshatare, men mitt problem måste väl alla ha, eller ... stravaetiketten lyder väl att man sätter sina rekord själv, inte i lagtempo???

Sambal Oelek skrev:
> LilleNo skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Uppgraderat FW på min Edge 510 till ver 3.40,
> > alla cykelprofiler borta + engelskt & ometrisk
> > tillvaro. Suck, Garmin...
>
> jaha! vad läskigt, gjorde backup på min nu bara
> för det. Men märkte att jag redan har v3.40 men
> har inte råkat ut för det där.
>
> Man tycker den borde kunna synka tillbaka från
> Connect. Men så smarta är de väl knappast :)
>
> Tycker för övrigt v3.40 är bra, mer smarta
> finesser

Backup huh? Kan man göra det också. Tycker att Garminen är förvirrande med alla menyer/undermenyer och olika inställningar, blandar man sedan in de inställningar som man kan göra på deras websida så blir (min) förvirring total.
Fattar inte varför man inte kan göra alla inställningar för GPS:en på websidan & sedan synka över hela klabbet (tycks inte gå vad gäller olika cyklar/cykeltyper iaf).
Sedan så plockar Strava upp vilken cykel jag varit inloggad & cyklat på, men på Garmins websida finns inte den infon (iaf inte pre 3.40).

Fliken skrev:
> Nu är jag inte konsumtionshatare, men mitt
> problem måste väl alla ha, eller ...
> stravaetiketten lyder väl att man sätter sina
> rekord själv, inte i lagtempo???

När jag kollar på koms där folk ligger i 65km/h undrar jag om det finns någon etik alls på strava. Inget roligt längre.

Sherpa skrev:
> Fliken skrev:
> -----------------------------------------------------
> > Nu är jag inte konsumtionshatare, men mitt
> > problem måste väl alla ha, eller ...
> > stravaetiketten lyder väl att man sätter sina
> > rekord själv, inte i lagtempo???
>
> När jag kollar på koms där folk ligger i 65km/h
> undrar jag om det finns någon etik alls på
> strava. Inget roligt längre.

På Garmin Connect tycker jag mig sett ett antal intressanta "rides" som snarare tyder på motoriserat fordonsförande än muskeldrivet. På Strava rensades motsvarande "efforts" bort rätt effektivt.

T.ex. https://connect.garmin.com/modern/segment/3AA824C044E2484385EC0AFA4C48BE83

Senast ändrad:
Fliken skrev:
> Nu är jag inte konsumtionshatare, men mitt
> problem måste väl alla ha, eller ...
> stravaetiketten lyder väl att man sätter sina
> rekord själv, inte i lagtempo???
I skogen och på stigar går det inte att fuska. På asfalt kan man sätta tider med en moppe så de segmenten ger jag inte mycket för.

Ber om lite hjälp. Är dataanalfabet i allmänhet och Connectmongo i synnerhet.

När jag köpte min Edge 1000 för två v sedan skulle jag börja testa egna segment. Körde ett 40 k pass rakt ut och rakt hem samma väg. Sen ville jag lägga in ett segment på en spurt precis i slutet av passet. Men startpunkten blev då av misstag i början av sträckan och segmentet därmed 38 k långt. Nu till problemet. Det här segmentet går inte att vare sig ändra eller bli av med - i Edgen. Men det går att redigera i datorn. Varje gång jag deletat alla segment Edge och laddar ner dem igen från datorn, så kommer det ursprungliga felaktiga segmentet in i Edge. Och varje runda börjar med att megasegmentet på 38 k kickar igång och s a s låser bort skärmen. Det går förvisso att klicka ut det. Men jag vill ju hellre få in det rättade segmentet.

Jag har slut på alternativ. Tips ngn?

Senast ändrad:
Den segmentfilen kanske ligger kvar på edgen och då segmentet har samma namn så väljer den att använda en redan befintlig fil istället för att ladda över den rätta filen. Prova gå in på enheten via datorn och se om du kan hitta relevant segmentfil och sedan ta bort sagda fil.

Tack. Men det verkar inte funka. Jag kontrollerar att hela sgement-foldern är helt tom. Har gått in via datorn och Explorer. Sedan installerar jag om alla segment. Ett par med nya namn och lite ändrade.

Men, det är som om att de finns i Edge 1000 i all evighet om de en gång har introducerats där. Oavsett borttagning eller ändring. Det är Garmins arvssynd helt enkelt. Otroligt irriterande (otroligt irriterande)

Jag har varit lat/bekväm och använt Funbeat/Strava och gjort uppladdningar direrkt på deras sidor. Nu försvinner den möjligheten på Funbeat om man är hänvisad till Garmin Connect. Väl där så ska det laddas ner något program (Garmin Express?), och det säger att något annat som har med ANT+ kommer avinstalleras.
Som det är nu använder jag en Garmin Forerunner 305, Garmin Edge 500, samt Garmins ANT+sticka för att köra trainerroad.
Vad måste jag göra för att få allt att fortsätta fungera? Antar att jag måste installera Garmin Express? Kommer ANT+ fortfarande fungera?

