Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Changes made from version 5.00 to 6.00
◦ New Feature: Added Connect IQ 3.0 support.
◦ New Feature: Added Shimano STEPS sensor support.
◦ New Beta Feature: Added extended display mode support. Select Menu > Extended Display Mode to allow
the Edge device to act as an extended view of a supported Garmin multisport watch's data fields during
a multi-stage activity such as a triathlon. Follow the on-screen Edge and multisport instructions to get started.
◦ Added the ability to add CIQ data fields to the map data screen.
◦ Improved sensor searching flow.
◦ Fixed issue causing unexpected u-turn sharp bend warnings.
◦ Fixed issues preventing device-to-device transfers from completing and made improvements to the connection flow.
◦ Fixed various issues with the Varia Vision.
◦ Fixed issue with Physio TrueUp duplicate activity detection.
◦ Fixed issue where VO2 max could be corrupted.
◦ Fixed issue that could cause the device to crash while connected to the phone.
◦ Fixed bike light beam angle and light mode data field text.
◦ Fixed the Follow a Course flow for indoor trainer mode.
◦ Fixed issue with the device where going into mass storage from a power off state may cause Garmin Express to
offer a map update that the device does not need.
◦ Fixed issue where auto backlight could activate despite the setting being turned off.
◦ Fixed a light settings vulnerability that could cause the light settings to not be saved.
◦ Fixed a potential freeze when powering off.
◦ Fixed an issue that could prevent a radar low battery message from displaying.
◦ Prevented crashes caused by adding new segment files during an activity.Viktorj sa:Är det någon med 1030 som kör mtb. Upplever man den som klumpig?
Står i valet mellan 1030 eller 820.
marr sa:Viktorj sa:Är det någon med 1030 som kör mtb. Upplever man den som klumpig?
Fundera på nya edge explore skulle jag säga. Mellanting i stl. Men fattas en del features som 1030 har.
Angående storlek, tänker du använda den mycket med karta, hitta stigar, följa leder osv? För det är de jag gillar med min 1030. Ska man bara visa puls o sånt kan man likagärna köra nått enklare och mindre.
Viktorj sa:marr sa:Viktorj sa:Är det någon med 1030 som kör mtb. Upplever man den som klumpig?
Fundera på nya edge explore skulle jag säga. Mellanting i stl. Men fattas en del features som 1030 har.
Angående storlek, tänker du använda den mycket med karta, hitta stigar, följa leder osv? För det är de jag gillar med min 1030. Ska man bara visa puls o sånt kan man likagärna köra nått enklare och mindre.
Jag är ute efter en bra karta för att se stigar eller navigera efter när jag lagt en rutt på datorn
Viktorj sa:Är det någon med 1030 som kör mtb. Upplever man den som klumpig?
Viktorj sa:Den ser onekligen stor ut (1030) men Edge Explorer är bara 1cm mindre. I min värld känns det marginellt. Den verkar saknar strava livesegment samt träningsupplägg. För min del känns det då nästan bättre med en 820. Hur upplevs kartan på den lilla skärmen?
Changes made from version 6.00 to 6.30: ◦ Fixed ANT lights support for Connect IQ
Goofy sa:Fått ett litet nytt problem med nya 1030:an, klockan kör inte efter 24-timmars, har ställt det både i Garmin Connect och i Enheten, men den står kvar på fel klocka, tips någon?
