Garmin Edge 500 (GPS)

Carl A

Aktiv medlem
Garmin Edge 500 (GPS)
Hej hopp, har en dylik; tänkte ha till cykling och längdskidåkning.

Riktigt kul pryl, om det inte vore för att;

Antingen var jag stenfull när jag åkte 10 varv (trodde jag...) i samma längdskidspår, för den ritade knappt ut ett varv lika, eller oxå var det GPSen. Ganska stor skillnad enl GPSen var jag åkt...

Samma sak flera andra ggr jag använt den. - generellt (på skogsspår, lite bättre på golfbanor olikn, eller ibland tom ganska "bra") verkar det visa ungefär 10% för kort distans. (kul iofs då jag ju åkt fortare än jag först trodde...)

Dock att den ska ju såklart visa tämligen rätt även på skogsspår, det är ju inte fråga om så tät skog och dessutom en ngra meter bred röjd "gata" i skogen. -Även om det vore tät skog bör man kunna kräva mer.

Ngn som har erfarenheter av GPS, rubr eller annan, att dela med sig av. - Och var nu ärliga: jag har alltför många ggr varit med om folk som inte velat medge att deras grejer är keff: sedan när jag synat deras bluffar har de bara flinat fåraktigt; tyvärr var jag för snäll, så jag lät bli att lemlästa dem.

Garmin Edge 500 (GPS)
Här är tre varv jag körde med min garmin edge 305, inte helt lika men duger ok för mej. Tror jag tappar ca 5 - 10 % i längd mot om man skulle mäta upp leden med en sensor på hjulet. En viss del av detta beror ju på att med en gps mäter man raka streck mellan en massa punkter vilket gör att du alltid kommer tappa lite.

För min del duger denna precision då jag skaffa min gps för att kunna se puls osv också.. kartfunktionen e ju mest rolig för man kan se vart man varit plus att det är ett bra sätt att föra träningsdagbok.

Picture1.png ht=586

Garmin Edge 500 (GPS)
hanek082 skrev:
-------------------------------------------------------
> Här är tre varv jag körde med min garmin edge
> 305, inte helt lika men duger ok för mej. Tror
> jag tappar ca 5 - 10 % i längd mot om man skulle
> mäta upp leden med en sensor på hjulet. En viss
> del av detta beror ju på att med en gps mäter
> man raka streck mellan en massa punkter vilket
> gör att du alltid kommer tappa lite.

5-10% !? Det är ju helt ohemult, jag har själv en 305:a och den diffar under en procent jämfört vad min cykeldator mätt, och då gissar jag att min cykeldator har en del felmarginal i hjulomkrets. Vad har du för inställningar på hur ofta den ska spara position?

Garmin Edge 500 (GPS)
hanek082 skrev:
> Här är tre varv jag körde med min garmin edge
> 305, inte helt lika men duger ok för mej. Tror
> jag tappar ca 5 - 10 % i längd mot om man skulle
> mäta upp leden med en sensor på hjulet. En viss
> del av detta beror ju på att med en gps mäter
> man raka streck mellan en massa punkter vilket
> gör att du alltid kommer tappa lite.
>
> För min del duger denna precision då jag skaffa
> min gps för att kunna se puls osv också..
> kartfunktionen e ju mest rolig för man kan se
> vart man varit plus att det är ett bra sätt att
> föra träningsdagbok.
>
>

Vad är det för Program som kör att spåret får olika färg? jag gissar att det har antingen med elevation, tempo eller hr att göra.

Jag skulle också vilja se mina rundor på det sättet.

Garmin Edge 500 (GPS)
Har jämfört längden med vad det uppges att leden skall vara så kan nog vara lite fel på båda avstånden.. Men tror att min gps mäter rätt mycke sämre när leden sligrar sig fram väldigt mycke, kör enbart på handbyggda leder som är mycke skarpa kurvor osv så kan nog tappa lite mer än i vanliga fallet.. tror den spar positionen varje sekund.

Mitt gps prog är rubitrack. funkar helt ok men saknar att kunna få separata grafer för varje varv, mycke möjligt att det går men jag har inte lyckats få fram det iaf..

