Garmin connect imponerar inte

Fått något jobbigt i webbappen. Sidomenyn visas konstant över en del av sidan, men utan bakgrund, bara länkarna visas och man ser själva sidan "bakom". När jag försöker klicka på någon menyrad så går sidomenyn ut men allt blir svart och det går inte att klicka på nåt.

Ja jag har rensat cachen, startat om Firefox, klickat fram och tillbaka sidomenyn...

Vanligt läge, fokus på själva sidan (sidomenyn skall alltså egentligen vara stängd)
1746197671303.webp

Musen till vänster över den genomskinliga menyn, t.ex. försöker klicka på något i menyn men länkarna försvinner.
1746197917510.webp

Jag ska kuta ett lopp med jobbet. Jag är en rätt kass löpare så för att ta mig i mål har jag ett program att förhålla mig till, funkade kanon förra året.

Men det är ett jäkla pipande från klockan i tid och otid när jag ska växla tempo, det stör inte mig själv, men jag tror det kan upplevas som irriterande för folket runtomkring.

Går det att ställa in någonstans att varningar skall endast gå ut till hörlurarna, inte från klockan?

Jag ska kuta ett lopp med jobbet. Jag är en rätt kass löpare så för att ta mig i mål har jag ett program att förhålla mig till, funkade kanon förra året.

Men det är ett jäkla pipande från klockan i tid och otid när jag ska växla tempo, det stör inte mig själv, men jag tror det kan upplevas som irriterande för folket runtomkring.

Går det att ställa in någonstans att varningar skall endast gå ut till hörlurarna, inte från klockan?
Vilken klocka? På min 965 finns det något under Inställningar/Ljudvarningar/Utgående ljud, men jag kan bara välja standard, men har heller aldrig parat ihop den med lurar...

Vilken klocka? På min 965 finns det något under Inställningar/Ljudvarningar/Utgående ljud, men jag kan bara välja standard, men har heller aldrig parat ihop den med lurar...
Fenix 5 Plus.
Tack, jag ska kika.

PS.
Haft klockan sedan ny, så det är ett par år. Kopplade på mina aftershocks någon månad sedan. Upplevde det ganska meckigt att koppla till Spotify med familjeabonnemang, men det är väldigt fritt att bara att springa med endast klocka och lurar. Skönt att lämna telefonen hemma.

Senast ändrad:

Haft klockan sedan ny, så det är ett par år.
Nog är det mer än ett par år om du köpte klockan när den var nylanserad
eftersom den lanserades i juni 2018
Får man ett bra pris och klockan har de funktioner man vill ha behöver det iofs inte vara ngn nackdel att köpa en GPSklocka från 2018, jag köpt själv en enklare GPSklocka från 2018 för tre år sedan och även om det vara många som kallade den gammal då fungerade den bra under de år jag hade den, nu har jag bytt till en annan gammal GPSklocka (från -23).

det är väldigt fritt att bara att springa med endast klocka och lurar. Skönt att lämna telefonen hemma.
+1

Nog är det mer än ett par år om du köpte klockan när den var nylanserad
eftersom den lanserades i juni 2018
Får man ett bra pris och klockan har de funktioner man vill ha behöver det iofs inte vara ngn nackdel att köpa en GPSklocka från 2018, jag köpt själv en enklare GPSklocka från 2018 för tre år sedan och även om det vara många som kallade den gammal då fungerade den bra under de år jag hade den, nu har jag bytt till en annan gammal GPSklocka (från -23).

+1
Ja, så är det nog, "ett par år". 🙂
Den var nog inte nylanserad, snarare under utförsäljning då Fenix 6 var på gång. När exakt det var i tiden det var fäster jag ingen större vikt vid, därav det lite slarviga ordvalet.

Fortfarande helt nöjd och ser inga fördelar med de nyare som gör att jag vill lätta på lädret.

Sålänge Garmin inte sabbar mjukvaran via betalväggar så blir det sannolikt en aktuell modell när via olycka sabbar denna, för den käns fortfarande outslitlig.

Jag tror jag fått till det.
Larm, är pip direkt från klockan.
Varningar, är upplästa meddelanden i lurarna.

Bilagor

• Screenshot_20250819-223251.webp
    Screenshot_20250819-223251.webp
    21.2 KB · Besök: 53
  • Screenshot_20250819-223206.webp
    Screenshot_20250819-223206.webp
    26 KB · Besök: 56
Skulle starta upp min Edge 830 igår, stendöd. Tänkte att jag glömt stänga av sist jag använde den för 1-2v sedan (även om den brukar gå in i powersave mode isf), kopplade in en laddare och stack ut och cyklade. Fortfarande stendöd när jag kom hem.

Finns det någon mjukvaruupdate på sistone som brickar enheter som jag har missat? Enheten är inköp i feb-23, använd mindre än 100 rundor.