Changes made from version 6.30 to 6.44: ◦ Fixed elevation zooming issue with large courses/activities/segments (>100mi or km). ◦ Fixed ANT sensor battery low notifications. ◦ New Beta Feature: Galileo satellites. There is now support to use the Galileo network of satellites to assist in getting GPS fixes. With the correct GPS firmware, this option can be enabled by selecting GPS+Galileo in the GPS setting. Sync the device with Garmin Express to make sure that the new line of GPS firmware is provided to the device. Without this, the option will not be available. ◦ Added support for ANT+ cycling dynamics metrics. ◦ Updated smart notification categories. In the phone settings, social and other smart notification categories can be enabled. This will make the Edge show notifications from other applications depending on how they are categorized by Garmin Connect Mobile. Apps like WhatsApp, GroupMe, and Twitter may show up under social and things like e-mail, calendar, and news may show up under other. These categories are off by default and must be enabled to be seen. ◦ Fixed an issue causing cadence and power data dropouts. ◦ Fixed the activity profile routing mode getting reset to Road Cycling mode. ◦ Fixed issues with device transfers. ◦ Added prompt to indicate when a course has more course points than are supported by the device. ◦ Improved Shimano STEPS response time. ◦ Fixed lens mode VIRB setting. ◦ Fixed issue with transmitting front and rear gear information to the Varia Vision. ◦ Fixed sharp bend notifications on the Varia Vision. ◦ Fixed issue with elevation back correction that could allow large dips in elevation. ◦ Added the current software version to the power on page. ◦ Completing a segment will now turn on the backlight. ◦ Added a minimum scale to the altimeter page so that small elevation ranges are reflected properly. ◦ Improved activity auto-start when the device is stationary. ◦ Minor bug fixes and stability improvements. ◦ Minor CIQ improvements.
Det finns ju redan ГЛОНАСС (GLONASS https://sv.wikipedia.org/wiki/GLONASS) i apparaten och så stor skillnad tycker jag inte att det blir i noggrannhet.marr sa:För vår del tror jag gallielo kan göra stor skillnad. Mer anpassade satelliter för oss.
HåkanC sa:Det finns ju redan ГЛОНАСС (GLONASS https://sv.wikipedia.org/wiki/GLONASS) i apparaten och så stor skillnad tycker jag inte att det blir i noggrannhet.marr sa:För vår del tror jag gallielo kan göra stor skillnad. Mer anpassade satelliter för oss.
Det Galileo "säljs" med är ju den ökade precisionen
"Galileo ska möjliggöra positionsbestämning med meterprecision för vanliga användare över hela jordklotet "
från: https://sv.wikipedia.org/wiki/Galileo_(satellitnavigationssystem)
och jag är rädd för att den ökade precisionen inte kommer att märkas i Edge 1030,
den bästa noggrannhet jag har sett är 3 m (10 fötter?), vilket antagligen beror på både HW,FW, SW och batteritid snarare än insignal.
Men det skulle vara kul att ha fel!
Undrar bara hur mkt Galileo påverkar batteritiden?
/Håkan
Vilken är dess bästa noggrannhet?marr sa:Det har märkts skillnad på fenix5 iallafall, när den fick galileo.
Visst är det så, men både det chipet liksom även processorn får ju mer data att jobba med (GPS + Galileo)marr sa:Angående batteritid, så borde det vara likvärdigt. Samma chip som tar emot signalerna.
HåkanC sa:Vilken är dess bästa noggrannhet?marr sa:Det har märkts skillnad på fenix5 iallafall, när den fick galileo.
Men även om 3m-gränsen är fast i Edgarna så borde det kunna bli 3m på fler ställen och kanske även satellitfix snabbare.
Visst är det så, men både det chipet liksom även processorn får ju mer data att jobba med (GPS + Galileo)marr sa:Angående batteritid, så borde det vara likvärdigt. Samma chip som tar emot signalerna.
så vad jag egentligen undrar är om det gör så stor skillnad att det märks jmf med tex displayens batteriförbrukn.
Kanske dags att ladda hem betan och uppdatera istf att internetGPSa....
/Håkan
I Garmins Edge GPSer, säkert även i andra märken, kan man visa ett datafält med GPS noggrannhetenClasse75 sa:Hur osäker är positionen från en GPS-mottagare?
Spacekitty sa:Efter att ha kört ett part rundor upplever jag det som att Gallileo ger bättre precision syns bäst mellan husväggar och under trädkronor, det inspelade spåret sticker inte iväg flera meter åt ett eller annat håll.
Changes made from version 6.44 to 6.45: ◦ Fixed Favero Assioma data dropouts. ◦ Updated radar tone to be easier to hear.
Changes made from version 6.45 to 6.46: ◦ Fixed several crashes that could occur while riding with a power meter. ◦ Fixed segment updates. ◦ Fixed issue where the GPS data field did not match the GPS indicated by the status bar.
OrjanX sa:Ställde en fråga till Garmin (Sverige) häromdagen hur/om man kan justera färg och tjocklek på den linje som ritas vid körning. Alltså min egen plot på kartan. Idag är det en tunn cyanfärgad linje som är svår att se. Väntar på svar. Nån som vet om det går?
