Garmin connect imponerar inte

Det kräver väl även att man inte enbart avslutar den tidigare aktiviteten + att aktiviteten även måste laddas upp till GC för att Physio TrueUp öht skall ha en chans att fungera.

+1
Det borde öka chansen för en bättre sammanlagd återhämtningsrekommendation.
Jag körde rando veckan efter. Loggade allt på Edge 530. Rullet hem från mål påverkade inte återhämtningenstiden.

En fråga.
I Garmin Connect Web. Sitter ofta och kollar banor och lämpliga turer.
Så, zoomar in på ett område, klickar på en bana och tittar lite. Klickar bort den banan och hamnar då på platsen där datorn är uppkopplad. I mitt fall Bromma fast jag sitter i Skåne och tittar. Grymt irriterande. Den borde släcka just den banan och sedan tillbaka i området som jag tittade i. El?

Nya Garmin connect som auto-installerades i natt är verkligen helt jävla värdelöst.

Hatar alla automatiska uppdateringar som kommer till telefon och olika appar. De ändrar utseendet och tror de moderniserar, istället blir allt krångligare och kräver att användaren lägger ned 10 timmar på att "customize new features".

Bläh

Nya Garmin connect som auto-installerades i natt är verkligen helt jävla värdelöst.

Hatar alla automatiska uppdateringar som kommer till telefon och olika appar. De ändrar utseendet och tror de moderniserar, istället blir allt krångligare och kräver att användaren lägger ned 10 timmar på att "customize new features".

Bläh
+1
"If it works - Update it!" tycks vara det nya svarta

Mitt HRV-data verkar försvunnit. Senaste värdet är från i fredags...puls, steg, trappor osv uppdateras som vanligt.
Det ligger nog kvar och kommer fram tids nog, inget sånt sparas ju i själva appen utan laddas från servrarna. Kollat hur det ser ut på webben?

Frugan har en Venu 2 (tror jag).
Den har nyligen fabrikåterställts eftersom hon köpte den beggad.

Den visar knasiga temperaturer i väder widgeten, typ 40 grader trots att den visar rätt plats.

Om hon reggar en promenad eller löprunda på kring 8km visar klockan ungefär 2km för lite. Efter att hon sparat visas en (mer?) korrekt distans i det som sparats till molnet, det är bara på klockan fel distans visas.

Några tips?

Frugan har en Venu 2 (tror jag).
Den har nyligen fabrikåterställts eftersom hon köpte den beggad.

Den visar knasiga temperaturer i väder widgeten, typ 40 grader trots att den visar rätt plats.

Om hon reggar en promenad eller löprunda på kring 8km visar klockan ungefär 2km för lite. Efter att hon sparat visas en (mer?) korrekt distans i det som sparats till molnet, det är bara på klockan fel distans visas.

Några tips?
Ren spekulation:
8 km = 5 miles
40 grader Fahrenheit = runt 5 grader Celcius

Kan det vara fel enhet helt enkelt?

Kan man starta ett sparat "Garmin träningspass" mitt under en runda när man redan startat timern på en Garmin Egde? Anta att jag är ute på en cykelrunda och kört några mil. Skulle då vilja kunna öppna något färdigt intervallpass och köra det, för att sedan avsluta min runda på vanligt sätt och få det sparat som en enda träningsfil.

Kan man starta ett sparat "Garmin träningspass" mitt under en runda när man redan startat timern på en Garmin Egde? Anta att jag är ute på en cykelrunda och kört några mil. Skulle då vilja kunna öppna något färdigt intervallpass och köra det, för att sedan avsluta min runda på vanligt sätt och få det sparat som en enda träningsfil.
Jag verkar kunna det på min Edge 530 när jag testade lite snabbt.

IMG_3496.jpeg

Gött med ny version av appen :)

Angående att fel väder visas i klockan så fick jag efter X veckor och krångliga guider från supporten som svar att dom har bara avläsning på X antal platser i lndet för sin väderqidget, vilket gör att jag får vädret 12 mil hemifrån. Helt värdelöst (fr955 solar).

Fortfarande 40-50 grader i frugans klocka. Metric och celsius både i globala inställningarna och i urtavlan... Fattar inte... Orkar inte..

Angående att fel väder visas i klockan så fick jag efter X veckor och krångliga guider från supporten som svar att dom har bara avläsning på X antal platser i lndet för sin väderqidget, vilket gör att jag får vädret 12 mil hemifrån. Helt värdelöst (fr955 solar).
Går det inte att välja bort vädervisningen?

Fortfarande 40-50 grader i frugans klocka. Metric och celsius både i globala inställningarna och i urtavlan... Fattar inte... Orkar inte..
Hade samma i min Vivoactive. Det fungerade inte att ändra via appen eller webben, utan var tvungen att hitta inställningen i klockan också. Ska finnas guider för alla på olika modeller på Garmins hemsida.

