Garmin connect imponerar inte

Koppla in extern laddare och håll in powerknappen ca 30 sekunder. (det ska fladdra till lite på skärmen) Så kanske den hoppar igång igen.
Vad märkligt. Min explorer 2 har varit död i en månad. Efter att ha läst detta gick jag ut i köket för att prova det. Då var den igång igen utan att jag hade rört den!

Garmin försöker ta kontroll över våra liv och ändra våra vanor. Tänker mig när man mixar Garmin med AI funktionalitet, h-vetet kommer braka loss. 🤔

I natt räknade inte Garmin all min sömn, tog bort de första ca 90 minutrarna (jag hävdar med bestämdhet att jag sov) och därför tycker nu Garmin att jag ska vila, den kan dra åt skogen.

Problemet är att Garmins bristfälliga loggning av sömn i kombination med en mycket kraftig viktning av just sömnen förstör de flesta analyser den pysslar med.

Tror väl i och för sig sömnanalys och sådant som Garmins utvecklare älskar är sådant som kommer förbättras i framtiden.

Garmin: "Sov annars kommer jag ge dig värden som en nybörjare!"

Senast ändrad:
Garmin försöker ta kontroll över våra liv och ändra våra vanor. Tänker mig när man mixar Garmin med AI funktionalitet, h-vetet kommer braka loss. 🤔

I natt räknade inte Garmin all min sömn, tog bort de första ca 90 minutrarna (jag hävdar med bestämdhet att jag sov) och därför tycker nu Garmin att jag ska vila, den kan dra åt skogen.

Problemet är att Garmins bristfälliga loggning av sömn i kombination med en mycket kraftig viktning av just sömnen förstör de flesta analyser den pysslar med.

Tror väl i och för sig sömnanalys och sådant som Garmins utvecklare älskar är sådant som kommer förbättras i framtiden.

Vad har jag sagt om att låta klockan styra ditt liv?;-)

Ja sömnloggen är verkligen helt värdelös.
Inatt sov jag nästan ingenting och i morse tyckte Fenixen att jag sover som en kung.

Det är nog stor skillnad på olika modeller med. Min prickar rätt bra för det mesta men ibland är den verkligen HELT off. Tycker jag sovit fast jag varit uppe, med klockan på. Och ibland helt tvärtom, tycker jag varit vaken fast jag vet att jag sov.

Min venu 3 med nyaste sensorn tycker jag är kusligt precis på en del saker. Typ stress och sömn.
Sömn är iofs svårt att veta men jag vet rätt väl tidpunkter iaf och de stämmer mycket bra.

Tyckte stressanalysen var tramsig när jag köpte den. Sen några veckor senare plingade det till och den tyckte att jag "haft en stressig period".
Tyckte inte alls jag varit stressad och sen tänkte jag tillbaka på vad jag gjort...
Cyklat i trafik med sonen för första gången på helt nyköpt cykel.

Senast ändrad:
Body Battery:
"Du har fortfarande en tillräcklig mängd laddning för att slutföra dagen."

Puh, skönt, vad vore alternativet? :unsure:

"Du har inte en tillräcklig mängd laddning för att slutföra dagen." ☠️

Cykla samma sträcka och se när klockan ansluter till mobilen med Bluetooth igen?
Den flög av i guppet i anslutning till cykelbanan söder mälarstrand vid pålsundsbron. Jag vände efter någon km och letade men då hade någon såklart redan hittat den. Lite synd på en så relativt dyr klocka (begagnad epix, så inte jättedyr) men den dög för mig inte på 2 punkter och kommer inte sakna den jättemycket:
* oledskärmen är usel tycker jag, speciellt utomhus
* den kan inte mäta min puls från handled, i varje fall när jag tränar
* sen 3'e uselhetspunkten. den med att den inte tar standardarmband, eller att den gör det och sen trillar av

Hejsan,

Har fått problem med min gamla FR735XT. Efter en omstart igår finns det bara Engelska att välja som språk, men innan omstarten fanns andra att välja mellan. Är det här en bigg eller en feature som jag tydligen inte haft innan jag startade om klockan?

Vet inte om detta är rätt forum men man kan få en Garmin

epix™ Pro (Gen 2) – Sapphire Edition | 51 mm​

för 5000:- rabatt på Black Weekend. Har en edge 830 för cykling men har varit ute efter en Epix/Fenix ett tag. Skulle inte ha den till cykling utan löpning, skidåkning, mm. Är detta ett bra köp?

för 5000:- rabatt på Black Weekend. Har en edge 830 för cykling men har varit ute efter en Epix/Fenix ett tag. Skulle inte ha den till cykling utan löpning, skidåkning, mm. Är detta ett bra köp?

Jag är varje fall nöjd med min "Garmin epix (Gen 2) Amoled 47mm", dvs lite mindre och annat glas. Använd för löpning, cykling (enbart pendlingen dock, annars separat cykeldator) och golf hittills, promenader loggas väl per automatik. Bra features för mig var att jag ville ha med golf funktionaliteten och sedan en grafisk tydlig bra rutt/kartfunktion samt en batteritid man inte stör sig på för mycket. Personligen skulle jag nog inte vilja ha en större/fetare än min men jag har å andra sidan inte provat en 51 mm, så en viss tveksamhet där.