OrjanX sa:Ställde en fråga till Garmin (Sverige) häromdagen hur/om man kan justera färg och tjocklek på den linje som ritas vid körning. Alltså min egen plot på kartan. Idag är det en tunn cyanfärgad linje som är svår att se. Väntar på svar. Nån som vet om det går?
Bengt-re sa:OrjanX sa:Ställde en fråga till Garmin (Sverige) häromdagen hur/om man kan justera färg och tjocklek på den linje som ritas vid körning. Alltså min egen plot på kartan. Idag är det en tunn cyanfärgad linje som är svår att se. Väntar på svar. Nån som vet om det går?
Nä. Vi är många som hade önskat oss den funktionen i åratal, men Garmin vill inte.
OrjanX sa:Ville inte? Har de verkligen sagt det?
Bengt-re sa:OrjanX sa:Ställde en fråga till Garmin (Sverige) häromdagen hur/om man kan justera färg och tjocklek på den linje som ritas vid körning. Alltså min egen plot på kartan. Idag är det en tunn cyanfärgad linje som är svår att se. Väntar på svar. Nån som vet om det går?
Nä. Vi är många som hade önskat oss den funktionen i åratal, men Garmin vill inte.
NLC sa:OrjanX sa:Ville inte? Har de verkligen sagt det?
Kika in på Garmins forum, se brukar ha reps som svarar på frågorna.
OrjanX sa:Fick svar ifrån Garmin Sverige med en länk till en officiell förslagslåda. Skickade in ett förslag där så får vi se. Jobbar just nu i andra änden med att justera färgerna på Garmins kartor (ändrar i .TYP-filen) istället för att öka kontrasten mot den cyana linjen. Det fungerar bra, men än bättre vore ju om linjefärgen också kunde justeras.
Har försökt hitta nåt på det där forumet utan att lyckas. Sagolikt kass djungel. Har du nån specifik länk att bjudan på?
NLC sa:OrjanX sa:Ville inte? Har de verkligen sagt det?
Kika in på Garmins forum, se brukar ha reps som svarar på frågorna.
Changes made from version 6.30 to 7.00
◦ New Feature: Galileo satellites. There is now support to use the Galileo network of satellites to assist in
getting GPS fixes. With the correct GPS firmware, this option can be enabled by selecting GPS+Galileo
in the GPS setting. Sync the device with Garmin Express to make sure that the new line of GPS firmware
is provided to the device. Without this, the option will not be available.
◦ Added cycling dynamics support for 3rd party power sensors.
◦ Updated smart notification categories. In the phone settings, social and other smart notification categories
can be enabled. This will make the Edge show notifications from other applications depending on how they
are categorized by Garmin Connect Mobile. Apps like WhatsApp, GroupMe, and Twitter may show up under
social and things like e-mail, calendar, and news may show up under other. These categories are off by default
and must be enabled to be seen.
◦ Fixed an issue causing cadence and power data dropouts.
◦ Fixed the activity profile routing mode getting reset to Road Cycling mode.
◦ Added prompt to indicate when a course has more course points than are supported by the device.
◦ Improved Shimano STEPS response time.
◦ Fixed lens mode VIRB setting.
◦ Fixed issue with transmitting front and rear gear information to the Varia Vision.
◦ Fixed sharp bend notifications on the Varia Vision.
◦ Fixed crash when using Varia Vision with workouts.
◦ Fixed issue with elevation back correction that could allow large dips in elevation.
◦ Fixed issue where the GPS data field did not match the GPS indicated by the status bar.
◦ Fixed issue where virtual partner features were disabled for third party GPX TRK courses.
◦ Added the current software version to the power on page.
◦ Fixed issues with device transfers.
◦ Completing a segment will now turn on the backlight.
◦ Added a minimum scale to the altimeter page so that small elevation ranges are reflected properly.
◦ Fixed elevation zooming issue with large courses/activities/segments (>100mi or km).
◦ Improved activity auto-start when the device is stationary.
◦ Updated radar tone to be easier to hear.
◦ Minor bug fixes and stability improvements.
◦ Minor CIQ improvements.