Läst precis hela tråden nu..
Kommer försöka hänga fast vid att använda plugin i webläsaren för att ladda upp (visst, jag får göra det två gånger). Sedan när den slutar fungera får jag ta tjuren vid hornen. Känns inte lockande!
Snyggt av Garmin att tvinga in användarna i Garmin Connect.

Kanske borträknat garmin connect är ju den där pluginen en av de sämsta programvarorna som står att uppbringa!
Mjukvara är inte riktigt deras grej helt enkelt

Funkar smidigt med nyare Garmin-enheter som har automatiskt överföring via BT/WiFi.
Strava går ju att synka automatiskt med Connect och tapiriik.com fixar automatisk överföring till bla Dropbox för vidare "delning".
Allt utan sladd eller handpåläggning. (tapiriik.com tar iofs upp till en timme, men då hinner man duscha mm innan man sätter sig och fixar träningsdagboken)

marr skrev:
> Men på edge 500/800 kan man väl bara gå in och
> hämta gpx filen direkt enheten?
> Behövs inget Garmin alls.

Nästan, man kan koppla upp den som en USB-enhet men det är fortfarande .fit-filer som man läser in.

NLC skrev:
> marr skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Men på edge 500/800 kan man väl bara gå in
> och
> > hämta gpx filen direkt enheten?
> > Behövs inget Garmin alls.
>
> Nästan, man kan koppla upp den som en USB-enhet
> men det är fortfarande .fit-filer som man läser
> in.

Så var det ja. Det var för enkelt för att vara sant såklart.

Äntligen funkar min nya 500 :-)

Lite känsla av callcenter att prata med supporten på Garmin men det löste sig med en systemåterställning .Supporten ville att jag först skulle prova med ett annat nätverk och annan dator trots att jag bara loggat 1 pass och sa att det kvittar om det försvinner .

M

Jag gick över till Garmin Express. Min Edge500 har jag fått igång. Men min ForeRunner 305 vill inte fungera. Garmin Express hittar den, och själva enheten dyker upp i Garmin Connect, men inte träningspassen. Någon som stött på samma problem och har tips?

Efter att jag uppdaterat min 510 till FW 3.5 så började den spontanslockna med total minnesförslust som följd. Läste någonstans på Garmins forum (minns inte/hitar inte nu) att det gick att lösa genom att formatera om enheten i Windows (OSX fungerade tydligen inte). Har nu gjort det och det "tycks" fungera (håller tummarna).

Har en Edge 800 och idag så råkade klockan starta ett nytt pass när jag hade stoppat och nollställt den aktivitet jag var klar med. När jag förde över till Garmin Connect så tänkte jag ta bort den som inte var någon träning. Det inträffade ett fel och jag backade och provade igen. Då försvann båda aktiviteterna. I klockan är de kvar så nu till frågan.
Hur för man över de på nytt?

Magnus

Min 810:a vill inte överföra träningarna till min mobil och Garmin Connect! överföringen misslyckade står det på GPSen. senaste versinen av Garmin Connect i mobilen (Z3:a) och ja det har fungerat innan. Livetrackingen fungera i alla fall. någon som har några idéer?

Alltså Garmin Express... Det funkar med min Edge 1000 som det ska, men med min 310xt, verkar passet föras över från klockan till datorn för att sedan försvinna spårlöst. Det laddas inte upp till connect och det går inte längre att hitta bland program data\Garmin\osv osv... Någon med samma problem, eller ännu bättre, ett lösningsförslag? Minnet i klockan är bara halvfullt.

Känner igen problemet, Mycketvillhamer, men minns inte hur jag brukar fixa det. Är väl nåt i stil med att ta bort klockan från Express, rensa datamappen, lägga till igen... Har fått för mig att det kan hjälpa att spela in en till aktivitet när den senaste inte vill skickas upp..

Förresten, nånting vill visst uppdatera sig:

express.png

Garmin Express/connect är här för att pröva oss...

Det här roliga felmeddelandet får jag när jag försöker synka alla min pass på klockan efter ett tag:

uselessgarminexpress.jpg

Är väl inte mitt fel att överföringen är så sjukt långsam att Garmin måste förnya inloggningen. Jävla skräp...

...så otroligt besviken...

Skiten lägger av när man har som minst tid att engagera sig.
Ominstallerat Comunicator-pluginen men får bara "Garmin Communicator-insticksprogram hittades inte på datorn" som svar.

Vad rekommenderar Happy som ersättningsprogram?

Finns det någon möjlighet att redigera och klippa i loggade rundor om man tex glömmer stänga av edgen på tåget och sen cyklar efter det? Har för mig jag har hört talas om att den funktionen finns på garmin connect men kan inte hitta den.

Edit: Never mind. Hittade funktionen på strava. Pfft... Vad ska man ha Garmin connect till egentligen?

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp