Garmin Edge 130. Liten cykeldator utan karta.

Mart24speed sa:
Missade att 130 inte loggar varje sekund så att race:a strava-segment är inte meningsfullt. I övrigt gillar jag det mesta med E130

Den här väl smart och 1 sek intervall som alla Garmin gps de senaste 18 åren....

Tips:
Smart är inte smart.

DanielS sa:
PKJoacim sa:
Har någon testat att koppla ihop ett Polar H7 pulsband med en Edge 130 och fått det att funka? Är lite sugen på en 130 och har en H7. Den ska ju ha stöd för smart blåtand men som några har skrivit i tråden så verkar kompatibilitet på pappret och i verkligheten inte riktigt samma sak för Garmin.

Ser att du inte fått något svar, rekommentationen blir väl att testa innan köp. Rapportera gärna tillbaka hur det gick, vore intressant att veta.
Fick min 130 idag. Har inte testat den ute på cykeln än men lyckades koppla ihop den med min gamla Polar H7 och få upp pulsvärde på 130n.

Lite sugen på en 130. Känns spontant som att jag inte kommer sakna kartor, men ni som kört med dessa ett tag, är det ändå så att man vill gå upp på x30 för att få kartor?

Hade jag köpt nu så hade det nog blivit 530, 3000 kr känns som en smärtgräns.
Men jag är nöjd med min 130. Man kan lägga in rutter att navigera efter, använde det så sent som i dag.

Ja sakna karta...det beror ju på hur ofta man kör på nya ställen? Personligen är det inte så ofta jag saknar kartan. Finns dock några andra saker som också är lite begränsade med 130, den saknar intervaller och "structured workouts". Det går heller inte att lägga upp profiler för olika cyklar.

Hade jag köpt idag hade jag valt 530 men den fanns inte när jag köpte min 130 och föregångaren 520 verkade inte så lockande.

Köpte en sån här därför den är liten och lätt samt funkar med Xerts appar. Kartnavigation var inget jag efterfrågade.

+Liten och lätt
+Funkar med Xert.

- Får varningar om att batteriet börjar ta slut efter ungefär 6,5 timmar. Påstådd batteritid är upp mot 15 timmar...
- Mjukvaran som är nästan komiskt uselt. Brukar ta 2 eller 3 försök bara att stänga av eländet, normalt startar den om istället. Uppkopplingen till mobilappen funkar sällan. GPS:n stängs av när mjukvaran uppdateras (kul att upptäcka det när man kommit hem). Finns säkert cykeldatorer på Aliexpress med Kinautvecklad mjukvara som funkar bättre.
- Har en tendens att tappa uppkopplingen till pulsbandet (Wahoo) . Inget problem med wattmätaren däremot.
- Vid ett par tillfällen har GPS:n loggat fel med ca 50 meter utan anledning (uppe på kulle med en bra bit till träden/skogen).

Betyg: 1,5/5. Köp en Wahoo istället.

Senast ändrad:
Laser-Björne sa:

Har inte de problem du beskriver med mjukvaran, det kan vara en defekt enhet du fått.

Batteri-tiden blir ju sämre med sensorer inkopplade och med koppling till mobilen. Men har inte testat en så lång tur som 6.5 timmar, laddar efter varje gång jag kört och har kört som max 5 timmar. Minns ej batteri-procent då men fick iaf ingen varning.

Problem med pulsband låter ju lite som det bluetooth-problem jag skrivit om längre upp i tråden. Med Garmin-sensorer har det dock funkat bra..

Aha... det verkar som Garmin registrerat namnet Edge 130 Plus nu, så en uppdaterad variant är på G.
(nu undrar man ju när 1030 ska komma också...)

Batteritiden är sämst med gamla 130, nu på vintern har jag ett extern batteri på långpassen i kyla. Buggar däremot hittar man tyvärr i alla Garmins produkter numera. 530 inte minst.

Oförklarliga hängningar, och svår att starta ibland. Fick en ny enhet efter att en av knapparna bråkade på den förra.

Köpte en sån här därför den är liten och lätt samt funkar med Xerts appar. Kartnavigation var inget jag efterfrågade.

+Liten och lätt
+Funkar med Xert.

- Får varningar om att batteriet börjar ta slut efter ungefär 6,5 timmar. Påstådd batteritid är upp mot 15 timmar...
- Mjukvaran som är nästan komiskt uselt. Brukar ta 2 eller 3 försök bara att stänga av eländet, normalt startar den om istället. Uppkopplingen till mobilappen funkar sällan. GPS:n stängs av när mjukvaran uppdateras (kul att upptäcka det när man kommit hem). Finns säkert cykeldatorer på Aliexpress med Kinautvecklad mjukvara som funkar bättre.
- Har en tendens att tappa uppkopplingen till pulsbandet (Wahoo) . Inget problem med wattmätaren däremot.
- Vid ett par tillfällen har GPS:n loggat fel med ca 50 meter utan anledning (uppe på kulle med en bra bit till träden/skogen).