En bra sak med min är att den ser "tillräckligt bra ut" även när man har den privat, diskret och snygg (till och med på fest funkar), vissa Garmin modeller ger ett lite plastigare mera "tonårsaktigt intryck" enligt min högst privata åsikt. Men en hel del går ju att ställa in, urtavla etc. De plastigare Garmin modellerna brukar dock vara lättare vilket är en fördel jämfört med epix™ Pro Gen 2, man känner inte av dem på handleden lika mycket.

Senast ändrad:
Jag är varje fall nöjd med min "Garmin epix (Gen 2) Amoled 47mm", dvs lite mindre och annat glas. Använd för löpning, cykling (enbart pendlingen dock, annars separat cykeldator) och golf hittills, promenader loggas väl per automatik. Bra features för mig var att jag ville ha med golf funktionaliteten och sedan en grafisk tydlig bra rutt/kartfunktion samt en batteritid man inte stör sig på för mycket. Personligen skulle jag nog inte vilja ha en större/fetare än min men jag har å andra sidan inte provat en 51 mm, så en viss tveksamhet där.

En bra sak med min är att den ser "tillräckligt bra ut" även när man har den privat, diskret och snygg (till och med på fest funkar), vissa Garmin modeller ger ett lite plastigare mera "tonårsaktigt intryck" enligt min högst privata åsikt. Men en hel del går ju att ställa in, urtavla etc. De plastigare Garmin modellerna brukar dock vara lättare vilket är en fördel jämfört med epix™ Pro Gen 2, man känner inte av dem på handleden lika mycket.
Har en likadan och tycker den är ett stort lyft jämfört med gamla MIP skärmen på äldre fenix. 47mm är stort nog. Pulsmätaren och träningsfunktionerna är väl iofs sådär.
Safirglas har inte bara fördelar, displayen blir lite dimmig. Gorillaglaset ger bättre kontrast, men det är iofs viktigare på gamla MIP-displayen som är svårläst i allt annat än direkt solljus.

Jag börjar bli mer och mer sugen på en klocka med AmoLED-skärm och efterom jag vet att FR255 uppfyller alla mina krav så kikar jag förstås på FR265, men så fort jag ser prislappen blir jag snål igen.

Men med begynnande glasögonbehov i kombination med att läsglasögon gör sig dåligt på löpturen så ökar behovet av bättre kontrast på skärmen..

Edit: Ser att den verkar ha pekskärm, då går den bort. Det är en no go-zone för mina klockor.

Jag börjar bli mer och mer sugen på en klocka med AmoLED-skärm och efterom jag vet att FR255 uppfyller alla mina krav så kikar jag förstås på FR265, men så fort jag ser prislappen blir jag snål igen.

Men med begynnande glasögonbehov i kombination med att läsglasögon gör sig dåligt på löpturen så ökar behovet av bättre kontrast på skärmen..

Edit: Ser att den verkar ha pekskärm, då går den bort. Det är en no go-zone för mina klockor.
På min Fenix kan man välja att låsa skärmen och bara använda knapparna. Kanske samma på FR?

Det är det säkert, men finns pekskärm kan man ju anta att gränssnittet är anpassat efter det med. Vill kunna manövrera 100% med knappar.

En sak med AmoLED-skärm. Jag testade en Epix och en Fenix, blev att jag köpte en Fenix7. AmoLED (Epix) var ju "roligare", bättre färger och kontrast egentligen, men...

Jag använder oftast läsglasögon vid dator och mobil. Men i vissa situationer blir det utan, på gränsen att det funkar, med Fenixen. Med AmoLED funkar det inte alls utan glasögon. Har brytningsfel och linjerna flyter ihop med AmoLED, testade olika ljusstyrkor.

Dessutom kan man se en del med Fenixen även när displayen är släckt. Men visst, AmoLED är snyggare - med glasögon i mitt fall.

Nu har tappat min Epix men det jag gillade minst med den var att skärmen var så svår att läsa av i dagsljus + att den mätte puls så dåligt. Den var ganska dålig att cykla med helt enkelt

Kommer inte skaffa en amoled sportklocka igen om skärmarna inte blir markant bättre

Yes! Ser att den finns för 7 495 kr nu (och kanske ännu lägre pris). Jag köpte en Forerunner 965 (6 695 kr) i somras som jag är mycket nöjd med ... men hade Epixen funnits till detta pris då hade jag valt den. Antar att den har likadan skärm som 965 (1,4" Amoled) som fungerar utmärkt i såväl svagt som starkt ljus.

