Garmin edge 1050. Nu lanserad!

Jag hade önskat att det fanns en dator som kunde visa ett spår på kartan och en själv som en prick, men utan "navigering" så att säga.
Bläddra fram önskad rutt och ladda in den, men starta inte navigation. Välj i stället Settings och kryssa i Always Display. Gå sedan ut till kartvyn så syns rutten som ett blått streck.

IMG_0720.jpeg

Nu har jag beställt en sån här. Jag hoppas verkligen att produktbilden inte är representativ för hur den funkar att mäta med.

Någon som fått hem enheten och kan dela med sig av sina intryck av 1050n?
Jag har haft den några veckor. Den är väl inget revolutionerande jämfört med tidigare Garminprodukter, men typ lite bättre på allt. Förutom skärmen, som är jättemycket bättre.

Sen är den inget för weight weenies, men det var ingen överraskning. Som helhet är jag jättenöjd.

Då min Wahoo roam fick sig en törn i en krasch i höstas så går en inte längre att använda. Eftersom roamen känns lite ålderdomlig och den nya ACE verkar ganska undermålig, sneglar jag mot en Garmin.

De stora modellerna (1040/1050) är ju trevliga för inte minst navigering. Men min fråga är hur de är på en MTB där det skakar, hoppar och far. Pallar fästen och dyligt för vikten av dessa pjäser? Eller är en 840 att föredra?

Då min Wahoo roam fick sig en törn i en krasch i höstas så går en inte längre att använda. Eftersom roamen känns lite ålderdomlig och den nya ACE verkar ganska undermålig, sneglar jag mot en Garmin.

De stora modellerna (1040/1050) är ju trevliga för inte minst navigering. Men min fråga är hur de är på en MTB där det skakar, hoppar och far. Pallar fästen och dyligt för vikten av dessa pjäser? Eller är en 840 att föredra?

Jag kör med 1040 på mtb, och tidigare 1000.

Inga problem. En gång spräckte jag fästet på styret. En OTB där troligen knät fick med sig datorn.

Jag har en 1040+ som varit med om ganska mycket, jag var rätt att den skulle trilla av i början faktiskt och hade ett tag en sådan liten rem. Men.... totalt onödigt (99% iaf). Den sitter bra. Särskilt på Garmins egna fästen, de är riktigt stabila och det finns säkert tredjeparts som är lika bra iofs.

Jag lade min 830 på biltaket och såg den studsa bakom bilen när jag gasade ut på E6:an. Det hade inte hänt om jag satt fast den på något med den lilla remmen.

Senast ändrad:
Jag lade min 830 på biltaket och såg den studsa bakom bilen när jag gasade ut på E6:an. Det hade inte hänt om jag satt fast den på något med den lilla remmen.
Smart, ska börja sätta fast min i railsen när jag lägger den på taket!

(Har plockat ner den på mack-stoppet strax innan motorväg. Om den vore en katt hade den inte haft många liv kvar nu)

Är det någon som har jämfört navigeringsläge jmf med 1030/1040? Hade nog tänkt att slita på min 1030+ ett tag till, men då och då infinner sig lite irritation vid navigering på landsväg.

Lite osäker på om jag kör med Garmins eller OpenStreetMaps kartor. Kör mest i hyfsat bebyggda trakter och har alltid funkat bra.

Skärmen är typ en miljon gånger bättre än deras andra modeller. Så mycket lättare att se småvägar och stigar bra.
Vilken model hade du innan som du jämför med?

Ringklockan på 1050 fungerar iaf ypperligt! Känns lite fånigt att säga det, men det är en av de bästa funktionerna med 1050 (har kopplat ringklockan till en av mina bonus-växelknappar). 😅

Ringklockan på 1050 fungerar iaf ypperligt! Känns lite fånigt att säga det, men det är en av de bästa funktionerna med 1050 (har kopplat ringklockan till en av mina bonus-växelknappar). 😅
Visst är det bra med ringklocka, men det har ju i praktiken funnits i över 8 år
I form av out-front-fäste med ringklocka under namnet "Hide My Bell"
Nu heter det GloseTheGap och har även ett GoPro-fäste undertill
20230920-1229-Wielerflits-The-Pack-Wielertasjes-Ubique-wielen-Lezyne-Lampjes_07088-min-scaled.jpg

Även om den kostar en del är den en hel del billigare än en Edge 1050

Tillbaka
Topp