Garmin Edge 1030

Garmin Edge 1030
På min telefon så fick jag igång det nu. Jag valde inte "Registrerade enheter på Garmin Connect" utan valde som helt ny enhet i Garmin Connect appen så nu fungerar kommunikationen mellan telefon och Edge 1030.

Garmin Edge 1030
Efter SENASTE betaFW (5.33) släppte Garmin för (nästan) en vecka sedan (24/8) FW 6.00 med några nya funktioner och en hel del uppdateringar
Changes made from version 5.00 to 6.00
◦ New Feature: Added Connect IQ 3.0 support.
◦ New Feature: Added Shimano STEPS sensor support.
◦ New Beta Feature: Added extended display mode support. Select Menu > Extended Display Mode to allow 
    the Edge device to act as an extended view of a supported Garmin multisport watch's data fields during 
    a multi-stage activity such as a triathlon. Follow the on-screen Edge and multisport instructions to get started.
◦ Added the ability to add CIQ data fields to the map data screen.
◦ Improved sensor searching flow.
◦ Fixed issue causing unexpected u-turn sharp bend warnings.
◦ Fixed issues preventing device-to-device transfers from completing and made improvements to the connection flow.
◦ Fixed various issues with the Varia Vision.
◦ Fixed issue with Physio TrueUp duplicate activity detection.
◦ Fixed issue where VO2 max could be corrupted.
◦ Fixed issue that could cause the device to crash while connected to the phone.
◦ Fixed bike light beam angle and light mode data field text.
◦ Fixed the Follow a Course flow for indoor trainer mode.
◦ Fixed issue with the device where going into mass storage from a power off state may cause Garmin Express to 
    offer a map update that the device does not need.
◦ Fixed issue where auto backlight could activate despite the setting being turned off.
◦ Fixed a light settings vulnerability that could cause the light settings to not be saved.
◦ Fixed a potential freeze when powering off.
◦ Fixed an issue that could prevent a radar low battery message from displaying.
◦ Prevented crashes caused by adding new segment files during an activity.

Läs mer här: https://forums.garmin.com/forum/int...a/1393254-firmware-version-6-00-now-available

/Håkan

Garmin Edge 1030
Viktorj sa:
Är det någon med 1030 som kör mtb. Upplever man den som klumpig?
Står i valet mellan 1030 eller 820.

Fundera på nya edge explore skulle jag säga. Mellanting i stl. Men fattas en del features som 1030 har.

Angående storlek, tänker du använda den mycket med karta, hitta stigar, följa leder osv? För det är de jag gillar med min 1030. Ska man bara visa puls o sånt kan man likagärna köra nått enklare och mindre.

Senast ändrad:
Garmin Edge 1030
marr sa:
Viktorj sa:

Fundera på nya edge explore skulle jag säga. Mellanting i stl. Men fattas en del features som 1030 har.

Angående storlek, tänker du använda den mycket med karta, hitta stigar, följa leder osv? För det är de jag gillar med min 1030. Ska man bara visa puls o sånt kan man likagärna köra nått enklare och mindre.

Jag är ute efter en bra karta för att se stigar eller navigera efter när jag lagt en rutt på datorn

Garmin Edge 1030
Viktorj sa:
marr sa:
Viktorj sa:

Jag är ute efter en bra karta för att se stigar eller navigera efter när jag lagt en rutt på datorn

1030 eller nya explore säger jag då.

https://www.dcrainmaker.com/2018/07/garmin-edge-explore-review.html

Garmin Edge 1030
Viktorj sa:

Ja - kört den (1030)till mtb också - lite för stor där även om den är bra för att hitta.

Gissningsvis är en lite mindre apparat lämligare.

Garmin Edge 1030
Kan tillägga att jag själv kör 1030. Monterad med kedge under topcap ovanpå stam. Att ha den på styret vore den på tok för stor för.

I dagsläget hade jag hellre köpt den nya explore.

IMG_20180923_204633.jpg

IMG_20180923_204640.jpg

Garmin Edge 1030
Den ser onekligen stor ut (1030) men Edge Explorer är bara 1cm mindre. I min värld känns det marginellt. Den verkar saknar strava livesegment samt träningsupplägg. För min del känns det då nästan bättre med en 820. Hur upplevs kartan på den lilla skärmen?

Garmin Edge 1030
Viktorj sa:
Den ser onekligen stor ut (1030) men Edge Explorer är bara 1cm mindre. I min värld känns det marginellt. Den verkar saknar strava livesegment samt träningsupplägg. För min del känns det då nästan bättre med en 820. Hur upplevs kartan på den lilla skärmen?

Vet inte. På gamla edge 800 som är lika stor så duger kartan även om den blir i minsta laget.

Garmin Edge 1030
80mm stam på XCn med Garmins MTB fäste
IMG_0300.jpg

50mm stam på stigcykeln med Syncros egna som kom med cykeln
IMG_0299.jpg

Kör effektmätare på XCn samt så gillar jag att den syncar med Fenixen i Garmin Connect
Trodde den skulle upplevas mer klumpig på stigcykeln än vad jag gör men släpper Garmin en uppdatering på 820 med physio trueup så tror jag att cyklarna skulle få varsin för lite onödigt stor är den även om det inte stör.

Håller dock med om att det måste till något fäste över stam för den är för stor att ha på styret.

Garmin Edge 1030
Nej.

---

Men men nu med firmware 6.3 så kommer det en störig fråga om jag verkligen vill använda effektmätaren var gång jag byter cykel. Innan var det bara till att trampa iväg.

Garmin Edge 1030
Fått ett litet nytt problem med nya 1030:an, klockan kör inte efter 24-timmars, har ställt det både i Garmin Connect och i Enheten, men den står kvar på fel klocka, tips någon?

Garmin Edge 1030
Goofy sa:
Fått ett litet nytt problem med nya 1030:an, klockan kör inte efter 24-timmars, har ställt det både i Garmin Connect och i Enheten, men den står kvar på fel klocka, tips någon?

Skit bakom spakarna, hade stängt av GPS när jag satt i lgh, när jag kopplade upp den mot gps så blev det rätt

/S

Garmin Edge 1030
Igår (19/11) släppte Garmin en ny beta FW 6.44
Changes made from version 6.30 to 6.44:
◦ Fixed elevation zooming issue with large courses/activities/segments (>100mi or km).
◦ Fixed ANT sensor battery low notifications.
◦ New Beta Feature: Galileo satellites. There is now support to use the Galileo network of satellites to assist in 
  getting GPS fixes. With the correct GPS firmware, this option can be enabled by selecting GPS+Galileo in the 
  GPS setting. Sync the device with Garmin Express to make sure that the new line of GPS firmware is provided
  to the device. Without this, the option will not be available.
◦ Added support for ANT+ cycling dynamics metrics.
◦ Updated smart notification categories. In the phone settings, social and other smart notification categories can 
  be enabled. This will make the Edge show notifications from other applications depending on how they are 
  categorized by Garmin Connect Mobile. Apps like WhatsApp, GroupMe, and Twitter may show up under social 
  and things like e-mail, calendar, and news may show up under other. These categories are off by default and 
  must be enabled to be seen.
◦ Fixed an issue causing cadence and power data dropouts.
◦ Fixed the activity profile routing mode getting reset to Road Cycling mode.
◦ Fixed issues with device transfers.
◦ Added prompt to indicate when a course has more course points than are supported by the device.
◦ Improved Shimano STEPS response time.
◦ Fixed lens mode VIRB setting.
◦ Fixed issue with transmitting front and rear gear information to the Varia Vision.
◦ Fixed sharp bend notifications on the Varia Vision.
◦ Fixed issue with elevation back correction that could allow large dips in elevation.
◦ Added the current software version to the power on page.
◦ Completing a segment will now turn on the backlight.
◦ Added a minimum scale to the altimeter page so that small elevation ranges are reflected properly.
◦ Improved activity auto-start when the device is stationary.
◦ Minor bug fixes and stability improvements.
◦ Minor CIQ improvements.

Läs mer här: https://forums.garmin.com/forum/int...aa/1426056-new-public-beta-6-44-now-available
och här: https://www8.garmin.com/support/download_details.jsp?id=12819

Galileo verkar intressant, men frågan är hur mkt skillnad det gör i praktiken?

/Håkan

Garmin Edge 1030
marr sa:
För vår del tror jag gallielo kan göra stor skillnad. Mer anpassade satelliter för oss.
Det finns ju redan ГЛОНАСС (GLONASS https://sv.wikipedia.org/wiki/GLONASS) i apparaten och så stor skillnad tycker jag inte att det blir i noggrannhet.
Det Galileo "säljs" med är ju den ökade precisionen
"Galileo ska möjliggöra positionsbestämning med meterprecision för vanliga användare över hela jordklotet "
från: https://sv.wikipedia.org/wiki/Galileo_(satellitnavigationssystem)
och jag är rädd för att den ökade precisionen inte kommer att märkas i Edge 1030,
den bästa noggrannhet jag har sett är 3 m (10 fötter?), vilket antagligen beror på både HW,FW, SW och batteritid snarare än insignal.
Men det skulle vara kul att ha fel!
Undrar bara hur mkt Galileo påverkar batteritiden?

/Håkan

Garmin Edge 1030
HåkanC sa:
marr sa:
För vår del tror jag gallielo kan göra stor skillnad. Mer anpassade satelliter för oss.
Det finns ju redan ГЛОНАСС (GLONASS https://sv.wikipedia.org/wiki/GLONASS) i apparaten och så stor skillnad tycker jag inte att det blir i noggrannhet.
Det Galileo "säljs" med är ju den ökade precisionen
"Galileo ska möjliggöra positionsbestämning med meterprecision för vanliga användare över hela jordklotet "
från: https://sv.wikipedia.org/wiki/Galileo_(satellitnavigationssystem)
och jag är rädd för att den ökade precisionen inte kommer att märkas i Edge 1030,
den bästa noggrannhet jag har sett är 3 m (10 fötter?), vilket antagligen beror på både HW,FW, SW och batteritid snarare än insignal.
Men det skulle vara kul att ha fel!
Undrar bara hur mkt Galileo påverkar batteritiden?

/Håkan

Det har märkts skillnad på fenix5 iallafall, när den fick galileo.

Angående batteritid, så borde det vara likvärdigt. Samma chip som tar emot signalerna.

Garmin Edge 1030
marr sa:
Vilken är dess bästa noggrannhet?
Men även om 3m-gränsen är fast i Edgarna så borde det kunna bli 3m på fler ställen och kanske även satellitfix snabbare.

marr sa:
Angående batteritid, så borde det vara likvärdigt. Samma chip som tar emot signalerna.
Visst är det så, men både det chipet liksom även processorn får ju mer data att jobba med (GPS + Galileo)
så vad jag egentligen undrar är om det gör så stor skillnad att det märks jmf med tex displayens batteriförbrukn.

Kanske dags att ladda hem betan och uppdatera istf att internetGPSa....

/Håkan

Garmin Edge 1030
HåkanC sa:
marr sa:
Vilken är dess bästa noggrannhet?
Men även om 3m-gränsen är fast i Edgarna så borde det kunna bli 3m på fler ställen och kanske även satellitfix snabbare.

marr sa:
Visst är det så, men både det chipet liksom även processorn får ju mer data att jobba med (GPS + Galileo)
så vad jag egentligen undrar är om det gör så stor skillnad att det märks jmf med tex displayens batteriförbrukn.

Kanske dags att ladda hem betan och uppdatera istf att internetGPSa....

/Håkan

Någon reell skillnad för det man använder den till lär det inte göra.
Men tycker att fenix oftare visar rätt sida av vägen med galileo än innan. Det säger iofs inget, för man vet inte ens om kartan ligger rätt så exakt.

Bifogar två slumpar från fenix 5. Först utan galielo och sen med. Dock ganska slumpmässigt. Tog två olika från connect bara.
Screenshot_20181120-191046.png

Screenshot_20181120-191004.png

Garmin Edge 1030
Classe75 sa:
Hur osäker är positionen från en GPS-mottagare?
I Garmins Edge GPSer, säkert även i andra märken, kan man visa ett datafält med GPS noggrannheten
"Accuracy 12 ft"
garmin_edge810-page-anzeige-10_en.jpg

"GPS Accuracy Current accuracy of the position determined by the GPS."

För mig har den aldrig varit bättre än 3m(~10 fötter), men jag har ju inte slaviskt stirrat på den.