Skulle starta upp min Edge 830 igår, stendöd. Tänkte att jag glömt stänga av sist jag använde den för 1-2v sedan (även om den brukar gå in i powersave mode isf), kopplade in en laddare och stack ut och cyklade. Fortfarande stendöd när jag kom hem.

Finns det någon mjukvaruupdate på sistone som brickar enheter som jag har missat? Enheten är inköp i feb-23, använd mindre än 100 rundor.
Hur länge har du försökt starta den? Har haft ett par gånger när jag behövt hålla in startknappen orimligt länge på min 830.

Hur länge har du försökt starta den? Har haft ett par gånger när jag behövt hålla in startknappen orimligt länge på min 830.
Typ 5 sekunder? Men nu testade jag längre och efter 15s kickade den igång!

Detta måste ju leda till mängder av supportsamtal till Garmin (som jag tänkte ringa men de öppnar först om 6 minuter..)

Jag har inte "tränat" med Garmin speciellt länge. För ett år sedan tycker jag datan såg ok ut.
Nu är det sommar och mer fokus på kul än träning, men har ändå tyckt att Garmin underskattat min träning lite väl mycket.

Droppen var när vi tog en grusrunda i veckan, sambon fick "load" ca 70, jag fick 3!

Grävde igenom alla inställningar och såg att min Max Heart Rate plötsligt stog på 230+ nånting, vilken känns fysiskt omöjligt.

Jag trimmade ner den till killgissade 185, nu för jag plötsligt aldeles för höga efforts.
Hur approximerar man sin max på rimligt vis?

2 timmar stigcykling:
1000050868.webp

Jag har inte "tränat" med Garmin speciellt länge. För ett år sedan tycker jag datan såg ok ut.
Nu är det sommar och mer fokus på kul än träning, men har ändå tyckt att Garmin underskattat min träning lite väl mycket.

Droppen var när vi tog en grusrunda i veckan, sambon fick "load" ca 70, jag fick 3!

Grävde igenom alla inställningar och såg att min Max Heart Rate plötsligt stog på 230+ nånting, vilken känns fysiskt omöjligt.

Jag trimmade ner den till killgissade 185, nu för jag plötsligt aldeles för höga efforts.
Hur approximerar man sin max på rimligt vis?

2 timmar stigcykling:
Visa bilaga 795918
Det är inte bara maxpulsen som påverkar. Se även över dina zoner.

Nja, det räcker nog att kolla så zonerna ser rimliga ut, tex tröskelzon och zon2, så är du hemma.
Vet inte vad "ser rimliga ut" innebär heller, mitt ända sätt att ta reda på om jag är i en viss zoon eller ej är att kolla på klockan 🤷‍♂️

Men ja, 18 min Zoon 5 på 2h känns ju kanske inte rimligt.

Nu står den på 90%, det är såklart bara att trimma upp, men till vad isåfall

Det finns olika formler, den enklaste är 220-åldern
Är du van att träna och har gjort det i flera år är din maxpuls ofta högre,
många garminapparater har en funktion för att upptäcka och uppdatera dina maxpuls,
så jag gissar att det är dags för RTFM?
Om du råkar kunna länka mig till något som säger något vettigt så skulle det uppskattas.

Du har gett en rätt kort och koncis sammanfattning av betydligt längre "manualer", det uppskattas, men jag är tyvär inte klokare än detta:
  • Jag har kanske 179 i maxpuls
  • Det stämmer antalgligen inte
  • Jag ska skriva in rätt puls manuellt

Automatisk maxpuls är på, det är den som gett mig 230+

Om du råkar kunna länka mig till något som säger något vettigt så skulle det uppskattas.

Du har gett en rätt kort och koncis sammanfattning av betydligt längre "manualer", det uppskattas, men jag är tyvär inte klokare än detta:
  • Jag har kanske 179 i maxpuls
  • Det stämmer antalgligen inte
  • Jag ska skriva in rätt puls manuellt

Automatisk maxpuls är på, det är den som gett mig 230+
Vad är det högsta värde du varit uppe i under en maxansträngning som inte är uppenbart mätfel? Och sedan kan man ju lägga på några slag på det. 220-ålder stämmer kanske på ett tvärsnitt av befolkningen men på en enskild individ stämmer den nästan garanterat inte.

Vad är det högsta värde du varit uppe i under en maxansträngning som inte är uppenbart mätfel? Och sedan kan man ju lägga på några slag på det. 220-ålder stämmer kanske på ett tvärsnitt av befolkningen men på en enskild individ stämmer den nästan garanterat inte.
182 är det högsta jag sett när jag kör workouts med intervaller. Men tydligen har jag vart på 185 i slutet av ett pass när jag bara låg på jämn halvhög effekt hela tiden.