Om detta är viktigt: Med Glance Pro som urtavla kan man välja Open Weather Map som väderdata och då få mycket mer lokala temperaturer. Om jag minns rätt? Var ett tag sen jag ställde in det.

Suck, så har man blivit påtvingad det nya utseendet i appen då, och iom det så förstördes det man ställt in på webben också...
Jag vill inte ha en massa blaffiga kort och svajpa hit å dit, vad var det för fel på den gamla hederliga listan?!?!?
Och vart har tex HRV tagit vägen, finns ju inte att lägga till?!
/GubbSur
Hittade den till slut. I appen: "At a glance", "show all", edit, HRV.

Ok, en del brister i Garmin Connect kan väl räknas in som charmen med Garmin. Men en sak som irriterar mig mycket är när man ska kolla rundor några år tillbaka.

Väljer Kalender, för att bläddra år måste jag klicka "År" uppe till höger, sedan bläddra, bläddra, bläddra... inte som i Strava där man kan lägga till slash året i URL:en.
Nåväl, när pulsen gått ner och jag klickat upp Augusti, sedan en runda SÅ GÅR DET INTE ATT FÅ UPP RUNDAN I EN NY FLIK!!! Ursäkta skriket men jag blir så trött. Ok, när jag återigen lyckats få ner pulsen och backar för att få upp kalendern igen där jag var - trodde jag. NEJ ISTÄLLET ÄR DET TILLBAKA PÅ MAJ 2024!!! Oj, märker att jag skrek igen, men får börja om, klicka "År", bläddra, bläddra, bläddra... nämnde jag att man i Strava kan lägga till årtalet i URL:en?

Denna gången tänkte jag vara smart och "duplicera" fliken så jag kan klicka upp rundan i en annan flik och behåller kalendern i 1a fliken på året-månaden jag söker efter. Känner mig väldigt smart faktiskt, MEN I DEN DUPLICERADE FLIKEN ÄR DET MAJ 2024!!!!!!

Växlar till Strava innan jag helt förlorar förståndet...

Kan man förlänga längden på ett segment i ett färdigt pass?

Exempelvis tar det 15min löpning till backen där jag vill göra mina vo2max intervall men det är bara 10min uppvärmning i passet. Löser det nu med att stoppa klockan men då tappar man delar av träningen.

Något förslag?

Kan man förlänga längden på ett segment i ett färdigt pass?

Exempelvis tar det 15min löpning till backen där jag vill göra mina vo2max intervall men det är bara 10min uppvärmning i passet. Löser det nu med att stoppa klockan men då tappar man delar av träningen.

Något förslag?
Jag löser det genom att ha tryck på varv-knappen för att avsluta uppvärmning. Funkar om jag skapar egna structured workouts. Kör man på något färdigt schema blir det väl svårare...

Jag måste anta att de här frågorna ställts, men jag hittar inte. Vill till och med minnas att jag visste hur man gjorde förut.

Om jag har ett MTB träningsprogram och inte kan genomföra ett pass en viss dag, hur gör jag för att flytta passet och planera om framtida därefter?

Jag har bara valet att ta bort passet, och då får jag t.ex en vilodag därpå, när jag egentligen har tid och vill köra ett pass.Screenshot_20240522-213735.png

Fråga 2
Jag får upp träningspassen i klockan, när jag väljer cykel, en dag jag har ett pass planerat, så får jag frågan om jag vill starta träningspasset.
Men i min 830 är kalendern tom? Trots att har försökt synkronisera...

Varför blir kartan så här när jag inte har en rutt som jag navigerar efter? Har jag en rutt så har jag en detaljerad karta.

För att förtydliga, jag är alltså på en cykelbana jämte en väg innan en rondell i en stad. Kartan är mer eller mindre blank.

1000017876.jpg
1000017877.jpg
1000017878.jpg

Varför blir kartan så här när jag inte har en rutt som jag navigerar efter?
Jag tror att Sverige enl Garmin finns i "East", du kan också då prova att i den aktivitetsprofilen avaktivera trailforkskartan
Jag skulle också aktivera "höjdkartan" DEM = Digital Elevation Map

<REDIGERAT>
pd-02-xl

Men är detta verkligen ett Garmin Connect problem?
Är det inte snarare ett edgehanteringsproblem?

Eller, eftersom det inte enbart är fredag utan även fredag kväll;
1520055899572

Senast ändrad:
Tack för tips, testar imorgon. I klassiskt maner postar jag i random tråd med "Garmin" i titeln. Men kanske "connect-relaterat" om jag måste koppla in till datorn och uppdatera kartor....

Tillbaka
Topp