/Håkan

Garmin Edge 1030
Frågan är bara vad man avser. Hög internt precision
400px-High_precision_Low_accuracy.svg.png
eller precisionen mot verklig position
400px-High_accuracy_Low_precision.svg.png

För en motionär är det det första alternativet som är avgörande för rättvisande hastighet. Troligtvis den noggrannhet man redovisar.
Skulle det andra alternativet vara prioriterat skulle man tyvärr få, lite killgissning, revidera siffrorna gällande noggrannhet.
Om man vill grotta ner sig:
http://fellrnr.com/wiki/GPS_Accuracy

Garmin Edge 1030
Ibland när man är ute i vildmarken och ska hitta en gammal igenväxt stig kan jag tycka att man vill ha så hög precision som möjligt. Fast då hänger det ju på att den indata man fått har det också å andra sidan.

Garmin Edge 1030
Efter att ha kört ett part rundor upplever jag det som att Gallileo ger bättre precision syns bäst mellan husväggar och under trädkronor, det inspelade spåret sticker inte iväg flera meter åt ett eller annat håll.

Garmin Edge 1030
Spacekitty sa:
Efter att ha kört ett part rundor upplever jag det som att Gallileo ger bättre precision syns bäst mellan husväggar och under trädkronor, det inspelade spåret sticker inte iväg flera meter åt ett eller annat håll.

Hålller med, dock mest testat det på fenixen än sålänge. Kom för rätt länge sen där.

Garmin Edge 1030
Är det någon som kan göra intervallpass i edgen? Jag kan skapa pass i Garmin Connect och ladda över och köra men om jag skulle vilja skapa ett intervallpass direkt i Edgen (via Training->Intervals->Edit) så blir det inget av det. Har kollat på Garmins sida och där står det att man ska klicka på "bocken" för att acceptera men den finns inte på min skärm, bara "gå tillbaka"-knappen. Någon mer med detta besvär eller som haft men löst det? Provade googla men var inte min vän idag.

Garmin Edge 1030
Senast ändrad:
Garmin Edge 1030
Tack för att du uppmärksammar alla FW-uppdateringar Håkan! Jag har aldrig koll på detta själv. Mycket uppdkattat! Och helt plötsligt hör jag radarvarningarna för bakomkommande trafik mycket bättre. Perfekt!

Garmin Edge 1030
Nu har Garmin släppt ytterligare en ny beta FW 6.46, utan särskilt mkt ändringar
Changes made from version 6.45 to 6.46:
◦ Fixed several crashes that could occur while riding with a power meter.
◦ Fixed segment updates.
◦ Fixed issue where the GPS data field did not match the GPS indicated by the status bar.

Läs mer här: https://forums.garmin.com/forum/int...aa/1431540-new-public-beta-6-46-now-available
och här: https://www8.garmin.com/support/download_details.jsp?id=12819

/Håkan

Garmin Edge 1030
Ställde en fråga till Garmin (Sverige) häromdagen hur/om man kan justera färg och tjocklek på den linje som ritas vid körning. Alltså min egen plot på kartan. Idag är det en tunn cyanfärgad linje som är svår att se. Väntar på svar. Nån som vet om det går?

Garmin Edge 1030
OrjanX sa:
Ställde en fråga till Garmin (Sverige) häromdagen hur/om man kan justera färg och tjocklek på den linje som ritas vid körning. Alltså min egen plot på kartan. Idag är det en tunn cyanfärgad linje som är svår att se. Väntar på svar. Nån som vet om det går?

Tror inte det, inte sån inställning för det iallafall...

Garmin Edge 1030
OrjanX sa:

Nä. Vi är många som hade önskat oss den funktionen i åratal, men Garmin vill inte.

Garmin Edge 1030
Ville inte? Har de verkligen sagt det?

Bengt-re sa:
OrjanX sa:

Nä. Vi är många som hade önskat oss den funktionen i åratal, men Garmin vill inte.

Garmin Edge 1030
OrjanX sa:

Bengt-re sa:
OrjanX sa:

Kika in på Garmins forum, se brukar ha reps som svarar på frågorna.

Garmin Edge 1030
Fick svar ifrån Garmin Sverige med en länk till en officiell förslagslåda. Skickade in ett förslag där så får vi se. Jobbar just nu i andra änden med att justera färgerna på Garmins kartor (ändrar i .TYP-filen) istället för att öka kontrasten mot den cyana linjen. Det fungerar bra, men än bättre vore ju om linjefärgen också kunde justeras.