Kanske sitter för korta pass på trainern för att få en bra bild av max.
Eftersom jag är 40+ tror jag alltid att jag ska dö på fläcken såfort det kryper över 180 🙂

Hur väl stämmer pulsvärden från klockan (Fenix 6 Sapphire)?
Får ofta värden som ligger ca 5% över min uträknade maxpuls under en lite mer intensiv cykeltur - och det är väl knappast ett värde på maxpuls eftersom jag aldrig är svimfärdig under en cykeltur - mer "rejält andfådd" så att jag får minska tempot en stund efter ex. en rejäl backe.
Ger klockan "glädjevärden" eller är jag mer vältränad än vad jag tror?

Får ofta värden som ligger ca 5% över min uträknade maxpuls under en lite mer intensiv cykeltur
Ger klockan "glädjevärden" eller är jag mer vältränad än vad jag tror?
Hur bra din klockas pulsmätare fungerar eller ej vet jag inte.
Men din maxpuls är beroende mer på genetik, inte hur vältränad eller inte du är.

Vad gäller exaktheten hos pulsvärden från klockan när man tränar så är jag skeptisk,
det behövs ett pulsband för att få tillräcklig noggrannhet.

Hur bra din klockas pulsmätare fungerar eller ej vet jag inte.
Men din maxpuls är beroende mer på genetik, inte hur vältränad eller inte du är.

Vad gäller exaktheten hos pulsvärden från klockan när man tränar så är jag skeptisk,
det behövs ett pulsband för att få tillräcklig noggrannhet.
Det verkar ju vara fakta att pulsband är bättre på noggrannhet. Prestera mera-podden pratar om klockor, puls och skattat vo2max i ett ganska nytt avsnitt:

För mig personligen ger handledspuls ungefär samma resultat som pulsbandet. Min nuvarande FR255 är bättre än den FR645 från 2018 jag hade innan. Pulsbandet reagerar snabbare i korta högintensiva intervaller men där är ändå pulsen inte så intressant, 60/30 och kortare kör jag oftast på cykel och då har jag ju ett watt-tal jag siktar på.

Ungefär lika ofta jag upplever uppenbart felaktiga värden med handledspuls som med pulsband. Men med pulsbandet kommer det ofta mitt under passet (störningar?) medan problemet med handledspuls oftast kommer under de första 10 minuterna (algoritm-problem?).

Jag har ju så klart inte mätt detta på något vetenskapligt sätt utan mina upplevelser av orimliga värden är matchade mot upplevd ansträngning.

Det verkar ju vara fakta att pulsband är bättre på noggrannhet. Prestera mera-podden pratar om klockor, puls och skattat vo2max i ett ganska nytt avsnitt:

För mig personligen ger handledspuls ungefär samma resultat som pulsbandet. Min nuvarande FR255 är bättre än den FR645 från 2018 jag hade innan. Pulsbandet reagerar snabbare i korta högintensiva intervaller men där är ändå pulsen inte så intressant, 60/30 och kortare kör jag oftast på cykel och då har jag ju ett watt-tal jag siktar på.

Ungefär lika ofta jag upplever uppenbart felaktiga värden med handledspuls som med pulsband. Men med pulsbandet kommer det ofta mitt under passet (störningar?) medan problemet med handledspuls oftast kommer under de första 10 minuterna (algoritm-problem?).

Jag har ju så klart inte mätt detta på något vetenskapligt sätt utan mina upplevelser av orimliga värden är matchade mot upplevd ansträngning.
Även jag har erfarenhet av hur dåligt pulssensorn i FR645 fungerar vid träning jmf med pulsband.

Har man (eller lånart) ett pulsband kan man själv enkelt(?) testa skillnaden mellan klockans sensor och pulsbandet, jag blev i ett annat Forum tipsad om den här
eller
Jag har inte jmf själv ännu, men den som skrev hade med sin nya garminklocka med Elevate 5-sensor inte längre ngn signifikant skillnad mellan klockans pulssensor och bröstband vid löpning.
Om jag har förstått rätt skall FR645 ha en Elevate v2-sensor

Försöker få Garmin connect på mobilen eller web att visa hur mycket jag sprungit i år men lyckas inte. Har för mig det gick att se tidigare...någon som vet?

Ja vet att jag kan ta ut en csv till excel men tycker inte det borde vara nödvändigt. Har frågat chatgpt men den ger inte svar som fungerar i aktuell version.

Dom flesta användarna inkl jag tänker nog inte ens på att man kan ändra språk i Garmin connect. Bemödar man sig med att göra en översättning så borde man ju stämma av kvaliteten med någon som talar språket..
Jag blir inte ett dugg förvånad om eventuella svensktalande utvecklare på Garmin sitt och svär för döva öron om beslut tagna högre upp

Tillbaka
Topp