/MM

Plötsligt reggas ingen platsdata längre, se de senaste 2 rundorna som vare sig har platsen i namnet eller karta när man detaljgranskar. Dock loggas tempo och distans exakt. Vivoactive 4. Användarfel, har jag kommit åt någon knapp? GPS är på (GPS+Glonass som vanligt).
IMG_7534.jpeg

Det är det säkert, men finns pekskärm kan man ju anta att gränssnittet är anpassat efter det med. Vill kunna manövrera 100% med knappar.
Som andra typ svarat så menar jag att OS:et är gjort för att vara fullt funktionellt med enbart knappar. På Fenix är det så, men värt att undersöka om det gäller den FR du är intresserad av.

Har en fr 265 sen i våras. Kom från en 920xt som jag började ha svårt att se. Gillar verkligen amoled-skärmen. Kör också 100% knappar förutom ibland för att scrolla en lista då touch är trevligt. Default så stängs ju dessutom touchen av under aktivitet 🙂.

/J

Det låter ju bra (för mig) men vad är pekskärmen då till för?
Jag har peket (touch) avstängt vid träning och sömn övrig tid är det på. Känns som en lite märklig fråga vad pekskärmen är till för … att manövrera och flytta sig mellan olika funktioner, att göra inställningar med mera. Ett bra användningsområde är att kunna trycka på urtavlan och komma till en viss funktion, som tex väder, ett annat att förflytta sig på kartor. Det finns många bra områden där pek är snabbare och mer intuitivt än knappar.

/MM

Om allt ändå går att göra med knapparna så känns den överflödig. Har mest dålig erfarenhet av pekskärm, det händer saker när man inte vill (Svettiga ärmar trycker t.ex), händer saker när det regnar och fungerar inte med handskar. Har haft några klockor med pekskärm men aktivt valt bort det på min Garmin och är nöjd med det - därav frågan. Men nu verkar ju Garmin ha tänkt till på just den här modellen.

Om allt ändå går att göra med knapparna så känns den överflödig. Har mest dålig erfarenhet av pekskärm, det händer saker när man inte vill (Svettiga ärmar trycker t.ex), händer saker när det regnar och fungerar inte med handskar. Har haft några klockor med pekskärm men aktivt valt bort det på min Garmin och är nöjd med det - därav frågan. Men nu verkar ju Garmin ha tänkt till på just den här modellen.
Jo, jag håller med dig, vid träning är det mest problem med touch. Men som vardagsklocka är det ”trevligt” … 👍

/MM

Har en venu med pekskärm. Osäker på om det går att köra den helt utan touch.
Jag har haft den sen april. Och i veckan hade jag min första upplevelse av att det störde. Det var en speciell jacka som började trycka på skärmen när det blev svettigt. Rätt irriterande när det hände men det går nog att undvika ganska lätt. Har flera löpjackor och har bara upplevt detta med en av dem.

Senast ändrad:
Plötsligt reggas ingen platsdata längre, se de senaste 2 rundorna som vare sig har platsen i namnet eller karta när man detaljgranskar. Dock loggas tempo och distans exakt. Vivoactive 4. Användarfel, har jag kommit åt någon knapp? GPS är på (GPS+Glonass som vanligt).
Visa bilaga 740752
När jag har råkat ut för det så har det varit dags att starta om klockan. Dock har jag en Fenix 3, men beteendet har varit identiskt.

Just Venu har färre knappar, går mig veterligen inte att göra allt med dem (såg inte några problem med det förrän jag efter knappt 2 år med min 2 plus försökte starta en simaktivitet i en pool).

Idag blev jag kränkt av Garmin Connect. Jag har legat på 60 i Vo2 enligt deras mätning de senaste veckorna. Igår körde jag ett 2-timmars pass som jag avslutade med 4x4. Efteråt hade Vo2 höjts till 61.Wohoo! Idag körde jag en lugn halvtimme för att få ihop veckoransonen. Det var tydligen fel för nu ligger Vo2 på 59 helt plötsligt och min konditionsålder höjdes från 42 till 44. Var de tvungna att kränka mig så på första advent?

Idag blev jag kränkt av Garmin Connect. Jag har legat på 60 i Vo2 enligt deras mätning de senaste veckorna. Igår körde jag ett 2-timmars pass som jag avslutade med 4x4. Efteråt hade Vo2 höjts till 61.Wohoo! Idag körde jag en lugn halvtimme för att få ihop veckoransonen. Det var tydligen fel för nu ligger Vo2 på 59 helt plötsligt och min konditionsålder höjdes från 42 till 44. Var de tvungna att kränka mig så på första advent?
Är det någon regional skillnad inblandad (?), för enligt Garmin jag ligger på 50 och har konditionsålder 20. Eller är det bara personligt så att Garmin har högre förväntningar på dig?

Om jag kör ett hårt och långt pass på förmiddagen och får flera dagar i återhämtningstid så är det bara köra ett lätt pass på eftermiddagen så blir det bara få timmar i återhämtningstid.

Lägger jag in ett intervallpass i min EDGE 830 får jag upp den här skärmen. Jag skulle även vilja se puls och inte bara effekt som det är nu.
Går det att lösa?

Bilagor

• 88.jpg
    88.jpg
    12.9 KB · Besök: 31
Tillbaka
Topp