Uppdatering

Körde igår en runda på 8 timmar utan att få varningar om att batteriet höll på att ta slut. När jag kom hem hade dock batteriindikatorn noll staplar. Jag hade wattmätare (ant+) och mobil (blåtand) kopplade till Garminen, men inget pulsband. Verkar som att batteritiden har blivit lite bättre, men jag skulle inte använda cykeldatorn för en Vätternrunda.

Garmins uppdateringar har fixat problemet med att enheten startar om istället för att stänga av. Mest irriterande var det när man hade lämnat Garminen med usb-sladden inkopplad till datorn, stängt av datorn och sen dagen efter upptäckt att Garminen hade slut på batteri eftersom den inte stängde av sig själv.

Pulsbandet tappas fortfarande ibland.

Har inte haft några fler problem med felloggning av GPS:en.

Har precis införskaffat en Edge 130 plus, en bra uppgradering från min Edge 500 som varit med ett tag. Men jag får inte in alla mina sparade banor. Hade massor av banor på min Edge 500, men på min nya 130 så verkar man inte få in mer än 20talet banor....eller har jag missat något?

Har precis införskaffat en Edge 130 plus, en bra uppgradering från min Edge 500 som varit med ett tag. Men jag får inte in alla mina sparade banor. Hade massor av banor på min Edge 500, men på min nya 130 så verkar man inte få in mer än 20talet banor....eller har jag missat något?

Minnet är betydligt mindre på GE130 än de dyrare modellerna. Jag har visserligen som mest haft 10-12 rutter sparade och då har det inte varit riktigt fullt, så jag kan tyvärr inte säga på rak arm vart gränsen går. Men 20 låter inte helt orimligt som du skriver. När det gäller segment är gränsen 100 om jag kommer ihåg rätt. När Strava ändrade segment för ett tag sedan försvann en hög med segment på min GE130 och det blev plötsligt svårt att synka vissa.

Nu använder jag bara rutter synkade från Strava via Garmin Connect. Jag stjärnmärker rutter i Strava så dyker de automatiskt upp på enheten vid nästa synk. Funkar hur bra som helst.

Använder inte min 130 så ofta numera eftersom jag har andra enheter, men det där är rätt irriterande att man inte bara kan dumpa rutter via filhanteraren som man kan med andra GE, och att om man synkar via GC får man inget felmeddelande om att rutten inte accepteras eller minnet är fullt. Det enda som händer är att rutten inte syns i enheten.

Tack för svar, jag får nog leva med att planera in lite rutter. Några 15timmar batteritid lär jag inte få ut. Larmade efter 7timmar på lågt batteri.
Men annars är det en trevlig liten uppgradering från min Edge 500.

Tack för svar, jag får nog leva med att planera in lite rutter. Några 15timmar batteritid lär jag inte få ut. Larmade efter 7timmar på lågt batteri.
Men annars är det en trevlig liten uppgradering från min Edge 500.
Instämmer med batteritiden, speciellt i kyla tappar den ordentligt märkte jag i höstas. På sommaren ligger batteritiden på 10-12h med fart, kadens, puls, gps, och bluetooth till telefon. Men ska jag ut på en längre runda känns det ändå tryggast att ladda innan.

Nu har jag kört ett tag. Liten och smidig, men borde ha mer batteritid o minne.
Något jag inte fått till är att lägga nya filer *tcx och *gpx i "new files" mappen. På min förra edge var det busenkelt att droppa dom där o sen laddades dom.

Nu får jag öppna filen i Garmin Connect, spara filen som en bana och sen skicka över.
Det som är lite kul är att även på gamla turer man kört, så läggs klättringar o sväng hänvisningar in.

Sen tycker att navigeringen på skärmen blir lite väl raka sträck om man jämför med turen, vet inte om det är dålig data in eller om jag har någon lustig inställning.

Är nöjd, men skulle vilja ha liiite mer batteritid främst. Särskilt med tanke på storleken

Ibland är man trögare än trög, problemet med sparade banor löstes genom att spara dom i garmin connect som bana och bara skicka över dom när de skall användas. Inget behov av stort minne - bara ett nytt sätt att ladda banan på. Tidigare sparade jag dom bara i datorn (edge 500) och döpte om dom där.......

Tillbaka
Topp