Picture1.png ht=413

Garmin Edge 500 (GPS)
Tja,
Har samma problem med min edge 500, som jag tycker är klart undermålig, distanser på samma varv kan skilja väldigt mycket (över 10%) och att sedan på en karta ser det inte ens ut som man har kört samma varv, och med tanke på hur den marknadsförs tycker inte att det är ok!

saxat från garmin.se
"Garmins nya cykel-GPS Edge 500 är designad i samarbete med Tour de France-cykelstallet Team Garmin; utifrån tävlingscyklistens behov: En ren tränings-GPS utan karta. Den visar din fart, tillryggalagd distans, position samt stigningsgrad på backarna, så du kan hålla koll på alla aspekter av träningen och optimera din motivation. Det interna minnet kan spara data från många timmars intensiv träning."

Bifogade bilden är från en ca 2km slinga, det är alltså åkt exakt samma rutt ett antal varv, det kan man inte riktigt tro....

pb

Bilagor

• untitled.PNG
    untitled.PNG
    15.3 KB · Besök: 20
Garmin Edge 500 (GPS)
var har du haft enheten någonstans? alla GPS-enheter kräver fri sikt upp mot himlen, har du den nedstoppad i en väska eller i en fick blir noggrannheten därefter.

Garmin Edge 500 (GPS)
Min sitter på styret så det är inte anledningen.. dock har jag mycke bättre resultat än ovan då den oftast bara felar med några meter i sidledd... Distansfelet tror jag inte man kommer ifrån såvida man inte updaterar positionen oftare än 1 gång per sekund.

Garmin Edge 500 (GPS)
Den kartan såg inte för vass ut. Hade tänkt att köpa en Edge 500 men kör nog vidare med min Forerunner 305 som ritar spåren exakt i varandra när jag kör runt på samma slinga. Har i vinter aldrig varit några problem när jag har åkt skidor i skogen med den på armen.

Senast redigerad av en moderator:
Garmin Edge 500 (GPS)
jag har min i bältet på magen, så mottagningen skall inte vara problemet. På öppna fält visar den oftast nästan OK, men det är så fort det börjar bli, inte ens tät skog, utan en del träd så är den ganska keff.

Det är inte OK. Det verkar inte bero på individen, utan vara ett ganska vanligt problem med edge 500:an. Jag tänker kräva pengarna åter.

Suunto T6 kanske istället

Garmin Edge 500 (GPS)
Är det inte likadant gps chip i 500 som i edge 705,310xt mfl eller ?
Får kanske bli en 310xt då, vill kunna anväda den till lie andra sporter oxå.

Senast redigerad av en moderator:
Garmin Edge 500 (GPS)
patber skrev:
> Tja,
> Har samma problem med min edge 500, som jag tycker
> är klart undermålig, distanser på samma varv
> kan skilja väldigt mycket (över 10%) och att
> sedan på en karta ser det inte ens ut som man har
> kört samma varv, och med tanke på hur den
> marknadsförs tycker inte att det är ok!
>
> saxat från garmin.se
> "Garmins nya cykel-GPS Edge 500 är designad i
> samarbete med Tour de France-cykelstallet Team
> Garmin; utifrån tävlingscyklistens behov: En ren
> tränings-GPS utan karta. Den visar din fart,
> tillryggalagd distans, position samt stigningsgrad
> på backarna, så du kan hålla koll på alla
> aspekter av träningen och optimera din
> motivation. Det interna minnet kan spara data
> från många timmars intensiv träning."
>
> Bifogade bilden är från en ca 2km slinga, det
> är alltså åkt exakt samma rutt ett antal varv,
> det kan man inte riktigt tro....
>
> pb

@patber: Såg att du fick svar från Garmin Product Support på ditt inlägg i tråden "Edge 500 does not reacquire nicely" på Garmin Forums. Vad säger de, löser det sig?

Garmin Edge 500 (GPS)
Jag har precis samma problem med min edge 500 - fast den verkar tom ngt sämre. Verkar som det är flera som har liknande problem. Jag tror inte det ligger i individen, utan modellen som sådan.

Vad skall Garmin svara: "att det skall vara så"...

Har försökt få tag på CRC på tfn för att reklamera min, men de håller sig undan.

Garmin Edge 500 (GPS)
Carl A skrev:
> Vad skall Garmin svara: "att det skall vara
> så"...

Ööhhh, tja. De har ju redan svarat att det inte borde se ut så och efterfrågat mer info ("I would not expect to see the behavior that is shown in your screen shot with the latest firmware. Can you provide more information? The .FIT activity file or a link to where it is uploaded on Garmin Connect would be helpful"). Därför tänkte jag att de gett ytterligare respons el förslag på lösning, t ex utbytes enhet.

Tillbaka
Topp