Har försökt hitta nåt på det där forumet utan att lyckas. Sagolikt kass djungel. Har du nån specifik länk att bjudan på?

NLC sa:
OrjanX sa:

Bengt-re sa:
OrjanX sa:

Garmin Edge 1030
OrjanX sa:
Fick svar ifrån Garmin Sverige med en länk till en officiell förslagslåda. Skickade in ett förslag där så får vi se. Jobbar just nu i andra änden med att justera färgerna på Garmins kartor (ändrar i .TYP-filen) istället för att öka kontrasten mot den cyana linjen. Det fungerar bra, men än bättre vore ju om linjefärgen också kunde justeras.

Har försökt hitta nåt på det där forumet utan att lyckas. Sagolikt kass djungel. Har du nån specifik länk att bjudan på?

NLC sa:
OrjanX sa:

Bengt-re sa:
OrjanX sa:

Apropå modifiering, jag har använt och kan verkligen rekommendera typfiler som signaturen HMR vänligt nog lagt upp, helt suveräna även för cykling (finns länkar i tråden någonstans):
https://forum.soe.se/showthread.php?57799-Friluftskartan-Pro-v4/page5
Förvisso kvarstår problemet med markering av körd rutt men kartan blir så lätt att läsa med överlag ljusare färger att det inte är så viktigt tycker jag.

Garmin Edge 1030
Jag är ofta ute och letar ny stig. Att kunna se var jag varit, typ för en stund sedan, är till stor hjälp. För Friluftskartan V5 var det i princip bara fyra fält som behövde justeras (Woods, Arable land, Open land area och Rock outcrop). Drog färgerna åt det svagt oranga/röda till för att få kontrast mot cyan. Rock outcrop var mojsigt gråmelerad så den gjordes jämngrå. Gott om plats på minneskortet gör att man borde kunna ha flera varianter av samma karta kopplade till olika profiler beroende på vad man gör.

Senast ändrad:
Garmin Edge 1030
För ett par dagar sedan (10/1) släppte Garmin FW 7.00 med några nya funktioner och en hel del uppdateringar
Changes made from version 6.30 to 7.00
◦ New Feature: Galileo satellites. There is now support to use the Galileo network of satellites to assist in 
    getting GPS fixes. With the correct GPS firmware, this option can be enabled by selecting GPS+Galileo 
    in the GPS setting. Sync the device with Garmin Express to make sure that the new line of GPS firmware 
    is provided to the device. Without this, the option will not be available.
◦ Added cycling dynamics support for 3rd party power sensors.
◦ Updated smart notification categories. In the phone settings, social and other smart notification categories 
    can be enabled. This will make the Edge show notifications from other applications depending on how they 
    are categorized by Garmin Connect Mobile. Apps like WhatsApp, GroupMe, and Twitter may show up under 
    social and things like e-mail, calendar, and news may show up under other. These categories are off by default 
    and must be enabled to be seen.
◦ Fixed an issue causing cadence and power data dropouts.
◦ Fixed the activity profile routing mode getting reset to Road Cycling mode.
◦ Added prompt to indicate when a course has more course points than are supported by the device.
◦ Improved Shimano STEPS response time.
◦ Fixed lens mode VIRB setting.
◦ Fixed issue with transmitting front and rear gear information to the Varia Vision.
◦ Fixed sharp bend notifications on the Varia Vision.
◦ Fixed crash when using Varia Vision with workouts.
◦ Fixed issue with elevation back correction that could allow large dips in elevation.
◦ Fixed issue where the GPS data field did not match the GPS indicated by the status bar.
◦ Fixed issue where virtual partner features were disabled for third party GPX TRK courses.
◦ Added the current software version to the power on page.
◦ Fixed issues with device transfers.
◦ Completing a segment will now turn on the backlight.
◦ Added a minimum scale to the altimeter page so that small elevation ranges are reflected properly.
◦ Fixed elevation zooming issue with large courses/activities/segments (>100mi or km).
◦ Improved activity auto-start when the device is stationary.
◦ Updated radar tone to be easier to hear.
◦ Minor bug fixes and stability improvements.
◦ Minor CIQ improvements.

Läs mer här: https://forums.garmin.com/forum/int...a/1442220-firmware-version-7-00-now-available

/Håkan

Tillbaka
Topp